begonnen met Revell 1:72 "Wolfpack"

zo weer even aan het monteren geweest.
Nu zitter er weer lange heveltjes op de servo`s, ik heb alleen richting en duiken op de ontvanger moeten omdraaien, maar nu zijn de roeruitslagen een stuk beter.

Dus nu weer verder met de zoektocht naar een geschikte duikzak...

Tussen alle bedrijven door ben ik bezig met de vloedgaten in de dekken er uit te halen.
Wat een kl*te werk zeg, zooooo veel vloedgaten.
Maar goed, als het eindresultaat maar OK is, dan zal het de moeite zeker waard zijn.

Groet,

John
 
hallo john

voor dual rate hoef je geen computer zender te hebben
een potmeter over je knuppel en zie daar je hebt je dual rate

groetjes raf
 
Beste Raf,

kun je iets gedetailerder zijn over hoe die potmeter over de knuppel te maken ?
en welke waarde moet die potmeter ongeveer zijn ?

Groet,

John
 
hallo john

bij een robbe is dat een 5 Kilo ohm potmeter en een schakelaartje
het schakelaartje is om de potmeter bij of los te koppelen
als je de zender voor meerdere modellen gebruikt heb je niet voor elk model de dual rate nodig
stuur eventjes over PB de gegevens van je zender mischien is er een voorziening in de zender om de potmeter aan te sluiten

groetjes raf
 
hallo

ik heb de zender reeds gevonden
is hij zwart of beige ??
maar intern blijft hij hetzelfde
ik zal straks nog eens gaan zien hoe ik het gedaan heb vroeger want dat is reeds lang geleden dat ik nog zo in een zender heb moeten ingrijpen hahahaha

groetjes raf
 
mmmmmmmmm,

ik stuit nu toch op een behoorlijk probleempje...
Nu de regelaars en servo`s allemaal achterin bij elkaar liggen en de ontvanger helemaal voorin moeten er servo verlengkabels tussen, dat is niet zo moeilijk.
Maar omdat de pomp 1,5cm vanaf de bajonet ligt is er geen ruimte om de servo stekkers en oveetollig servosnoer weg te proppen !!!
Dus nu zit ik met 2 romp delen waar aan beide zijden servo snoeren uit komen maar ik kan de zaak niet in elkaar zetten omdat ik die spagetti niet kwijt kan :(

Diepe zucht.....

Toch maar weer terug naar de originele situatie en kijken hoe het gaat...
 
hallo

is inkorten geen optie
of 1 stekker waar alles doorheen gaat
een servo stekker is eenvoudig
als je achter in de romp alle plus en min kabels aan elkaar vast maakt en 1 lange kabel naar buiten laat komen dan heb je dus drie draden in 1 stekker
nu doe je van de kabels die naar voor lopen (ik denk 5 draden X3 dat zijn er 15)
van alle kabels de + en- draden weg buiten die ene kabel
dus heb je een stekker met puls,plus,min die loopt naar de ontvanger voor de ontvanger voeding
de andere gele (of witte)steek je in 1 stekker en de andere doe je ook in een contra stekker dan krijg je dus wit,wit ,wit
dan heb je reeds 4 servo's en regelaars aangesloten en heb je nog 1 stekkertje over

nu heb je maar 8 draden meer die langs de pomp heen moeten
in drie stekkertjes en dus veel minder kabels
snappy of snappy niet ????

groetjes raf
 
hallo

is inkorten geen optie
of 1 stekker waar alles doorheen gaat
een servo stekker is eenvoudig
als je achter in de romp alle plus en min kabels aan elkaar vast maakt en 1 lange kabel naar buiten laat komen dan heb je dus drie draden in 1 stekker
nu doe je van de kabels die naar voor lopen (ik denk 5 draden X3 dat zijn er 15)
van alle kabels de + en- draden weg buiten die ene kabel
dus heb je een stekker met puls,plus,min die loopt naar de ontvanger voor de ontvanger voeding
de andere gele (of witte)steek je in 1 stekker en de andere doe je ook in een contra stekker dan krijg je dus wit,wit ,wit
dan heb je reeds 4 servo's en regelaars aangesloten en heb je nog 1 stekkertje over

nu heb je maar 8 draden meer die langs de pomp heen moeten
in drie stekkertjes en dus veel minder kabels
snappy of snappy niet ????

