drijvers!!!!!!!!!!!!!

  • Topicstarter Topicstarter anne
  • Startdatum Startdatum
A

anne

Guest
hallo,nou vlieg ik al een tijdje maar altijd wilt dus niet bij een club..nu zijn ze het stukje industieterrein helemaal klaar aan het maken dus weg mijn persoonlijke landingsbaan van asfalt!!!!!!:sniper::2gunfire::onweer:........ Maar tot mijn verbasing maken ze daar een groot meer voor opvang van overtollig grondwater dus nu wil ik graag drijvers onder mijn modellen maken en nu is mijn vraag zijn er berekeningen voor de groote van drijvers of niet???ik vlieg nu veel met de nieuwe pitts van robbe zijn er misschien al mensen die daar drijvers onder hebben???? ik hoop van jullie te horen mvrgr anne
 
Ik verwacht hier binnen de kortste keren een antwoord van Berto:D Die kan je beslist verder helpen.

Misschien is het ook eens nuttig om de dimenties van die Pitts neer te schrijven, spanwijdte? gewicht?, zo kunnen we ons al meer een idee vormen over welke drijvers er het best voor zijn. Ook de opgave van motor en zo kunnen belangrijk zijn. Je hebt namelijk meer vermogen nodig voor het opstijgen vanaf water dan vanaf land.

Stevo
 
Laatst bewerkt:
hahahahaha ja.maar die sites die dirk had gestuurd snap ik wel bedankt
 
drijvers

@Anne.

Stelregel 1 : drijvers 80% van de romplengte.
Stelregel 2 : drijvers minimaal 15% of 10 cm van de drijver-lengte vóór de propeller houden.
Stelregel 3 : inhoud drijvers minimaal 2X het draagvermogen van het gewicht van de kist.
Stelregel 4 : de 'step' van de drijver op het loodrechte punt onder het zwaartepunt houden.
Stelregel 5 : geef de trust van de motor minimaal 3 graden up-trust ten opzichte van wat de 'bouwtekening' aangeeft, om het werkelijke zwaartepunt te compenseren, ten opzichte van de prop trust line.
En last but not at least, maak ze zo licht mogelijk, als het effe kan volledig van b.v. gelamineerd balsa.
Heb inmiddels zo'n 20 van die drijversets gemaakt in het verleden, "just my two cents"
Van TC piper tot acro,trainer en nog veel meer.

Ger Kovacs.
 
Even voort borduren op dit draadje.

Ik ben bezig om mijn Calmato 40 te voorzien van drijvers.
De drijver zijn 80 cm lang.
Het hoofdlandingsgestel is gemakkelijk te monteren.
52974a28295227ff5.jpg


Ik wil de neuswiel bevestiging gebruiken om de tweede bevestiging aan de drijvers te realiseren.
Na een PBtje aan Ger ben ik nog wat verder gaan denken en ik kom tot deze oplossing.
52974a282952a5141.jpg


Even alles op een rijtje.

Stabilo op nul graden t.o.v. bovenkant drijvers.
De "step" loodrecht onder het zwaartepunt.
Motor 3 graden up-trust.

Moet ik alles weer uitbalanceren zodat het toestel licht voorover helt??
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Yep, dat uitbalanceren is wel verstandig maar veelal zal je weinig tot niets hoeven te verschuiven.

Motor 3 graden up hoor je wel meer maar met de standaard instelling wil het ook goed.


Dus ook jij erbij 19 september :yes:
 
Even alles op een rijtje.

Stabilo op nul graden t.o.v. bovenkant drijvers.
De "step" loodrecht onder het zwaartepunt.
Motor 3 graden up-trust.

Moet ik alles weer uitbalanceren zodat het toestel licht voorover helt??

Tijdens het watervliegen de vorige keer (mijn eerste maar niet de laatste keer:p) kwam ik er achter dat mijn zwaartepunt teveel naar achteren lag.:confused:

Ik heb er niet na gekeken voor dat ik er mee gevlogen had.
Het resultaat was wel dat het perfect vloog. Was totaal niet staartlastig ondanks het zwaartepunt verschil met drijvers eronder.
Of dit nu komt omdat er drijver onder zitten die een bepaalde weerstand veroorzaken???

