2e hands wel of niet?

Op zich heb je daar wel gelijk in, h.m.j.dorenberg.

Ik moet in elk geval (zoals iedereen natuurlijk) op m'n matriaal kunnen vertrouwen....zeker omdat ik nog maar een beginner ben.

Zelf heb ik 't idee, als ik een FP koop, dat ik daar zeer snel op uitgekeken ben. En dan moet ik die weer gaan verkopen.

Ik dacht als ik meteen goed begin (behalve als dit echt te hoog gegrepen is voor mij) kan ik nog lang vooruit met bijvoorbeeld een Mini Titan of T-rex of zo.
Natuurlijk geen 3D spul maar een rustige en stabiele heli en nog veel mt m'n Reflex oefenen van te voren.
 
ik les geregeld jongens die heli gaan vliegen
ik zou wel adviseren geen heli onder de 50 size
50 size heli's zijn een stuk stabiler dan kleinere heli's
om te leren veel makkelijker
 
Op zich heb je daar wel gelijk in, h.m.j.dorenberg.


Zelf heb ik 't idee, als ik een FP koop, dat ik daar zeer snel op uitgekeken ben. En dan moet ik die weer gaan verkopen.

Ik denk dat je jezelf een beetje overschat, een fp vlieg je niet zomaar even net als elke heli.
Een kleine fp is nog lastiger, kun je die vliegen dus hooveen en achtjes dan ben je heel wat maandjes/jaartjes verder.
 
Ik denk dat je jezelf een beetje overschat, een fp vlieg je niet zomaar even net als elke heli.
Een kleine fp is nog lastiger, kun je die vliegen dus hooveen en achtjes dan ben je heel wat maandjes/jaartjes verder.


Ik geloof je direct! Ik overschat mezelf niet want, fatsoenlijk vliegen lukt niet zomaar, dat weet ik.

Maar ik weet ook hoe het met de rest van m'n modelbouw ging en voor je het weet heb je een aantal van die dingen en vlieg je maar met 1. Daarom dacht ik...als ik meteen CP begin, maar dan zo rustig en stabiel mogelijk en met veel...heel veel geduld, dan heb ik er dadelijk maar 1 om m'n geld in te steken.
 
Ik geloof je direct! Ik overschat mezelf niet want, fatsoenlijk vliegen lukt niet zomaar, dat weet ik.

Maar ik weet ook hoe het met de rest van m'n modelbouw ging en voor je het weet heb je een aantal van die dingen en vlieg je maar met 1. Daarom dacht ik...als ik meteen CP begin, maar dan zo rustig en stabiel mogelijk en met veel...heel veel geduld, dan heb ik er dadelijk maar 1 om m'n geld in te steken.

Ik ken alleen zon wegwerp heli als de honeybee en of ik je daar mee zou aanraden te beginnen..?
Ik weet het niet hij heeft me wel veel geleerd maar ik heb echt een hekel gehad aan hem.

Je kunt ook met een cp beginnen lees ik vaker, zelf geen ervaring mee, zelfs (nog) niet met cp heli vliegen. Heb wel net een computerzender en een mini titan gekocht omdat ik ook verwacht langs die weg meer plezier erin te hebben en meer vorderingen te maken.

Wat jij zegt klopt: hoe meer modellen hoe hoger de (onderhouds)kosten en dat is vaak een veelvoud van de aanschaf. Je kunt dan beter 2 dezelfde nemen dan kun je als er 1 in de ziekenboeg zit met de andere vliegen en je heoeft geen verschilende sets onderdelen op reserve te houden.

Koop ook een titan dan kunnen we elkaar helpen.:)
Ik heb hem net hier staan en een ding valt me op hij zit heel goed inelkaar en er is erg makkelijk aan te werken en de onderdelen zijn niet duur.

2de hands is denk ik al snel tricky in RC omdat er bijna altijd verborgen gebreken zijn en slijtage en die zie je vaak niet of worden niet verteld. Toch zelf oook net weer een 2de hands toestel gekocht, beetje op gevoel afgegaan.
Voorvliegen is wel verstandig denk ik. Als je hem zelf vanaf een kit bouwt weet je wel precis hoe hijinelkaar zit maar al reparerend leer je dat ook wel.

gr,
Bart
 
Nou Bart, deze Titan heeft geen verborgen gebreken hoor :)

Ik koop ook best veel tweedehands maar moet bij de koop ook altijd een goed gevoel geven. Iets wat afgeragd is herken je meteen, iets goeds meestal ook. Gelukkig nog nooit een miskoop gehad met 2e hands. Komt denk ik ook omdat ik weet wat ik wil kopen en me altijd goed voorbereid op de goede en slechte punten.

