Het principe is hetzelfde als bij een echte motorfiets, een gyro zit er niet in, de wielen fungeren als gyro. Door middel van meer gas geven bij het verlaten van de bocht richt de motorfiets zichzelf weer op. Hierdoor is het niet mogelijk om op hoge snelheid een scherpe bocht te maken maar dit is bij een echte motorfiets ook niet mogelijk, hoe lager de snelheid, des te scherper zal je kunnen sturen. iets remmen bij het insturen verkleint de draaicirkel aanzienlijk. De stangen ( crashbars) zorgen er alleen voor dat de motor niet te plat gaat bij het nemen van een bocht. Het is bijna niet mogelijk te rijden zonder de crashbars omdat je het gevoel niet hebt met de motor, anders dan wanneer je er daadwerkelijk op zou rijden. De pop is niet echt van invloed op het rijgedrag, zonder gaat het zelfs iets beter omdat het zwaartepunt dan wat lager ligt. Er zijn inderdaad ook motorfietsen waarbij de pop meebeweegt in de bocht ( hang on rider h.o.r.) deze sturen o.a. door het principe van gewichtverplaatsing. De meest voorkomende motorfietsen sturen echter gewoon door de voorvork te sturen door een servo die door middel van stangen met veertjes aan de vork bevestigd zit. Het voorwiel stuurt dan wel de tegengestelde richting. Als je een bocht naar links wil maken stuurt het wiel naar rechts en andersom net zo. Countersteering noemt men dit, dit is nog wel eens verwarrend om te begrijpen als je er net mee begint maar kijk maar eens goed bij races op tv ofzo, je zal zien dat het echt zo werkt.