Bristol M1c

strutter

PH-SAM
Tijd voor wat nieuws! :celebrate:
Heb vorige week een bouwtekening kunnen kopen van een mede model-piloot
Het gaat om een Bristol M1c, een eendekker uit de eerste wereldoorlog

De tekeningen zijn schaal 1:3,5 (past mooi bij Teus zijn DVIII :p)
Spanwijdte wordt zo'n 2,6m, gewicht 9-11,5kg

71944a4a5f979c798.jpg


71944a4a5f84275f2.jpg


71944a4a5f97c3dbb.jpg


Het origineel vliegt nog in Old Warden :D
Vind het zelf een erg mooi kist met een lekkere vette romp met stringers
Hij heeft alleen -net als vele WW1kisten- een smal landingsgestel
Misschien verbreed ik deze wat voor een betere 'ground-handling' :rolleyes:

71944a4a5f83f076e.jpg


71944a4a5f83b8136.jpg


Hier plaatjes van de tekening
Deze is erg goed uitgewerkt en is licht geconstrueerd
(aiiii, hopenlijk leest Ton dit niet anders komt er ook nog een E-versie :mrgreen:)

Over de motorisering ben ik nog niet helemaal uit, schaalprop is 28"
De Super Tiger ST3000 werd destijds aanbevolen (al 20 jaar terug) en vliegt er goed mee las ik op het engelse forum

Zit zelf te denken aan mijn Saito 300TL met een 24x6" prop
(of een mooie Laser 300V :confused: :p ;))
Anders opschalen naar 1:3 en een vertraagde ZG38....:rolleyes:



Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien verbreed ik deze wat voor een betere 'ground-handling'
Tssssss.

Mooi project Ralf :yes:

Saito 300TL is wel heel erg mooi al heeft een vertraagde 38 benzine ook wel wat :lol:
 
Hi Berto,

Probleempje mat de Saito is dat deze nogal slurpt, 700cc per vlucht ben je al rap kwijt (zit nu in mijn Tiger Moth :rolleyes:)
10% nitro, kost een euro of 5 per vlucht...:(
Benzine is goed te betalen :D, en je hebt een schaal grootte prop die ook nog eens buiten de enorme spinner uitkomt ;)
Maar ja, die vertraagde ZG38 heb ik nog niet.......:rolleyes:

Ralf
 
Maar ja, die vertraagde ZG38 heb ik nog niet.......
Maar dat kan zo geregeld zijn.

Maar ik hoor het al je bent er al uit, het wordt de vergrote versie met 38cc met vertraging ;-)
 
Hoi Ralf,
de Se5 is nog niet af en je gaat alweer een nieuw project starten(ik kan het ook niet laten hoor.Ben ook bezig met nog een ander project).

Ik heb een tijdje geleden inderdaad van Ton vernomen dat ie de Bristol nog een keer wil bouwen maar dan een maatje groter!

Wat die Saito 300TL betreft zou je die niet om kunnen bouwen naar benzine?
Ik heb m'n ST 4500 omgebouwd naar benzine omdat deze ook fors sluirpt op methanol en dat liep vrij goed(had er wel een 20x8 prop op staan maar die kan naar mijns inziens wel wat groter).

Mvgr hans
 
Is die deal met P. nog niet rond dan?

Even wachten nog tot zeker is dat de Foxdrive goed funktioneert ;)
Tuurlijk doettie dat! :celebrate:

(hoe kan jij nou nog tijd hebben om deze kist te bouwen als je ook nog twee DVII's voor Martin en mij gaat bouwen :mrgreen: )

Hoho, 2 stuks rompen is wat anders dan 2 complete DVII's :p
Mwahh, misschien ook een enkel vleugeltje erbij dan....:rolleyes:
Ben benieuwd of Martin al terug is uit de zon :rolleyes: :zon:

Wees gerust Frank, komt goed hoor :proost:

Ralf
 
Hoi Ralf,

Een mooi nieuw project!... maar eerst de D 7 bouwen hoor!

