Mhz Hot Shot

Hallo Danny,

Ik zou het gat in de spiegel in ieder geval zó groot maken, dat de onderste rand tot aan de vloedkamerwand loopt (rechtsonder op de foto, dus), anders blijft er water in staan...

Als je een Supersimple 50A watergekoeld maakt (en daarbij de Fets in één vlak schuurt) zal 'ie voldoende zijn.
Wij varen deze motor met een watergekoelde 80A en die wordt niet eens warm.

Hoe meer mAh, hoe langer je vaartijd, houdt ook rekening met het feit, dat 5 A bij 20C 100A maximaal is en bij 2,2A bij 20C nog maar 44A, da's gevaarlijk dicht bij de maximale stroom die de motor kan trekken.
Als je lager gaat in mAh, moet je hoger in de C-rate gaan, 25 of 30 C.

En puzzelen bij de verschillende leveranciers voor de gunstigste maatvoering.

Groeten, Jan.
 
Heb voor de lipo`s nog 3s 2500Mah 25C flightpowers liggen die ik eerst ga gebruiken.

Ho eens even! 3S is wel erg heftig, da's 39.000 rpm!

Bij zo'n klein rompje krijg je geheid problemen met de (on)vaarbaarheid...

2S is in onze 50 cm rompjes al op het randje van wat nog vaarbaar is, de Hotshot zit in dezelfde hoek.

Groeten, Jan.
 
Jan,

Dan moet het een 2s worden, ga even de maximale maten meten die erin passen en dan een paar lipo`s bestellen.

Waar moet ik ongeveer naar kijken minimaal 2500 20C, liever richting de 3000 Mah?
Of kan ik beter een naar 30C gaan?
 
Heb inmiddels het gat van de kantelkamer wat groter gemaakt, neem aan dat hij zo groot genoeg is.

Ook heeft hij een nachtje vol met water gestaan en hij is compleet waterdicht.

DSCF4438ed.jpg


Heb voor de lipo`s gekeken maar krijg jammergenoeg de 2s flightmax 5000 er net niet rechtop tegen de kantelkamer in.

Maten mogen dan maximaal 43mm hoog, dikte 28mm en een lengte van een centimeter of 16 maar iets meer zou ook nog kunnen.

Ook heb ik bovenin het bootje nog een gaatje zitten die ik graag dicht zou hebben, waarmee maak ik deze het makkelijkst mooi dicht? Epoxy en beetje plamuur om het glad te maken??
 
@Danny b
Dit is ook een manier.
Je hebt nodig:
Beetje epoxy.
Schilders tape.(Geen andere soorten !)

Je plakt aan de buiten kant een klein stukje tape.
en dan vul je het met epoxy aan de binnenkant.
even laten drogen,schilders tape eraf.
en een klein likje verf op de epoxy.

grtzz
 
Silverlit bedankt voor je advies.

Heb inmiddels de motor, regelaar en bec binnen.

Heb vanavond wat soldeerwerk gedaan stekkers aan de esc en de bec.
Morgen op m`n werk even een stukje alu regelen om een koelblokje te maken..

Welk propje word aangeraden om bij deze setup te gebruiken?

DSCF4463ed.jpg
 
Ha Danny,

de gaten kan je dichtmaken met epoxy en glasvezel. De buitenkant even afplakken, met wat voor tape dan ook, en dan epoxy mengen met glasvezels (papje) Dan aan de onderkant aanbrengen op de gaten en ter afwerking nog een glasmatje. Zo heb je weer een stevige verbinding. Om het helemaal goed te doen zou je de gaten nog iets moeten afschuinen aan de onderkant, maar dit hangt af van de grote van de gaten.

Heb zelf een 60A Super Simple regelaar gehad, werken erg leuk moet ik zeggen! En erg simpel, aansluiten en gaan :)

Qua prop zou ik beginnen met een 36 a 37,5mm propje

Groeten Jurriaan
 
@ Juriaan

Ik neem aan dat je het dan over de carbon graupner props heb? en is dat dan 1,4 pitch of 1,6? Link

Ga van het weekend gelijk als ik de props ga halen wat aluminium buis meenemen voor het koelblokje..

