robbe Charter van Jeroen (Biwi) bouwverslag

  • Topicstarter Topicstarter Biwi
  • Startdatum Startdatum
Hey, ik ben aan het zelfde toestel bezig.
Een vraag je hoe heb je de gleufjes voor de rolroeren in het achter F13 liggende balkje gemaakt kan ik dit beter ineens doen of kan dit later ook met een fijn slijpschijfje of iets dergelijk?????

vriendelijk dank


Hallo,

Je bedoelt de gleufjes waar de scharnieren in komen?
Die heb ik later gemaakt. Eerst zeker weten waar ze moeten komen.
Je kan er gewoon een achterkant van een mesje insteken met de scerpe kant van de (komende) gleuf afgericht. Doorduwen tot op de gewenste diepte en dan De gleuf maken door het balsa eruit de duwen. Zo duw je het balsa er uit. Je zal vaker in moeten steken om de gewenste vorm te krijgen. Het is eigenlijk grof handmatig frezen.
Oefen eerst op een stukje afvalhout.

Tip: Er zaten bij mijn mdel geen scharnieren die uit elkaar kunnen, maar stukje plastic. Ik heb andere gekocht, zodat ik de scharnieren los kan maken. Is handiger met bouwen en foliën.

Gr Jeroen en succes!!
 
Ja die bedoel ik, bedankt voor het snelle antwoord.
Welke scharniertjes heb je genomen en hoe heb je ze bevestigd?
Het is mijn eerste toestel en ik zou niet graag teveel blunders begaan.
Heb je hier misschien een foto van???
Misschien is het dan idd beter andere te nemen en ineens alles goed te doen want die plastieken flapjes zouden wel eens kunnen scheuren niet??

vriendelijk dank
 
Ja die bedoel ik, bedankt voor het snelle antwoord.
Welke scharniertjes heb je genomen en hoe heb je ze bevestigd?
Het is mijn eerste toestel en ik zou niet graag teveel blunders begaan.
Heb je hier misschien een foto van???
Misschien is het dan idd beter andere te nemen en ineens alles goed te doen want die plastieken flapjes zouden wel eens kunnen scheuren niet??

vriendelijk dank


227576_BB_00_FB.EPS.jpg


Zo-iets bedoel ik. Ze zijn in iedere modelbouwzaak te koop. In diverse maten. Als ze in het gleufje in het balsa hout zitten kan je ze borgen door er van boven naar beneden (door het hout en het scharnier heen) een deel van een saté-stokje o.i.d te maken. Eerst houtlijnm in het gaatje.

!! Kijk uit met secondenlijm!!! zeker die hele vloeibare. Die loopt makkelijk je scharnier binnen en dan zit je scharnier vast.

succes, Jeroen
 
ik heb in mn taxi kavanschanieren gebrogt met schroefjes door het roer heen, gata ook goed :wink:

Het zal wel vast blijven zitten,vooral als je er nog wat zeer vloeibare secondenlijm overheen doet. Maar ik zie bij mijn model liever een ander oplossing.

Gr Jeroen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om maar even opnieuw op deze Charter topic in te gaan...

Ben nieuw in de modelbouw (die 10 jaar dat m'n Charter deels gebouwd in een hoek lag tel ik even niet mee) en ben nu bezig een Charter te bouwen.

Ik heb een Webra .32 gekocht en wil met de inbouw beginnen (althans, voorlopig dan) en in de handleiding van Webra wordt over een motordrager gesproken. Degene die ik van Robbe vind, lijkt me meer voor een verticale ophanging, oftewel aan z'n achterkant zeg maar. Is zo'n motordrager echt nodig, of kan ik die motor gewoon direct op de houten drager schroeven?

Thanks!

gr.
Dennis
 
Ik snap dat je de motor aan het hout wil bevestigen.

De motorsteun is er voor dat je de motor goed horizontaal kan plaatsten. Deze steun zit met 4 schroeven vast. De prop staat in de juiste stand.

Maak je de motor aan het "spant" vast, zonder steun, dan kan je de hoek van 90 graden niet maken en staat je prop naar de grond gericht.....??snap ik niet??

