Probleem met Belt CP

Sinds een laatste crash heb ik een probleem met mijn Belt CP. Gisteren had ik heb terug hersteld (feathering shaft & main gear) en had de soft start op de ESC (Scorpion) ingesteld. Tegelijk had ik ook de governer functie van dat ding aangezet.

Bij een poging om te hoveren bleek ineens de throttle door te slaan. Om te beginnen moest ik de throttle al op bijna 75% zetten om van de grond te komen, en na een aantal seconden hoveren ging hij opeens met een redelijke vaart de hoogte in. Dit was nog op te vangen, dus terug op de grond gezet en gedacht dat dit mss met de soft start te maken had.

Dus terug geprobeerd, maar nu de heli wat langer op de grond laten draaien, totdat die soft start periode voorbij was en terug wat meer throttle gegeven. Het probleem bleef echter.

Vanmorgen de governer functie van de ESC uitgeschakeld, aangezien ik dacht dat deze het probleem was, en opnieuw gaan testen. Nu bleek de heli het nog steeds te doen, sterker nog, op een moment was hij compleet niet meer te besturen. Het leek gewoon of iemand anders aan het vliegen was. Zover ik merkte geen reactie op cyclic input, wel nog op rudder en throttle/CP, wat er dus voor zorgde dat ik de throttle maar heb dicht getrokken, met bekende gevolgen.

Het betreft een vrij standaard Belt CP met een HH gyro van esky en een 35A ESC van Scorpion.

Ik heb geen flauw idee van wat hier aan de hand kan zijn... Iemand?
 
Draait alles wel soepel? niet te weinig tandwielspeling ingesteld? Deze even controleren door een dun papiertje tussen motor-hoofdtandwiel door te draaien, deze moet er goed gevouwen maar beslist niet gescheurd uitkomen. Het beste is de dikte van een vloeitje.
 
Het probleem met de onbestuurbaarheid lag mss aan een servo waar 2 tanden af zijn.

Zo gauw ik alles terug hersteld heb zal ik de afstand tussen de tandwielen controleren.
 
toen ik het las wist ik meteen wat het probleem was van het weekend precies het zelfde inderdaat geen vraai gezicht ook mijn servo is er aan voor de 2 de keer trouwens maar gelukkig gebeurde het afbreken bij mij op de grond en niet in de lucht!

Het probleem met de onbestuurbaarheid lag mss aan een servo waar 2 tanden af zijn.

Zo gauw ik alles terug hersteld heb zal ik de afstand tussen de tandwielen controleren.
 
Dag beste mensen,

Ik ben nieuw op het forum. Maar niet heus..... 4 jaar geleden was ik ook lid. Vloog toen met een picolo fun (FP) brushless. Heb alles wat ik weet van dit forum geleerd. (vooral veel gehad aan de diverse info van Satoer)
Ben toen gestopt met de hobby, vanwege tijdgebrek.
Nu weer opnieuw lid vanwege: Kon het niet laten: Belt CP gekocht.

Nu even op dit draadje ingebroken omdat toch een vraag heb:
toen ik de belt cp besteld had, zag ik in de handleiding dat de besturing
mode 2 is, dus: links throttle en roll.
Shit, dan moet ik opnieuw leren vliegen, want ik ben gewend aan links throttle en rudder.
Maar nu ik mijn Belt binnen heb en ik de afstelling e.d. ging controleren kom ik erachter dat hij toch links throttle en rudder heeft.
Iedereen heeft het over mode 1 en 2, maar wat is dit dan voor mode?
Is dat iets specifiek voor in Nederland of zo?

Hoe dan ook, kan dus binnenkort toch de lucht in. (was al bang dat ik weer met de SIM aan de gang moest).
Ik kan me wel herinneren van 4 jaar terug dat ik in 12 minuten tijd mijn 2200mah poliquest leegvloog maarrrrr......hij zat ook in 3 kwartier weer vol.
De standaard 1800mAh lipo bij de E-sky moet al 5 uur laden (bij 0.8A) en dan kun je, ja..............hoe lang vliegen voordat het link wordt?
zogauw ik weer voor de eerste keer gevlogen heb zal ik ook ff een reactie posten. (Fotootje erbij, gezellig)

Alvast bedankt voor reacties,

groeten Cas (Nijmegen)
 
tja een beetje goede lader toon. 1 uurtje dus bij mij
Succes
Trouwens 5 uur zeg je. Je bedoelt zeker 2,5 uur
Groeten
Martin
 
Bedankt Martin, je bent mijn eerste reactie.

