Het grote Lama V3 en V4 topic

  • Topicstarter Topicstarter mixit
  • Startdatum Startdatum
Heb zojuist de staart even gelijmt. Je kunt echt van alles kopen voor de lama v3, heb zojuist extreme blades besteld. Van xtreme heb je een heel ombouwpakket wat er wel strak uit ziet. En je hebt ook de originele staart van de lama v3 van xtreme maar dan met buigbaar materiaal, en met een plastic motor erop. Is wel handig voor crashes. Maar de alu parts kun je gewoon origineel van esky kopen bij verschillende winkels, en ook bij nederlandse webwinkels!
 
Die staart is inderdaad uiterst breekbaar. Die van mij is ook al kaduuk. Aan de andere kant, die staart is heel makkelijk weer te plakken/lijmen. Mijn staartje is al een stukje korter door een crash. Die stabilisatortjes op de staart voegen volgens mij niet zo veel toe, had ze er eerst niet eens opzitten (is veel mooier zonder als je het mij vraagt).



Heb je je kristal er wel eens uitgehaald? Misschien zit ie er dan nu niet helemaal goed meer in, dit was bij mij het geval, en de 4-in-in ging inderdaad ook rood knipperen. Even het eruit halen en weer terugstoppen van het kristal verhielp meteen het probleem bij mij.


Ik zit af en toe een beetje te denken om wat te gaan sleutelen aan m'n Lama. Alleen weet ik niet echt goed wat nou echt handig is om te kopen. Het gaat mij in eerste instantie om goede vliegeigenschappen, maar het oog wil ook wel wat.
Hebben jullie misschien tips over aan te schaffen onderdelen? Ik heb trouwens al witte Extreme Blades en Extreme Accu.

Groetjes,
Turb
Deze bodykit van Xtreme productions is wel mooi vind ik: http://www.kooltoyz.co.uk/FCKeditor/editor/files/Image/LAMA%20V3/xtreme%20heli.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had inderdaad gezien dat er veel verschillende aluminium onderdelen voor zijn, maar ik vraag me juist af welke nou echt nuttig zijn en welke gewoon leuk staan. Die Extreme ombouwkit (staart + landingsgestel + kapje) is inderdaad prachtig, die komt ook ooit nog wel.

Iemand trouwens tips voor de zender? Die is nou al bijna leeg joh! Ik heb nog van een andere zender oplaadbare batterijen, maar die kan ik niet via de Lama zender opladen :s Alleen via een andere zender. Ik gebruik dan ook een lader van vroeger, maar kan je de lader die bij de Lama zit niet gewoon gebruiken? Er staat namelijk op een stickertje dat ie niet geschikt is voor de zenderset, maar gaan ze er dan van uit dat er nog niet-oplaadbare batterijen in zitten? Of kan het gewoon helemaal niet? Er zit namelijk wel zo'n mooie ingang op.

Toedeloe!
 
Lader die je erbij hebt gekregen is specifiek voor een lipo, heeft dus totaal andere eigenschappen. Wat voor een lader heb je dan voor die andere zender, deze is waarschijnlijk wel geschikt.
 
Het is een Ansmann Act 28. Een hele oude lader die ik bij mijn allereerste auto kreeg. Ik laad nu de oplaadbare batterijen via een andere zender dus, maar dit is best onhandig want straks moet ik de batterijen weer omwisselen naar de Lamazender.

Turb
 
Vandaag nog even gevlogen, maar nu is de complete staart afgebroken en de lijm hield het niet :hammer: Heb dus maar een flexibele tail besteld voor de lama v3. Pff ik wist niet dat je nog zoveel bij moest bestellen voordat je eindelijk fatsoenlijk kan vliegen.:(
 
Vandaag nog even gevlogen, maar nu is de complete staart afgebroken en de lijm hield het niet :hammer: Heb dus maar een flexibele tail besteld voor de lama v3. Pff ik wist niet dat je nog zoveel bij moest bestellen voordat je eindelijk fatsoenlijk kan vliegen.:(

Ken de frustratie, heb ik ook gehad met de v3 en de honeybee.
meer dan die staart en extreme blades en andere skids van extreme, moet je ook niet bij die v3 kopen, al die mods zijn optisch en kosten teveel geld, dat je beter kan steken in een opvolger als je de v3 zat bent.
 
Nee klopt, dat is het enigste wat ik ga kopen voor de lama v3. Ik hoop dat hij dan wel eens fatsoenlijk vliegt zonder er iets kapot gaat. Ik vlieg er meestal alleen buiten mee als er weinig wind staat, want als je binnen vliegt en je stuurt iets te veel gaat hij al direct naar de muur toe of richting meubels.
Kan dan beter voor binnen ooit eens zo'n picooz kopen.
 
buiten kan alleen met heel weinig wind en hou m LAAG want als de wind eronderkomt gaat hij een eigen leven leiden.
Zo vloog die van mij over mn huis en lande bij de buren in de tuin...en hij had niks..beginnersgeluk :)

Als je wat beter bent kan binnen heel goed, had alleen af en toe glitches maar bijeen coax maakt dat niet veel uit, je pakt zo de controle terug.
 
Gisteravond besteld:
Graphite Tail boom
Landing Skid & Battery holder
Canopy

Ik was vooral gesteld op de nieuwe landingskid. Bij de orginele hangt de accu bijna op de grond, ter behoud van mn accu heb ik dat liever niet. Mijn staartje was ook helemaal kaduuk gegaan gister buiten.
Het gebeurde regelmatig dat ie ineens helemaal naar links/rechts ging hangen en zo de tulpen in dook. Wat is hier de oorzaak van denken jullie? Volgens mij, maar dat weet ik met mijn beginnersverstand ook niet zeker, maakte ik zelf niet zo'n extreme stuurfout. Ik heb wel eens over Bladestrike gehoord, wat zijn de effecten hiervan? Beter: hoe weet je dat dit gebeurt is?

