Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Afgelopen weken beetje bij beetje verder gegaan, hier en daar tijd sprokkelen, bruiloft regelen neemt ook een hoop tijd in beslag!

Van ruw aluminium draaien en frezen naar een schaal poot gaat toch weer een hoop tijd in zitten. De harde kantjes moeten vloeistukjes worden en hoeken moeten opgevuld worden alsof het giet stukken zijn. Af en toe pielen hoe een en ander aan te pakken, moet ook nog functioneel sterk zijn.... Het voetje waar het wiel aan zit, de rem pal en de rotatie hevel was een lastig stuk. Hier komen enorm veel krachten op een heel klein stukje metaal te staan. (hangt natuurlijk van je pruts landingen af....maar een kl*t* landing kan er zo maar eens tussen zitten....;)) Daarnaast moest het een gietstuk lijken én licht zijn. Pertinax/printplaat, een stalen scharnier as en een aluminium stukje bood de oplossing:

GroteFoto-4YOUVPBQ.jpg



Nu had ik reeds de veerstrut gedraaid maar had nog geen voorziening om het zaakje bij elkaar te houden. Eerst zat ik aan een interne sleuf te denken zodat de bovenste pen er niet uit kan vallen maar dat zou de constructie verzwakken, de schuifbuizen zijn al relatief dun en een sleuf er in zouden deze buizen aanzienlijk verzwakken. Een goed idee kwam van Mendelt Spanninga die een interne bout voorstelde. Zo kun je de spanning van de veer afstellen én ook de lengte van het uitveren wat erg belangrijk is om het zaakje goed in de wielbak te passen bij intrekken. Zie foto hieronder hoe het in elkaar zit. De schroefdraad pen is M3 en het kopje is iets afgedraaid zodat hij door het M5 gat van de ballink past.
GroteFoto-CNWHRVWF.jpg


En nu het handeltje prepareren voor de winterwit :D. Kwestie van epoxy, 2K autofiller en een handje vol zoetvijltjes. Kost wat tijd maar het resultaat mag er zijn. Nog een paar schroefjes en instruction plackards en het is zo goed als klaar. Verder met de rest.

Groetjes,
Gerald

GroteFoto-CHTDNUAK.jpg


GroteFoto-IPXAQU3C.jpg


Zo lijkt het al aardig wat:
GroteFoto-V8DHHCDF.jpg
 
Hoi Gerald, kun je het meteen inpakken en opsturen! Om te kwijlen zo mooi!

Vandaag ook nog m'n brevetje gehaald, werd ook wel eens tijd.
Groetjes,
Peter
 
veerpoot

Afgelopen weken beetje bij beetje verder gegaan, hier en daar tijd sprokkelen, bruiloft regelen neemt ook een hoop tijd in beslag!

Van ruw aluminium draaien en frezen naar een schaal poot gaat toch weer een hoop tijd in zitten. De harde kantjes moeten vloeistukjes worden en hoeken moeten opgevuld worden alsof het giet stukken zijn. Af en toe pielen hoe een en ander aan te pakken, moet ook nog functioneel sterk zijn.... Het voetje waar het wiel aan zit, de rem pal en de rotatie hevel was een lastig stuk. Hier komen enorm veel krachten op een heel klein stukje metaal te staan. (hangt natuurlijk van je pruts landingen af....maar een kl*t* landing kan er zo maar eens tussen zitten....;)) Daarnaast moest het een gietstuk lijken én licht zijn. Pertinax/printplaat, een stalen scharnier as en een aluminium stukje bood de oplossing:

GroteFoto-4YOUVPBQ.jpg



Nu had ik reeds de veerstrut gedraaid maar had nog geen voorziening om het zaakje bij elkaar te houden. Eerst zat ik aan een interne sleuf te denken zodat de bovenste pen er niet uit kan vallen maar dat zou de constructie verzwakken, de schuifbuizen zijn al relatief dun en een sleuf er in zouden deze buizen aanzienlijk verzwakken. Een goed idee kwam van Mendelt Spanninga die een interne bout voorstelde. Zo kun je de spanning van de veer afstellen én ook de lengte van het uitveren wat erg belangrijk is om het zaakje goed in de wielbak te passen bij intrekken. Zie foto hieronder hoe het in elkaar zit. De schroefdraad pen is M3 en het kopje is iets afgedraaid zodat hij door het M5 gat van de ballink past.
GroteFoto-CNWHRVWF.jpg


En nu het handeltje prepareren voor de winterwit :D. Kwestie van epoxy, 2K autofiller en een handje vol zoetvijltjes. Kost wat tijd maar het resultaat mag er zijn. Nog een paar schroefjes en instruction plackards en het is zo goed als klaar. Verder met de rest.

