Setup hotliner Simprop lift off XXS

Ik vind het prima.. zoals ik al schreef, we hebben een paar honderd euro verspeelt aan kisten omdat we ook dachten dat het wel kon.
En als je geld en tijd over hebt kan je dat zelf opnieuw gaan proberen.
Maar een gewaarschuwd mens telt voor 2?

GJ
 
Igor, laat ik het zo zeggen.....

Als jij die 9 grams plastic servo's bedoeld voor schuim kistjes in een echte ras hotliner zet (Lift Off XXS) van straks over de 1kg met snelheden van over de 150Kmh dan ben jij niet welkom op mijn veld.

Ik weet niet of GJ je laat vliegen met dat ding op de F5B dag, mocht je willen komen.

Ben ik duidelijk?!

Koop als je blieft een paar Dymond D60/ Ripmax SD150 (als het 9mm dun moet), Hitec HS65 of Graupner/JR C261. Deze servo's hebben zich bewezen en zijn veilig te noemen.

Om even te vergelijken, in mijn eerste echte hotliner (Simprop Selection) van het zelfde formaat dan net iets groter, zaten 3x Hitec HS81MG van Beineke, toen een van de beste goedkope servo's. De HS65 is goedkoper, heeft minder speling en is gewoon een hele generatie beter.

In mijn Hollein Voodoo pylon scheurijzer zitten nu 3x Graupner C261. Er zaten eerste 3x Waypoint servo's in die er het zelfde uit zien als die 9mm plastic troep waar jij nu naar zit te kijken. Die hadden naar een vlucht of 2 al een kapotte trandwiel en een andere deed niet meer mooi centreren.

Wellicht een optie om metaal op je ailerons te zetten om transport en landings schade te voorkomen. Altijd leuk als je weer eens niet kunt vliegen door een gestripte servo. Of als je het niet merkt met de pre-flight...... CRASHHHHHH

Jos
 
Laatst bewerkt:
jjmouris, ik zet ook servo's met metalen tandwielen op mijn roeren. Naar een f5b dag o.i.d. hoef ik niet te komen, ben ook helemaal niet van plan om te gaan pylon vliegen. Ik vlieg zelf veel liever 3D of kunstvlucht, Vind ik veel mooier als al die snelheid.

Bij mij op de club worden er ook toestellen gevlogen met deze servo's. Bij iedereen werkt het prima, Ook bij 3D vliegtuigen waarbij het roeroppervlakte minstens 10 x zo groot is als bij de lift off xxs. Die servo's gaan ook niet stuk bij snap's of flinke draaien die het toestel maakt.

In het andere draadje staat trouwens dat er word gevlogen met de hxt 9 grams servo's en dat dit prima voldoet. De orginele servo's zijn ook gewoon kleine servo's met plastic tandwiellen, en 1,7 kg kracht. De servo's die ik neem hebben 2,2 kg trekkracht.

Ik heb nou nogsteeds geen antwoord op mijn vraag. Er word alleen gepraat over de servo's, maar niks over mijn motor keuze.

Als jullie denken dat mijn motor te sterk of te grof is, welke motor raden jullie aan dan? Hij hoeft van mij geen 200 km per uur te gaan, ik vind alles prima, als ie maar een beetje snel omhoog gaat, en lekker naar beneden duiken mogenlijk is. Ik heb nu geloof ik een motor besteld waarmee hij hoge snelheden behaald. Dit is voor mij nieteens zo noodzakelijk.

Gewoon een brushless vervanging van de aanbevolen speed 480?

edit;
Ik zal vast wel (weer) een hele lading reacties over me heen krijgen. Ik ga het denk ik gewoon proberen, Dan leer ik mijn lesje maar met een omweg.
 
In post 4 en 6 heb ik al geantwoord op je motorvraag.
Stop er een wattje of 500 in met een hoog KV en dan heb je een leuk kistje.
Hoog KV is bij mij 2500 en hoger.
Dus een buitenloper valt dan al een beetje af.

GJ
 
In post 4 en 6 heb ik al geantwoord op je motorvraag.
Stop er een wattje of 500 in met een hoog KV en dan heb je een leuk kistje.
Hoog KV is bij mij 2500 en hoger.
Dus een buitenloper valt dan al een beetje af.

