Zoom 450 EP + Futaba 6EX gekocht

Hallo allemaal,

Ik heb al eens vaker op dit forum zitten te neuzen, en aangezien ik nu wel wat hulp kan gebruiken post ik dan ook maar eens een bericht.

Zoals in de titel te lezen heb ik de Zoom 450 EP van Protech gekocht en daarbij een Futaba 6EX zender. De heli was RTF dus ik hoefde alleen de servo's af te stellen en de zender te programmeren. Nu heb ik hiervoor een helixx 3d gehad, dus de gehele techniek van deze heli is nieuw voor mij.
Ik vroeg mij af, heeft iemand ook deze combi of iets soortgelijks? Wat zijn jouw instellingen in de zender?
Ik heb de hele handleiding doorgelezen, maar vraag mij af wat ik met functies als 'Idle-UP Throttle Curves' en 'Idle-UP Pitch Curves' moet doen. Heb ik hier wat aan of moet ik dan uit laten?
In de handleiding van protech wordt hier niet over gesproken en mij zegt het verder niets :(

Alvast bedankt voor de hulp!

greetz,
Stefan
 
Hallo allemaal,

Ik heb al eens vaker op dit forum zitten te neuzen, en aangezien ik nu wel wat hulp kan gebruiken post ik dan ook maar eens een bericht.

Zoals in de titel te lezen heb ik de Zoom 450 EP van Protech gekocht en daarbij een Futaba 6EX zender. De heli was RTF dus ik hoefde alleen de servo's af te stellen en de zender te programmeren. Nu heb ik hiervoor een helixx 3d gehad, dus de gehele techniek van deze heli is nieuw voor mij.
Ik vroeg mij af, heeft iemand ook deze combi of iets soortgelijks? Wat zijn jouw instellingen in de zender?
Ik heb de hele handleiding doorgelezen, maar vraag mij af wat ik met functies als 'Idle-UP Throttle Curves' en 'Idle-UP Pitch Curves' moet doen. Heb ik hier wat aan of moet ik dan uit laten?
In de handleiding van protech wordt hier niet over gesproken en mij zegt het verder niets :(

Alvast bedankt voor de hulp!

greetz,
Stefan

Ik heb ook net een 6EX zender

idle up wordt gebruikt om dezelfde heli met andere throttle en pitch curves te kunnen vliegen. Vaak wordt in idle up een agressievere throttle curve en pitch curve gezet die met meer vermogen van flink negatief naar flink positief gaat, dus geschikt voor 3d vliegen.

Jij hoeft die idle up throttle en pitch curves niet te activeren en te programmeren.
Of Vul de hoover/gewoon rondvlieg instellingen uit je normale throttle en pitch curve over. Denk dat het op hetzelfde neerkomt, manual is daar niet duidelijk over.

Maar als je weinig ervaring hebt met cp heli's dan zou ik eerst maar eens wat filmpjes gaan kijken over ccpm instellen en blade balancing.

Want dan kun je je heli eens helemaal nalopen en snap je ook meer van de instellingen in je zender en ready to fly bestaat bijna niet in deze categorie, zeker niet na je eertse crash want dan moet je alles gaan maken en afstellen.

Hier staan wat goede vids van Finless Bob over zaken die je eigenlijk moet snappen om je heli een beetje te kunnen afstellen/de afstelling eens na te lopen:
http://www.airtoimedia.nl/web/upload/amstel76/ccpm_part1.wmv
http://www.airtoimedia.nl/web/upload/amstel76/ccpm_part2.wmv
http://www.airtoimedia.nl/web/upload/amstel76/blade_balancing101.wmv

gr,
Bart
 
Ik heb inmiddels de filmpjes enkele keren bekeken en alle afstellingen gedaan. De uitleg is super duidelijk, dank daarvoor!
Ik heb nu alles aangesloten zitten en voor het eerst de heli laten draaien. Alles draait helemaal soepel dus de afstelling op de afstandsbediening lijkt ook goed te zijn nu. Ik durfde alleen nog niet de throttle stick verder dan 50% te drukken omdat ik ergens aan twijfel. Op het moment dat hij al aardig wat toeren draait, blaast de heli veel wind naar boven. Hij blaast zichzelf dus naar de grond. Zoals al eerder vermeld ben ik nog niet thuis in dit soort heli's, mijn vraag is dan ook: klopt dit?
Ter verduidelijking: Als je vanaf de zijkant kijkt heb je een dikke en dunne kant, hij draait met de dikke kant voor(met de klok mee).

