het Walkera 4#3 verzameltopic

  • Topicstarter Topicstarter Junglemaxx
  • Startdatum Startdatum
Beste Karel en anderen,

Allereerst bedankt voor je goede tip enige weken geleden. Lang geleden een tip als deze in het draadje. Een mooie omschrijving ook, goed verhaal. Thx.

Ik zal het ook proberen kort te houden.
Zoals velen wel weten zijn er jongens (en/of meisjes met jongensnamen?) hier op het forum al enige tijd aan het zoeken naar een oplossing voor het kwispelende staartje. Het idee van Karel er eens Deans connectors aan te zetten is voor mij ook de oplossing geweest! Dat hij uiteindelijk zelf zijn stekkers heeft gesoldeerd om de connectie verbeteren is natuurlijk ook n prima oplossing gebleken.
Ik heb mijn LiPo's en laders dus van Originele Deans voorzien. Het is een hoogwaardig stekkertje met uitstekend te solderen contacten, precies zoals ZamBeZi al omschreef.
Proefvluchtjes zijn erg goed bevallen en ben dus zeer positief erover.

LiPosDeans43BMedium.jpg
LiPosDeans43B4Medium.jpg


Ook is de koude start er beter van geworden. De initiële startup verliep nog weleens knullig met 'n beetje horten en stoten. Het is wat mij betreft dus voor weinig centjes goed en snel opgelost.

Groet,

Danny
 
Goed verhaal; ik hoop binnen een week mijn stekkertjes binnen te hebben van Aircraft-World en dan kan het grote omsolderen beginnen.
Ik overweeg zelfs, in het kader van de eenvoud, de JST-stekkertjes van m'n shockflyerlipotjes ook gelijk aan te passen.

Ik zie op de foto dat jij de min aan lipo-zijde ook op 't vrouwtje heb zitten; dat doen die Yanks op RCGroups ook zo.
Overigens is het staartje bij mij redelijk rustig; ik haal alleen matige vliegtijden. Komt misschien omdat ik uberhaubt niet toekom aan het voltage laten zakken door de slechte verbinding. In ieder geval eerst maar eens die nieuwe connectors er op; als ik dan nog steeds weinig puf heb, ga ik kijken voor een ander brushless motortje...
 
Laatst bewerkt:
Goed verhaal;

Hi ZamBeZi. Goed verhaal, lekker kort idd, haha.

Ik denk dat ik de min van de LiPo aan de male heb zitten zitten en de plus op de female. Alvorens te doen wat een ander doet wil ik er eerst over nadenken :-) Ben vrij eigenwijs, haha.
Het is met dit soort dingen noodzakelijk te overwegen wáár spanning op blijft staan. In het geval van een accu wil ik de rode ader (de hete kant) liever 'verborgen' houden. Indien je dit zo doet kan je weinig ellende veroozaken als ze in een koffertje oid liggen. Bij de lader eindig je dan uiteraard precies andersom. Als de lader in het stopkontakt staat er direct spanning op de rode pen. Nu is het zo dat de lader bij mij nooit in de muur zit zonder een LiPo eraan. Dus eerst de LiPo op de kabel, dan de adapter in de muur, en andersom weer los. Dit is de reden waarom ik het zo heb aangesloten, en niet andersom.
Op onderstaande foto kun je zien dat ik met een zwarte stift de min heb gemarkeert. Dit om te weten waar en wat aan te solderen. Ik heb namelijk tijdens het solderen de stekkers in elkaar geschoven om wat warmte te laten afvloeien, te verdelen zeg maar. Niet dat het bloedheet gemaakt wordt tijdens het solderen maar het is een maatregel welke ik zoveel mogelijk toepas tijdens dit soort dingen.
Met nog kleinere stekkertjes kun je ook je stekker in een aardappel drukken. Onderzijde van het aardappeltje even vlak snijden en je hebt een steuntje voor te solderen welke de warmte lekker afvloeit zonder de boel op te stoken... :-)

LiPosDeans43B2Medium.jpg


M vr grt,

Danny
 
Oei !!.Dat ziet er wel heel degelijk en profesioneel uit zeg.Ik ga eerst eens aan de gang met de org T stekkertjes.Daarna is de verleiding wel groot om het ook met microdeans uit te voeren.Het ziet er zeer solide uit.
 
Hoi Jaap, alles goed? Ja, als je niets anders voor handen hebt gewoon doen zoals Karel omschrijft. Baat het niet schaadt het niet, heel simpel. Net zo simpel als niets veranderen als alles goed is en naar tevredenheid werkt.
Nogmaals, die stekkers zijn erg netjes en sluiten geweldig goed wat overgangsweerstanden ten goede komt.
 
Hoi Jaap, alles goed? Ja, als je niets anders voor handen hebt gewoon doen zoals Karel omschrijft. Baat het niet schaadt het niet, heel simpel. Net zo simpel als niets veranderen als alles goed is en naar tevredenheid werkt.
Nogmaals, die stekkers zijn erg netjes en sluiten geweldig goed wat overgangsweerstanden ten goede komt.
Heren,

Beide oplossingen hebben voor en nadelen. Het voordeel van het nasolderen van de micro-T is dat je nooit iets verkeerd kan aansluiten. Je kunt nooit man-man of vrouw-vrouw in elkaar steken. Bij de Micro-Deans gebeurt er een ramp als je per ongeluk 2 lipo's door middel van de Micro-Deans op elkaar aansluit. Er is nl. geen verschil tussen man en vrouw connector. Een nadeel van de Micro-Deans is dat je afwijkt van de standaard en bij elke nieuwe lipo eerst pluggen moet gaan solderen. Als je eenmaal kiest voor Micro-Deans dan zit je daar definitief aan vast.

