welke electro???

Geloof ook niets van die snelheid. Denk idd dat ik met mijn X11 4.5T in een T2R en lipo's waarschijnlijk deze snelheid haal.
Maar hij heeft zijn keuze al gemaakt op een 13.5T dus heeft hij dit probleem uit de wereld geholpen.

Je hoeft mij niet te geloven hoor, check mylaps maar en kijk wat de speed trap aangeeft.

Of bezoek eens een circuit en kijk met je eigen ogen wat de snelheden zijn. ;)

edit:
In ieder geval een slimme keus van de topic starter om met een 13.5t te starten en lipo is ook een goede keuze.
 
Laatst bewerkt:
4.5 en lipo zal toch zeker op sommige banen over de 100 kunnen rijden.
(kan nog veel harder als je de ruimte hebt)

De stock klasse is erg populair tegenwoordig en veel modified rijders stappen over naar deze klasse.
Vorig jaar reden we in de winter bij AMCC op de indoorbaan. Hier reden in de modified autos met 4.5 turns en lipo tegen 9.5turns met 5 cellen.. en wat denk je.. de 9.5 turns won het ook nog.
 
Niet bij pk racing kopen!!!

Kijk maar eens op ebay. Daar staan er genoeg die zo ongeveer tussen de 60/90 kosten.

Als de topic starter bij PK gaat rijden zal hij zo nu en dan vast wat bij PK kopen.
Voor die paar tientjes meer kweek je wel een hoop goodwill bij de shophouder en krijg je er vast een hoop advies voor terug.

Niet eens heel raar.
 
4.5 en lipo zal toch zeker op sommige banen over de 100 kunnen rijden.
(kan nog veel harder als je de ruimte hebt)

De stock klasse is erg populair tegenwoordig en veel modified rijders stappen over naar deze klasse.
Vorig jaar reden we in de winter bij AMCC op de indoorbaan. Hier reden in de modified autos met 4.5 turns en lipo tegen 9.5turns met 5 cellen.. en wat denk je.. de 9.5 turns won het ook nog.
4,5 turns en lipo 2s is sneller dan 9.5 turns en 5 cellen. dit is een feit. of je daar iets aan hebt, voordeel ofzo? dat hangt af van het circuit. als bij u een 5-jarige met de 4.5 turns rijdt en de wereldkampioen met de 9,5 turns, verwondert het mij niet dat de 9.5 turns wint...
 
Ach maak mij niet uit waar ik eea koop. Ken eigenaar van PK inmiddels een beetje. Advies krijg je toch wel.:)

100 euro verschil is best wel wat....

Ga eens een opzetje maken en zal het posten.
 
Geloof ook niets van die snelheid. Denk idd dat ik met mijn X11 4.5T in een T2R en lipo's waarschijnlijk deze snelheid haal.
Maar hij heeft zijn keuze al gemaakt op een 13.5T dus heeft hij dit probleem uit de wereld geholpen.


4,5 turns met lipo loopt in Heemstede tegen de 100....
Rijd nu met mijn 13,5 en lipo op Heemstede tegen de 70 km/u, maar rij niet hard genoeg om de rest bij te houden...


Kijk even wat je uit gaat geven aan regelaar, motor en zender/ontvanger. Dan zie je meteen wat je budget is voor een chassis.
De Spektrum DX3S is een mooie zender en niet al te duur (anders de DX3R, zijn dure broer).
 
Laatst bewerkt:
4,5 turns en lipo 2s is sneller dan 9.5 turns en 5 cellen. dit is een feit. of je daar iets aan hebt, voordeel ofzo? dat hangt af van het circuit. als bij u een 5-jarige met de 4.5 turns rijdt en de wereldkampioen met de 9,5 turns, verwondert het mij niet dat de 9.5 turns wint...

Allemaal waren het prima rijders! (Dennis popken met 4.5Turns, Vasco en George met 9.5 turns) een 4.5 heeft een boel vermogen en veel toeren per volt.
Echter moet je daarmee op gang kunnen komen en ook flink op de rem om er je bocht mee te halen. Met 9.5 en 5 cellen kun je normaal je bocht halen en je bocht veel sneller nemen, meer roll dus win je daar weer. In het middenveld heb je vaak met je 4.5 brushless geen voordeel omdat het te krap en kort is.