Hoever ligt het zwaartepunt ongeveer bij deze bootjes? kan ik daar gelijk rekening mee houden bij het inbouwen.
 
Laatst bewerkt:
Ben nu weer wat verder gegaan aan het bootje de electronica zit zo goed als ingebouwd.

Maar nu zit ik met een probleem tijdens het testen van de kantelkamer die overigens perfect werkt, zag ik dat er via de as nogal wat water naar binnen komt.
Hoe maak ik dit dicht?

DSCF4492ed.jpg


DSCF4493ed.jpg


DSCF4494ed.jpg


Alvast bedankt voor de hulp
 
Danny,

Heb je nu een starre as (geen flexas) door een teflon binnenbuis in een messing buitenbuis lopen...?

Als dat zo is, dan is het zelfs met veel vet een hele toer om dat lekvrij te krijgen.
Ook vind ik de afstand tussen de koppeling en de schroefaskoker vrij groot, de kans dat de as zal gaan 'slaan' is vrij groot op deze manier.

Hoe dik is je as, en wat is de kromming naar de stinger?

Groeten, Jan.
 
Jan,

Dat klopt het is een 2 mm vaste as, in ik neem aan een messing buis met teflon?

Dit was volgens degene waar ik hem van over heb genomen geen probleem? Hij rade dit zelfs aan boven een flex as..

Zou het kunnen zijn dat er gaan kromming in zit?

bedankt alvast,
 
In dat geval zou ik de stinger vullen met vet, als de messing buis waterdicht aan de stinger zit, zou je geen lekkage meer moeten hebben.

Groeten, Jan.
 
jan,

De stinger kan omhoog en naar beneden gesteld worden.

Hierdoor ontstaat het gat te zien op de laatste foto, waar dus ook het water naar binnen loopt.

Moet ik hem dan helemaal naar beneden zetten? Zal vanavond even kijken of hij dan helemaal sluit.

:)
 
Hier nog wat foto`s die het hopelijk wat duidelijker maken.

Ruimte tussen stinger en spiegel, aangegeven met rode pijl

DSCF4497ed.jpg



Achterkant stinger ruimte aangegeven met rode pijl.

DSCF4498ed.jpg



Loopt via rode pijl naar binnen.

DSCF4499ed.jpg


Heb nu de tip gehad om een stuk siliconenslang om de messing buis heen te doen, en hem dan om de 2mm as heen te klemmen met een tywrap zodat dat afdicht, net strak genoeg dat de as nog goed kan draaien...

Alvast bedankt voor de hulp
 
Bedankt voor de foto's Danny!

De meeste boten met zo'n stinger hebben een buis, die ruim om de as heen past (i.v.m. de afstelmogelijkheden) en pas een centimeter of vijf in de boot een afdichting om de as, al dan niet in de vorm van een met een tiewrap geknepen siliconenslang.

Groeten, Jan.
 
jan,

Heb nu een geknepen siliconen slang om de as zitten, en moet zeggen dat het aardig werkt.

Als ik hem een uur in bad laat drijven, dan liggen er een paar druppeltjes in.. niets ernstigs dus.
Denk dat ik hem zo maar ga proberen te varen.
Moet ik deze stinger ook smeren? of loopt dat zo ook goed zonder vet?

Is het een probleem als ik de accu tegen de kantelkamer monteer? dan epoxy ik 2 klitteband bandjes :) tegen de wand aan?

Zwaartepunt ligt zo rond de 30% vanaf de spiegel? of moet dit anders??

Bedankt,
 
Smeren!

Lipo tegen de vloedkamerwand is ok.

Het zwaartepunt zit op de goede plaats, proefvaarten moeten uitwijzen of het ietsje naar voren of naar achteren moet, dat doe je door de akku te verschuiven.

Een meubelbekledingszaak heeft vaak ook 50 mm breed zelfklevend klittenband, dan werkt gemakkelijker dan epoxy (en will ook weer los...).

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Tip voor beter plakken zelfklevend klitteband in de romp:
Plakzijde verwarmen met fohn of aansteker totdat de plaklaag 'plakkerig' word (gaat wat meer glimmen) Dan in de romp aanbrengen en even blijven aandrukken. Resultaat is een sterke verbinding! Beter dan gewoon erop plakken.
 
Back
Top