Dragend stabilo / sterk gewelfd vleugelprofiel

Ziet er uit alsof het ooit wel heeft vastgezeten (zie de balsavezels onder W.7). Kan het zijn losgetrokken tijdens flutter of zo?
Als je dit allemaal voor mekaar hebt moet het wel een aanzienlijk beter vliegtuig worden!

Wat je ziet zijn hele dunne sliertjes lijmrest. Over een lengte van bijna 15 cm ter hoogte van W7 zit helemaal niks aan elkaar. Daar heeft nooit lijm gezeten, op een paar minime drupjes na.
Als je de vleugel tordeert zie je daar alles wijken.....en juist op dat punt tordeert het dus ook vreselijk makkelijk.

't is niet onaangenaam knutselen op de stoep deze dagen :-)

090629001.jpg

Beide vleugels zijn gereed. Mijn folie is vanmiddag gearriveerd dus misschien zit er nog een testvluchtje in voordat ik weer op vakantie moet aanstaande zondag.....

Willem....als er geen lucht in een vleugel zit dan kan het natuurlijk nooit goed vliegen. Ik had gedacht dat jij dat wel zou begrijpen....:rolling:

Eén bovenkant zit weer dicht.

090627Tenerife003.jpg

Poeh wat ben jij je vleugel aan het zwakker maken.
Wat is daar de reden van?
Ik heb het even niet gevolgt maar de beplanking met de naad rond de 20 cm naast de romp is wel erg link.
Je verplicht nu de vleugel daar te breken.
Hij zal nu ter plaatse van de nieuwe beplanking niet kunnen buigen.
Normaal laat je de krachten naar de tip weg vloeien, jij brengt ze juist terug naar het einde van de vleugelpen.
Dat is toch vaak al het punt waar een vleugel breekt.
Waarom heb je het stukje beplanking niet tot de wortelrib weggehaald?

Laatst bewerkt:
Sorry, ik kan je niet volgen.
Oorspronkelijk zijn deze vleugels geheel beplankt. Iemand heeft echter in zijn wijsheid besloten alle beplanking tussen de ribben weg te zagen, waarop de vleugels begonnen te flutteren.
Ik heb nu het grootste deel van de beplanking gewoon weer aangebracht. Waarom de vleugel daar zwakker van zou worden snap ik niet. Het is een hele lichte elektro thermiekzwever. Ik denk dat de vleugels dat prima aan kunnen zo maar misschien mis ik iets.

Je heb nu de vleugel weer sterker gemaakt van zeg maar de derde rib tot het rolroer.
Daar is hij nu weer in oorspronkelijke sterkte ze maar.
Maar waar de vleugel het meeste te verduren krijg heb je de naad gemaakt.
Ik weet niet of je het aan de onderkant ook zo heb gedaan ik zeg niet dat hij nu breekt, maar ik zou het zo nooit doen.
Met een 1/2 uurtje meer werk had je de hele beplanking weggehaald tot de wortelrip toe.
Gewoon met een dremeltolletje.

Ik heb het geprobeerd te tekenen.
Vergeef me mijn tekenkunst.
Maar de bovenste lijn is het vooraanzicht van een vleugel (ongeveer) zoals het zou moeten zijn als hij buigt.

Nu heb jij 2 stijve stukken gemaakt.
De pen dan een naad dan weer een stijf stuk tot het rolroer.
Jou vleugel is de onderste lijn (bij de linkse rode lijn had ook een knikje moeten zitten maar dat kreeg ik niet voor elkaar).

724a4a9ed4d5761.jpg

Normaal probeer je met vleugels altijd dat de vleugel en stijf is en ook egaal kan buigen zeg maar zonder knikpunten.
Ik hoop dat je een beetje begrijp wat ik bedoel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ah ik snap wat je bedoelt. Alleen bij die naad zit geen zwakke plek, onder de naad is de beplanking dubbel uitgevoerd.

Overigens klopt het niet helemaal dat die naad aan de bovenkant de vleugel verzwakt; de beplanking wordt daar op druk belast. Verder brak de vleugel niet toen er géén beplanking zat, de hoofdliggers zijn sterk genoeg.

090627Tenerife.jpg

Dat is nu zeker niet minder geworden. Wat de beplanking vooral toevoegt is torsiestijfheid - en dat was het probleem nou net.

Wel leuk dat je meekijkt. We zullen het zien.....

Laatst bewerkt:
Bertus, je had toch wel begrepen dat die vleugel oorspronkelijk helemaal beplankt was ontworpen hè? Misschien jammer dat er nu een naad zit waar de pen ophoudt, maar zoals Arjan zegt, daar brak hij niet vóór de beplanking werd hersteld in de oorspronkelijke toestand, dus dat zal daarna ook wel goed gaan.
Het alternatief zij zijn geweest, ook van de root eerst de oude beplanking verwijderen en de hele vleugel aan één stuk beplanken. Maar ik denk ook dat moderne lijm sterker is dan 1mm balsa. (Arjan, als je zelf aarzelt, misschien een stukje glas over de naad...)

Arjan vandaar ook dat ik vroeg of je het bij de onderkant ook had gedaan. ;)

Als ik trouwens ooit eens beplanking ergens af moet halen zou ik een foto maken hoe ik dat doe.

Ik heb er niks afgehaald, er zat helemaal niks. Dat is het nou juist.
En ja, de lijmverbindingen zijn zéker sterker dan het 1,5mm balsa zelf. En de naad is dubbel uitgevoerd (strip balsa eronder gelijmd).

Bertus, ik begrijp heel goed wat je bedoelt en het klopt ook helemaal. Máár....dat wordt pas een probleem als je de vleugel belast tot aan brekens toe. Dat zal bij deze niet gebeuren omdat het thermiek elektrozwever is. Géén lierstarts, geen speed-task enzovoort. Ik weet 100% zeker dat de vleugel véél sterker is dan de belasting die er tijdens het gebruik op zal komen.

Haha soms heb ik het gevoel dat ik mezelf erg onduidelijk uitdruk.
Ik bedoelde als je alle beplanking er af wil halen en de ribben zo weinig mogelijk wil beschadigen.

Verder begrijp ik jou nu ook goed het is inderdaad zo dat als je gewoon rustig vliegt een vleugel weinig te verduren heeft maar omdat je flutter had ging ik er van uit dat dat niet gebeurd als je voorzichtig een rondje vliegt ;)

Maar ik denk dat met deze operatie zoals ik het nu begrijp je problemen opgelost zijn.

En ja...probleem opgelost. Gisteravond drie kwartier gevlogen, gaat nu prima. Rollen en (voorzichtige) loopings doorstaat hij dus we laten het zo.

Nee, vergeten. Ik werd een beetje afgeleid. Eén van de andere vliegers (niet Coen....) heeft ontdekt dat het schroefje op een servo-armpje écht noodzakelijk is en als gevolg daarvan dat Ferran rompen weldegelijk kunnen breken.
Maar de Tenerife ziet er weer exact hetzelfde uit hoor, enkel zonder groene strepen.

Back