Dus je 4.5 staat stroom te trekken en moeite te doen terwijl de 9.5 met 5 cellen lekker in zijn eigen bereik kan werken.
Het is dus absoluut niet zo dat de 4.5 sneller is!

Maar goed.. nu weer back on topic. Dan kan de topicstarter een keuze maken en zijn lijstje opmaken met wat te kopen.
 
Een snellere motor betekend niet dat je altijd harder gaat dan een Mod motor.
Je moet hem eerst maar eens goed op de baan houden.
Vorig jaar was de A finale van de stock op een aantal banen ook sneller dan de Mod C finale en zelfs sneller dan sommige Mod B rijders.
 
Allemaal waren het prima rijders! (Dennis popken met 4.5Turns, Vasco en George met 9.5 turns) een 4.5 heeft een boel vermogen en veel toeren per volt.
Echter moet je daarmee op gang kunnen komen en ook flink op de rem om er je bocht mee te halen. Met 9.5 en 5 cellen kun je normaal je bocht halen en je bocht veel sneller nemen, meer roll dus win je daar weer. In het middenveld heb je vaak met je 4.5 brushless geen voordeel omdat het te krap en kort is.

Dus je 4.5 staat stroom te trekken en moeite te doen terwijl de 9.5 met 5 cellen lekker in zijn eigen bereik kan werken.
Het is dus absoluut niet zo dat de 4.5 sneller is!

Maar goed.. nu weer back on topic. Dan kan de topicstarter een keuze maken en zijn lijstje opmaken met wat te kopen.
(jonge) heer... met meer vermogen ga je sneller dan met minder vermogen. op snelheid win je. als je dat niet kan controleren, is dat een probleem van de bestuurder, niet van je materiaal. je kan met een 4.5T net zo snel een bocht pakken als met een 9.5T. daar is geen verschil tussen, een 4.5T zal gewoon sneller kunnen optrekken en een hogere snelheid halen, waardoor je dus sneller kan zijn. (als je het vermogen aankan, maar again... dat is de bestuurder die daar verantwoordelijk voor is, niet de auto/motor)
 
En toch, hoe kleiner het circuit, hoe kleiner het verschil tussen de twee wordt. Dat als je met ervaren rijders vergelijkt die prima met de motor over weg kunnen.

Een 4,5t verliest gewoon veel in het bochtige gedeelte.

Is wel leuk snelheid maar je moet nog wel een bocht door kunnen komen. Je zal dus moeten remmen voor de bocht. Er zijn zelfs circuits waarbij een 4,5t gewoon langzamer is als een simpele 19t motor bijvoorbeeld.
 
En toch, hoe kleiner het circuit, hoe kleiner het verschil tussen de twee wordt. Dat als je met ervaren rijders vergelijkt die prima met de motor over weg kunnen.

Een 4,5t verliest gewoon veel in het bochtige gedeelte.

Is wel leuk snelheid maar je moet nog wel een bocht door kunnen komen. Je zal dus moeten remmen voor de bocht. Er zijn zelfs circuits waarbij een 4,5t gewoon langzamer is als een simpele 19t motor bijvoorbeeld.
man man man... NEEEEEEEEEN
met een 4,5T kan je ook trager rijden , hoor! met een 19T kan je gewoon NIET zo snel als een 4.5T. in het bochtige gedeelte kan je met een 4.5T even snel rijden. als je harder moet remmen, wil dat zeggen dat je harder reed. denk je dat je niet "zo traag als met een 19T" kan rijden met een 4.5T? CONTROLE is het probleem, dus de bestuurder! en ja... het is waarschijnlijk GEMAKKELIJKER te beheersen met een 19T of 9.5T, maar een 4.5T is fysisch gezien gewoon sneller, dit zijn wetten van fysica en zijn een feit! de rest is bestuurder. zo moeilijk is logica nu toch ook niet dacht ik...
 