Dus in mijn geval, wielen er onder weg, en drijvers eronder.
En vliegen maar:p

Jou instellingen lijken me goed.
Zorg dat je wat bij je hebt om het eventueel terplekke aan te kunnen passen.

Groet, Gerhard
 
Bedankt voor de tips.

20 juni gaat het gebeuren. Ik heb er twee bestuurde roeren opzitten maar dat mag ook geen problem zijn denk ik. Al veel video's van startende en landende RC kisten gezien om toch even een indruk te krijgen van wat me te wachten staat.
Vooral het loskomen lijkt mij spannend omdat de kist op het moment van los komen duidelkijk opveerd en dan moet je niet teveel up geven.
Lijkt me alles bij elkaar weer een nieuwe demensie voor mij die wordt toegevoegd aan het modelvliegen.

Misschien ben ik er op 19 september ook wel bij.
 
Misschien ben ik er op 19 september ook wel bij.
Tuurlijk ben jij erbij ;-)

De makkelijkste water take off`s zijn met een klein beetje wind zodat het water iets rimpelt, dat vergemakkelijkt het loskomen van de drijvers van het water en geeft de mooiste take off`s.

Geen wind en spiegelvlak? dan moet je uitkijken dat je niet teveel up gaat trekken, de kist kan verschrikkelijk aan het water kleven op vol gas en teveel up, totdat ie ineens losschiet en je hem zelf in een overtrek trekt omdat je nog veel up hebt gegeven.

Laat met vlak water de kist goed op snelheid komen met de drijvers mooi op de step, een klein beetje up zou dan al voldoende moeten zijn.

En een mogelijkheid om in vlak water golfjes te geven is een aantal keer over het water te scheuren, om daarna volgas over je eigen gemaakte golfjes te starten, dan is de kist ook zo los.

Landen stelt weinig voor, alleen zodra je drijvers door de step heen zakken remt ie ineens heel hard af.
Touch en Go`s kunnen ook gewoon met drijvers.

Veel plezier maar dat gaat lukken ;-)
 
Laatst bewerkt:
:offtopic:ff een opdate van mijn waterkissie van dit draadje....

hij is vandaag verzopen:bad-words:mijn fout overtrokken bij opstijgen dus het voorvalletje wat berto schreef en nu weer :ontopic:

ziet er goed uit


gr anne
 
Hee Anne,

Da`s balen man, zo zie je maar weer dat watervliegen ook zijn eigen specifieke eigenschappen heeft.


Ik heb dit zelf ook bijna eens meegemaakt met mijn ex 1:4 Super Decathlon met 35cc benzine motor.
Deze kist vloog perfect vanaf het water, zowel met wat golven als met spiegelglad water.
Als je maar wist hoe.

Ik heb toen een zeer ervaren vlieger (kan wel zeggen dat ie beter vliegt dan ik) van mijn club eens aan de kabel laten vliegen.
Dat koste toen bijna mijn kist, het water was spiegelvlak en hij bleef tijdens de start maar aan de up trekken totdat de kist ineens loskwam en overtrok.

Gelukkig stuur ik altijd mee in de risicovolle situaties en met het omgooien van de leerlingschakelaar had ik direct controle en kon de kist nog net redden, de rechtervleugeltip raakte net het water maar het liep gelukkig goed af.

Toen die eenmaal de truc doorhad was het geen enkel probleem meer.


Gewoon weer opbouwen en gaan watervliegen, nu weet je waar je op moet letten ;-)
 
ja ik zit ook te twijvelen wat nu, want ik dacht dat ik alles goed had verpakt maar toch meer waterschade dan ik dacht...de romp was voledig onder gelopen en hij bleef drijfen op de vleugel:mrgreen: zit te denken om een nieuwe calmato aan te schaffen en de rest ook allemaal nieuw lijkt me het beste...maarja we hebben nog op de plank liggen een christen-eagle ,een turbine trainer en een paar andere kleine dingen ppppffffff ach ja het houdt je van de straat:D....dus heeft er iemand een hoogdekkertje over die wil ruilen met een pitts s1 van eflite dan hoor ik het wel via pb hij staat in het te koop vliegtuigen stukje......




gr anne
 
Back
Top