groetjes raf


Ik geloof datik het snap ja.
Van regelaars, en servo`s de + en - draden en de puls los nemen.
Alle + en - draden bij elkaar bundelen naar 1 + en 1 - draad, de puls draden apart naar achteren doorvoeren.
Mja, dat scheelt wel heel veel ja, en kan ik het met 1 servo koppelstekker af.
Dan rest alleen nog de stekker naar de pomp en de hoofdvoeding (akkupack) naar de regelaar met BEC.
Dus opgeteld: servo kabels (3), pomp kabel (1) stroom vanaf akkupack (1) en als laatste de laadkabel aansluiting.

Ik neem aan dat het het beste is om de akku op te laden met een kabel direct naar de akku toe, met een schakelaar er tussen zodat de regelaar met BEC niet constant op spanning van de lader staat als ik de akku oplaad ?
 
hallo john

waarom een losse laad kabel ????
kan je het accu pak er niet uit halen ??
ik probeer het zo te doen dat ik steeds een reserve accu pak heb
eentje om op te varen en een volgeladen om te wisselen terwijl het andere terug oplaad
ik heb dus maar 1 stekker voor mijn accu
boot open accu aansluiten en boot terug sluiten en klaar
spaar ik een magneet schakelaar uit om hem op te zetten
en een bundel kabel
effe een foto van de kriek maken die is ongeveer even groot
DSC00028Small.jpg

DSC00027Small.jpg

hier zie je de opstelling
vooraan accu bak (twaalf 2.1amp cellen in serie)
dan de duiktank
volgende is de pomp ,de sturing (conrad printje)en de ontvanger
onder de ontvanger hangt de ltr 1 van norbert
dan twee van de drie servo's en de motoren en daar bovenop de regelaar
er komt nog een servo bij voor de voorste duikroeren
de twee stekkertjes zijn voor de regelaar en elektronica het tweede is voor de pomp
door deze af te koppelen kan ik dus niet duiken en voor sommige vaardagen is dit een goeie oplossing want in een kanaal wil je niet altijd duiken LOL

groetjes raf
 
Beste Raf,

helaas laat de wtc indeling van norbert weing creativiteit over om mee te kunnen spelen.
Het is een doordacht systeem !! dat zeker, maar wellicht kan eea toch anders.

ik zie bij de Kriek dat de servo`s overdwars in het WTC staan, dat gaat bij deze sub niet lukken, no way.
2 motoren in het ontwerp van Bruggen, nope, past niet.
Ook het techrek is niet ontworpen om vaak er in/eruit gehaald te worden, dus de akku blijft voorin liggen.

wat is de diameter van het wtc van de kriek ?
Van de revell kan er maximaal 63mm in in het grootste deel van de binnenkant, en dat kan dan maar voor een lengte van circa 16cm.
achter en voor zijn de buizen 50mm.

Zonder je hele kriek topic door te lezen, maar welk duiksysteem gebruikt U Raf ?
Ik zie een tank zitten? is dat een zuigertank ?

Ik wil niet een heel nieuw wtc ontwerpen, maar de 63mm buis had best langer gekunt, maar ja, het zit er nu eenmaal in.
Idee van de stekkers en snoeren ga ik doen !!
 
he raf hij is ook al aan het rommelen met de revell dat krijg jij dadelijk ook als je eraan begint hahahahah het is wat met die boten.
ga deze week beginnen met de robbe U-47 rrrrrrrr

grt.theo
 
Een heligiro werkt ook goed.
Maar dan moet je wel de oude types hebben van Robbe.
Heb zelf al vele jaren twee stuks in de Walrus zitten,en werkt naar tevredenheid.
En de ROEREN en SERVO`S staan muisstil.