man man man... NEEEEEEEEEN
met een 4,5T kan je ook trager rijden , hoor! met een 19T kan je gewoon NIET zo snel als een 4.5T. in het bochtige gedeelte kan je met een 4.5T even snel rijden. als je harder moet remmen, wil dat zeggen dat je harder reed. denk je dat je niet "zo traag als met een 19T" kan rijden met een 4.5T? CONTROLE is het probleem, dus de bestuurder! en ja... het is waarschijnlijk GEMAKKELIJKER te beheersen met een 19T of 9.5T, maar een 4.5T is fysisch gezien gewoon sneller, dit zijn wetten van fysica en zijn een feit! de rest is bestuurder. zo moeilijk is logica nu toch ook niet dacht ik...

Je hoeft niet zo denigrerend te doen, Pasqual weet ook heus wel dat een 4,5T meer vermogen heeft dan een 9.5T. Maar wat hij bedoelt te zeggen is dat je er niet altijd sneller mee bent, en dat is ook zo. Want zoals je zelf al zegt moet je remmen voor een bocht, en dat zorgt ervoor dat de snelheid bij het ingaan van de bocht met een 4.5T over het algemeen lager ligt dan bij een 9.5 T. Dit heeft namelijk ook te maken met de gewichtsverplaatsing die meespeelt bij aan aanremmen van een bocht. Met een 4.5T wint je dan weer bij het accelereren de bocht uit. Maar als er niet genoeg grip is, of de volgende bocht komt weer krap na de vorige kun je geen gebruik maken van dat extra vermogen. Het gevolg is dan dat je wel het verlies hebt bij het ingaan van de bocht maar niet de winst bij het uitgaan ervan. Daar komt nog is bij dat je accu wel sneller leeg is met een 4.5T. Ergo, in sommige gevallen ben je sneller met een 9.5T motor dan met een 4.5T motor.
 
Harry, rij je wel eens op een circuit?
ja.
EN ik ken ook redelijk wat fysica enzo ;)
laat me raden , je wilt mij overtuigen dat 9.5T sneller is op sommige circuits? theoretisch gezien is een 4.5T sneller... altijd. maar controle is moeilijker waardoor sommige mensen wschlk sneller kunnen gaan op een 9.5T dan op een 4.5T, maar dat ligt dan zuiver aan de bestuurder en de limieten daarvan... en niet aan het feit of het een 4.5T of 9.5T is.
 
Je hoeft niet zo denigrerend te doen, Pasqual weet ook heus wel dat een 4,5T meer vermogen heeft dan een 9.5T. Maar wat hij bedoelt te zeggen is dat je er niet altijd sneller mee bent, en dat is ook zo. Want zoals je zelf al zegt moet je remmen voor een bocht, en dat zorgt ervoor dat de snelheid bij het ingaan van de bocht met een 4.5T over het algemeen lager ligt dan bij een 9.5 T. Dit heeft namelijk ook te maken met de gewichtsverplaatsing die meespeelt bij aan aanremmen van een bocht. Met een 4.5T wint je dan weer bij het accelereren de bocht uit. Maar als er niet genoeg grip is, of de volgende bocht komt weer krap na de vorige kun je geen gebruik maken van dat extra vermogen. Het gevolg is dan dat je wel het verlies hebt bij het ingaan van de bocht maar niet de winst bij het uitgaan ervan. Daar komt nog is bij dat je accu wel sneller leeg is met een 4.5T. Ergo, in sommige gevallen ben je sneller met een 9.5T motor dan met een 4.5T motor.
moet je mij eens uitlegge waarom de snelheid bij het ingaan van die bocht TRAGER is dan met een 9.5T? dan heb je gewoon TEVEEL geremd, en remmen doet de BESTUURDER.
gewichtsverplaatsing is irrelevant, die is er in de 2 gevallen en kan gerust even groot zijn, anders moet je maar iets vroeger beginnen remmen zodat je op de plaats waar je met een 9.5T zou beginnen remmen, even hard remt als met je 9.5T, en dan is die identiek, en ben je het stuk ervoor gewoon sneller.
als je volgende bocht dichtbij ligt, of je hebt niet genoeg grip, heb je ook geen nadeel aan je extra vermogen.
Je accu houdt het altijd langer uit dan 1 race, tenzij je "op de limiet" gaat spelen en een lichte batterij zou kunnen gebruiken door 9.5T te rijden ipv 4.5T.