Als ik het niet snap, dan zeg ik: 4 schroeven is genoeg. Motorsteun of houten spant zou niet uit moeten maken, dus gewoon proberen en zeker meer meningen vragen bij de club.


Groet, Jeroen


Om maar even opnieuw op deze Charter topic in te gaan...

Ben nieuw in de modelbouw (die 10 jaar dat m'n Charter deels gebouwd in een hoek lag tel ik even niet mee) en ben nu bezig een Charter te bouwen.

Ik heb een Webra .32 gekocht en wil met de inbouw beginnen (althans, voorlopig dan) en in de handleiding van Webra wordt over een motordrager gesproken. Degene die ik van Robbe vind, lijkt me meer voor een verticale ophanging, oftewel aan z'n achterkant zeg maar. Is zo'n motordrager echt nodig, of kan ik die motor gewoon direct op de houten drager schroeven?

Thanks!

gr.
Dennis
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo,

Voor de charter is de ideale motor de OS-FS40 viertakt, in mijn bescheiden mening.
Montage van de motor op rubbers, zo is hij lekker stil.

Groet,
Gerben
 
Ik heb er zelf een 4 cc os in gezet. Dat werd mij aangeraden. Dat is prima om mee te trainen, maar 6,5 cc had ik achteraf beter kunnen doen. Zeker als je wat beter kan vliegen.

Hallo,

Voor de charter is de ideale motor de OS-FS40 viertakt, in mijn bescheiden mening.
Montage van de motor op rubbers, zo is hij lekker stil.

Groet,
Gerben
 
Hallo Jeroen,

De 4cc OS 2takt zou mn 2e keus zijn, en daarmee zeker niet slecht.
Voodeel is dat de charter iets lichter blijft, wat altijd goed is.
De 6.5cc 4takt heeft net een streepje voor vanwege het geluid.
Beiden hebben ongeveer evenveel vermogen.

Een 6.5cc 2takt (of meer) raadt ik af, net als vele andere ervaren vliegers hier.
De charter vliegt prettig vanwege zn gebalanceerde eigenschappen, welke het best met een beperkt vermogen tot zn recht komen.
Zet je er een zware motor op, gaat het toestel leuk recht omhoog en dat soort grappen, maar het fijne gebalanceerde gevoel is weg. Tevens wordt het moeilijker ermee te leren vliegen, om dezelfde reden.

Maw, prima keus, die 4cc.

Groet,
Gerben
 
Ok....thanks. De Webra is te breed om in de houten motorsteun te passen, dus daar zal ik nog wat moeten zagen.

@Gerben
Die rubbers....zijn dat gewoon standaard motorsteunrubbers? Ik zal 's even googlen...

gr.
Dennis
 
Rolroeren

Hoi Jeroen,

Alleereerst dank voor je mooie verslag hier!
Ik ben van plan ook een Charter te gaan bouwen en heb 0 ervaring in het bouwen en vliegen.
Nu vraag ik me af hoe het zit met de rolroeren op de Robbe Charter. Deze zijn volgens mij niet standaard.
Was het moeilijk deze te voorzien? Ik wil namelijk zeker rolroeren op mijn eerste toestel. (Dit is mij geadviseerd op een club.)
Staat het toepassen van rolroeren goed beschreven in de handleiding van de Robbe Charter? Komen de servo's van de rolroeren in de vleugels of in de romp?

Zoals je ziet, heel wat vragen, ik hoop dat je ze wilt beantwoorden!

Dank, Jacko Breuers
 
de "nieuwe" charter die uitgerust is met staartwiel heeft standaard rolroeren, de oude met neuswiel heeft geen rolroeren.

de nieuwe charter is zeer makkelijk te bouwen, zelfs mijn zoon van 8 kan het (met hulp van papa).
de servo's voor de rolroeren zitten in de vleugel, voor elk roer een servo.
kijk maar op de volgende link vanaf pagina 4.
thomas-8-jaar-wil-graag-leren-modelvliegen-nu-met-fotos
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de "nieuwe" charter die uitgerust is met staartwiel heeft standaard rolroeren, de oude met neuswiel heeft geen rolroeren.

