probleem met solderen van mijn accu

  • Topicstarter Topicstarter brammeke
  • Startdatum Startdatum
B

brammeke

Guest
hey iedereen

ik heb een probleem met het solderen van mijn accu.
k'heb een tijdje geleden namelijk een occasie mini-t gekocht (ondertussen
mijn tweede) en heb daar een batterij bij gekregen. Die was natuurlijk ook occasie en de draadjes van de min en plus zaten niet al te sterk vast.
heb ze er dus afgenomen en wou proberen om er nieuwe aan te solderen...
Ben dus begonnen met de polen van de batt. wat af te schuren en heb er dan wat soldeervet aangesmeerd en dan gesoldeert... Maar men draad viel er telkens af na het solderen.. zelf na heel lang wachten kan ik er hem na het solderen er weer afnemen .. Heb ondertussen al alles geprobeert: meer tin of meer smeerolie of beter afschuren.. Daarom ben ik op google wat gaan zoeken .. heb naar een paar filmpjes gekeken over mensen die het proberen uit te leggen maar bij hun gaat dat natuurlijk altijd stukken beter .. Nog tans doe ik alles hetzelfde als in die filmpjes ...
Dus nu is mijn vraag wat kan ik nog doen of wat doe ik mis..

ps: ik gebruik een soldeerpost van 100w en mijn batt. zijn Nimh batt van 1400mah een 6cellen pack...

groetjes bram
 
Soldeervet of andere losse vloeimiddelen zijn echt niet nodig om een draad aan een accu te solderen. Gebruik je wel het goede soldeertin? Dit moet harskernsoldeer voor elektronica zijn.
Het werkt alsvolgt: Verwarm de te solderen draad en de pool van de accu. Voeg soldeertin toe en dit moet uitvloeien over de draad en de pool. Een goede las is glad en glanst.
 
Soldeervet of andere losse vloeimiddelen zijn echt niet nodig om een draad aan een accu te solderen. Gebruik je wel het goede soldeertin? Dit moet harskernsoldeer voor elektronica zijn.
Het werkt alsvolgt: Verwarm de te solderen draad en de pool van de accu. Voeg soldeertin toe en dit moet uitvloeien over de draad en de pool. Een goede las is glad en glanst.


Hey

alvast bedankt voor de snelle reactie .. en ja ik wist al dat ik moest wachten tot het tin overvloeid op de draad en de pool van de accu maar het probleem is dat hij blijft aan mijn soldeerpost hangen en maar niet wil overgaan op mijn draad...Maar ik zal eens kijken voor die 'harskernsoldeer voor elektronica' of ik die in de winkel kan vinden en daarmeen dan eens proberen...

groetjes bram
 
Er bestaan veel verschillende soorten soldeertin. De verhouding tussen lood en tin is dan verschillend. Dat heeft gevolgen voor bij voorbeeld het smeltpunt. Soldeertin voor het solderen van koperen gas- en waterleidingen is bij voorbeeld ongeschikt voor het solderen van elektrische leidingen. Gebruik nooit vloeimiddelen als soldeerpasta of soldeerwater. Deze middelen zijn heel agressief en oxidatie is het resultaat.
 
het probleem is dat hij blijft aan mijn soldeerpost hangen en maar niet wil overgaan op mijn draad
Als ik dit goed lees, smelt je dus het tin met de bout en druk je vervolgens de bout tegen de draad / accupool. Dat is niet de goede manier. Je moet het te solderen oppervlak verwarmen met de bout, totdat het materiaal zelf warm genoeg is om het tin te laten smelten.
 
Gewoon 60/40 soldeerdraad met harskern gebruiken.
Eerst de boel goed ontvetten/schoonmaken, de soldeeraansluitingen opschuren en dan met een bout (geen pistool) van min 100Watt eerst voorvertinnen en dan aan elkaar solderen.
Belangrijk is dat de bout heet genoeg wordt, zo rond de 380 graden.
Maar het kàn zijn dat er een slechte soort draad gebruikt is of dat deze erg geoxideerd is en dan wordt het een hopeloze zaak
 
Ik denk dat hij met een soldeerpistool bezig is en dat werkt niet op zellen .