Ciao!
Nog even wachten op m'n pakketje
Turb
 
Laatst bewerkt door een moderator:
bladestrike zijn je bladen die in elkaar slaan dan heb je bij de originele bladen schade en je choppertje dondert uit de lucht.

Waar hij niet tegen kan zijn abrupte en snelle stuurbewegingen dan kan hij ook uit de lucht komen zeilen je moet dus rustig en niet te fel sturen.
 
bladestrike zijn je bladen die in elkaar slaan dan heb je bij de originele bladen schade en je choppertje dondert uit de lucht.

Waar hij niet tegen kan zijn abrupte en snelle stuurbewegingen dan kan hij ook uit de lucht komen zeilen je moet dus rustig en niet te fel sturen.

De orginele bladen gebruik ik al niet meer. Ik ga weer even buiten vliegen en hard mn best doen om niet te abrupt te sturen. Bedankt voor de tip!

Turb

Edit: Woooh, het is echt heel erg windstil hier! Prachtig gevlogen, slechtst 2 keer hoeven landen om te zien of het lampje al rood aan het knipperen was (dit zie je slecht met laaghangende zon!!).
Nogmaals bedankt voor de tip Soul, begin goed door te krijgen hoe de Lama op bepaalde dingen reageert.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vet dat je het xtreme pakket hebt besteld Turbii;) Ik heb ook wel eens last dat hij naar achteren gaat, ik heb daarom de rechtste trim naast de power knop helemaal naar boven gezet. Nu is het effect minder, en moet je maar een klein beetje de stick naar voren doen zodat hij niet naar achteren vliegt;) Ik hoop dat ik mijn flexibele tail snel krijg, zodat ik snel weer kan gaan vliegen :)
 
Vet dat je het xtreme pakket hebt besteld Turbii;) Ik heb ook wel eens last dat hij naar achteren gaat, ik heb daarom de rechtste trim naast de power knop helemaal naar boven gezet. Nu is het effect minder, en moet je maar een klein beetje de stick naar voren doen zodat hij niet naar achteren vliegt;) Ik hoop dat ik mijn flexibele tail snel krijg, zodat ik snel weer kan gaan vliegen :)

Dan moet je je achterste servo armpje ( ff goed kijken welke de servo dus die in de lengterichting van je heli ,de rotor naar voren laat kantelen...daarvan moet je door draaien het servoarmpje een beetje verlengen zodat je swashplate een beetje meer naar voren kantelt (in de lengterichting gezien )

Met die servo armpjes kun je vrijwel alle afwijking eruit halen en je lama hangt dan zonder stickinput stil.
 
Als je je swashplate horizontaal hebt zou ie in principe helemaal stabiel moeten hangen. Mijne heb ik iets naar voren gericht zodat de Lama altijd een beetje voorwaartse beweging heeft, dit vliegt wel makkelijk moet ik zeggen.
Waarschijnlijk komen die onderdeeltjes morgenmiddag. Hoop dat het dan weer zo windstil is! Ik hoop trouwens wel dat die staartboom pas, op de plaatsjes lijkt het alsof de bevestiging veel dichter bij elkaar zit als op mijn Lama.

Toedeloe weer
 
Dan moet je je achterste servo armpje ( ff goed kijken welke de servo dus die in de lengterichting van je heli ,de rotor naar voren laat kantelen...daarvan moet je door draaien het servoarmpje een beetje verlengen zodat je swashplate een beetje meer naar voren kantelt (in de lengterichting gezien )

Met die servo armpjes kun je vrijwel alle afwijking eruit halen en je lama hangt dan zonder stickinput stil.

Ik snap het niet helemaal, ik heb alleen nog maar getrimt en verder niet afgesteld. Kun je het nog eens uitleggen, misschien dat ik het dan wel begrijp:)
 
Ik kan het ook wel even proberen. :)

Je hebt de Swashplate (dit stukje plastic: )
21.jpg


Deze moet horizontaal komen te staan te opzichte van de grond (en als je frame gewoon recht is dus ook ten opzichte van je frame).
Dat kan je voor elkaar krijgen door de ballinkjes (deze: )
20.jpg


Te verlengen of verkorten. Dat stukje met een haakje zit vast aan een wit plastic deel (je servo arm).

Je zegt dat je steeds naar voren moet sturen. Dan moet je waarschijnlijk beide linkjes verlengen want ze zitten aan de achterkant. Dit moest ik ook doen, en ze moesten best een stukje uitgedraait worden (stuk of 3/4 volledige draaien, weet niet precies).

Het is dus de bedoeling dat je swashplate horizontaal ligt als je servo armpjes ook hun neutrale (en dus horizontale) positie hebben.

Ik hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben, lees ook anders eens dit topic:
http://www.modelbouwforum.nl/threads/grote-microheli-uitleg-voor-de-beginners.14744

Groetjes!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu begrijp ik het wel, je moet de ball linkjes in het witte plastic dus een stuk eruit draaien? Dus niet een gaatje verder steken, maar in het zelfde gaatje houden? En hoe zet je de servo armpjes in hun neutrale positie? Bedankt voor de uitleg!
 
Je kan ze nu nog beter in het normale gaatje laten inderdaad. Later als we beter kunnen vliegen ga ik misschien wel wat experimenteren qua die gaatjes. Want ik denk dat als je de linkjes verder naar buiten plaatst dat je hele veel heftiger op je commando's reageert.

De armpjes gaan neutraal staan als je de zender + Lama aanzet, en alle trims op neutraal zet. Dan staan je armpjes als het goed is vrijwel horizontaal.

Good luck!
 
Back
Top