Maximale zweefhoogte > 300 meter?

In alle eerlijkheid vraag ik mij ook wel af of men werkelijk boven de kilometer is geweest. 450 meter is idd al zo hoog dat je ´m nauwelijks nog kunt waarnemen. Dan heb je echt een cam nodig en een laptopje.
Lijkt op een visser die een snoek van 3 meter heeft gevangen.

Nu heb ik voorlopig nog een Arcus van dacht ik 1.80 meter en die was laatste heeeeel hoog dacht ik. Schatting was maximaal 50 meter. :?

Nou kan ik mij het in de bergen wel voorstellen. Je staat op de berg en gaat vliegen. Dan zit je al op 1500 meter en als je dan 500 meter de hoogte in gaat vanaf de top ... tja ... 2 kilometer hoogte vanaf het dal is dan wel te doen en waar te nemen.
 
Geloof me je ik hem er een hoogte meter in gehad.
Met een 6 meter zwever zit je met helder weer zo rond de 900 meter.
Ik wilde toen niet hoger voor de veiligheid maar je kan makkelijk hoger.
Met een robbe charter ben ik zelfs al een keer op 880 meter geweest.
Toen hebben we er wel met 3 man naar gekeken. (dit was om het bereik te testen van de hoogte meter)
Met een hoogte meter aan boord vlieg je op grote hoogte veel makkelijker, omdat je hoort wat je aan het doen ben.
 
ook foutje ;)

Geloof me je ik hem er een hoogte meter in gehad.
Met een 6 meter zwever zit je met helder weer zo rond de 900 meter.
Ik wilde toen niet hoger voor de veiligheid maar je kan makkelijk hoger.
Met een robbe charter ben ik zelfs al een keer op 880 meter geweest.
Toen hebben we er wel met 3 man naar gekeken. (dit was om het bereik te testen van de hoogte meter)
Met een hoogte meter aan boord vlieg je op grote hoogte veel makkelijker, omdat je hoort wat je aan het doen ben.
 
Laatst bewerkt:
Ja, zo´n variometer lijkt me ook ideaal, alleen nog niet voor mij als beginner. Eerst met steeds iets grotere kist leren vliegen en eind zomerseizoen lekker gaan bouwen aan een zwever. Ben al een project (EON of Climaxx) aan het voorbereiden.
Bovendien heb ik op afstand nog steeds moeite om te zien hoe de kist precies ligt, dus dat 3D zicht is nog niet goed aanwezig bij mij merk ik. :-)
 
Ik kan het nu makkelijk zeggen want ik heb toch geen grote kisten meer ;)
 
@Tadango

Je zegt dat jullie veld is aangegeven op de VFR-vliegkaarten. Waar ligt dat dan precies, ik zit hier te turen op zo'n kaart, maar kan het niet vinden helaas.

Bij ons op de club (Nistelrode, in de CTR Volkel) heeft iemand me ook eens verbaasd gevraagd: waarom vliegen de 1:1 kisten hier zo laag over? Nou, simpelweg omdat ze geen idee hebben dat er een modelvliegveld is. Af en toe bij een groter evenement komt het wel in een NOTAM te staan, dat is een soort memo-systeem voor vliegers.

Groeten!
Ton
 
nu snap ik waarom echte vliegtuigen zo,n lang verlengsnoer achter zich aan hebben, vanwege die niet met een accu te voeden transponder;)
Sorry maar de marginalisering van mijn primaire sport is me iets te pijnlijk om lollig over te doen.
Motorvliegtuigen hebben een electrische installatie waar je een transponder op kan aansluiten.
Voor ultralights en andere gemotoriseerden is het nauwelijks een probleem om onder de 1200 voet te blijven (daarboven is die transponder pas verplicht) maar voor wie thermiek wil vliegen is de lol er dan wel af.
Een zweefvliegtuig heeft weinig last van een extra loodaccu om een transponder te voeden. Maar voor zeil- of schermvliegers, die te voet starten en landen, speelt dat een grote rol.

Bij het opzetten van de transponderwetgeving is de overheid ervan uitgegaan dat de industrie wel zou inspelen op de behoefte... maar het marktsegment is te klein, de fabrikanten hebben geen interesse.
 
300 meter

Ik zweef ook regelmatig.
Ik geef diegene gelijk die zegt dat je vanaf 250 meter (met een ruime marge) fijner en beter kunt zweven dan daaronder,
Ik zweef met een elektromaster van 370 cm en 4,2 kg. Daarin een vario (tuut, tuut, tuut) en een logger die naderhand is af te lezen. Dus tijdens vliegen heb ik geen actuele vlieghoogte voorhanden.

Als ik op een geschatte hoogte van 150 meter kom, denk ik ook al van: nu moet ik rap zijn, anders lig ik aan de grond. (ligt natuurlijk ook aan mijn vliegkunsten :()

Mijn 'hoogterecord' is 640 meter. Al probeer ik normaal niet erg boven die 300 meter uit te komen, maar soms kun je het niet laten.

Ik zou trouwens wel graag zien dat vliegeniers van 1:1-vliegtuigen uit de buurt van modelvliegterreinen blijven. En dan bedoel ik in ons geval een ulv-vliegveld vlak in de buurt. Ze weten dat we op een bepaalde plek zitten. Vlieg dan aub niet laag over 'ons' veld, want dan word ik kriegel. Met laag bedoel ik hier dus duidelijk onder de 300 meter.


Ik heb bijv. een terrein waar ik mag vliegen, en daar is een laagvliegroute van straaljagers. Ik moet er niet aan denken. Soms komen ze op 100 meter over.......



Taco.
 
Nu heb ik voorlopig nog een Arcus van dacht ik 1.80 meter en die was laatste heeeeel hoog dacht ik. Schatting was maximaal 50 meter. :?

Nou kan ik mij het in de bergen wel voorstellen. Je staat op de berg en gaat vliegen. Dan zit je al op 1500 meter en als je dan 500 meter de hoogte in gaat vanaf de top ... tja ... 2 kilometer hoogte vanaf het dal is dan wel te doen en waar te nemen.


op 50m zet ik al bijna het landings circuit in :p hehe
nenee ik blijf draaien tot ik op ongeveer 10m zit. (boomtoppen)

en als je in het dal vliegt op 2000m hoogte, vind je betere thermiek, maar voor de piloot op 1500m blijft het nog steeds 500m hoog boven zijn hoofd.

en ja ik denk wel dat je met een 8-9m zwever vlot over de 1000m kan.
maar dan is de vraag... is dit nog plezant? het moet mooi vliegen blijven.
 
Ik zou trouwens wel graag zien dat vliegeniers van 1:1-vliegtuigen uit de buurt van modelvliegterreinen blijven. En dan bedoel ik in ons geval een ulv-vliegveld vlak in de buurt. Ze weten dat we op een bepaalde plek zitten. Vlieg dan aub niet laag over 'ons' veld, want dan word ik kriegel. Met laag bedoel ik hier dus duidelijk onder de 300 meter.


Ik heb bijv. een terrein waar ik mag vliegen, en daar is een laagvliegroute van straaljagers. Ik moet er niet aan denken. Soms komen ze op 100 meter over.......



Taco.


zo heb ik eens ooit op 250m in de lucht gehangen, en ineens gedonder en gebrom...

komt er van het leger een tanker en daarachter een radarvliegtuig (beide boeiings denk ik) op 200m hoogte door geknald... damn das ff bangelijk
 
Back
Top