heli start niet

  • Topicstarter Topicstarter hollander
  • Startdatum Startdatum
H

hollander

Guest
Hallo allemaal..
ik ben nieuw op dit forum..

ik heb een vraagje..
ik heb sinds een aantal dagen een concept 30 heli gehaald..
ik probeer deze aan de gang te krijgen maar wil totaal niet..
ben gisteren ruim 2 uur bezig geweest..af en toe wou hij aanslaan maar wou niet doorstarten..
heb de gebruiksaanwijzing door gelezen..
de heli heeft 36 uur bij de vorige eigenaar gedraait...
in de gebruiksaanwijzing staat dat de sproeier 1.5 slag moet opendraaien vanuit de dichtstand..heb ik gedaan..
gashendel van de zender helemaal terug en de trim in de midden..

de gloeiplug doet het goed..is een nieuwe..
de brandstof loopt ook de cilinder in...
ik heb met de sproeier al van alles geprobeerd.standje voor standje..
ik krijg het niet voor elkaar..
ik moet wel zeggen dat de brandstof denk ik al wel 6 jaar oud is..(misschien is dit het probleem)

heeft iemand misschien een idee??
 
Hey,

pas maar op, je bent zo verslaafd ;) .
Dat de brandstof 6 jaar oud is, kan idd de oorzaak zijn dat hij niet blijft draaien. Als de heli 6 jaar ook niet heeft gedraaid, zou ik als eerste beginnen met het schoonmaken van de motor/carburateur en met vervangen van de brandstofleidingen en brandstofklunk in de tank.
Waarschijnlijk zal het advies vaker volgen... maar in zo'n geval is het handig om eens bij een club te kijken. Je kan dan hands-on hulp krijgen, van mensen die veel ervaring hebben (altijd handig ;) ).
Overigens vraag ik me af of je vliegervaring hebt, zo niet, dan heb je misschien wel geluk dat hij niet wilde starten, 99% van de starters die direct met een brandstofheli zonder ervaring of sim werk beginnen te vliegen... die crashen hem binnen 20 seconden.
Het is slechts een waarschuwing, ik zou het namelijk ook zelf proberen (en ben uiteraard ook meerdere keren gecrashed ;) ). Je moet het zelf beslissen en doen!

Succes, greetz,

Aldert
 
ik heb het motortje helemaal schoongemaakt..dus die is spik en span..brandstof loopt via de uitlaat er wel uit(tijdens het starten)..dus neem aan dat dat wel goed is..(behalve dat ie niet start)
ik had een paar keer een teken van leven..dus ik ga er maar vanuit dat het de brandstof is..verder te weinig ervaring om te weten wat er is..maar misschien de sproeier afstelling??

zijn daar nog tips voor..
 
haha ja na 6 jaar is er geen nitro meer over :D nog een wonder dat hij startgeluiden maakt :D
 
de heli heeft 36 uur bij de vorige eigenaar gedraait...

ik moet wel zeggen dat de brandstof denk ik al wel 6 jaar oud is..(misschien is dit het probleem)

36 uur is veel, zou bij mij in de metaalbak komen te liggen.
Zeker als hij al 6 jaar niet meer heeft gedraaid.
Maar mischien gaat hij uiteindelijk lopen, maar betrouwbaar voor een heli?
Ik weet niet.

6 jaar oude brandstof??? Wat denk je zelf??
Dit is geen brandstof meer, maar water.
De brandstof trekt vocht aan, na openen maximaal 1 seizoen gebruiken.
Als je hierop de motor aan het lopen krijgt wordt je schatrijk.
Een verbrandingsmotor op water, hihi.

Susses,
Martin.
 
Nou ik denk dat het puur olie is ... de rest verdampt..
 
Nou ik denk dat het puur olie is ... de rest verdampt..

Ok, olie met water, en een restje methanol.

Zowel Methanol als Nitromethaan ontrekken bloodgesteld aan zuurstof, vocht uit de lucht.
Nitro verdwijnt op den duur helemaal en Methanol deels.

Een veel gebruikte modelbouw brandstof is bv.
15 tot 18 % Olie (Synthetische Olie of Minerale wonderolie)
82 tot 85 % Methanol
en hier dan 2 tot 10 % Nitromethaan toegevoegd.
Soms tot wel 30%, vanwegen de koelende eigenschap van Nitro.

Martin,

PS Direkt afvoeren naar de chemokar met die rommel.
 
Kleine nuance in het verhaal brandstof, ook netjes bewaarde brandstof van 20 jaar kan nog goed te gebruiken zijn :mrgreen: zelf geprobeerd. Neemt niet weg dat eerst proberen met verse brandstof zeker aan te raden is. Verder goed controleren of de slangen (eerst vervangen door nieuwe?) op de juiste manier zijn aan gesloten.
 