Je moet wel de balansmotor uit de giro halen,en in de ronde klembus waar voorheen
de motor heeft gezeten komt een pijpje van zo`n 6 cm met onderin wat lood.
En het girohuis 90 gr draaien,en hij werkt als een pendel.
Je moet met het pijpje en het lood expermiteren.

Wel is het zo dat deze giro`s veel ruimte in beslag nemen,en dan zijn de huidige kleine
giro`s beter inte passen als je weinig ruimte hebt.
 
Nou ik heb de tip van Raf opgevolgd en rigoreus de schaar in de servo kabels gezet.
Van de 4 servokabels terug naar 2, dat scheelt al een heel stuk.

Ook de lange stukken in het achter wtc flink korter gemaakt, moest wel want alle plussen en minnen moesten aan elkaar komen.
De pulsen zijn mooi allemaal gscheiden en lopen met een servo verlengkabel naar voren toe waar er op de verschillende draden weer stekkertjes zijn gezet om zo weer in de ontvanger te kunnen steken.
Spanning...... werkt het... ?

Gelukkig geen fouten gemaakt, denk ik (?) want de servo`s doen het.
De regelaars heb ik nog niet kunnen testen, motoren nog niet aangesloten.

ik heb weer een beetje hoop dat alles gaat passen in dat nauwe wtc.
 
Ik kon het toch even niet laten en toch maar weerde schuur in gegaan en de motoren aangesloten...........

Ook die werken, gelukkig.....

nu de laatste stekker verbindingen nog maken tussen pompregelaar en pomp en nog maaer weer eens passen en meten of het een beetje in elkaar wil......
 
hallo john

het duiksysteem zelfmade voort ontwikkeld uit willy jacobs zijn ontwerp
zie de u47 en de u2540
daarvan is het tripple S systeem afgeleid
in de kriek zit een norbert bruggen pomp en de twee motoren ja de kriek is ietsje groter
de buis is 52 cm lang en 7.5 cm doormeter
ik heb er vooraan 1 pak van 12 aa accu's in zitten daar de pomp anders tergend langzaam draait en het uren duurt voor hij duikt
al mijn boten zijn op dezelfde manier opgebouwd en ook de revell zal zich moeten plooien naar mijn goesting al kan het hier ook wel een paar jaar duren hahaha

groetjes raf
 
hallo John,

kom je aanstaande zondag ook naar de subsail in Biddinghuizen? kun je zien hoe anderen dingen hebben opgelost en kunnen anderen weer van jouw model leren.

groeten,
Jan
 
hallo John,

kom je aanstaande zondag ook naar de subsail in Biddinghuizen? kun je zien hoe anderen dingen hebben opgelost en kunnen anderen weer van jouw model leren.

groeten,
Jan

Beste Jan,

nee dat gaat niet lukken, zondag naar biddinghuizen...

Maar........op 1 stekkertje na is alles klaar, en heb ik alles in elkaar weten te proppen.
De akku schakelaar heeft een plaatsje voorin gekregen vlakbij de ontvanger, met dubbelzijdig tape vast gezet.
Met een 1mm rvs draadje kan ik deze schakelaar nu bedienen voordat de 2 romphelfden tegen elkaar gaan.
Alles gechecked, zender aan, aku schakellar aan, en.................................... niets :(

Er moet iets verkeerd zitten, maar gelukkig nog geen rook uit het wtc... :)
Ik had de 2 sero stekkers verkeerd in de verlengkabels gestoken.... vergeten te markeren welke stekker waar moest komen.
Gelukkig kon het ompluggen geen kwaad, er kwam gewoon geen spanning aan bij de ontvanger.
Goed 2 stekkers omgeplugd, en opnieuw....

zender aan, akku schakelaar om............ AKTIE !!!!!!
Servo`s bewegen, da`s goed, knuppel naar voren, ja motor draait ook !!!