Verder vraag ik mij af wat precies het nut is om de gyro sensivity aan te passen tijdens het vliegen. Ik kan dit doen met een knop, als ik de knop omzet draait de servo van de rudder langzaam 1 kant uit. Ik heb de EPA van kanaal 5 (waar de gyro sensovity op zit) gezet op 60%-60% (waardes komen uit de handleiding van Protech). Ik weet niet of GYRO (Gyro mixing) er nog wat mee te maken heeft, maar die staat bij mij uit (INH).

Alvast bedankt voor de reactie(s)!

Stefan
 
Ik heb inmiddels de filmpjes enkele keren bekeken en alle afstellingen gedaan. De uitleg is super duidelijk, dank daarvoor!
Ik heb nu alles aangesloten zitten en voor het eerst de heli laten draaien. Alles draait helemaal soepel dus de afstelling op de afstandsbediening lijkt ook goed te zijn nu. Ik durfde alleen nog niet de throttle stick verder dan 50% te drukken omdat ik ergens aan twijfel. Op het moment dat hij al aardig wat toeren draait, blaast de heli veel wind naar boven. Hij blaast zichzelf dus naar de grond. Zoals al eerder vermeld ben ik nog niet thuis in dit soort heli's, mijn vraag is dan ook: klopt dit?
Ter verduidelijking: Als je vanaf de zijkant kijkt heb je een dikke en dunne kant, hij draait met de dikke kant voor(met de klok mee).

Verder vraag ik mij af wat precies het nut is om de gyro sensivity aan te passen tijdens het vliegen. Ik kan dit doen met een knop, als ik de knop omzet draait de servo van de rudder langzaam 1 kant uit. Ik heb de EPA van kanaal 5 (waar de gyro sensovity op zit) gezet op 60%-60% (waardes komen uit de handleiding van Protech). Ik weet niet of GYRO (Gyro mixing) er nog wat mee te maken heeft, maar die staat bij mij uit (INH).

Alvast bedankt voor de reactie(s)!

Stefan

Ik ben zelf ook maar een beginner met deze helis maar weet je zeker dat je swash bij throttle up de goede richting uitbeweegt, dat kun je in de zender ook reversen dus omdraaien.
Wat jij zegt klinkt als dat je bladen bij throttle up negatieve pitch krijgen, ipv een steeds positievere pitch.
Maw de heli blaast zich tegen de grond aan, ipv los te komen /licht te worden

in het swash menu kun je door de waarde van je pitch van +50 naar -50 te brengen de bewegingsrichting van je complete swashplate bij een throttle input van richting doen veranderen.

Je bladen draaien rechtsom, de dikke kant zit vooraan ( net als bij een vleugel.) Als je nu meer throttle geeft dan moet deze dikke kant steeds meer naar boven draaien. (positieve pitch) Doen je bladen dit omgekeerd dan moet je in het swash menu het pitch kanaal reversen van 50 naar -50% of staat er -50% dan naar +50% brengen.

ff een vraagje tussendoor, heb je simervaring of ervaring met andere single rotor RC heli's ?
Zo nee kun je beter flink gaan simmen, want dit is heel anders dan een coaxiale heli zoals de protech die je hiervoor had.
Hang er een in ieder geval een trainingskruis onder voor een 450 heli ( dus die stevigere ballen en gen pingpongballetjes) voor deze beginfase anders heb je zo schade. Als je stabiel hoovert en je heli is goed afgesteld, haal je het eraf.

Heb je de throttle hold switch al geactiveerd in je zender ?
Moet je ook doen als je dan aan je heli gaat prutsen batterij aansluiten etc zet je Throttle Hold aan via de swicth rechtsbovenaan op je zender.

Vragen over je gyro zijn moeilijk te beantwoorden voor iedereen als je niet verteld welke gyro je hebt. Via het gyro menu kun je de gain (gevoeligheid) van je gyro via de zender instellen en met de flipswitch rechtboven op de zender kun je switchen tussen Heading hold mode en Normal mode.
Maar niet elke gyro heeft heading hold mode.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
He Bart,

Op het moment dat ik de throttle open zet gaat de swashplate omhoog. Ik heb hem net weer even in de tuin geprobeerd. Heb een trainingskruis gemaakt van twee latten en heb de throttle wat verder open gezet. Rond de 50% is er een omslag punt en begint hij lucht aan te zuigen, vanaf hier wilt hij ook de lucht in gaan. Dit is dus gelukkig allemaal goed.
Ik heb geen simervaring maar bij de zender van de coaxiale heli heb ik een usb kabeltje dus ik zal me er eens in gaan verdiepen ;)

Ik heb de NT-420 (ook van Protech). In de handleiding staan twee opties genoemd: Single mode en Dual mode. Bij Single mode moet ik de gyro sensivity niet aansluiten begrijp ik. Is dit te vergelijken met wat jij Heading hold mode en Normal mode noemt? En wat heb ik er aan?:p

Ik zal de throttle hold instellen, die optie zit er in.