Hallo,

Hoewel ik geen twintig jaar oude brandstof had staan, ben ik het wel met Huibert eens, dat brandstof, zolang het goed afgesloten bewaard word, véél langer dan een jaar te gebruiken is zonder risico voor je motor.
Heb zelf vorig jaar een blik 25% nitro op gemaakt, waar ik 8 jaar geleden aan begonnen ben, en wat ook tussenddoor wel van gebruikt werd. Dus deze verhalen zijn echt onzin!

Het word een heel ander verhaal als je niet weet wat er met die brandstof gebeurd is, maar het is niet aannemelijk dat de vorige eigenaar de heli zes jaar lang stil laat staan, maar wel iedere week even dat blik opendraait om er aan te ruiken of zo.

Verder is 36 draaiuren helemaal niks, ook niet voor een Concept.
Mijn oudste lesheli is vandaag door de 190 uur (waarbij alleen de tijd dat de idle-up geactiveerd is, geteld word) heen gekomen, en loopt nog steeds prima.

Dat het lang stilgestaan heeft, zegt ook weinig. Ik krijg met enige regelmaat "oud tweedehands spul" in handen gedrukt om weer vliegend te maken, en zolang de lagers niet aan het roesten zijn, loopt meestal een motor die tien jaar op de plank gestaan heeft, ook prima. Je moet weer even voor de zekerheid een korte inloopprocedure doen, maar da's ook alles.

Nu naar het probleem van de topic starter: Je zegt dat je aan de sproeier gedraaid hebt, maar zoals je het beschrijft, klinkt het mij toe, dat je de motor te weinig gas geeft om uit zichzelf te blijven draaien. Hij ontsteekt dus wel, maar zodra je de starter weghaalt en de motor het op eigen kracht moet doen, draait ie te langzaam en slaat (direkt) af. Probeer het eens met de pitchstick achter, maar de gastrim helemaal richting volgas. Wil het nu nog niet maar geeft hij meer tekenen van leven, dan heel klein beetje extra gas met de stick.
Niet te benauwd zijn dat de rotor gelijk als een gek gaat draaien, dat valt wel mee. En als je het niet vertrouwt, vraag je iemand om even bij de zender te gaan staan, zodat hij als het nodig is, direkt het gas dicht kan trekken.

Succes, Bert
 
Ik ben het met Huibert eens dat goede brandstof op de juiste manier bewaart heel lang goed en bruikbaar blijft. Vocht is inderdaad het grootste gevaar maar in een goed gesloten donkere fles of jarrycan kan je voorkomen dat er vocht in komt. Zo lang als Huibert heb ik nooit brandstof bewaart maar wel meer dan een jaar en dat ging altijd prima.
Het probleem van Hollander kan van alles en nog wat zijn. Als de brandstof de cilinder uitloopt heb ik twijfel over de gloeiplug. Er zit een nieuwe in maar werkt hij wel? Is de gloeispanning wel juist? Een ander probleem kan de compressie zijn. Is die wel hoog genoeg? Lekt er niet ergens iets?
Zo zijn er waarschijnlijk nog wel meer dingen die een rol kunnen spelen. Het beste advies dat we je kunnen geven is met de hele zaak bij een vliegclub langs gaan. Daar zijn mensen die vaker met dat bijltje hebben gehakt. Mensen die al honderden motoren hebben afgesteld en menig onwillige motor weer aan de praat hebben gekregen.
 
Hollander,

Heb je hier iets aan?

http://www.rchelibase.com/concept/c30dxse-1.pdf
http://www.rchelibase.com/concept/c30dxse-2.pdf

Uitgangspositie naalden volgens OS:
Low speed needle 1 turn IN from flush with carb body
High speed needle 1.5 turns OUT from closed
Bij hoger nitro% naalden meer open.
BV 30% low 1,5 High 2,5


Welke motor heb je eigenlijk?
OS-max 28H of 32

36 uur voor de toegepaste te krappe motortjes is al een respectabel aantal draaiuren,
als hij niet netjes is behandeld. Liep vaak heet.
Bertus, 190 uur voor een Rossi61 die rustig zijn hoverrondjes vervuld is inderdaad redelijk normaal. Flycam vliegt hier 400-450 uur mee.

Vocht in brandstof-voorraadkan ontstaat ook door restbrandstof terug te tanken.
In een nog redelijk gevulde metalen-can, zeer goed lucht dicht afgesloten en koel bewaard,
kun je brandstof langer bewaren.
Echter de meeste flessen zijn van lichtdoorlatend kunstof, slecht afsluitbaar, en stonden
de hele dag in de zon op het veld. En aan het einde van de dag werd de restbrandstof
teruggepompt.

