Sterkte van servo of winch berekenen

Kan iemand mij vertellen welke servo of winch ik moet nemen voor mijn dwarsgetuigd zeilschip.

Ben de Santisima Trinidad (1/50)aan het bouwen en wil dit zeilend maken.

De Grootmast en Kruismast worden samen aangestuurd.

De Fokemast wordt apart aangestuurd.

G + K = 2588 cm² + 693 cm² = 3281 cm² zeiloppv.

F = 2046cm²

Kan ik een servo/winch vinden om deze zeilen te bedienen.(Liefst servo)

alvast bedankt voor de hulp

Luc
 
Dit zijn niet onmiddelijk grote zeilvlakken, ter voorbeeld geeft Hitec voor zijn zeilwinch (HS-785HB) zelf aan dat deze geschikt is voor een zeiloppervlak tot 1000 sq.in. (omgerekend dus 6450 cm²)

Hitec heeft deze zeilwinch ook in "servo met arm" uitvoering, nl de HS-765HB, deze heeft net als de zeilwinch een kracht van 13,2 kg/cm (bij 6 volt)

Met zo 1 servo zou je dus je volledige zeilinstallatie kunnen bedienen, maar je geeft zelf aan dat je de fok toch afzonderlijk wil doen. Dan zou je zelfs kunnen volstaan met servo die minder sterk zijn, bvb een HS-645MG. Maar voor het prijsverschil tussen die 2 kan je evengoed gelijk de zeilservo's zelf nemen.

Gewone standaard servo's gaan niet sterk genoeg zijn, zorg er toch voor dat je ongeveer 7 kg/cm als minimum aanhoud bij de keuze van je servo's.
 
Beste Luc, de Hitec HS-785HB heb je in mijn "Estelle" kunnen zien. Hij trekt 11 Kg bij 4,8 volt. De zeiloppervlakte die onder controle gehouden kan worden stemt overeen met de door Dazzler opgegeven maten ( 6450 cm² ). Met mijn Robbe-ontvanger ( Futaba ) maakt de winch ongeveer 3,5 omwentelingen. Het gewicht van de winch is 110 gr.
Groetjes, Jos
 
Bedankt Jos,heb ondertussen deze servo's ook gevonden bij "albatros" in mechelen.Ga er deze week eens proberen langs te rijden.
Ik zag ook dat voor een paar euro meer er éné was van 19 kg.

Misschien overkill,maar dan ben ik absoluut zeker dat hij sterk genoeg is.

Kan ik later misschien ook de lijzeilen aanbrengen.Is toch bijna een verdubbeling van de zeiloppv..
En voor 2.30 euro verschil moet ik het niet doen.

Als ik hierin verkeerd redeneer,zeg het mij aub want ik ben nog maar een absolute beginner.

Luc

ps : het gewicht van de servo's maakt niks uit.
 
Laatst bewerkt:
Beste Luc, ikzelf heb ook voor wat reserve gezorgd, want het zeiloppervlak van de Estelle bedraagt 4800 cm². Reserve kan nooit kwaad. Alleen moet je er op letten dat de zwaardere servo's of winches ook meer stroom zullen trekken. Ik kom gewoon toe met mijn ontvanger-accu. Maar als je meerdere zware servo's of winches gebruikt zal je ze moeten voeden met een aparte accu.
Groetjes, Jos
 
Ik heb 2 loodbatterijen van 6V-10Ah in serie staan.
Dus 12V-20Ah samen.
12V heb ik nodig om de pomp aan te sturen als ik in de problemen kom of geen wind.

Voorlopig heb ik gewoon 4 AAA batterijen hangen op mijn ontvanger.

Als ik nu in het midden tussen de 2 batterijen aftap heb ik 6V-10Ah.
Sluit ik dus de ontvanger rechtstreeks aan op deze loodaccu dan moet dit lukken.

?? Mag ik de ontvanger gewoon aansluiten op de loodaccu.Kunnen die dunne servodraadjes die stromen wel aan.??


mvg Luc.
 
Beste Luc, gezien het feit dat je veel ballast moet inleggen kan je dit voor een deel opvangen door aparte accu's te voorzien.
1. Je twee 6 V accu's voor de pomp.
2. De nodige accu's apart voor de servo's/winches.
3. Je separate ontvanger accu.
Door dat systeem win je in elk geval enorm aan autonomie. En wat kan je beter doen dan je ballast een extra nuttige functie te geven.
Groetjes, Jos
 
Oke Jos dan ga ik het zo proberen uit te voeren.

De loodbatterij voor de servo's ?
Hoe groot moet zoiets zijn.
Anders kan de winkelier mij wijs maken wat hij wilt.

Bedankt voor de moeite.

Luc

ps. De volgende keer dat ik vrij ben in het weekend ga ik ze eens meebrengen naar de molenvijvers.
 
Hallo Luc, Je 6 V loodbatterijen zou ik voor de pomp houden. Mijn Hitec winch gebruikt ongeveer 230 mA onder last en 8 mA onbelast. Je kan hiervoor NiMH-accu's maken of laten maken. Bijvoorbeeld 3300 mA of 3700 mA. Je kan dan uren varen.
Groetjes, Jos
 
Ik heb 2 loodbatterijen van 6V-10Ah in serie staan.
Dus 12V-20Ah samen.
Dit is niet geheel correct, in serie word de spanning wel 12 volt, maar de capaciteit niet 20Ah, die blijft 10Ah. In parallel blijft de spanning 6 volt en de capacieteid wordt dan 20Ah.

In mijn M-klassa boot had ik ook een stevige Hitec winch zitten, met een accu van 6V 1700mAh. Heb nog nooit gehad dat deze merkbaar leeg was.

Groeten Halmar
 
Back
Top