GJ

Vind je het gek dat je met zo'n motor je servo's stript?
De motor die ik gekozen heb heeft een kv van 2700, maar heeft (maar) rond de 200-300 watt. Deze motor leek mij al een beetje te krachtig, maargoed, we gaan het proberen!
 
Nou.. als je dan nagaat dat de kist zonder motor harder loopt dan met...
Dus als jij aan gaat duiken dan heb je dezelfde snelheid die ik had.
Dus dan krijg je ook dezelfde krachten op de roeren.
Dus gaan ook je servo's er aan.

En 500 watt is helemaal niet zoveel hoor.
Dat haal je makkelijk met een simpel motortje.
Mijn Turn Left heeft gevlogen met 800 watt, liep niet zo heel hard hoor..
Een ander kleiner kistje (80 cm) heeft gevlogen met 1000 watt en flutterde uit elkaar (waarschijnlijk servo's) en een Funjet heb ik gevlogen met 2700 watt.
Gingen ook niet zo heel hard.

Maar als je bedenkt dat we zwevertjes zonder motor vliegen die met aanduiken 250km/u halen en daar zitten dymondjes in.
De amerikanen vliegen > 400 km/u met zwevertjes waar ook dymond d60 in zit.

Maar zoals ik al zei, als jij een kist wil verspelen, prima.
Je kan een snelle zwever echt niet vergelijken met een 3D kist.
Druk op de roeren is misschien wel gelijk maar met snelheden komen er andere krachten, er wordt echt aan je roeren gerammeld, je servo wordt gewoon uit elkaar geramd.

GJ
 
Igor, jij vraagt om advies toch?!

Ik had wel kunnen verwachten dat iemand van jou leeftijd lekker tegen de draad in is, ben zelf nu 26 en weet er nog alles van.

De mazzel gozer.... je hebt het bij mij verknalt.

Jos
 
De mazzel gozer.... je hebt het bij mij verknalt.

Ho! Geef Igortje wel de ruimte.
Hij is duidelijk aan het aftasten wat de materieële grenzen zijn, die voornamelijk budgetair bepaald worden. Heb ik dat goed?
Let wel. Hij wil het graag goed doen, maar hoopt dat het niet een rib uit z'n lijf gaat kosten. Wil zeker niet de verkeerde spulletjes kopen.
Eigenwijsheid en volhardendheid is onder modelbouwers een hele normale eigenschap, en heeft iets met creativiteit te maken. Ik kan dat heel goed volgen.

Als de kist licht gehouden wordt zal het bij een duikvlucht vlotter de vaart verliezen, niet die hele hoge snelheden halen...
Maar de lifft off blijft snel.
De roer uitslagen zijn minimaal, -6 en +12? De druk is relatief niet groot, maar moet wel krachtpieken kunnen opvangen. Servo moet voldoende stijf zijn, hevel en kast, mag niet torderen onder de krachten, de tandwielen mogen niet bezwijken... net zo min als de scharnieren.

De D60 is een verstandige diepte investering.... zeker als je de zaak na een jaarje gaat opvoeren... en dat gaat zeker gebeuren.
Dan heb je daaraan een hele goede koop... en verlengd plezier

Het is net als met een auto... nooit en te nimmer bezuinigen op de banden...
 
Ho! Geef Igortje wel de ruimte.
Hij is duidelijk aan het aftasten wat de materieële grenzen zijn, die voornamelijk budgetair bepaald worden. Heb ik dat goed?
Klopt helemaal, vooral omdat het toestel eigenlijk onverwacht gekomen is, ik het wel heel gaaf vind, maar ik niet weet/wist dat de servo's zó belangrijk zijn bij zulke kistjes.

Let wel. Hij wil het graag goed doen, maar hoopt dat het niet een rib uit z'n lijf gaat kosten. Wil zeker niet de verkeerde spulletjes kopen.
Ik wil het zeker goed doen, en inderdaad, maar zoals ik er over na denk zijn die spulletjes uit hong kong prima.

Eigenwijsheid en volhardendheid is onder modelbouwers een hele normale eigenschap, en heeft iets met creativiteit te maken. Ik kan dat heel goed volgen.

