Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Bedankt Pieter. Leuk edf kistje daar!

Effe ander vraagje aan je, wat voor stof gebruiken jullie voor je para's, is dat vliegerstof of meer van het echte werk? Ik sprak ook een van die belgen op BLC en hij zij dat hij échte parashute stof gebruikte. Het voelde wel erg dun en flexibel aan dat spul. Ben namelijk op zoek naar goed spul om m'n nieuwe rem parachute van te maken, de huidige gele chute neemt nogal wat ruimte in beslag.

Grt,
Gerald

is parachutestof. Erick van de Loo (looping op het forum) kan je misschien nog wel aan stof helpen.
Anders heb je denk ik gesproken met Theo Vaesen en hij maakt ook de chutes en die heeft zeker nog stof liggen.
Anders kan je op teuge even langs bij de parachutecase voor reststukken.
http://www.parachutecase.nl/

Tnx Pieter, zal er eens tzt langs gaan om effe te kijken.

Inmiddels weer iets verder aan het 1/5 onderstel, de wielen. (Het gaat momenteel allemaal niet zo snel, té veel andere dingen om handen...) Deze wielen zijn best groot bij deze schaal, 127mm. Hiervoor heb ik een passend bandje gevonden, de 5 inch lightweights van Du-Bro. Het plastic velgje er uit gedraaid en zelf een schaal velg gedraaid. Ook hier alles op gewicht besparing dus de velg wordt grotendeels uit kunstof pom-c gedraaid wat meer dan de helft lichter is dan aluminium waarvan de buitendop wordt gemaakt. Ik heb al wat geexperimenteerd met kunstof velgen met daarin remmem op mijn Rafale wat heel erg goed uitpakte. Ik was bang dat de remvoering erg snel zou slijten en misschien zelfs zou smelten maar dat was absoluut niet het geval.

Om ruimte voor de remmen te maken moest ik de bestaande rubberen bandjes ruimer van binnen draaien. Hiervoor heb ik simpel twee klem platen van hout gemaakt die met 6 boutjes de band vast klemmen. Eerst slingerings vrij uitklokken en daarna uitgedraaid, het rubber laat zich goed draaien bij hoge toeren en een héle scherpe beitel:

GroteFoto-83A44VQQ.jpg

De schaal buitendoppen zijn van aluminium gemaakt. Ik ben niet in bezit van een verdeelschijf op de draaibank of freesbank dus ik moet alle gaten handmatig aanbrengen. Hierbij heb ik in autocad een tekening gemaakt, deze uitgesneden en precies op het staf aluminium geplakt. Vervolgens met een centreerpen alle gaten voor getikt en daarna diep boren zodat er minimaal twee velgen uit gestoken kan worden. Iets omslachtiger maar zo lukt het ook. De originele koel gaten zijn ovaal maar ik boor eers de uiterste gaten en frees de tussenstukjes later uit.
GroteFoto-TLRPD6IO.jpg

En hieronder alle delen tot nu toe. Rechtsboven het originele afgestoken Du-Bro velgje, de bewerkte banden, aluminium doppen en de zwarte delen is de rest van de velg in kunstof. In de zwarte holle binnenkant zal straks het rem gedeelte gemaakt worden. Deze zal hetzelfde zijn zoals ik ook op mijn F15 heb gemaakt, siliconen slang in een stationaire groef die vast zit op de as, lucht er in en het uitzetten zal vastlopen in deze zwarte cup. Het geheel zit met 14 M2 boutjes vast op de schaal positie. Dolf Schelvis gebruikt dezelfde banden voor zijn grote Gloster Meteor en hij vertelde me dat zijn wielen bij topspin uitzetten en soms bij uitspin niet meer in de wielbakken pasten bij intrekken. Hij heefd als oplossing vislijn in de band groeven gelijmd. Ik probeer dit tegen te gaan doordat de verbindingsboutjes bij mij door het rubber heen gaan en zodoende het zaakje vasthouden. We zullen zien of het werkt.

Groetjes,
Gerald
GroteFoto-ZOBQHJUX.jpg

Vakwerk Gerald :thumbsup: :worship:

En die andere zaken?!?!?!? wat kan er nou belangrijker zijn dan dit geweldig geknutsel :roll: ;-)

Suuces verder met het vervaardigen van het landingsgestel.

