Hoi Ferro,
De warmtegraad van een gloeiplug word constructief bepaald door de hoeveelheid draad en de plaatsing van de spiraal, en soms wat door de legering (platinaandeel, catalytische werking). en deze warmtegraad word gebruikt om min of meer het ontstekingstijdstip te beïnvloeden, als de motor loopt, en de gloeiplugklem er niet op zit. Tot zover vertel ik je vast niks nieuws, en is het allemaal "nogal wiedus", nietwaar?
Maar de temperatuur tijdens het electrisch gloeien, die is voor iedere plug min of meer gelijk. Hoe hoog, dat weet ik niet, maar een platinalegering straalt binnen bepaalde grenzen van die legering, bij een gegeven temperatuur een bepaalde kleur uit, en dat geld wel voor meer materialen.
Aangezien gloeipluggen allemaal (fout afgestelde modulators/verkeerde gloeiaccu's even niet meegerekend) ongeveer oranje/geel gloeien onder normale omstandigheden, is de draad ook normaalgesproken even heet.
DUS start een motor ook met een totaal verkeerde plug, zeker als de gloeiplug klem er nog op zit. Want onder die omstandigheden is de temperatuur niet afhankelijk van de warmtegraad. Die gaat pas een rol spelen als de plug het zonder externe voeding moet doen.
Is de afstelling te rijk of te arm, dan start hij ook met de juiste plug niet.
Een lucht/brandstofmengsel wat buiten de explosiegrenzen ligt, krijg je nou eenmaal niet ontstoken, met geen enkele ontstekingsbron.
Maar het is van minder belang, Hollander heeft zijn motor aan de praat, en het lag volgens hem aan de te krap staande hoofdnaald. Dat dat ding loopt is in elk geval voor hem het belangrijkste...
Groet, Bert
De warmtegraad van een gloeiplug word constructief bepaald door de hoeveelheid draad en de plaatsing van de spiraal, en soms wat door de legering (platinaandeel, catalytische werking). en deze warmtegraad word gebruikt om min of meer het ontstekingstijdstip te beïnvloeden, als de motor loopt, en de gloeiplugklem er niet op zit. Tot zover vertel ik je vast niks nieuws, en is het allemaal "nogal wiedus", nietwaar?
Maar de temperatuur tijdens het electrisch gloeien, die is voor iedere plug min of meer gelijk. Hoe hoog, dat weet ik niet, maar een platinalegering straalt binnen bepaalde grenzen van die legering, bij een gegeven temperatuur een bepaalde kleur uit, en dat geld wel voor meer materialen.
Aangezien gloeipluggen allemaal (fout afgestelde modulators/verkeerde gloeiaccu's even niet meegerekend) ongeveer oranje/geel gloeien onder normale omstandigheden, is de draad ook normaalgesproken even heet.
DUS start een motor ook met een totaal verkeerde plug, zeker als de gloeiplug klem er nog op zit. Want onder die omstandigheden is de temperatuur niet afhankelijk van de warmtegraad. Die gaat pas een rol spelen als de plug het zonder externe voeding moet doen.
Is de afstelling te rijk of te arm, dan start hij ook met de juiste plug niet.
Een lucht/brandstofmengsel wat buiten de explosiegrenzen ligt, krijg je nou eenmaal niet ontstoken, met geen enkele ontstekingsbron.
Maar het is van minder belang, Hollander heeft zijn motor aan de praat, en het lag volgens hem aan de te krap staande hoofdnaald. Dat dat ding loopt is in elk geval voor hem het belangrijkste...
Groet, Bert