Het grote Lama V3 en V4 topic

• Topicstarter Topicstarter mixit
  • Startdatum Startdatum
Dan word de afstand tussen je neutrale servo en je swashplate groter. Zo kan je de swashplate horizontaal krijgen ;)

Trouwens, ik zie dat er een scheurtje in het plasticje waar de stabilisator aan vast zit zit. Maar meteen een nieuwe, en verlengde, aluminium innershaft besteld. Als alles nou morgen gewoon tegelijk komt heb ik mijn vrije middag goed te besteden!

Ok, maar wat is het nut dan als je de ball-links los draait?

Dat verhaal dat je swash horizontaal moet staan bij een FP en coax is flauwekul dat geld alleen voor een cp.
Ik kijk niet naar een horizontale swash, maar zet alle trims op neutraal en dan vlieg ik hem en kijk wat voor afwijkingen erin zitten die haal ik eruit door de servoarmpjes te verdraaien.

Als jou v3 acheruit vliegt bij neutrale trim moet je je swashplate een beetje naar voren laten hellen, dat doe je door je achterste servoarmpje wat te verlengen ( door draaien)
afwijkingen naar rechts kun je eruit trimmen met de trim en als dat niet genoeg is of je wilt je trims op neutraal dan door het verkorten of verlengen van je servo armpje van je servo aan de zijkant.

Hoe die swash staat maakt niks uit al staat hij zo krom als......

Hier staan in een sticky veel goede afsteltips over de v3, wel even lid worden van dit forum http://www.heliguy.com/Forum/forum61.php&sid=5ef20a0608dc53b86b83bce375e7e75c

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat verhaal dat je swash horizontaal moet staan bij een FP en coax is flauwekul dat geld alleen voor een cp.
Ik kijk niet naar horizontaal maar zet alle trims op neutraal en dan vlieg ik hem en kijk wat voor afwijkingen erin zitten die haal ik eruit door de swashpalte te verdraaien ik zal ff zoek voor wat plaatjes over het afstellen van je v3.

Als jou v3 acheruit vliegt bij neutrale trim moet je je swashplate een beetje naar voren laten hellen, dat doe je door je achterste servoarmpje wat te verlengen ( door draaien)

Uhm, apart dat het bij mij wel het juiste effect oplevert dan...

Ik kijk niet naar een horizontale swash, maar zet alle trims op neutraal en dan vlieg ik hem en kijk wat voor afwijkingen erin zitten die haal ik eruit door de servoarmpjes te verdraaien.

afwijkingen naar rechts kun je eruit trimmen met de trim en als dat niet genoeg is of je wilt je trims op neutraal dan door het verkorten of verlengen van je servo armpje van je servo aan de zijkant.

Hoe die swash staat maakt niks uit al staat hij zo krom als......

Hier staan in een sticky veel goede afsteltips over de v3, wel even lid worden van dit forum Lama - Heliguy.com

Welk achterste servoarmpje bedoel je?

Uhm, apart dat het bij mij wel het juiste effect oplevert dan...

Ja dat kan maar is geen methode om bij alle helis de afwijkingen eruit te halen, sommige van de 2 servo heli van mij stond de swash heel scheef als je hem horizontaal zette was er niet mee te vliegen dan schoot hij naar 1 kant.

Bij een cp heli moet je swash wel horizontaal staan maar dat is een ander verhaal.

Welk achterste servoarmpje bedoel je?

1 servo zit aan de zijkant en 1 op de achetrkant ( dichtst bij de staart) deze laatste controleert je nick dus het duiken en optrekken van je neus.

Als je met je trim op max nog een heli hebt die voor of achter uit vliegt moet je aan dit achterste servo armpje draaien. in jouw geval moet je heli wat meer naar voren duiken dus moet je dit armpje verlengen.je swash moet ook duiken naar voren, een heli gaat de stand van de swash achterna is logisch.

Maar nu is het er al uit getrimt d.m.v de trimschakelaars op de zender. Dus is het niet echt nodig. Maar als ik het later eens wil verstellen, zijn het die 2 plastic buisjes waar de rotor aan vast zit die je moet verstellen?

Ik snap het al. Je moet de ball-linkjes dus een stukje eruit draaien zodat de swashplate schuiner komt te liggen? Hoe ver moet de swash plate dan overhellen naar voren? Dus hoe ver moet je de ball-linkjes eruit draaien?

Dude, dat lijkt mij afhankelijk van hoe hard de Lama één kant op zweeft (wegdrijven) met alle trims in neutrale stand. Steeds een beetje proberen, kijken of ie goed hoovert...soort van finetuning mbt. het afstellen.