Gisteren te gast geweest bij m'n noorder vrienden om wat samen te vliegen. Er waaide echter een behoorlijke ontstuimige wind daar vlak bij de kust dat er van "samen" vliegen helaas weinig kwam. Tóch redelijk wat vluchten gedaan maar de wind stond ook nog eens cross op de baan wat je concentratie hoog houd zullen we maar zeggen.....;)

Gelijk een paar leuke kiekjes genomen om de F16's vast te leggen, helaas staat die van Jolmer behoorlijk in de stijgers voor renovatie maar dat maken we de volgende keer helemaal goed. Ik zelf 2 x flameout gehad wat al weer behoorlijk lang geleden was, moet nog effe het euvel gaan zoeken. De eerste keer besschouwde ik toeval maar na de tweede keer (..en gelukkig weer een veilige dead-stick landing op de baan) toch maar gestopt en overgegaan naar plan-B, de Rafale. Peter ook 1 x flameout gehad maar die zat aan het einde van upwind op veel lagere hoogte. Dus downwind dan maar met een goede windkracht 4-5 in de rug, helaas het veld nét niet gehaald met wat schade als gevolg. Errug balen maar ik heb vernomen dat het alweer bijna klaar is.

Groetjes Gerald

Laatst bewerkt:
Zoals ook al in mijn e-mail gezegd; erg mooie kiekjes, Gerald! Ik hoop over een maand of wat de 4e F-16 in het rijtje aan te kunnen sluiten, dan maken we dan weer eens wat foto's! :D

~Jolmer

Erg mooie kisten heren. Ik werk (bijna) dagelijks met F16s en deze zien er erg realistisch uit!!
Zelfs al lig je er op je buik 15 cm vanaf, dan nóg zijn ze allemaal erg realistisch! Zelf de piloten die in deze kisten meevliegen hebben af en toe, bij een crash- of noodlanding, last van een "schaal whiplash"! :D

~Jolmer

Mooie foto's van de 3 mooie f-16's. Jammer dat de f-15 er niet bij mocht, had het nog mooier gemaakt!!!!!! Gr. Andre.:)

Er stonden verschillende mooie foto's van 3 verschillende nederlandse uitvoeringen. alle drie even mooi (en daar paste geen niet nederlandse F-15 bij ;););)) grapje

Maar ze zijn helaas verdwenen Frank :confused:

@Eric

tenminste....... ik zie ze niet, of ben ik nu gek? (niet antwoorden svp ;-) )

De enige enigszins "Nederlandse" F-15 zou een Wolfhound van Soesterberg kunnen zijn he?

Maar de Falcon foto's zie ik niet hoor.... hoe zittut nou Gerald?

Greetz,
Frank

Ik heb defensie terrein gezien :confused: waren die foto's niet in in zwartberg gemaakt ?? of in Seppe op de baan??:sleepy::mrgreen: (ps ik ben Bea ook nog niet tegen gekomen hier op MBF)

ik begrijpje wel, je wilt gewoon nog eens terug gaan ;)

ps je nieuw project ziet er tot nu toe fantastische uit :worship:

Die zijn gemaakt door een defensiefotograaf, die opgeleid is met wat er wel en niet mag gefotografeerd worden.

Altijd erg belangrijk bij een goede schaalbak is de documentatie, zeker bij de wedstrijden waarbij foto's van de originele aanwezig moet zijn. Niet gedeeld door iedereen ben ik altijd van mening dat voor een goede wedstrijd kist je "tastbare" documentatie moet hebben zodat je altijd effe na kan meten en kijken om alles precies na te maken. Er staan een helehoop oudere kisten in musea's over de wereld maar bijvoorbeeld een Fokker G1 zal als wedstrijdkist helaas gedoemt zijn te mislukken... geen origineel meer en dus té weinig om te documenteren. Met deze F16 zal dat echter geen enkel probleem zijn....:D

Ben inmiddels al voor een fotoshoot bij de echte J-015 geweest, mocht aanwezig zijn bij één van hun training sessies, errug indrukwekkend hoor!! Daarnaast de kans genomen om elke milimeter van de kist op de foto te zetten en zoveel mogelijk op te meten. (je mist altijd wel wat) Erg vriendelijke lui die militairen, het demoteam liet me zo'n beetje alles doen en waren ook erg behulpzaam, absoluut geen kapsones wat je onder die fighter piloten nog wel eens ziet. Heb nu de harde schijf van m'n pc behoorlijk vervuilt met héél veel foto's dus zal ook daar een oplossing voor moeten vinden, tis al een oud beestje.

Nu dus geen excuus meer om details op de kist te missen, nu hoef ik ze alleen nog maar te maken ha ha ha....

Groetjes,
Gerald

Hier een (héle ;)) kleine foto impressie van die dag;

GroteFoto-SOSKY7QA.jpg

GroteFoto-BF6E6WP7.jpg

GroteFoto-4MXJGVGF.jpg

GroteFoto-7UOB6IHL-1.jpg

GroteFoto-OHWB37D6.jpg

GroteFoto-FAHVLBSP.jpg

GroteFoto-MVKVS6IL.jpg

GroteFoto-AVNP4BEZ.jpg

deze fotos lijken me dus niet door een defensie fotograaf genomen te zijn laurens.

bij de fotoshoot was gerald te gast van defensie en mocht hij van hun foto's maken.

de modelvliegclubs zijn te gast op het terrein en mogen van defensie geen foto's maken. subtiel verschil Marco..

Back