Onlangs nog via het forum een Velox gekocht en ondanks dat hij er prima uit ziet zijn er toch een drietal dingen die ik wil aanpassen, niet erg en kost me eigenlijk alleen wat werk en een paar euro voor wat linkjes enzo. Het feit dat iets goed is voor de een kan best betekenen dat jij het toch iets anders wil.

Bart, alsnog veel plezier met deze tweedehands MT, ga je veel plezier aan beleven :yes:
 
ik ging gewoon voor een raptor 50
na verhouding wat zwaarder dan een t-rex,maakt hem wel wat stabiler
niet teveel poespas ,gewoon een kitje met motor van ongeveer 360 euro
401 giroset met een paar degelijke standaart servos
onderdelen krijg je op iedere hoek van de straat en niet duur
metanol 0-nitro 12% syn olie
plastic kinderhoepel met een kruis er in t.w.v. 5 euro
dan kun je de eerste paar jaar vooruit
als het je achteraf goed gaat kan je altijd nog een andere kopen met poweeeer

m.v.g. hub
 
@ Soul,

Je hebt met een fp gevlogen maar had er een hekel aan?
Mag ik hiermee uitmaken dat het je niet goed afging?
Ten tweede kocht je een Mini Titan.Denk je echt door top spul te kopen dat het vliegen er makkelijker door wordt?

Heb je er eigenlijk al mee gevolgen want je begint nu raad te geven aan een beginner die zelf ook eerst de makkelijkste stapjes dient te zetten.
Het is net als met autorijden, je leert toch ook niet in een F1 wagen om je rijbewijs te halen?
 
kuki , die vergelijking gaat niet op met een f1 .
ik zou , als ik nu zou moeten leren vliegen , een trex 600n kopen . waarom ? omdat het een goede heli is , hij is stabiel , reageerd op inputs zoals het hoort , bedrijfszeker , en je hebt de eerste 100 liter brandstof geen slijtagezorgen .
een fp heli is wiebelig , reageerd niet altyd hetzelfde , is zeer traag op input [met name pitch ] , je bent meer tyd bezig met randzaken dan met vliegen etc .
kortom , vanaf een 600 size vliegt een heli pas zoals ie hoort te vliegen , de kwaliteits 450 modellen van de bekende merken daargelaten , maar die kosten minimaal hetzelfde , en , om daar goed mee te vliegen , heb je relatief meer skills nodig tov een 600 of groter .
ik heb al vele jaren meerdere helis , en kan er prima mee overweg , maar als ik een fp probeer te vliegen , lijkt t of ik niet kan vliegen .
komt nog eens bij dat als je de kosten afzet tegen elkaar , een 600 brandstof up-and-running niet eens zoveel kost .
 
Laatst bewerkt:
Soul is iemand die nog niet deftig kan vliegen, zichzelf meteen een titan koopt.

Ben heel benieuwd naar zijn zijn eerste crash.
Hij zoekt nu immers iemand die zijn Titan kan afregelen.
dat bedoel ik, als je wil leren autorijden en meteen een F1 binnenstapt, komt de muur sneller op je af of verwacht :)
 
wat zou jy hem adviseren dan , een goedkopere cp heli?
met een fp ding kom je nooit verder dan hooveren , die dingen zijn gewoon een drame om rondvlucht te maken . zwaar underpowered .
die f1 vergelijking is krom , want een fp is in die verhouding dan niet meer dan een speelgoed auto .
ik kocht ooit om te beginnen een vario van 700 euro . achteraf gezien niet een slecht idee.
 
Soul is iemand die nog niet deftig kan vliegen, zichzelf meteen een titan koopt.

Ben heel benieuwd naar zijn zijn eerste crash.
Hij zoekt nu immers iemand die zijn Titan kan afregelen.
dat bedoel ik, als je wil leren autorijden en meteen een F1 binnenstapt, komt de muur sneller op je af of verwacht :)

een F1 auto kan je ook in de eerste versnelling mee over het circuit gaan. (en zal dan ook goed grip hebben en ongetwijfelt goed sturen)

Het gaat zich er om dat groter = Gemakkelijker(vanwege stabiliteit). Een echte heli zal nog sneller kunnen vliegen dan een grote schaalheli. Toch is een echte heli stabieler dan een schaal heli.