Thanks weer voor de info!

Stefan
 
protech gyro

Je kunt jouw gyro met of zonder gyro gain op kanaal 5 op je zender aangesloten , gebruiken.
Plug je kanaal 5 ook in (de gyro gain channel )dan kun je vanaf je zender de gain (gevoeligheid) instellen.
Plug je hem niet in dan kun je bij jouw gyro de gain instellen via de stelschroef op je gyro.


Ik zou het als volgt doen
1. controleer of je taislider in het midden staat als je de zender aanzet en of dan je servohoorntje van de tailservo 90 graden op je servocase staat.
Is dit niet het geval zorg er dan voor dat je door verschuiven van de tailservo dit wel voor elkaar krijgt
2. controleer of als je een rudderinput geeft naar links en naar rechts je de linker en rechterkant niet raakt met je tailslider. Anders kun je bij mijn gyro de 401 dit instellen op de gyro , bij jou stel je dit in met je endpoints (EPA) op je zender (kanaal 4 in je zender)
3. ga naar gyro menu en zet dit aan, elke positieve waarde is Heading hold mode en elke negatieve waarde is Normal mode. Ik weet niet of je gyro in normal mode kan werken je manual zegt er niks over.
Links boven op je zender zit een flipswitch die zet je naar boven dat is de HH instelling en die zet je op 50% zet de switch om en zet je normal gain ook op 50%, in de zender uiteraard.

(ik zou dan de switch altijd op HH laten staan bij opstarten en kijken of dat allemaal goed gaat)

Ik ga niet in op of de gyro in de goede richting corrigeert, ik neem aan dat dat bij een soort RTF heli goed is ingesteld. Anders moet je bij deze gyro hem onderste boven monteren, op de 401 zit hiervoor een dipswitch die je omzet.

Draait je staart constant heel erg weg dan verhoog je de gain met stapjes van 5% in je zender op HH mode. Totdat hij strak is of onrustig op en neer zwiept (hunt) dan breng je de gain een beetje terug.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Stefan,

Zelf heb ik een Zoom 425 met een MX12 zender.
De handleiding van de Zoom heeft 2 duidelijk verschillende set-up's
een Standaard (voor gewoon vliegen) en een 3D setup.
Als ik je verslag zo lees denk ik dat er 2 set-ups in elkaar lopen.

Als beginner (net als ik ;) kun je het beste de standaard set-up gebruiken.
de Pitch (invalshoek) word dan tegelijk met het motor toerental bedient.
(pitch van -3graden tot +10 graden en ca. 5 graden in het midden, voor kuisvlucht/ hooveren.
Die van jou doet, zoals ik het begrijp, de pitch van de 3D set-up
(van -10 tot 10 graden). hierbij mag het motor vermogen niet aan de stick gekoppeld zijn.

Ik ken de handleiding van de 450 niet, maar die van de 425 staat volgens mij op de site van Protech.
http://www.protech.be/Manuals/T0520manual web.pdf
Hierin staat het duidelijk beschreven.

groet
Paul
 
Laatst bewerkt:
He Paul,

Ik heb er op gelet bij het opbouwen en heb de standaard aangehouden. Van fabriek uit zat er het tandwiel voor 3d op de motor, die heb ik ook vervangen. Het enige wat ik nu nog moet doen is de pitch afstellen. Er zit een stukkie karton bij om dat te doen, maar daar ben ik nog niet helemaal aan uit. Wordt nog vervolgt....

bedankt voor je tips!

Stefan
 
Inmiddels een voorzichtig vluchtje gemaakt. Het is erg wennen, de heli is een stuk gevoeliger dan ik gewend ben, maar hij hangt wel aardig stabiel in de lucht. Ik moest alleen de trim van de aileron bijna tegen zijn zetten dus moet nog een link korter maken op de heli.

Ik heb nu ook spullen gekocht voor een trainingsonderstel. 2x een 4mm dikke glasfibers van 1 meter lang + 4 piepschuimeballen. Moet alleen nog iets verzinnen om ze zodaning aan de heli vast te maken dat ik ze redelijk makkelijk kan los klikken.
 