Als de kist licht gehouden wordt zal het bij een duikvlucht vlotter de vaart verliezen, niet die hele hoge snelheden halen...
Maar de lifft off blijft snel.
De roer uitslagen zijn minimaal, -6 en +12? De druk is relatief niet groot, maar moet wel krachtpieken kunnen opvangen. Servo moet voldoende stijf zijn, hevel en kast, mag niet torderen onder de krachten, de tandwielen mogen niet bezwijken... net zo min als de scharnieren.
Maar als alles dan gewoon goed vast zit met een spelings vrije constructie is er toch weinig aan de hand. Hierbij geld hetzelefde voor een goedkope servo als bij een duure servo.

De D60 is een verstandige diepte investering.... zeker als je de zaak na een jaarje gaat opvoeren... en dat gaat zeker gebeuren.
Dan heb je daaraan een hele goede koop... en verlengd plezier

Het is net als met een auto... nooit en te nimmer bezuinigen op de banden...
Ik geloof het graag. Dat die servo's beter zijn als die uit china. Maar het zit denk ik ook allemaal een beetje in ons hoofd van, duurder dus beter. En tja, de mensen die er slechte ervaringen mee hebben, oke, dat is dan misschien een foutje geweest. Opvoeren ben ik zeker niet van plan. Ik vlieg liever met kisten die wat acrobatischer zijn.

Verder vind ik het nogsteeds raar. De orginele setup wijst deze servo's toe: Simprop SES170BB
Jullie zeggen dat het model in zweefvlucht hogere snelheden behaald (en krachten) als met motor. En dat het ook van het gewicht van het model afhangt. (in mijn geval waarschijnlijk ongeveer even zwaar of lichter, aangezien ik op lipo's vlieg ect.)

Ook lees ik dat mensen met towerpro servo's of hxt servo's vliegen. Ook dat het na een jaar nog goed bevalt.

Oke, ik snap dat jullie(?) misschien gek worden, en dat ik (ja ik geef toe) echt eigenwijs ben. Maar ik kan het echt niet begrijpen. Ik heb ook (nogsteeds) geen zin om dure servo's te kopen. Willen jullie dan ook eens kijken op unitedhobbies wat voor servo's dan beter zijn als die ik nu uit heb gekozen. Ik wil ook overwegen deze servo's te kopen. Toch zijn de meeste reacties zeker positief.

Igor
 
Dat reacties op Hobbycity positief zijn zegt niks.

Zelf heb ik inmiddels wel gemerkt dat goedkoop duurkoop is.
Sinds ik mijn F3P wedstrijdkist met Strecker had uitgevoerd en Dymond D47's begonnen mijn prestaties ook beter te worden. Laatste twee wedstrijden waren met deze setup. Behaalde resultaten: 2e en 1e.

Je komt er vanzelf achter
 
Igor,
ik zal eens kijken wat er nog in "het magazijn" ligt.
Ik stuur je later wel een PBtje.

GJ
 
Je hoort mij niet zeggen dat ze bij Hobbycity geen goed spul hebben. Heb gister nog twee keer een F5B vluchtjes gedaan op een Lipo pakket van $55. Dit ging prima en de Lipo was niet eens warm na de vlucht terwijl ik er wel 4750W uit trek.

Ik ben blij dat je al een beetje een idee krijgt wat je nodig hebt voor deze kist. Aan jou laatste 2 servo keuzes te zien zit je op de goede weg. Toch wat anders dan een plastic fantastic HXT900 geval. Luisteren is moeilijk. ;)

De prijs is niet slecht maar ook niet super goedkoop. Bedenk alleen dat voor je een betrouwbare servo hebt gevonden die goed is en ook niet in eens rare dingen gaat doen na een tijdje. Dat je dan al een boel geld hebt verstookt (misschien wel een krash) wat je beter in de aankoop van een goede servo die "wij" al getest hebben kan stoppen.

Hoeveel kost nou een Hitec HS-65HB of MG ?!

Goed..... volgende kleine opmerking ter overweging.

Wat de regelaar betreft, als die in de fik gaat of te warm wordt en je gebruikt geen apparte ontvanger accu (BEC dus) dan zit je ook in de problemen omdat je dan dus niet meer kunt sturen. Mocht je dus met BEC willen vliegen, koop dan een beetje een oversize regelaar om dit te voorkomen.