Martin.
 
Laatst bewerkt:
Tsja,

Ik heb al eens een Webra 50 na 20 uur weg kunnen gooien omdat de motor tijdens de inlooptijd met een incomplete koeltunnel gedraaid had (vorige eigenaar had hem verkocht omdat de motor steeds warm liep na 5 minuten), bij ons leek hij na correctie van de koeltunnel verder normaal te lopen maar toch, het ding liep vrij plotseling helemaal aan poeier.

Dat gezegd, ik blijf 36 uur erg weinig vinden om een motor af te schrijven. Heb ooit 7 jaar met een Hirobo Shuttle (Type van plm 1993) gedaan met de originele motor (OS 32 H ring). Die shuttles stonden ook niet bekend om hun fantastische koelsysteem. Toen hield ik nog geen uren bij, maar als ik het moet schatten aan de hand van het toenmalig fanatisme t.o.v het huidige, heeft die motor ruim 250 uur gelopen, en niet alleen mee gehooverd. Weggedaan wegens totaalcrash, de motor was nog prima.
Overigens: hooveren is volgens mijn temperatuurmetertje zo'n beetje het zwaarste voor een motor wat je hem aan kan doen, op heftig 3D na, maar ik verwacht niet dat er met een (oudere) Concept 30 erg veel 3D gevlogen is...

Wat de brandstof betreft: het lijkt me evident, dat als de heli 6 jaar stil staat, de brandstof niet 6 jaar lang op het veld in en uit een model gepompt is. Nogmaals, ik denk niet dat dit een probleem is.
Zo ontzettend hygroscopisch is Methanol nou ook weer niet hoor....
(ik vervoer het regelmatig.... Over water!) En zo zuiver is het normaalgesproken ook niet. Zelfs Methanol rechtsstreeks uit de productie bevat al gauw een tiende procent water of andere verontreinigingen.
Tuurlijk moet je een kan niet open laten staan voor een dag of zo, maar da's nogal wiedus. Maar over het algemeen word het probleem van water die via de lucht in de brandstof terecht komt, schromelijk overdreven.
Daar kun je hele discussies over loslaten, maar er zitten maar een paar grammen vocht in een kuub lucht, en je hebt bijna tien gram water per liter brandstof nodig om het écht onbruikbaar te maken. (da's dus álle vocht uit meer dan een kuub lucht. Voordat die kuub lucht via natuurlijke ventilatie door die kan brandstof gestroomd is....) En hoe onbruikbaar is het dan? Dan loopt je motor er nog steeds op, start zelfs nog prima, alleen de lagers roesten harder weg dan je ze vernieuwen kunt....

Als de TS zijn motor niet aan de praat krijgt, tuurlijk is het dan geen verkeerd idee om het eens met verse brandstof te proberen. En het is ook geen verkeerd idee om de brandstof weg te doen, want veel vocht is slecht voor de lagers. En of je dat risico lopen wilt is weer voor iedereen zijneigen keuze.

Maar het ging hier om een start probleem. Nu het volgende gedachtenexpiriment: als hij op verse brandstof wel start, zou hij als het aan de brandstof zou liggen, vervolgens op de oude brandstof opnieuw NIET moeten willen starten.
Uit eigen ervaring verwacht ik dan toch, dat hij op de oude brandstof dan opeens wel loopt, maar dat er eerst met verse brandstof ook allerlei verwoede afstelpogingen nodig zijn geweest om hem aan de praat te krijgen, en dat het hem uiteindelijk toch aan de afstellingen (of, zoals ik eerder verwacht, aan te weinig gasklepopening bij het starten) lag, niet aan de "oude" brandstof.

Want uitgaande van een normale gasafstelling, waarbij de volle servoweg inclusief trim loopt van "carburateur dicht" tot "carb vol open" heb ik meestal vol trim naar voren nodig om een gloeiplugger normaal te laten starten. Hollander meld dat hij de trim in het midden heeft staan. Ik verwacht dat hij hooguit aan de hoofdnaald heeft gedraaid, niet aan de stationairnaald, want die zit niet direct op een in het oog springende plaats, en hij meld er verder ook niks over.

Groet, Bert
 
Nou, hoe die er nu voor de tweede keer komt.... Heb hem dus maar weggehaald
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat er een verkeerde plug in zit.
Een 30 size MOET een OS#A3 of een ENYA#3 hebben.
Of een Rossi R1

85048e229684a842.jpg


Welke zit er in?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Sorry, maar dit ga je toch niet menen he?