Tja, het zal misschien 4 uur geweest zijn. Maar toch wel lang dus. voorheen hing ik hem tussendoor aan de auto om te laden voor een tweede vlucht. Kan ik nu wel vergeten. Maar ja, ik moet niet zeuren, het was ook maar 180 euro, dat hele geval.
Nog tips over hoe het zit met die besturing??

thanks, Cas
 
Eerste keer duurt altijd lager, was ik vergeten
Kijk eens hier: 0 pitch in 3d mode afstellen ?
Ik heb veel meer stuur even een persoonlijk bericht met je emailadres of doe dat via mijn site dan stuur ik je wat ik heb toe
Groeten
Martin
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Throttle en rudder links is gewoon Mode 2. Niet meer, niet minder dan dat ;)

Wat betreft dat laden: Die standaard lader is gewoon brak. De ene keer duurt het een eeuwigheid, de andere keer is ie in een normale tijd (uurtje) vol. Investeer in een goede lader, daar heb je veel plezier aan, eventueel ook met latere lipo's.
 
Gewoon verkopen die bagger en zelf een 450 cloon bouwen met goede hardware.

De gyro's die esky leveren de (B) heeft niet eens een gain ja een draadje op kanaal 5.
Goh er zit een schakelaar op de standaard zender waarmee je HH aan kunt zetten (100% gevoeligheid dussss)

Maar de staart schud zo in idle-up IDD koop een computerzender waarmee je de gain wel kunt instellen op kanaal 5 :sleepy:

Goh de Belt gaat allekanten op IDD tegensturen leer je wel je kunt hierna echt elke heli vliegen.

Als ik nog terug denk krijg ik er nu nog buikpijn van.

gr
een oud belt vlieger
 
Roep-CP
Nooit eens aan gedacht je naam te wijzigen. Lijkt verdacht veel op Belt-CP.

O ja ik heb met de CP ook allerlei problemen, maar van de meeste ben ik zelf de schuld. Als hij goed is afgesteld heb je geen problemen. De zender van V2 is overigens beter!

Groeten
Martin



Gewoon verkopen die bagger en zelf een 450 cloon bouwen met goede hardware.

De gyro's die esky leveren de (B) heeft niet eens een gain ja een draadje op kanaal 5.
Goh er zit een schakelaar op de standaard zender waarmee je HH aan kunt zetten (100% gevoeligheid dussss)

Maar de staart schud zo in idle-up IDD koop een computerzender waarmee je de gain wel kunt instellen op kanaal 5 :sleepy:

Goh de Belt gaat allekanten op IDD tegensturen leer je wel je kunt hierna echt elke heli vliegen.

Als ik nog terug denk krijg ik er nu nog buikpijn van.

gr
een oud belt vlieger
 
op de zender van de v2 zit een gain knop om je tail wag in flight te corrigeren,

deze moet je soms wat verder rechtsom draaien om de gyro te initialiseren..

groet
 
mijn cp is ook echt moeilijk stil te houden, een kunst op zich.
Na mijn eerste crash, flybar, maingear+servo aan gort.
Zit nu nog op onderdelen te wachten. Maar merkte wel dat de bevestigingspunten van de hoofdrotor behoorlijk moeilijk draaien.
Lijkt mij dat als ik die M3 moeren wat losser draai, hij stabieler wordt.
Moet alleen nog aan een M3 pijpsleutel zien te komen.

Gr Cas
 
Ik gebruik hiervoor 2 kruissleuteltjes zoals deze veel in de modelbouw gebruikt worden. Dit werkt prima.
Andere oplossingen die ik heb bekeken bleken te dik voor in de bladhouder.

Om de belt soepel te laten vliegen is het heel belangrijk dat de bladhouders goed kunnen draaien. De bladhouders moeten niet tegen de kop aangetrokken worden maar net geen of een klein beetje speling hebben.
Als je dit iets te vast draait reageert de heli heel traag op stick imput en s corrigeren heeeeel moeilijk.

Succes, Wilbert.
 
bedankt Wilbert,
Ik heb nog weinig ervaring met afstellen, dus deze info heb ik wat aan.
Een paar jaar terug vloog ik met een (FP) brushless piccolo, die kon ik makkelijk in bedwang houden. Maar nu heb ik bijna hartkloppingen als ik dat ding in de lucht heb. Ben alleen maar bezig met corrigeren. Maar hij is vrijwel niet stil te krijgen. Daar zijn vast die stroeve bladhouders schuldig aan. Kijk, heeft mijn eerste crash wel meteen een oplossing opgeleverd.
Heb bij Aerotronic ook meteen 3 towerpro servo's besteld, voorkomt wellicht een snelle tweede crash.

Groet Cas
 
weet iemand hoe je de oneway bearing erin moet zetten.
Heb gisteren mijn oude maingear uitelkaar gesloopt om het lager eruit te krijgen. Maar krijg hem niet in de nieuwe. Is het een idee om het lager in de vriezer te leggen en tegelijk het maingear op te warmen??
Of moet ik weer gereedschap gaan kopen?
Hmmm, weer een paar dagen niet sleutelen:cool:

alvast bedankt, Cas

Sorry, vond het antwoord al ergens anders op het forum.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey hallo,

Als je een dopsleutel pakt die net iets kleiner is dan de bearing
en aan de andere kant een dop sleutel die groter is kan je hem in de bankschroef er zo uit draaien.Dan druk je dus met de kleine dop de bearing in de grote.
Kind kan de was doen

Groeten
 
Back
Top