Nog een keer een voorbeeld, in mijn eertse echte hotliner (man wat een bak was dat!) zat het volgende;
14.5x10 en 13x9 carbon props
Flyware 38mm buitenloper (ben de nummers nu kwijt)
Jeti Gold 40A regelaar (had zich bewezen en was in die tijd een koopje)
8-10 NiMh
Multiplex 4/5 micro ontvanger
3x Hitec HS81MG

Die combinatie trok rond de 38 to 45 ampair en omdat die regelaar (kwaliteitje)makkelijk wat meer kon hebben (zeker 60 ampair kort stondig) was ik best veilig.

Succes!
 
Soms lijken die jonge gasten niet te horen hé, maar ze zoeken gewoon een referentiekader waartussen ze hun eigen keus maken.
Bij mij zaten er gws pico servo's in de vleugels = 6gram = oei en sg60 op hoogte ai ,toch nooit problemen mee gekregen >200 vluchten. Als ik nu zie dat je voor 14€ die dymond d60 kan kopen bij gjvo dan zou ik dat doen. sg90 vind ik een degelijke servo maar die zal 3mm uit steken. D60 is maar 9mm en 9gram

qua motor vloog ik het liefst continu op gas(pylon) want hotlinerachtig omhoog en dan uit zweven vertraagd het model te veel voor.
het eerste wat ik erin gestopt heb, omdat bijna niemand dit deed, was een buitenloper ST2818 KV2400 kv 90 gram dit met 3s 2170Mah prop 5,5X4,3 dit gaf de eerste keren knikkende knieën(maar dit went snel bij dit strak vliegend toestel) en een 10 minuten vluchtduur. voor de houten vleugel is dit perfect.(ik heb wel een gat moeten maken om de draden te laten passeren met een gelijkaardige binnenloper is het plaatsen gemakelijker)
Verder heeft er een axi in gezeten 2814/12 met een 9x10 klapprop die trok 70Amps op 3s dit ging wel recht omhoog natuurlijk maar was toch de belasting en het vliegen niet waard.
ook een 2217pg3 heeft erin gelegen maar die is later in men banana op 4s na 10 vluchten met te lang gas uitgefikt.
Het leukste was met een feigao van 180 gram 38084/11 Maar ik had dan ook een volledige carbon vleugel. die onbreekbaar was in de lucht.

Groeten Val
 
Igor, ik heb 2 servo's voor je, Multiplex Tiny-S.
2,6 kilo en carbonite tandwieltjes.
Ik doe er niks mee, stuur me je adres en dan heb je betrouwbare aileronservo's.

Koop dan op hoogte een goed servootje en je kist blijft heel, ook al duik je hem uit een stippie aan.

En gebruik boven de 40A stromen NOOIT bec.
Bec heeft helemaal niets met de stroom te maken die je regelaar kan leveren maar bij hoge stromen kan je accu onderuit getrokken worden, je krijgt dan variaties in de stroomvoorziening van de ontvanger, die kan daar niet tegen en je krijgt storingen.
Ik heb zelf met 174A gevlogen, met BEC.
Dat was puur om te testen voor de fabrikant, ik heb alles gelogd en de spanningvariaties waren 0,01 volt.
Maar de fabrikant raadt het ook af , en dit was een hele goede regelaar...



GJ
 
Laatst bewerkt:
Oke, bedankt allemaal! Ik ben het ook wel allemaal met jullie eens. Op mijn EF Edge heb ik ook HS-81MG servo's omdat ik dat ook zie als een ''dure'' kist. De lift off was dit voorheen voor mij niet (in mijn ogen). Nu begin ik jullie standpunt beter in te zien.

Ik ben weer een stap verder opweg! De rolroeren worden dus Multiplex Tiny-S servo's (Mede mogenlijk gemaakt door GJVO, hardstikke bedankt hiervoor!) Het hoogteroer ben ik nog niet helemaal uit. (Iemand sugesties?)

