Dragend stabilo / sterk gewelfd vleugelprofiel

Arjan & Bertus: Welke krachten worden er volgens jullie dan op de ribcaps uitgeoefend?

Hier heb ik nog eens even over na zitten denken.
Wat mij duidelijk is, is dat de capstrips de achterlijst moeten fixeren. Ze worden door de lijst op trek en druk belast, wat pleit voor de nerf haaks op de achterlijst. De ribben zelf zijn ter hoogte van de achterlijst veel te dun om een serieuze bijdrage te leveren aan het fixeren van de lijst.
Ervanuit gaande dat een ander probleem torsie is (vleugel zit gefixeerd in de romp, vrij aan de tip) zou je ook kunnen denken dat de capstrips in de lengte sterk moeten zijn.
Als de capstrips in de lengte stuk waren gegaan zou je verhaal hout snijden. Ze zijn echter in de breedte uit elkaar gerukt, dus ik denk dat de nerf beter in de lengte kan lopen. In ieder geval zijn de strips die er nu op zitten veel te dun. Jako heeft ze een stukje dikker gemaakt en van een iets zwaardere kwaliteit. En dat voelt zeer solide aan.

@Dirk: ook een optie. Maar wel minder mooi....Aangezien de kant die Jako gerepareerd heeft voor mijn gevoel stijf genoeg is (en nog stijver wordt als ik de webbing tussen de liggers verdubbel) denk ik dat ik het eerst zo ga proberen. Gewicht is inderdaad niet echt een probleem, daar hoef ik het niet voor te laten.
 
Wat mij duidelijk is, is dat de capstrips de achterlijst moeten fixeren. Ze worden door de lijst op trek en druk belast, wat pleit voor de nerf haaks op de achterlijst.
Als dat de belangrijkste functie was, dan zou het volstaan om van die driehoekjes tegen rib en achterlijst te lijmen, toch?
De ribben zelf zijn ter hoogte van de achterlijst veel te dun om een serieuze bijdrage te leveren aan het fixeren van de lijst.
Dat komt tenminste door een deel omdat ze 1,5 of 2 mm dunner zijn omdat de capstrip er immers op moet. Zonder capstrip zou de rib twee maal zo sterk zijn, het verlies wordt door de capstrip goedgemaakt.
Als de capstrips in de lengte stuk waren gegaan zou je verhaal hout snijden. Ze zijn echter in de breedte uit elkaar gerukt, dus ik denk dat de nerf beter in de lengte kan lopen.
Tja, ze zijn gewoon uit elkaar gerukt in de richting van de nerf. Als de nerf andersom had gelopen was het op een andere manier kapot gegaan... :)
Eigenlijk zou je balsa triplex moeten hebben... :rolleyes:
 
Ik weet niet zeker of we het over hetzelfde hebben.
Ter verduidelijking een schetsje.

capstrips.jpg


De achterlijst is gaan klapperen, het was me al eerder opgevallen dat die niet mooi stevig in verband zat met de rest van de vleugels. Ik weet dat aan de bespanning.
De rode capstrips moeten dat volgens mij bij deze constructie voorkomen. Ze worden dus op trek en druk belast. Je kunt op de foto van de schade ook zien dat ze enkel dicht bij de achterlijst zijn verpulverd - verderop, dus meer naar het midden van het profiel, zijn ze nog intact.
De driehoekjes waar jij het over hebt - bedoel je dan zoals op het onderste plaatje? Die houden namelijk de achterlijst veel minder stabiel. Tenzij ik ze net zo dik maak als de achterlijst zelf maar dan moet ik nog steeds capstrips plaatsen om de bespanning in model te houden, zoals jij al eerder noemde. Dat zou dus dubbelop zijn.
 
Ik zie wat je bedoelt. Voor het geklapper zou het mogelijk volstaan om de rib over de volle dikte van de achterlijst te hebben - en dan moet je alsnog capstrips aanbrengen. Omdat de capstrips tenminste voor een deel dienen om het "klapperen" tegen te gaan wordt het logisch om de nerf in lengterichting te leggen.

Overigens - ik neem aan dat je alleen de beschadigde delen restaureert, maar bij deze vleugel zou misschien een betere constructie zijn een dunnere achterlijst, en dan balsa beplating die van even op de rib, doorloopt tot de hele diepte van de achterlijst (de achterlijst wordt ingepakt in beplating die ook het achterste deel van de ribben omvat). Als ik me goed herinner had de Sig Riser zo'n constructie.
 
