DX6i topic (tutorials & mods pag. 1)

Okay, bedankt voor de uitleg. Ik vermoedde al dat de capaciteit van een kleine elco onvoldoende zou zijn als 'noodvoeding'...

Ik moet bij een ander kistje met een 6100 inderdaad de regelaarkabel verlengen, ik zal dan toch maar voor de zekerheid een elco erbij zetten.

grtz,
Hans
 
Okay, bedankt voor de uitleg. Ik vermoedde al dat de capaciteit van een kleine elco onvoldoende zou zijn als 'noodvoeding'...

Ik moet bij een ander kistje met een 6100 inderdaad de regelaarkabel verlengen, ik zal dan toch maar voor de zekerheid een elco erbij zetten.

grtz,
Hans
Om terugvoeden naar de regelaar te voorkomen, kun je een diode in serie zetten tussen de + vanaf je BEC. Mocht de voedingsspanning vanuit de BEC een dip geven, dan ga je niet gelijk je elco weer legen naar de BEC. De gemiddelde BEC is 5,5V à 6V dus een diode is serie zal daar in de praktijk zo'n 0,4V vanaf halen (in theorie 0,7V) en geen problemen opleveren. Hooguit dat de servo's iets minder kracht hebben/iets langzamer worden.
 
en alweer een goede tip!

Dan moet ik idd wel even opletten dat de diode de goede kant 'open' staat... maakt het nog wat uit of ik hem op + of - zet? Misschien een beetje raar, maar zou je schakeling kunnen tekenen? Ik heb wel theoretische kennis (een beetje) maar in de praktijk kom ik niet verder dan connectoren solderen.

Dat verhaal over die spanningsdip kwam ik tegen op een van de vele threads over Spektrum op RCGroups
 
en alweer een goede tip!

Dan moet ik idd wel even opletten dat de diode de goede kant 'open' staat... maakt het nog wat uit of ik hem op + of - zet? Misschien een beetje raar, maar zou je schakeling kunnen tekenen? Ik heb wel theoretische kennis (een beetje) maar in de praktijk kom ik niet verder dan connectoren solderen.

Dat verhaal over die spanningsdip kwam ik tegen op een van de vele threads over Spektrum op RCGroups
De diode zet je tussen de plus van de BEC naar de ontvanger. Als je de diode verkeerd om soldeerd is er niets aan de hand, alleen je ontvanger zal het niet doen. De min gaat direct van de BEC naar de ontvanger.

Zorg voor een beetje pittige diode. Ik weet niet hoeveel stroom je normaal trekt (of bij extreme omstandigheden). Maar een 1N400x is prima tot 1A en anders een 1N540x tot 3A (X is de spanningsaanduiding maar de laagste spanning is al voldoende).
 
Een diode in serie zal eerder problemen geven dan oplossen. De elko zal zich bij een spanningsdip absoluut niet via de BEC ontladen, dat kan niet eens! Het probleem is dat zo'n elko gewoon niet voldoende capaciteit heeft om zo'n dip op te vangen. Zoals ik al eerder schreef die elko zit er ook niet in om die dipjes op te vangen. Het is dus ook kompleet nutteloos om voorzieningen treffen zodat die elko beter spanningsdippen op zou kunnen vangen.
Even een klein voorbeeldje. Stel je gebruikt een elko van 1000µF en de stroomopname is 1A. Als de spanningsdip dan 10msec (0,01sec) duurt dan zakt de spanning over de elko al 33% in! Als er 5V over de elko staat dan blijft daar dus maar 3,3V van over na een spanningsdip van slechts 10msec.
 
In mijn 4-cellen 1:18 autootje (Robitronics Scalpel) had ik ook problemen bij het optrekken als ik uit een bocht kwam. Ook dan ontstond een spanningsdip (teveel stroom trekken door de motor uit 1400mAh 2/3A-cellen) waardoor de stuurservo op tilt ging. Na het plaatsen van een 680uF/10V elcootje was het probleem opgelost. In dat autootje zijn alle draden tot een minimale lengte ingekort.