de nieuwe charter is zeer makkelijk te bouwen, zelfs mijn zoon van 8 kan het (met hulp van papa).
de servo's voor de rolroeren zitten in de vleugel, voor elk roer een servo.
kijk maar op de volgende link vanaf pagina 4.
thomas-8-jaar-wil-graag-leren-modelvliegen-nu-met-fotos


Dank je voor de info. Die servo's in de vleugels, zijn die nog bereikbaar?
Staat de wijze waarop je dit moet maken in de omschrijving en op tekening?

gr, Jacko
 
Laatst bewerkt door een moderator:
de servo's worden gewoon onderin de vleugel geschroefd en steken ietsje uit, het staat allemaal zeer duidelijk op de tekening en in de bijgeleverde (duitse of engelse) bouwbeschrijving.
 
Hallo Jacko,

ik zie dat je van Gerard al voldoende info hebt gekregen.

Staar je niet blind op het bouwen van een charter. Het is écht niet zo makkelijk als je het voor de eerste keer doet.

Ik heb veel respect voor een jongen van 8 jaar die in z'n eentje een charter bouwt. In mijn ogen een (bijna) onmogelijke zaak.

Gr Jeroen
 
Hallo Biwi,

bedankt voor je respect maar Thomas doet dan wel het meeste zelf maar wel onder begeleiding. voor een 8 jarige is het zonder begeleiding niet te doen, de echt moeilijke dingen doe ik, de charter moet uiteindelijk wel vliegen.

Naar mijn bescheiden mening heeft Robbe heeft goed z'n best gedaan om voor een beginner, een goed te bouwen vliegtuig op de markt te brengen.
 
Hallo heren,

Ik onderschat het zeker niet, ben zelfs een beetje onzeker. Ik troost me zelf bij de gedachte dat ik toch wel redelijk handig en technisch ben. Het zou me heel fijn lijken als ik wellicht een scan van de handleiding en tekeningen zou kunnen bemachtigen zodat ik eens kan zien waar ik (evt.) aan ga beginnen. Kan iemand mij hier aan helpen?
(Note: Ivm copyright zal e.e.a. niet toegestaan zijn, maar ik gebruik het echt alleen om me te oriënteren, zodra ik besluit te gaan bouwen, koop ik gewoon de doos van Robbe.)

Welke zenderset raden jullie me aan? En met hoeveel kanalen?

Groet, Jacko
 
Jacko,

ik kan de handleiding wel scannen en mailen als je wil.
Doe maar even een PM met je gegevens. Kan wel een weekje duren.

Zendersets zijn er zeer veel te koop.
Maakt eigenlijk niet gek veel uit, als je de zender maar begrijpt.
Dwz voor iedereen is er eentje te koop naar gelang de wensen van de gebruiker. Ik zelf heb een 6 kanaals zender van Futaba met kristal. Daar zitten 6 progjes op om verschillende vliegtuigen, boten of heli's mee te besturen. Ik ben er erg tevreden over. (eur 139)

Er zijn ook zenders in de handel die werken zonder kristal , maar zoeken zelf vrije frequenties. Dit is nog niet zo oud, lijkt me wel handig. Een beetje duurder dan de kristalzenders, maar in mijn ogen niet nodig om je hobby goed uit te kunnen oefenen.

Belangrijkste is dat je je goed laat informeren door verschillende bronnen. Wordt zéker lid van de vlieg-club in je buurt. De mensen weten vaak veel uit ervaring en helpen je graag op weg.

Gr Jeroen
 
zender zou ik toch afstemmen op het merk wat het meeste wordt gebruikt binnen de club, dan kun je makkelijker aan de kabel lessen.

wat mij betreft zijn eer meerdere goede instapzenders:
spectrum dx6i (2.4ghz 180 euro met ontvanger)
graupner mx12
futaba 6 kanaals (typenummer zo niet uit mn hoofd)

koop wel direct een zender die wat meer moegelijkheden heeft en niet een simpele 4 kanaals non-computerzender. die zal voor een toestel zoals een charter nog wel voldoen maar daarna zul je al snel vastlopen en weer een nieuwe zender moeten kopen, dan kun je beter direct een apar tientjes meer uitgeven en direct een goede zender hebben ;)
 
Back
Top