Vervolgens maar eens geprobeerd om de 2 rompdelen samen te voegen.
Het krap, maar met wat propwerk en het op de juiste plaats dirigeren van de snoeren kon de bajonet dicht.
Weer uit elkaar, zender aan, akku stroom op het systeem, draadjes proppen, sub is weer 1 geheel, en... alles werkt... :)

Nu de aandrijflijn nog in orde maken, schroeven voorzien van messing busjes met m2 draad.
en bij de elektronica boer een zo klein mogelijk stekkertje vinden om de pomp aan te kunnen sluiten.

ik ben op de goede weg, (denk ik) zoals het er nu uit ziet moet de Revell met 1 a 2 weken kunnen test varen.
Eerst in bad......... je weet nooit wat erkan gebeuren in open water..... daar zijn al genoeg verhalen over.

maar nu eerst de stoomhobby voorrang geven, stoomdagen leek komen er aan en er moet water verdampt worden in plaats van er in onder te duiken.. :)

Welicht vaart iemand van vaargroep Leek wel met een sub ???
 
toch nog even bezig geweest, en mijn probleem gevonden.

Ik had als duikzak een ordinaire ballon, maar om daar voldoende water in te krijgen moest er meer in dan deze in slappe toestand zou zijn.
De slangenpomp moest de ballon dus echt opblazen met water, en dat kost vermogen en tijd, en.. de ballon is relatief klein en wil dus maar op 1 plaats blijven zitten.

Bij mijn test van vandaag had ik haar redelijk in balans, dus pomp an en ze zakte best aardig recht naar beneden.
Ik had haar bijna met het volledige dek onder water toen ik een POP hoorde.
Snel leegpompen maar er gebeurde niets..... snel uit het water en romp geopend.
Een redelijke hoeveelheid water kwam uit de romp..... :(
Bij nadere inspectie bleek de ballon gebarsten te zijn, ik had de pomp dusdanig door alaten draaien dat de ballon het niet hield.

Bij een weging kwam ik er achter dat de ballon in ontpannen toestand slects 100ml water kon bevatten, maar ik heb circa 150 tot 200ml nodig.

Helaas bracht een bezoek aan het iekenhuis geen infuuszak, dus een andere oplossing gezocht, en gevonden.
Latex handschoen..

In de handopening een knoop leggen en goed strak aantrekken, dat is dan wel waterdicht.
De duim onderging hetzelfde lot, knoop er in en restand afknippen.
De pink, daar werd het topje vanaf gehaald, daar kwam de water inlaat op.
Dit gaf in een test geen enkel probleem, meer dan genoeg volume zonder dat de pomp enige moeite had.
Dus nu alles in de romp geschoven maar nog niet kunnen testen.. helaas.
Maar ik heb goede hoop dat ik haar nu kan laten zweven.
 
Oh o, pech heeft toegeslagen.......

Wil vanmiddag nog een keer proef drjven in bad met de latex handschoen als duiktank, gaat het bij het aansluiten van de stekkers totaal mis.

Ik moet 4 stekers aansluiten om voor met achter electrisch te verbinden, 3 daarvan zijn standaard servo verlengkabels.
Op 1 daarvan staat de volle akku spanning (10.8 volt), en wat doe ik....... ik plaats deze in een servodraad aansluiting, 10,8 volt op de ontvanger, servo`s en regelaars.

Helaas zijn nu de regelaars overleden, ze geven geen sjoege meer....
Een mailtje naar Norbert Bruggen is als weg, met de vraag of ze nog te herstellen zijn.

Oh o o , stom...... meteen deze aansluiting dusdanig maken dat dit niet meer kan gebeuren.

Maar wel k*t dat m`n 2 regelaars het niet meer doen.
 
hallo


??????????? hoe heb je dat nu voorelkaar gekregen
heb je de vrouwtjes allemaal aan 1 kant zitten ????
als je eentje had omgedraait dan had je ze niet verkeert kunnen insteken

ik dacht dat de regelaars konden hersteld worden
er zit een diode in een van de print banen en die kan terug gesoldeerd worden
dacht ik te hebben gelezen

groetjes raf
 
Back
Top