maar dus alles bijeen: je bent sneller waar je extra vermogen hebt, en voor de rest moet je gewoon zien dat al de rest even snel doet als met je 9.5T ==> ALS JE HET KAN CONTROLEREN ben je altijd sneller met een 4.5T
en daar zal je probleem zitten... controle! ==> bestuurder
 
moet je mij eens uitlegge waarom de snelheid bij het ingaan van die bocht TRAGER is dan met een 9.5T? dan heb je gewoon TEVEEL geremd, en remmen doet de BESTUURDER.
gewichtsverplaatsing is irrelevant, die is er in de 2 gevallen en kan gerust even groot zijn, anders moet je maar iets vroeger beginnen remmen zodat je op de plaats waar je met een 9.5T zou beginnen remmen, even hard remt als met je 9.5T, en dan is die identiek, en ben je het stuk ervoor gewoon sneller.
als je volgende bocht dichtbij ligt, of je hebt niet genoeg grip, heb je ook geen nadeel aan je extra vermogen.
Je accu houdt het altijd langer uit dan 1 race, tenzij je "op de limiet" gaat spelen en een lichte batterij zou kunnen gebruiken door 9.5T te rijden ipv 4.5T.

maar dus alles bijeen: je bent sneller waar je extra vermogen hebt, en voor de rest moet je gewoon zien dat al de rest even snel doet als met je 9.5T ==> ALS JE HET KAN CONTROLEREN ben je altijd sneller met een 4.5T
en daar zal je probleem zitten... controle! ==> bestuurder

Als je zelf vaker op een circuit zou rijden zou je weten dat dingen als gewichtsverplaatsing wel degelijk een rol spelen. en als het de rol van de bestuurder en controle is. En met een 9,5 heb je die verplaatsing aanzienlijk minder omdat je snelheid bij het aanremmen van de bocht lager is, of soms zelfs zo laag is dat even van je gas afgaan met een 9.5T genoeg is.

Je kunt misschien veel weten van fysica maar vergeet niet dat praktijk en theorie niet altijd overeenkomen.
 
Als je zelf vaker op een circuit zou rijden zou je weten dat dingen als gewichtsverplaatsing wel degelijk een rol spelen. en als het de rol van de bestuurder en controle is. En met een 9,5 heb je die verplaatsing aanzienlijk minder omdat je snelheid bij het aanremmen van de bocht lager is, of soms zelfs zo laag is dat even van je gas afgaan met een 9.5T genoeg is.

Je kunt misschien veel weten van fysica maar vergeet niet dat praktijk en theorie niet altijd overeenkomen.
okee, het wil niet lukken, he..
STEL, met je 9.5T kom je aan tegen 30km/u. de bocht kan je tegen 10km/u nemen, waardoor je bijvb moet remmen 2m voor de bocht. als de afstand 10m is voor de bocht, heb je 8m tegen 30km/u kunnen rijden, juist?
laten we nu een 4.5T nemen, die tegen 40km/u kan aankomen! deze zal, als je even hard remt, 3m nodig hebben om op 2m voor het einde nog 30km/u te hebben en dan aan de bocht zelf 10km/u te halen. je gewichtsverplaatsing is dus IDENTIEK in de 2 gevallen (daar je onderdelen hopelijk vastzitten). verschil is echter dat je over de afstand van 7m een snelheidsverschil van 10km/u had, waardoor je dus sneller bent in dat stuk. de laatste meter voor de plaats waar je met je 9.5T begint te remmen, haal je ook nog wat in, maar minder. verder is je "gewichtsverplaatsing" en alles identiek met als gevolg... juist ja... dat je sneller bent met de 4.5T

nu weet ik dat dit voorbeeld theorie is, maar op ongeveer ELK circuit is er een "lang stuk" waar je dus sneller bent en inhaalt. indien dat er niet is, is er ook geen ENKELE reden dat een 9.5T sneller zou zijn. Vermogen is een eenheid die "mogelijkheid tot arbeid verrichten" betekent. dus meer vermogen biedt meer mogelijkheid tot arbeid. het omzetten daarvan in snelheid/nuttige energie is een beperking van de bestuurder en ENKEL die van de bestuurder.