Mijn fabrieks Lama lijkt helemaal OK, kan iig prima hooveren. Zelfs als de batterij leger raakt drijft hij niet weg. Heb ook nog nooit aan de trims gezeten.

Succes.

Ik snap het al. Je moet de ball-linkjes dus een stukje eruit draaien zodat de swashplate schuiner komt te liggen? Hoe ver moet de swash plate dan overhellen naar voren? Dus hoe ver moet je de ball-linkjes eruit draaien?

gewoon proberen als je nuy met de zendertrim alles goed krijgt is het idd niet nodig maar je zei eerst hij vliegt ondanks trim naar achteren.

in ieder geval kun je als je heli met maximale trim nog maar slap naar voren vliegt er door de swash op de genoemde manier naar voren te laten duiken er een veel agressiever vliegende heli van maken.

Heb in het boekje gelezen dat je ook de staart/roll functie kan verwisselen. Is het dan niet makkelijker om te vliegen? Tenminste dat lijkt mij dan. Heb nu de afwijking er wel uitgetrimt. Maar als je de rotor wat naar voren wilt laten hellen, hoe groot moet de helling dan zijn?

Lijkt me afhankelijk van je eigen voorkeur. Lijkt mij wel relaxed als de Lama een klein beetje naar voren vliegt. Ik heb net die extreme blades erop gezet, maar wat wordt die Lama daar enorm lelijk van zeg! Ik kijk het nog ff aan, en check hoe die vliegt, maar misschien gaan de zwarte blades er weer op. En standaard Lama met Extreme Blades is één van de lelijkste dingen die ik de afgelopen tijd gezien heb. :)

Wat wordt er bedoelt met het verwisselen van de staart/roll functie? Snap niet echt wat daarmee bedoeld word...

De extreme blades op een standaard Lama is niet echt mooi inderdaad. Maar met de andere extreme onderdelen erbij is het wel prachtig hoor! :)

Even wat plaatjes van mijn Lame (heb hem Lame genoemt... Weet verder ook niet waarom):
IMAG0065.jpg

(het spuitwerk is niet helemaal goed gelukt, moest een beetje donkerder, maar het is een beetje gaan vlekken. Op de foto's zie je het heel goed, maar in de lucht zie je er niets meer van.)

Het bovenkantje van plastic was kapot, de flybar zat er niet meer stevig in. Daarom aangeschaft:
IMAG0068.jpg

IMAG0070.jpg

Groetjes

witte bladen op een normale lama gaat inderdaad niet. maar als je gewoon blauwe blades besteld zit het wel mooi

Edit: ik ga even een foto maken zodat jullie het kunnen zien !

dsc01628k.jpg

dsc01628k.th.jpg

dsc01626z.th.jpg

dsc01627m.th.jpg

dsc01628k.jpg

Ik heb witte xtreme bladen op me lama v3, en ik vind het hartstikke mooi hoor. Misschien is het een kwestie van smaak, maar ik vind het prachtig! Met verwisselen van de staart/roll funcite bedoel ik, dat je de staart kan bedienen met de rechter joystick, en de roll met de linker joystick.

Dat moet volgens mij wel te doen zijn dmv de dipswitches onder de batterijen.
Ik zal proberen het eens op te zoeken.

[edit]
Dit gaat over mode veranderen van de 6 kanaals zender van esky, maar komt op hetzelfde neer :
http://www.helifreak.com/showthread.php?t=68558

Let even op het stukje over de dipswitches.
Het gaat over veranderen van mode 1 naar 2, maar mode 3 en 4 moet ook kunnen aangezien je met de switches 4 verschillende standen kan instellen.

Laatst bewerkt:
Jh92, met hoveren zal het heel moeilijk gaan omdat als je rondjes gaat vliegen ook de links/rechts hel functie nodig hebt

Ja maar, die kun je dan nog steeds gebruiken, alleen bedien je die functie dan met de linker joystick. Maar ik ga er denk ik niks aan veranderen. Ik heb wel een vraagje, is het normaal dat als de motor uit staat, de motor wel eens stroompulsen krijgt, waardoor hij spontaan even een slag draait? En het rechter servoarmpje staat niet met 90 graden aan de grond gelijk, hoe kun je dit goed krijgen?

Ja maar, die kun je dan nog steeds gebruiken, alleen bedien je die functie dan met de linker joystick. Maar ik ga er denk ik niks aan veranderen. Ik heb wel een vraagje, is het normaal dat als de motor uit staat, de motor wel eens stroompulsen krijgt, waardoor hij spontaan even een slag draait? En het rechter servoarmpje staat niet met 90 graden aan de grond gelijk, hoe kun je dit goed krijgen?

Zender aanzetten
trims in het midden

Back