Weer even een update.
Ik heb via DealExtreme ( _O_ ) een tooltje gekocht om de hoek van de bladen goed af te kunnen stellen. Verder nog een link wat korter gemaakt en een vlucht gemaakt met het trainingsonderstel. Hij vliegt naar mijn gevoel momenteel prima. Ik heb er alleen last van dat hij naar een zijkant afwijkt als je naar voren of naar achteren drukt. Verder wijkt hij uit naar voren of naar achteren als je naar link of rechts wilt. Als je dus bijv. puur naar voren wilt vliegen moet je ook bijsturen. Dit had ik bij mijn coaxiale heli ook, maar bij deze had ik dat niet verwacht. Hoort dit zo of valt dit nog af te regelen?

greetz
[update]
dit zijn de afwijkingen:
actie zender: vooruit
actie heli: vooruit + links

actie zender: achteruit
actie heli: achteruit + rechts

actie zender: rechts
actie heli: rechts + achteruit

actie zender: links
actie heli: links + vooruit
 
Laatst bewerkt:
Heb ook last gehad van die afwijkingen als je een bepaalde kant op wil. Het bleek te liggen aan de lengte van de stuurstangen van de servos naar de swashplate. Als je swash horizontaal staat, staan de servohevels dan ook exact horizontaal?
 
Ja, swash blijft naar mijn idee horizontaal als ik de throttle beweeg (hij beweegt dus alleen in de verticale richting).
 
reactie afwijking

He stefan.
Ik ben ook beginnend vlieger en ik heb de afgelopen week ook behoorlijk mijn kennis bijgespijkerd wb heli vliegen.

Wat Paul zegt is idd het verstandigste, ga eerst goed leren sim vliegen. Ben ik nu ook aan het doen en je kan je gevoel op de sticks goed onder de knie krijgen.
Wb je afwijking van je heli:

Het kan (bijna zeker) te maken hebben met de afstelling van je flybars. (Die zijn verantwoordelijk voor de stabiliteit en ook tevens het sturen /hellen van de heli.
Als je de rotorkop van je heli met de mainblades naar voren zet en je gooit je pitch /throttle open, dan moeten de flybars EXACT level blijven en mogen niet afwijken of hellen. (haal voor de zekerheid even de stekkertjes van de motor los :)

Hoe je dit afstelt staat ook op helifreak bij finless (zelfde waar Paul het over had).

Ik hoop je hiermee een beetje te hebben geholpen.

Groet jeroen
 
Zo dankzij google dit draadje gevonden en maar even een oude koe uit de sloot vissen.
Ikzelf heb precies dezelfde zender en zit nu met de protech zoom 425 thuis. Ik ben in principe zo ver om de eerste vlucht te gaan maken maar zit met eenzelfde vraag als de topicstarter destijds. Volgens het boekje van de 425 moet ik mn gascurve als volgt hebben:
positie 1(gasstick dicht): 0%
positie 2(gasstick 25% open): 25%
positie 3(gasstick 50% open): 40%
positie 4(gasstick 75% open): 75%
positie 5(gasstick open): 100%

Met een idle up van 60%(rechte lijn over alle 5 posities)
Deze waarden heb ik even naar 5 posities gezet omdat mijn zender in te stellenn is in 5 posities vwb gascurves, de handleiding van de zoom 425 toont het als een grafiek zonder waardes.

So far, so good. Maar toen kwam ik in mijn zender ineens normal pitch curve en ook nog een idle up pitch curve tegen. Nu heb ik hiervoor een FP heli gevlogen dus dan heb je daar geen last van. Maar hoe moet ik dit nu instellen? Ik kan wel gewoon een rechtlijnige instelling hiervoor houden maar is dat wel goed? En moet de idle up pitch curve hetzelfde zijn als de normale pitch curve?

Een hoop vragen en ik hoop dat iemand mij een duidelijke uitleg kan geven over het hoe en vooral ook het waarom zodat ik ook snap waarom.

Alvast bedankt,
Groeten,
Davy
 
Dit is niet alleen een oud draadje, maar ook eentje die eigenlijk verkeerd staat, want deze heli is een CP, en geen FP of coax. Dus je zal met je vraag waarschijnlijk meer succes hebben in het gedeelte wat over dit type heli gaat. ;)
 
Dit is niet alleen een oud draadje, maar ook eentje die eigenlijk verkeerd staat, want deze heli is een CP, en geen FP of coax. Dus je zal met je vraag waarschijnlijk meer succes hebben in het gedeelte wat over dit type heli gaat. ;)

Haha dat zie ik nu pas, helemaal niet naar gekeken, was al blij dat ik resultaat had met googlesearch:)
 
Back
Top