Er zijn natuurlijk een heleboel manieren om het probleem op te lossen.
Jako heeft het bij de andere vleugel zo gedaan:

090622Tenerife001.jpg


Je ziet de capstrips met de nerf in de lengte, ze zijn iets dikker én ze liggen een eindje in de achterlijst. Die drie ribben zijn gewoon prima, de achterlijst zit daar zeer stabiel vast.

Over de torsiestijfheid van de rest van de vleugel:

090622Tenerife002.jpg


Hier zie je dat Jako een deel van de webbing tussen de hoofdliggers heeft verdubbeld (linksboven op de foto). Dat lijkt mij zinnig. Het rare is dat de bouwer hier en daar een stukje heeft overgeslagen....beetje onduidelijk waarom en volgens mij niet slim.

090622Tenerife003.jpg


En op het laatste stuk ontbreekt het zelfs helemaal. Juist dit deel van de vleugel is erg makkelijk te torderen dus daar laat ik het ook doorlopen.
 
Voor zover ik kan zien loopt de originele webbing met de nerf vertikaal (zoals het volgens mij moet) en wat Jakko heeft gedaan horizontaal. De functie is te verhinderen dat de liggers naar mekaar toe buigen, op zich is het dus wel goed zoals de originele webbing vertikaal en tussen de liggers zit en niet ertegenaan geplakt. Maar voor torsiestijfheid is het weer beter om webbing tegen de voor- en achterkant van de liggers te lijmen... (Het mooiste zou natuurlijk zijn webbing tussen de liggers, zowel onder de voor- als de achterrand... maar je zal de torsieneus wel niet willen slopen...)

Ik zou ook denken dat sheer webbing voorbij de helft van de vleugel minder nodig is (hoe verder naar buiten hoe minder dragende functie). Maar als jouw conclusie is dat het buitendeel juist wat soepel is, kan het vast geen kwaad om toch te doen - voor die paar gram...
 
Laatst bewerkt:
Van Jako heb ik inmiddels de tekeningen gekregen. Daarop is te zien dat de vleugel oorspronkelijk geheel beplankt gebouwd werd. Zo te zien is bij deze vleugels de beplanking achteraf deels weggehaald, wat dus niet zo'n heel goed idee was :-)

Ik overweeg het stuk tot aan de ailerons nu dan toch maar örigineel" te repareren, dus volledig beplankt. scheelt een hoop kopzorgen om het stijf te krijgen.
 
Weet je wat het met jullie is, jullie focussen niet genoeg :p Jullie hebben het hier duidelijk niet over vleugels van een zwever. Dat wordt dus nooit wat, als je niet 100% dedicated bent Bart Doets!
 
Nou voor Vintage is hij denk ik net niet oud genoeg.

Vandaag na lang piekeren een begin gemaakt.

090627Tenerife.jpg


Ik ga alle ribben tussen waar de beplanking open is tot aan de schuine uitsparing net voor de servobak verwijderen. Dat zijn dus 7 stuks aan beide zijden. Ik snij ze los van de achterlijst en aan de voorzijde precies daar waar de beplanking stopt.

Van 2mm balsa (iets zwaardere kwaliteit dan wat er nu in zit) heb ik nieuwe ribben gesneden, die aan de achterkant een verlengstukje hebben gekregen en vóór tot aan de hoofdliggers komen. Dat is het kleine uitsteekseltje bovenaan alle ribben. aan de onderzijde zit een steuntje wat dient om de achterlijst goed op te lijnen en wat na het aanbrengen van de bovenste beplanking weggesneden wordt.

In de achterlijst snij ik sleufjes waar de verlengstukjes in vallen. Dan lijm ik de ribben in die sleufjes en aan de voorzijde verlijm ik ze met het restant van de rib tussen einde beplanking en hoofdligger.

Tot slot beplank ik boven- en onderzijde met 1,5 mm balsa. Nieuwe folie erop, klaar :-)
Het is een redelijke operatie maar dan moet het ook goed zijn.
 
Laatst bewerkt:
De bakboordvleugel is helemaal gereed. En inderdaad 100% stijver, zelfs zonder bespanning.

Verder met de stuurboord zijde. Tijdens het weghalen van de ribben viel me het volgende op:

090629Tenerife.jpg


Beplanking, hoofdliggers en sheerwebbing is op sommige stukken niet met elkaar verlijmd.
Hmmmm......Daar wordt het ook niet echt veel beter van :-)
 
Back
Top