Het voordeel van de Micro-Deans is wel dat het contact zeker op den duur nog iets betrouwbaarder lijkt te zijn.

Als je heel goed oplet bij het aansluiten van de lader(controleer aan de draden steeds of je rood op rood en zwart op zwart doorverbindt) kan er natuurlijk weinig fout gaan.

Karel
 
Bij de Micro-Deans gebeurt er een ramp als je per ongeluk 2 lipo's door middel van de Micro-Deans op elkaar aansluit. Een nadeel van de Micro-Deans is dat je afwijkt van de standaard en bij elke nieuwe lipo eerst pluggen moet gaan solderen. Als je eenmaal kiest voor Micro-Deans dan zit je daar definitief aan vast.

Karel
Dat is een zeer goed argument Karel.In het kader van veiligheid kies ik ook voor de T connectors.Als het weerstand probleem zoals door jou is beschreven daarmee is opgelost dan is dat beter!Simpel en goed.Qua looks en stevigheid zou ik voor microdeans gaan
 
Laatst bewerkt:
even heel kort tussendoor :

niet om te bitchen want het is een heerlijk helietje, maar toch maar effe vragen :

  1. er is dus bij de 4#3b GEEN mogelijkheid om de EXT travel te vergroten ? ik kom van de 4G3 en het mag wel een ietsje gevoeliger ...
  2. mijn tailmotor is te sterk OF mijn mainmotor te zwak OF mijn pots in mijn zender staan niet goed : feit is dat ik VOLLEDIG links moet trimmen om de neus recht te houden ...
any ideas ?

tnx

Guy
 
even heel kort tussendoor :

niet om te bitchen want het is een heerlijk helietje, maar toch maar effe vragen :

  1. er is dus bij de 4#3b GEEN mogelijkheid om de EXT travel te vergroten ? ik kom van de 4G3 en het mag wel een ietsje gevoeliger ...
  2. mijn tailmotor is te sterk OF mijn mainmotor te zwak OF mijn pots in mijn zender staan niet goed : feit is dat ik VOLLEDIG links moet trimmen om de neus recht te houden ...
any ideas ?

tnx

Guy
Hoi Guy Idd het is een traag reagerend helitje ivg tot de G .De swash travel is vast bij deze.Dus lekker roeren met de sticks;).Welk toestel heb jij Brushless?
 
correct, de v2 brushless met de brushed tailmotor met de groene vlek op (zou krachtiger en beter zijn dan de vorige tailmotors )
 
Vreemd?Als je volledig links moet trimmen duid dat op een sterke motor.Heb je ook gekeken of je hoofdmotor niet te strak tegen je hoofd tandwiel staat.
 
ja , idd net wat ik zeg , net alsof de tailmotor te véél authority heeft ...

BL main mesh is perfect, wordt ook niet heet , doet het gewoon goed ...
 
@ Guy,

De travel van de servo's staan zo goed als op hun max na het verdraaien van het potmetertje.Stangetjes naar binnen op de servo's, andere armpjes?
Enkele pagina's terug staat er veel geschreven over de staart welke blijft verlopen. De staart bij de 4#3b (brushed versie) moet je helaas blijven trimmen. Even opnieuw binden met de zender en je begint weer opnieuw in de middenstand.
Je kunt ook even zoeken in de searchfunctie naar dit onderwerp zonder dat je de pagina's terug hoeft te slaan ;-)

Over de discussie betreffende de Deans, tuurlijk kun je twee LiPo's op elkaar aansluiten doordat er geen sex diff is. En ja, je kunt de acculader direct op de heli aansluiten... Maar ach, wie doet dit per ongeluk? Je geeft je zender toch ook niet aan kind van vier omdat hij het ff wil proberen?

De Deans zijn exact 1.08gr een setje, de standaard set is 0,48gr. Is dat dan een nadeel te noemen?
Het vlieggewicht van mijn gestripte 4#3B brushless is nu precies 56,3gr total.
 
fuel, ik heb de 2406A, dus enkel senitivity pot, geen EXT ... daarom mijn vraag of er TOCH niks te regelen valt ivm travel ...
 
Over de discussie betreffende de Deans, tuurlijk kun je twee LiPo's op elkaar aansluiten doordat er geen sex diff is. En ja, je kunt de acculader direct op de heli aansluiten... Maar ach, wie doet dit per ongeluk? Je geeft je zender toch ook niet aan kind van vier omdat hij het ff wil proberen.
Jammer deze uitspraak!!Omhoog geschoten kereltje;)
 
Jammer deze uitspraak!!Omhoog geschoten kereltje;)

Toch zit er wel een kern van waarheid in. Ik gebruik bij al m'n zware lipo's (tot 5S 4800 mah) gewoon 4 mm goudpluggen (pikkie-plus aan de lipo met een stukje brandstofslang over de plus als ik ze opberg) en ben daarmee geen uitzondering. Beetje vreemd om me nu druk te gaan maken over 2 lipo's op elkaar aansluiten...
 
Ik moest inderdaad een stap achteruit nemen om in te zien wat men nou het probleem vond van de micro deans.
Laat ik zeggen dat dit punt echt totaal niet zo meewegen in mijn besluit.

Wel heb ik moeite met het vinden van een leverancier binnen de EU...
 
Ik moest inderdaad een stap achteruit nemen om in te zien wat men nou het probleem vond van de micro deans.
Laat ik zeggen dat dit punt echt totaal niet zo meewegen in mijn besluit.

Wel heb ik moeite met het vinden van een leverancier binnen de EU...

Aircraft-World stuurt ze voor 2,50 dollar vanuit Japan naar NL...
 
Back
Top