De D 7 is toch 1/3?? dan zou ik de Bristol ook in de schaal te maken, kan hij ook naast mijn D 8 Staan...:cool:

Groet Jan.
 
He schitterend Ralf :-D

Mooi project, en ja opschalen naar 1/3 met een mooie zg-38 en vertraging is wel heel mooi natuurlijk.

En dan is het ook mooi op schaal 1/3 fokkervoer................. :mrgreen:

Gaan we volgen.

Gr. Teus
 
Hoi Ralf,
de Se5 is nog niet af en je gaat alweer een nieuw project starten(ik kan het ook niet laten hoor.Ben ook bezig met nog een ander project).

:rolleyes: Tja, je kent het gevoel hè..., maarre vertel eens? :confused:

Ik heb een tijdje geleden inderdaad van Ton vernomen dat ie de Bristol nog een keer wil bouwen maar dan een maatje groter!

Hopen dat deze groot genoeg is.....:mrgreen:

Wat die Saito 300TL betreft zou je die niet om kunnen bouwen naar benzine?

Heb destijds met Dennis gebeld over een 'conversie-kitje' voor de 300TL
Volgens hem ging dat niet zo eenvoudig :(
Anders was het de investering zeker waard!

"Mooi project, en ja opschalen naar 1/3 met een mooie zg-38 en vertraging is wel heel mooi natuurlijk."


Teus, de weegschaal hangt op dit moment redelijk die kant op, even geduld nog met die combo :rolleyes:


"En dan is het ook mooi op schaal 1/3 fokkervoer................. :mrgreen:"


En ja, tegen 7(!) Fokkers moet natuurlijk wel weerstand geboden worden :mrgreen:


Ralf

 
Nog een kleine impressie van de tekening:

71944a4b1f80b46b2.jpg


Ribben kunnen aan de onderzijde nog wat 'uitgehold' worden voor een meer schaal profiel

71944a4b1f81212a9.jpg


71944a4b1f80ec0c8.jpg


Liggers zijn simpel, enkelvoudig uit 18x5mm vuren

71944a4b1f96d4efa.jpg


71944a4b1f9709907.jpg


Zoals je ziet, niet spannends of complex maar gewoon een gezonde ouderwetse bouwstijl :p

Ralf
 
Laatst bewerkt door een moderator:
een gezonde ouderwetse bouwstijl

Proven technology . . .

Het ontwerp komt op mij wel al wat opgeschaald over: als je de tekening ziet en zegt: dit is een tekening voor een model van 1,3 meter, dan geloof ik het direct. :confused:


jan.
 
dacht eigenlijk dat je voor een SE5a van 2mtr wilde gaan.

Hi Ton, klopt, deze kwam alleen bij toeval op mijn weg en krijgt voorrang :mrgreen:
De SE5a blijft nog steeds 1 van mijn favoriete WW1 kisten en staat zeker nog op de planning...:rolleyes:

Ben er nog steeds niet over uit welke schaal de Bristol moet worden 1:3,5 (toch wel een heel mooi formaatje voor een 300-er boxer of twin :p) of 1:3

@ Jan B.: ik deel je mening, het is een redelijk fragiele constructie

Ralf
 
Is wel erg groot maar mis toch een beetje realisme vind het meer een groot model.

Beetje veel vicomte gehalte als je het doet doe het dan goed.

Beter kleiner maar goed schaal dan groot en net de plank mis slaan.

Ton
 
Ja prachtig, en dat allemaal te zien bij de Shuttleworth collection, Engeland..........:teacher:

Shuttleworth

Dus zeker een bezoek waard als je een keer in UK bent, even zoeken naar Biggleswade, aan de A1 snelweg, zo gevonden, Old Warden Shuttleworth collection.

Groet Peter...................:cool:
 
Back
Top