en zoals ik al veel gezegd heb... DAT is het probleem met een 4.5T tov een 9.5T, niet de motor zelf

mijn punt was maar dat, wat vincent K zei, totaal geen steek houdt en fundamenteel FOUT is
en zoals micky32 zei: Je moet hem eerst maar eens goed op de baan houden. ==> DAT is idd het probleem
nog een detail ivm racen: IN een bocht rem je niet, je remt ervoor en geeft gas bij het UITKOMEN van de bocht. dus op dat punt is gewichtsverplaatsing niet belangrijk (meer)
 
Laatst bewerkt:
okee, het wil niet lukken, he..
STEL, met je 9.5T kom je aan tegen 30km/u. de bocht kan je tegen 10km/u nemen, waardoor je bijvb moet remmen 2m voor de bocht. als de afstand 10m is voor de bocht, heb je 8m tegen 30km/u kunnen rijden, juist?
laten we nu een 4.5T nemen, die tegen 40km/u kan aankomen! deze zal, als je even hard remt, 3m nodig hebben om op 2m voor het einde nog 30km/u te hebben en dan aan de bocht zelf 10km/u te halen. je gewichtsverplaatsing is dus IDENTIEK in de 2 gevallen (daar je onderdelen hopelijk vastzitten). verschil is echter dat je over de afstand van 7m een snelheidsverschil van 10km/u had, waardoor je dus sneller bent in dat stuk. de laatste meter voor de plaats waar je met je 9.5T begint te remmen, haal je ook nog wat in, maar minder. verder is je "gewichtsverplaatsing" en alles identiek met als gevolg... juist ja... dat je sneller bent met de 4.5T

nu weet ik dat dit voorbeeld theorie is, maar op ongeveer ELK circuit is er een "lang stuk" waar je dus sneller bent en inhaalt. indien dat er niet is, is er ook geen ENKELE reden dat een 9.5T sneller zou zijn. Vermogen is een eenheid die "mogelijkheid tot arbeid verrichten" betekent. dus meer vermogen biedt meer mogelijkheid tot arbeid. het omzetten daarvan in snelheid/nuttige energie is een beperking van de bestuurder en ENKEL die van de bestuurder.

en zoals ik al veel gezegd heb... DAT is het probleem met een 4.5T tov een 9.5T, niet de motor zelf

mijn punt was maar dat, wat vincent K zei, totaal geen steek houdt en fundamenteel FOUT is
en zoals micky32 zei: Je moet hem eerst maar eens goed op de baan houden. ==> DAT is idd het probleem

Maar je maakt een enorme denkfout, namelijk dat je recht remt voor de bocht. In werkelijkheid rem je de bocht in, op het moment dat je remt, komt je zwaartepunt naar voren. Daar komt nog bij dat met een 4.5T motor de rem vaak harder staat dan met een 9.5T motor. Dit betekent dus dat het gewicht naar voren komt tijdens het remmen, en doordat er zo weinig druk op de achterwielen staat heb je bij dat inremmen in heel weinig stuur. Doordat je langer aan het remmen bent, heb je langer minder stuur. Dit houdt in dat je de bocht iets langzamer in moet gaan met die snellere motor om de bocht te kunnen halen.

Dan komt er ook nog bij dat bij een snellere motor, helemaal bij verschillen van 4.5 naar 9.5T de auto ook totaal anders wordt afgesteld, want ook het rijgedrag weer aanpast, en met een 9.5T setup op je auto heb je een hogere bochtensnelheid dan met een 4.5T, want met de 4.5T met diezelfde setup kom je simpelweg grip tekort en kun je het vermogen nog minder kwijt.

In theorie klopt wat je zegt wel , maar je hoort aan jouw uitleg dat je circuitervaring mist wat dat betreft. Want in werkelijkheid op een circuit is het zo dat een 4.5T niet in alle situaties per definitie sneller is dan een 9.5T motor.
 
Back
Top