Mvg Johan

Ja ik heb een soldeerpostool.. had het gekregen voor kerstmis .. vind het eigelijk niet zo handig voor mee te werken ook .... zal eens een soldeerbout moeten aanschaffen...;

alvast bedank denk wel dat het hier van afhangde.. want heb ondertussen ook al harskernsoldeervet gekocht ...

groetjes bram
 
Harskernsoldeervet bestaat niet. Harskernsoldeer is lood/tin legering met daarin een harskern.
Soldeervet is eeeeh soldeervet. Welk merk/type soldeervet heb je gekocht?
Als je harskernsoldeer hebt, is soldeervet niet nodig. Het zou zelfs kunnen dat de harskern en het soldeervet elkaar in de haren vliegen, elkaar tegenwerken.
Soldeerpistool is voor gewichtsheffers, wij gewone stervelingen hebben in no time een lamme pols. Plus, zoals eerder is opgemerkt, de soldeerpunt heeft te weinig massa, geen warmte-voorraadje in het puntje.
 
Harskernsoldeervet bestaat niet. Harskernsoldeer is lood/tin legering met daarin een harskern.
Soldeervet is eeeeh soldeervet. Welk merk/type soldeervet heb je gekocht?
Als je harskernsoldeer hebt, is soldeervet niet nodig. Het zou zelfs kunnen dat de harskern en het soldeervet elkaar in de haren vliegen, elkaar tegenwerken.
Soldeerpistool is voor gewichtsheffers, wij gewone stervelingen hebben in no time een lamme pols. Plus, zoals eerder is opgemerkt, de soldeerpunt heeft te weinig massa, geen warmte-voorraadje in het puntje.

ja sorry voor het mistypen .. ik bedoelde natuurlijk harskernsoldeer .... en ja
mijn soldeerpistool is echt wel zwaar...
 
Als de draden vies zijn solderen deze ook niet goed. Je moet de draad eerst vertinnen met soldeer. Daarna de plek op de accu vertinnen zodat daar ook een dun laagje opzit. Bij beide moet het net een laagje zijn, niet meer.

Daarna draad even verwarmen en dan de accu verwarmen met de draad erbij. Beetje soldeer (ja je hebt 3 handen nodig ;)) en het moet dan goed vastzitten.

Gebruik uitsluitend soldeer met harskern want soldeer vet oid sloopt he draden en accu harder dan je rijstijl ;)
 
batterijen zijn vaak voorzien van een dun nikkel laagje, neem een AA oplaadbare batterij (of accu hoe je het ook wil noemen) pak een vijl en vijl er voorzichtig wat vanaf, onder het nikkel zit vaak een laagje koper of ander wel goed soldeerbaar materiaal.

Pak een soldeerbout, liefst met een dikke punt, een goedkope weller 220v 75 of 100Watt Bout werkt prima als er een lekker dikke punt inzit, zet de gevijlde accu goed vast (nee niet plat knijpen in de bankschroef) en zorg dat de soldeerbout goed warm is, soldeer vervolgens de bovenkant van de batterij (nee nog geen draadje aansluiten), laat het afkoelen en kijk of het soldeersel stevig vastzit.

Als dat zo is weet je zeker dat je een goede verbinding hebt, pak vervolgens het draadje wat je er op aan wil sluiten, vertin deze eerst netjes, zet vervolgens de batterij goed vast en verwarm de tin op de batterij, dan draadje erbij en voila, handel af laten koelen.

Werkt perfect, ik doe dat al jaren in verschillende apparaten varierend van scheerapparaten(philps) tot makita accuboormachines en natuurlijk ander modelbouwspul enz.

Mark
 
Je hoef de nikkel er niet af te veilen .

Het gaat om de oxid laag die er op zit , die moet er af .

Stukje 600er schuurpapier is goed genoeg .

Mvg Johan
 
Back
Top