De arme TopicStarter krijgt zijn motor helemaal niet aan de praat!
Dat ligt hem absoluut niet aan dat er een Rossi 8 of Enya 6 (de andere uitersten tegenover de OS A3 of Enya #3) in zit.
In de bijna 30 jaar dat ik nu met gloeipluggers bezig ben, heb ik echt wel gemerkt, dat bijvoorbeeld een OS viertakt niet stationair loopt met de verkeerde (dus "niet-OS type F") plug, of dat sommige kleine motortjes niet willen lopen met een viertakt plug. Laat je die twee extremen even buiten beschouwing, dan loopt iedere motor met iedere plug, in die zin, dat hij op zijn minst start!

Dat een motor met verkeerde plug niet lekker af te stellen valt, en onder omstandigheden óf slecht stationair loopt, óf niet zijn topvermogen haalt, dat bestrijd ik niet. Dat een .30 verreweg het beste loopt met de door jouw genoemde pluggen ook niet. Maar lopen doet ie! Helemaal, als de gloeiplugstroom er nog op staat, en dat is meestal het geval als je de starterpen er nog uit moet halen....

Breng een beginner nu alsjeblieft niet in verwarring.
Het is absoluut niet lullig bedoeld, verre van dat. Maar met deze adviezen komt zo iemand gewoon niet verder....

Groet, Bert
 
Zoek deskundige 'live' hulp, via forum kunnen wij niet ruiken, horen, voelen, zien. Misschien is het een heel klein dingetje wat niet goed is, dat iemand die ernaast staat in één oogoplslag ziet. Terwijl wij hier samen weken bezig zijn: "kijk dit eens, check dat eens, zou het zoiets kunnen zijn?". Afgezien van het starten zijn er nog andere goede redenen om niet in je uppie te gaan liggen k*tten: veiligheid, omgang met radiobesturing, accu's laden, balanceren, trimmen ...

Twee elkaar overlappende en aanvullende overzichten van clubs in NL&B:
Modelvliegen RC Model Airplanes Toine Martens HomePage
-> clubs
KNVvL Modelvliegsport - Voorpagina
-> clubs

Zeer nuttige informatie voor de geïnteresseerde:
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl
-> [FAQ] Modelvliegen, algemeen
-> Aandachtspunten voor het beginnen met modelvliegen.
 
hartstikke bedankt mensen voor de reacties..
ik heb het voor elkaar..de naald van de carb was te zuinog afgesteld..

het motortje wat ik heb is een os max 843

het motortje loopt goed alleen bij heel hoog toeren wil ie wel eens uitgaan..
ik zoek eigenlijk iemand die mij zou kunnen helpen hier mee..
als er iemand in de buurt van ijsselmuiden woont zou ik graag willen weten of deze persoon mij zou kunnen helpen..

ik wou iedereen bedanken voor de hulp en informatie..
mensen geweldig bedankt..



Hollander,

Heb je hier iets aan?

http://www.rchelibase.com/concept/c30dxse-1.pdf
http://www.rchelibase.com/concept/c30dxse-2.pdf

Uitgangspositie naalden volgens OS:
Low speed needle 1 turn IN from flush with carb body
High speed needle 1.5 turns OUT from closed
Bij hoger nitro% naalden meer open.
BV 30% low 1,5 High 2,5


Welke motor heb je eigenlijk?
OS-max 28H of 32

36 uur voor de toegepaste te krappe motortjes is al een respectabel aantal draaiuren,
als hij niet netjes is behandeld. Liep vaak heet.
Bertus, 190 uur voor een Rossi61 die rustig zijn hoverrondjes vervuld is inderdaad redelijk normaal. Flycam vliegt hier 400-450 uur mee.

Vocht in brandstof-voorraadkan ontstaat ook door restbrandstof terug te tanken.
In een nog redelijk gevulde metalen-can, zeer goed lucht dicht afgesloten en koel bewaard,
kun je brandstof langer bewaren.
Echter de meeste flessen zijn van lichtdoorlatend kunstof, slecht afsluitbaar, en stonden
de hele dag in de zon op het veld. En aan het einde van de dag werd de restbrandstof
teruggepompt.

Martin.
 
brutus , als je er een veel te koude plug in zet , kan het maarzo zijn dat hij niet wil aanslaan , zeker gecombineerd met een te rijke idle afstelling en een eigenaar die er nog niet zo in thuis is .
het moet tenslotte toch ergens inzitten , als je compressie hebt , de lagers zijn in goede conditie , je plug is goed en je carbafstelling is in de buurt van goed moet ie gewoon lopen
 
Back
Top