Bij gebruik van 5 of 6 cellen trad het probleem niet op. Dus zo'n elco kan toch wel degelijk invloed hebben op de ontvanger en servo's. Ook al is dat maar voor een heel kort moment. :? ;)
 
is er voor deze zender ook een hulpstukje te krijgen waarmee de gashendel naar het midden terugveerd? ik wil deze zender namelijk bij een auto gaan gebruiken. Ik wet dat je voor futuba/robbe zenders bij de importeur terecht kan, maar heeft iemand een adres waar ik voor spektrum zenders terecht kan?
 
is er voor deze zender ook een hulpstukje te krijgen waarmee de gashendel naar het midden terugveerd? ik wil deze zender namelijk bij een auto gaan gebruiken. Ik wet dat je voor futuba/robbe zenders bij de importeur terecht kan, maar heeft iemand een adres waar ik voor spektrum zenders terecht kan?
Het veermechaniscme zit niet op het kanaal waar het gas op zit. Je zult dus de unit van de stick moeten vervangen voor een andere waarbij beide veermachnismes gemonteerd zitten. Je kunt contact opnemen met Horizon Hobby in Amerika of Duistland (Horizon Hobby: Radio Control (RC) Cars, Trucks, Airplanes, Helicopters, & Boats of Horizon Hobby Deutschland GmbH), MCM Distributie in België (Le spécialiste de l'auto radio contrôlée - De specialist in radio bestuurde wagens - The RC car specialist) of JSB Vertrieb in Duitsland (Home).
 
Wat gek toch dat er voor Spektrum geen Nederlandse importeur is. Of zouden eventuele gegadigden bij voorbaat opgeven omdat ze toch niet tegen de kooptrends uit USA en China opkunnen?
 
Correctie, Er is een nl importeur, die voor de benelux officieel de keurings papieren ed voor elkaar heeft,
maar die bepaald niet aan de weg timmert of service vriendelijk uit de hoek komt.
mcm oid. Even terugsnuffelen in mijn mail... mcmdistribution.com

Ik heb betere en goede contacten met horizon uk.
Gratiz mijn 6100 ontvangers geupgraded.

mcm vond t de moeite niet waard, hadden de apparatuur niet in huis (usb dongletje oid?)
en wouden er een fikse prijs voor rekenen,
tsja, zo heb/hou je geen klanten, service is in mijn ogen geen kostenpost voor de klant zelluf!
 
Laatst bewerkt:
Wat gek toch dat er voor Spektrum geen Nederlandse importeur is. Of zouden eventuele gegadigden bij voorbaat opgeven omdat ze toch niet tegen de kooptrends uit USA en China opkunnen?
Er zijn wel meer merken die geen importeur in Nederland hebben (zoals Multiplex die in Duitsland zit en ook een Duitse vertegenwoordiger langs stuurt :?). Sommige hebben een importeur voor de Benelux en die kan zich natuurlijk in België vestigen (zoals MCM voor Spektrum). Dus ik denk dat de afzetmarkt te klein is om daarvoor helemaal een importeur te hebben.

Met de komst van internet en een goed opgezet distributiekanaal is het geen enkel probleem om niet in Nederland te zitten. Grote merken als Graupner hebben dat ook niet. Voor service was er een Nederlands servicepunt maar dat werd te duur en is opgeheven. Maar opsturen naar Duitsland is ook geen enkel probleem. ;)
 
Sorry voor de bump, maar ik sta op het punt een DX6i aan te schaffen. Nu moet ik kiezen tussen een MD1 en een MD2. Ik heb geen idee wat het verschil is.. Kan iemand mij vertellen was het verschil is? (Ik wil gas graag rechts hebben)
 
Sorry voor de bump, maar ik sta op het punt een DX6i aan te schaffen. Nu moet ik kiezen tussen een MD1 en een MD2. Ik heb geen idee wat het verschil is.. Kan iemand mij vertellen was het verschil is? (Ik wil gas graag rechts hebben)
Mode 1: rechter stick gas/richtingsroer, linker stick hoogte-/rolroer
Mode 2: linker stick gas/richtingsroer, rechter stick hoogte-/rolroer
 
Bedankt voor de super snelle reactie!
Ik wil hem gebruiken voor een tamiya high-lift. Dus voor mij zou het weinig tot niets uitmaken? Kwestie van servo's anders inpluggen?
 
Bedankt voor de super snelle reactie!
Ik wil hem gebruiken voor een tamiya high-lift. Dus voor mij zou het weinig tot niets uitmaken? Kwestie van servo's anders inpluggen?
Het enig is dat de vertikale beweging van het gas (bij vliegtuigen ;)) geen terugverende middenstand heeft. Voor een auto kan dat lastig zijn als je achteruit wilt rijden. Op de gok zul je dan de stick "neutraal" moeten zetten. Dit kun je enigszins verbeteren door een "dode zone" te programmeren. Dan heb je een stukje waar de stick nog niets doet.