Het is dus een kwestie van stabiliteit. prestaties zijn regelbaar (minder pitch/uitslag of minder toeren)

Mijn ervaring is dat een 450-size heli goed is om te beginnen(kwa kosten) maar evengoed erg wiebelig en moeilijk om onder controle te houden. Een .50 size heli is zoals eerder genoemd VEEL stabieler en dit merk je bij het vliegen meteen.
Het leren zal sneller gaan, en je hebt dus veel meer plezier van je hobby.

Een goede optie is een 2e handse raptor 50, die kosten niet veel, kan je goed op oefenen, onderdelen zijn nog te koop, is ERG stabiel EN je kan er 3d mee vliegen wanneer je vliegkunsten vorderen.
 
Soul is iemand die nog niet deftig kan vliegen, zichzelf meteen een titan koopt.

Ben heel benieuwd naar zijn zijn eerste crash.
Hij zoekt nu immers iemand die zijn Titan kan afregelen.
dat bedoel ik, als je wil leren autorijden en meteen een F1 binnenstapt, komt de muur sneller op je af of verwacht :)

Ik wil even zeggen dat ik Crazykuki niet ken en hij mij niet en dat hij deze conclusies trekt op basis van zijn hele grote DUIM, niet gehinderd door feitenkennis. :D:D:D:D
 
@ Soul,

Je hebt met een fp gevlogen maar had er een hekel aan?
Mag ik hiermee uitmaken dat het je niet goed afging?
Ten tweede kocht je een Mini Titan.Denk je echt door top spul te kopen dat het vliegen er makkelijker door wordt?

Heb je er eigenlijk al mee gevolgen want je begint nu raad te geven aan een beginner die zelf ook eerst de makkelijkste stapjes dient te zetten.
Het is net als met autorijden, je leert toch ook niet in een F1 wagen om je rijbewijs te halen?

Weer hetzelfde verhaal, jij hebt heel snel een mening en dat worden dan vanzelf feiten, wel alleen maar in je eigen hoofd.
 
wat zou jy hem adviseren dan , een goedkopere cp heli?
met een fp ding kom je nooit verder dan hooveren , die dingen zijn gewoon een drame om rondvlucht te maken . zwaar underpowered .
die f1 vergelijking is krom , want een fp is in die verhouding dan niet meer dan een speelgoed auto .
ik kocht ooit om te beginnen een vario van 700 euro . achteraf gezien niet een slecht idee.

Mooi sterk verhaal. Maar voor 80% van de beginners is een Vario financieel niet weggelegd. Want met 700 euro Vario ben je er nog niet, er komt ook nog 700 euro elektronica bij en dan ben je er waarschijnlijk nog niet. Met Vario beginnen is leuk als je een fors salaris hebt. Daarbij komt ook nog eens dat bij mijn weten alle Vario's uitsluitend als bouwdoos worden geleverd. Je moet toch wel technische achtergronden hebben om dat "even" te doen. Iemand die een theoretische opleiding heeft gehad en beroepshalve alles met het koppie doet en niet met de handen en zijn summum van technologische handelingen bestaat uit het plakken van de fietsband hoeft hier absoluut niet aan te beginnen.

Of je moet je voor het benodigde geld in de schulden steken bij een bank of het aan je gezin onttrekken, dat kan natuurlijk ook nog.

De enigste manier die ik ken om betaalbaar met een Vario te beginnen is gelijk les nemen bij de vliegschool in Olderberkoop. Bij Brutus.

Nog even over FP, dat verhaal klopt van geen kanten. Jij wekt de infruk dat alle fp's underpowerend zijn. Dat hangt maar net van het merk af. Bovendien kun je ook daar een sterkere motor inhangen als je dat wil. Dan als laatste, met een fp kan je best vliegen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
jahre , ik ben begonnen met een vario , die ik voor 700 euro vliegklaar had gekocht zoals ik al zei .
daar heb ik mijzelf mee leren vliegen .
hoe bedoel je 700 euro niet genoeg ? je leest toch wat ik schrijf ?
fp heli's hebben nou eenmaal geen power , als vindt van wel , heb je nog nooit met een goede heli gevlogen .
 
Hij zoekt nu immers iemand die zijn Titan kan afregelen.

Blijkt dus dat hij heel goed bezig is. Hij wil een ervaren iemand naar de heli laten kijken om te zien of de afstellingen etc allemaal goed zijn. Beter dan blind beginnen te vliegen en iets belangrijks vergeten zijn en meteen onnodig crashen.
 
Back
Top