Lipolader op auto-accu

BadBert

Forum veteraan
Ik heb wel gezocht, maar niet echt duidelijk iets gevonden...

Ik heb de volgendevraag:

Bij de vliegclub hebben we helaas geen stroomvoorziening, ik wil eigenlijk mijn lipo's tussendoor toch wel een keer op kunnen laden.

Het gaat om 1 lipo van 1300 mah, en 2 van 2150 mah.
Alle 3cel accu's.

Ik heb een lipo lader welke een voeding nodig heeft (x-peak 3 plus)
kan ik deze lader op de accu van mijn auto (nieuwe corsa) hangen, om zo mijn accu's op te laden? Dit alles zonder dat de motor van de auto draait.

Of is dit niet zo'n heel slim idee?

Het gaat er niet om 10tallen accu's te laden, maar gewoon 1 tot 3 accu's, eenmalig. De accu's worden niet 100% leeg gevlogen uiteraard.
 
Dat kan. Aan je autoaccu zal ongveer 1,5 maal de ieladen capaciteit van de LiPo onttrokken. Een autoaccu is meestal tussen de 30 en 40 Ah dus je kan best een paar keer laden.

Wees alleen erg voorzichtig met het op de motor plaatsen van je lader. Alle metalen delen van een auto zijn spanningvoerend. Als een van de uitgangen van je lader per ongeluk in aanraking komt met metalen delen van de auto zou dat wel eens het einde van je lader kunnen zijn...
 
Bedankt voor je snelle reactie :D

Fijn om te weten dat ik dan iig een paar accutjes kan laden :)

Mijn accu heeft een plastic afdekkap op de accu, als ik die open klap, kan ik mijn lader daar mooi in leggen :)
 
als je lader een voeding extern of intern heeft die 12 volt ondersteunt is dit zowiezo geen probleem. als je het vaker doet zonder de motor te starten is het enige probleem alleen dat je accu leeg is en de auto aan moet duwen haha...

dus veel oplaadplezier !!!
 
Het lijkt mij niet dat van 2 of 3 lipotjes laden de auto accu helemaal leeg is toch?

De lader heeft een externe voeding nodig.
 
ik vind het geen slim idee om te laden vanaf een (nieuwe) auto, dit ivm brandgevaar.

wanneer je dit toch van plan bent. zorg voor een verlengsnoer van minimaal 5 meter, zodat je op veilige afstand kan laden van de auto.

Maak je niet druk om wat je uit die auto trekt, een nieuwe auto kennende hoef je niet 20 seconden door te starten om hem aan het lopen te krijgen. We hebben het hier niet over een oude roetbak:)

succes!
 
Laatst bewerkt:
je een 2 of 3 cellen accu maakt niet zo uit. het gaat om het aantal mili ampere er in je lipo accu zit en hoeveel ampere er op de auto accu zit.

bv: je hebt een 3 cellen accu van 2000ma en je auto heeft een accu van 10 ampere kun je er theoretisch 5 accu's mee laden zonder dat je de auto hoeft te starten. op moment dat je de auto start laadt de auto accu weer op en zolang de auto blijft lopen kun je door blijven laden...
 
In een Corsa staat een 44Ah/uur accu, je kunt deze met de genoemde 1300 mah lipo's niet leeg krijgen in een dag. maw. laden zoveel je wilt dus. Wij laden 10 cellen 5000mah 3x op een mijn auto accu per middag. de uitleg van N.P.S. is de enige juiste.
de genoemde kabel van 5 meter is niet echt gewenst, deze zou zelfs heeeel dik moeten zijn om niet teveel verliezen te hebben. een lipobag voldoet ook om eventuele brandgevaren te beheersen.
 
Zo deed ik het vroeger altijd,

de hele dag laden vanaf de auto met een man of 3.

Kijk inderdaad uit met metalen laders op metalen delen van de auto. Altijd goed om er even iets onder te leggen of om hem op een plastic deel te leggen.

(ook voor dat beetje extra vermogen is het mooi dat je automotor nog warm is, zo houd hij de lipo mooi op temperatuur ;) )
 
Zo deed ik het vroeger altijd,

de hele dag laden vanaf de auto met een man of 3.

Kijk inderdaad uit met metalen laders op metalen delen van de auto. Altijd goed om er even iets onder te leggen of om hem op een plastic deel te leggen.

(ook voor dat beetje extra vermogen is het mooi dat je automotor nog warm is, zo houd hij de lipo mooi op temperatuur ;) )
Dat moeten dan wel laagvermogen accu's zijn geweest want bij ons op de club is het al enkele keren gebeurt dat de accu van een auto binnen een paar uur leeg was. De motor starten lukte al niet meer! Je moet je ook realiseren dat de capaciteit van lood accu's wordt opgegeven bij een ontlaadstroom van 1/20C. Dat is voor een 40Ah accu slechts 2A!!! Bij hogere stromen zal de capaciteit merkbaar minder zijn. Bij 20A bijvoorbeeld kan de capaciteit dalen tot 30Ah! Dat is een daling van 25% en dat is behoorlijk veel!
Geloof je deze getallen niet? Dan even een voorbeeldje. Een gemiddelde startmotor van een normale benzine auto trekt tussen de 100A en 120A. Gaan we van 120A uit dan is dat 3C voor de bovenstaande accu! Dat zou betekenen dat je gedurende 60 minuten / 3 = 20 minuten zou moeten kunnen starten. We weten allemaal dat je 3 minuten, heel misschien 5 minuten de startmotor kan laten ronddraaien maar dan is de accu wel helemaal leeg!
Zeker met de grote vermogens van de huidige (LiPo) accu's zou ik dus toch maar voorzichtig zijn. Je auto accu is eerder leeg dan je denkt.