Groetjes,
Gerald

GroteFoto-CHTDNUAK.jpg


GroteFoto-IPXAQU3C.jpg


Zo lijkt het al aardig wat:
GroteFoto-V8DHHCDF.jpg

hoy gerald
heb je het boutje gesoldeerd
ik heb namelijkeen draadeind gebruikt met een tonnetje van messing vzv gleuvje voor een schroevendraaier
is wat sterker
grt mendelt
 
hoy gerald
ziet er super uit zal deze week hard bezig om jou folding struts proberen te freesen heb nog een paar probleempjes op te lossen
grt mendelt
 
Hoi Gerald, het landingsgestel heeft zich vandaaag weer eens bewezen kwa sterkte. Heb een harde landing gemaakt op een wiel. De kist kwam wat vreemd terug rijden alsof ie sterke zijwind had. Het onderste deel van de tension strut stond er scheef onder. Vanavond even terug gebogen en alles staat er weer goed onder en werkt weer soepel.
Hoop dat het nieuwe gear hier ook tegen bestand is. De grote kist zal vast nog beter te handelen zijn in de landing (flaps en speed brake).

Groetjes, Peter
 
Ha ha ha, en ze frezen met grote freez(s)e........:mrgreen:

Morgen na werk effe lansg Stork SP te helmond alwaar de nl F16 gears gemaakt/gereviseerd worden om nog wat extra info te verzamelen waaronder de instructie platen.

Je maakt me heel nieuwgierig, neem maar een komplete afgekeurde mee naar huis!:rolleyes:
 
Hey Gerald!

Bah, wat ongelofelijk mooi! :D Ik had bij ons bezoekje het LG al even in de handen, maar helemaal afgerond en in de lak is het om je vingers bij af te likken! Gewoonweg super!

Laat Mendelt maar frezen, dat komt helemaal goed! Als ik zo zie wat hij van mijn 1:6,8 LG maakt, dat resultaat mag er ook zijn! Binnenkort mijn eigen draadje maar weer eens bijwerken... ;)

~Jolmer
 
Gerald is er effe niet, die vertoeft in warmer oorden.;-)

Greetz,
Frank
Jo, ben er weer, goed bij gebruind en uitgerust zullen we maar zeggen....:mrgreen:


Gerald wat verwacht je qua performance van je nieuwe f16 als die af is?
Die wordt helemaal top! De kist zal zonder brandstof tegen de 15kg gaan wegen, 4 liter brandstof erbij wat het start gewicht net iets onder de 19 kg gaat brengen. M'n nieuwe eigenbouw turbine heb ik nu conservatief op 18kg druk staan maar dat wordt in der tijd wel meer zodat ik 1/1 vermogen heb en ook loodrecht omhoog kan na de start zoals de echte. Beantwoordt dat je vraag?

Groetjes,
Gerald
 
Bedankt Pieter. Leuk edf kistje daar!

Effe ander vraagje aan je, wat voor stof gebruiken jullie voor je para's, is dat vliegerstof of meer van het echte werk? Ik sprak ook een van die belgen op BLC en hij zij dat hij échte parashute stof gebruikte. Het voelde wel erg dun en flexibel aan dat spul. Ben namelijk op zoek naar goed spul om m'n nieuwe rem parachute van te maken, de huidige gele chute neemt nogal wat ruimte in beslag.

Grt,
Gerald
 
F111 doek

@Gerald.

Hoi Gerald op Teuge zitten Carolien en Pim Pennock die doen in echte chute's, zijn beide rigger zoals ze genoemd worden in dat wereldje, d.w.z. aanpassingen en vooral reparatie en keuringen van chute's.
Ik denk dat je daar wel vind wat je denkt nodig te hebben.
Denk effe googelen en je weet het.

Groet Ger.
 
Back
Top