Marauder, Robbe

Ik ben bezig met mijn Robbe Marauder op te knappen en op te voeren.
Dit is gewoon een speeltje voor tussendoor.

p1240109.jpg


p1240110.jpg


marauder3.jpg


Op dit moment vaart hij op een Robbe Navy met een 540 motor.
Deze is 6-8 volt.

De testvaart heb ik gedaan met de 6volt loodaccu uit de Passau, snelheid was ongeveer 5 km/uur.
Deze accu is veel te zwaar en het voltage te laag, maar je moet toch wat...

Ik ga een accupack van 8,4 volt plaatsen.

De schroef is een tweeblads robbe x55.

p1240273kopie.jpg

Boot ligt nog te diep met de zware 6v. loodaccu, binnenkort een 8,4 v. accupack.

Wie heeft er ook 1 en kan even een foto maken van het ankerliertje en vooral de gelieders voor het anker en de ankerketting helamaal aan de boeg.

En wie heeft er tips om hem zo goedkoop mogelijk op te voeren.
De motor is een 540 en ik heb nog wel een speed 600 liggen heeft dit nut?

Verder nog 1 vraagje, wie kan me vertellen bij welke snelheid waterkoeling via een buisje in het vlak goed gaat werken?
 
Verder nog 1 vraagje, wie kan me vertellen bij welke snelheid waterkoeling via een buisje in het vlak goed gaat werken?

Als je de inlaat naar voren laat wijzen en de uitlaat (ook in het vlak) naar achteren, heb je een drukloos systeem, dat, zodra de leidingen vol zijn (even gas geven) ook bij lagere snelheden functioneert.
Voor de 'zekerheid' zou je een kleine scoop aan de inlaat kunnen laten staan en de inlaat dáár plaatsen, waar het schroefwater de romp raakt, voor meer druk bij het langzaam varen.

Groeten, Jan.
 
De schroef staat vrij diep naar beneden, dat zou een vrij lange buis worden om in het schroefwater te komen.
Ook is het achterschip niet goed bereikbaar om hier een buisje goed waterdicht in te krijgen.
Ik heb een buisje in een hoek van 45 graden geplaatst in de kiel, deze is ook in 45 graden afgesneden en staat verticaal naar voren open dus.
Door de hoek is de opening groter dan de diameter van het buisje.
Het slangetje loopt naar de spiegel, waar ik weer een buisje heb geplaatst waar het water de boot kan verlaten.
Koeling heb ik nog niet maar nu zou ik op zn minst het water moeten kunnen zien als het werkt.
Met de 5km/u die de boot nu haalt werkt het in ieder geval nog niet.

De motor wordt maar net een beetje op temperatuur, nog niet lauw te noemen.
Maar straks op 8,4 volt kan dat heel anders zijn.

Als het koelwater dan begint te lopen kan ik koeling op de motor plaatsen.



Als mn accupack klaar is eerst maar een kijken wat hij doet en daarna evt. of het nut heeft om de motor te vervangen.
Het blijft een speeltje dus de vaartijd mag ook niet te veel teruglopen bij motorwissel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je niet veel harder gaat straks, is een stuwpijpje tot in het schroefwater toch de beste manier om koelwater binnen te krijgen.
De uitlaat zou ik toch in het vlak zetten om door de zuiging, die het veroorzaakt meer flow te krijgen.
Ik zal morgen even een schetsje plaatsen van hoe ik het bedoel.

Groeten, Jan.
 
@jan, ik snap wat je bedoelt maar ik hou er zelf van als het water te zien is, dan weet je tenminste dat het loopt :p
Als ik aan boord de motor start kijk ik ook altijd even buitenboord of ik koelwater heb.

Het buisje in het achterschip zetten gaat niet lukken omdat ik daar niet bijkom om hem weer mooi waterdicht te krijgen van binnen.
De schroef zit ook vrij die naar beneden dus om in het schroefwater te komen zou het pijpje een cm of 2 uit het vlak steken en die krijg ik dus niet vast in het achterschip.

Ik zal eens kijken of ik er nog wel een mooi pijpje kan plaatsen in het vlak naar achteren.
Maar ik ben bang dat ik daar niet bijkom zonder de inboedel te slopen.
 
Ik heb hem maar bij de speedboten geplaatst omdat er hier meer kans op reactie is voor mijn doel, maar inderdaad het is meer een jacht dan een speedboot.
Ik denk dat mijn Dusseldorf nog harder vaart en wat ik van de Bermpohl mag verwachten weet ik nog niet.
Maar het is wel een model dat snel moet kunnen varen en dan bedoel ik geen 80km/u.

Ik heb nog wel een compleet nitromotortje liggen. maar daar heb ik helemaal geen zin in om die erin te leggen :p
 
Met de loodakku heb je gewoon een te zware boot, probeer het maar eens met een NiMH pack, dat zal een stuk schelen in snelheid.

Groeten, Jan.
 
Dat is ook de bedoeling, ik heb de cellen al liggen, alleen nog even wachten tot iemand ze even kan samenstellen tot 1 pack.
dan gaat het voltage omhoog en gewicht naar beneden.
 
Back
Top