Pas ook op met die warme motor. LiPo's werken het beste bij temperaturen tussen de 15°C en 35°C. Daarboven en daaronder lopen de prestaties terug! Het is echt een sprookje dat een hete accu beter te laden zou zijn of meer stroom kan leveren. Een temperatuur van 60°C s voor de meeste LiPo's het maximum. Maar bij die temperatuur is de capaciteit duidelijk minder en de kans op schade aan de accu duidelijk groter.
Het is wel een idee in de winter omdat erg koude accu's ook slecht presteren. Hoewel dit voor LiPo's iets minder erg is.
 
let ook op dat je geen problemen krijgt met het cambus systeem mocht dat in deze auto zitten... moderne autos zitten vol met elektronica zooi.
 
thnx voor de tips!!

Ik hoef gelukkig maar accu's te laden met max 2150 mah, en die zijn dan zeker niet leeg als ik ze ga laden. Ook zal het 2 accutjes zijn ofzo ;)
 
Dat moeten dan wel laagvermogen accu's zijn geweest want bij ons op de club is het al enkele keren gebeurt dat de accu van een auto binnen een paar uur leeg was. De motor starten lukte al niet meer! Je moet je ook realiseren dat de capaciteit van lood accu's wordt opgegeven bij een ontlaadstroom van 1/20C. Dat is voor een 40Ah accu slechts 2A!!! Bij hogere stromen zal de capaciteit merkbaar minder zijn. Bij 20A bijvoorbeeld kan de capaciteit dalen tot 30Ah! Dat is een daling van 25% en dat is behoorlijk veel!
Geloof je deze getallen niet? Dan even een voorbeeldje. Een gemiddelde startmotor van een normale benzine auto trekt tussen de 100A en 120A. Gaan we van 120A uit dan is dat 3C voor de bovenstaande accu! Dat zou betekenen dat je gedurende 60 minuten / 3 = 20 minuten zou moeten kunnen starten. We weten allemaal dat je 3 minuten, heel misschien 5 minuten de startmotor kan laten ronddraaien maar dan is de accu wel helemaal leeg!
Zeker met de grote vermogens van de huidige (LiPo) accu's zou ik dus toch maar voorzichtig zijn. Je auto accu is eerder leeg dan je denkt.

Pas ook op met die warme motor. LiPo's werken het beste bij temperaturen tussen de 15°C en 35°C. Daarboven en daaronder lopen de prestaties terug! Het is echt een sprookje dat een hete accu beter te laden zou zijn of meer stroom kan leveren. Een temperatuur van 60°C s voor de meeste LiPo's het maximum. Maar bij die temperatuur is de capaciteit duidelijk minder en de kans op schade aan de accu duidelijk groter.
Het is wel een idee in de winter omdat erg koude accu's ook slecht presteren. Hoewel dit voor LiPo's iets minder erg is.



Ik ben het geheel met de berekeningen ed eens.

Echter hebben we destijds (nicad tijdperk) toch met een aantal man een hele dag kunnen vliegen. Accus waren niet meer dan 2000 mili's en 8 cellen. En ook de slowflyers met de 350mAh gele sanyo cellen waren ook veel aanwezig.
Tijdens het varen was het maximale 30 cellen 3000 mAh.

Echter hebben we in al die jaren nog nooit met een lege accu in de auto gezeten.

Bij metingen met het ontladen van Lipo's bij kamer temperatuur en 40 graden zien we toch wel degelijk verschil in het vasthouden van spanning. Aangezien we maar met 2cellen in onze autos mogen rijden en het vermogen beperkt is in de stock klasse kunnen alle beetjes helpen. (Metingen bij dezelfde accu, zelfde lader en zelfde 30ampere ontlader) Veel heter dan die 40 graden wil ik ze het liefst ook niet hebben. Echter zijn de metingen bedoeld om te kijken waar ons voordeel te halen valt.
 
ik vind het geen slim idee om te laden vanaf een (nieuwe) auto, dit ivm brandgevaar.

wanneer je dit toch van plan bent. zorg voor een verlengsnoer van minimaal 5 meter, zodat je op veilige afstand kan laden van de auto.

5 meter verlengsnoer lijkt me geen goed idee ivm de inwendige weerstand van het snoer.
Als de lader gewoon naast de auto kan staan, is dat voldoende.

Verder heeft Ernst helemaal gelijk, en ik kan het weten :-( mijn auto met een automatische versnellingsbak was niet meer te starten.
Aanduwen ging ook niet dus was het wachten op iemand met een startkabel.
Dus heb ik nu een losse Sonnenschein loodaccu van 40Ah uit een rolstoel
 
Laatst bewerkt door een moderator:
5 meter kabel is misschien idd wat overdreven. Maar ik zou er zeker voor zorgen dat ik niet binnen een straal van 2 meter bij mn auto sta.
 
Daarnaast hebben veel laders een input voltage waarde ondergrens waarde, zodat de lader NIET meer laad, en de auto no WEL start.

Edit:
Over het kicken van een oud topic gesproken!
De zoekfunctie werk goed, hahaha

stoute mod!
 
Back
Top