Let er ook op dat de DX6i maar 5 werkelijke kanalen heeft: 4 regelbare en 1 schakelaar. Het 6e kanaal is enkel een mix-kanaal die je via de zender programmeert/koppelt aan functionaliteit van de andere 5 kanalen of de Flaps-schakelaar (dan heb je wel weer een 6e kanaal met twee standen).
 
Ok! dan ben ik er uit. De MD1 word het. Plug ik de esc voor de linker stick, zodat ik toch een terug verend stikkie heb, en op de rechter stick sturen. Horizontaal op de rechter stick veert wel terug toch?
 
Alle functies gaan vanzelf terug in de middenstand, behalve gas (links verticaal op Mode 2, rechts verticaal op mode 1).
Maar waarom zou je een DX6i kopen voor een auto? Er zijn ook Spektrum 2.4 Ghz zenders voor auto's...:
Spektrum RC
Ik denk dat je met een DX6i vroeger of later problemen krijgt, omdat hij echt specifiek voor vliegen is gedacht; de programmering blijft ook helemaal op vliegen gericht, het begint al met de benamingen in het menu en op de servoaansluitingen op de ontvanger: ail, rud, elev, throt, gear... Als je nou, als modelvlieger, eens een auto wil besturen, zal het geen punt zijn; maar als je een zender koopt specifiek voor autos dan zou ik echt nog eens goed nadenken.
 
Hoi allemaal,

bij Kerstmis kocht ik een DX6i voor onze zoon.

Alles werkte in principe goed, tot vandaag. Vandaag dook zijn toestel recht naar beneden en ik had geen reactie op de hoogte, wel op alle andere zaken (gas,...). Om één of andere reden besloot het hoogteroer opnieuw te reageren op 1m boven de grond, waardoor ik het toestel nog net kon redden.

Na controle bleek er niks mis te zijn : alles was goed geladen, alles werkte perfect, ... Dus geen echte reden.

Maar goed, dat is één.

Vorige week wou ik de uitslag van de hoogte instellen op het veld en nadat ik dat succesvol had gedaan, bleek dat de ontvanger niet meer wou binden. Ik heb dan met de bind plug geprobeerd en ook dat lukte me niet. Na 5 keer opnieuw proberen, besloot ik zelf even met een andere zender te gaan vliegen.

Na die 10 minuten werkte de eerste keer binden wel zonder problemen. Ik zette alles na het binden uit, tankte het toestel en schakelde alles terug in. Het toestel wou weer niet binden. :-(

Het toestel afgezet en opnieuw 10 minuten gewacht. Daarna werkte alles weer perfect, ook na 5 vluchten.

Vandaag, na het gebeurde, wou ik aan iemand tonen dat alles wel degelijk perfect werkte. Ik zette het toestel aan, alles werkte. Ik zette toestel en zender uit en max. 30 seconden erna terug aan. Toen werkte weer niks meer. Nog een 10-tal keer alles aan en uitgezet, maar wou niet werken.

10 minuten wachten brengt uiteindelijk altijd de oplossing. Ik heb dus het gevoel dat er ergens een "time-out" inzit of toch een ander probleem.

Heb net dus maar contact opgenomen met de winkel waar ik hem kocht om hem binnen te mogen brengen !

Hebben er nog mensen dit euvel gezien ?

Groetjes,

Davy
 
Welk type ontvanger? Waarschijnlijk een AR6200. ;) Hoe knipperen de LED op de ontvanger en extra antenne? Staat de zender op EU of US mode?

Je hebt het over het binden bij inschakelen. Bedoel je daarmee dat je ook echt de bind-plug in de ontvanger laat zitten of dat je gewoon de boel aan zet en de ontvangef de zender niet "ziet"?

Posted via Mobile Device
 
hoi allemaal,

in Dortmund heb ik me 2 DX6i zenders aangekocht en gelijk enkele ontvangunits.....
echt wel leuk om zonder "knoeien" zomaar van het ene model op het andere te kunnen overschakelen.
bindproblemen heb ik niet, maar doe het wel precies en wacht lang genoeg is mijn ervaring.
zendtijd op 4 standaard wegwerp batterijtjes is ongeloofelijk lang!

alleen hopeloos spijtig van die manual, echt niet volledig en met enkele irriterende zaken in, zoals die delta mixing.
omdat ik met vliegende vleugels het luchtruim onveilig maak dacht ik die mode te gebruiken, maar helaas..., dat werkt niet naar behoren, zodanig dat ik nu terug een gewoon los deltamixertje van gws er tussen heb geplugd!
één opmerking toch: zelfs met vol contrast op blijft de display in de zon moeilijk afleesbaar.

goed idee van deze topic op te starten:p

groetjes!
 
Back
Top