De motor hou ik bij deze: Hobbycity Online R/C Hobby Store : HXT 2835 (380S) 2700kv Brushless Inrunner $12.41

Voor deze motor word een 25A regelaar aanbevolen, in de revieuws staat dat de motor 24A trekt met een 5x5 prop en een 6x4 prop. De meesten gebruiken een 30A regelaar. Dus ik kies ook voor een 30 of 40A regelaar. Moet ik nou nog een apparte bec?

Ik ben van plan een 6x4, 6x3 of 7x3 klapprop te gaan vliegen. (Ik heb nog nergens een 6x4 klapprop gevonden. Iemand?)

Als ontvanger heb ik nog een Webra nano 6 liggen, een jeti rex 5, en carona 4 kanaals ontvangertje. Ik denk dat ik voor de 1e of de laatste ga. Die jeti rex heb ik slechte verhalen over gelezen (gebruik ik voor depron parkflyertjes nogsteeds. Nooit problemen mee gehad tot nu toe.) De Carona ontvangertjes zijn ook prima. Vliegen ze ook mee in swifts tot stipjes in de lucht. En de Webra nano heeft een crash meegemaakt, Maar die werkt wel nog gewoon. (Zowiso eerst rijkwijdte test voor de 1e vlucht!!)

Accu's worden denk ik DEZE 2200 MAH 3 cel 20C en anders Deze 1750 MAH 3 Cel 25C) De 2200 accu's passen precies in het rompje.

Igor
 
Ik heb geen servootje meer wat je op hoogte kan gebruiken, tenminste geen veilige.
HS-81 voor 15,95 misschien? 112081 Servo HS-81 | SPI-Small Practical Innovation / LYNX modelbouw RC Modelbouw, electronica ontwikkeling en fabricage

Motortje.. tja, ik zou er meer vermogen in stoppen, dit is echt krap aan.
Maar het zal wel vliegen.

Koop meteen een regelaartje wat iets meer kan hebben, we hebben goede ervaringen met een Turnigy 40A Plush.
Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY Plush 40amp Speed Controller $34.95

Trek wel de plusdraad naar de ontvanger los dus gebruik geen BEC, de regelaar veroorzaakt namelijk nogal wat storing.

De cellen?
Geen idee, als het past dan gewoon erin proppen en vliegen.

Propje kan lastig worden.
Gewoon een vast APC 5x5 propje kopen a 2 euro.
Voordat je hem op je kist zet even de prop 10 minuten in kokend water leggen, dan breekt ie minder snel.

GJ
 
ik zal ook even mn mening geven en ook vraagjes:p
ik vlieg ook al 2/3 jaar met de lift off xxs redelijk veel. een super kist voor altijd. zonnig weer en rustig is wat "zweven" veel wind en slecht weer is echt fluiten!
welke setup heb ik??

op rolroeren de towerpro 9grams (wel serieus spelingsvrij gemaakt en dit werk al 3 jaar met veeeel vluchten)
op hoogte een simprop servotje die er al in zat(type weet ik niet)

een 30amp regelaar
1700mah 3cell 25c lipo ( die is nu na 3 jaar wel aan het minderen)
een klapschroef aeronaut met alu spinner 10x7
en een typhoon motor(past er net in)15/13

met deze setup gaat hij goed vooruit, en duikvluchten fluit hij wel serieus en gaat hij redelijk hard.
maar nu dat de lipo aan het begeven is zou ik mss een andere setup steken ook. eentje die harder gaat...
maar als jullie ene hoog kv aanraden dan komt de prop kleiner bv 5/6 inch... maar dan zit je toch met een remmende prop in duikvlucht??
oke idd als ik naar een zwaardere setup wil komen er andere servo's in dat begrijp ik...
wat raden jullie dan aan van snelle setup waar je harde duikvluchten mee kan maken? wel van hobby citty.
ps als iemand nog een origineel cockpitkapje op oerschot heeft... de mijne is weggevlogen(ik heb wel eentje nagemaakt)
 
Vandaag terug van vakantie, meteen dat 1e paketje opgehaald waarin die ene MG servo, verleng-kabels, een spinner en de motor in zouden zitten. Tot mijn verbazing hebben ze er 2 motoren ingedaan! Verder zag alles er wel netjes uit, waarschijnlijk ga ik de servo niet gebruiken. Maar het ziet er allemaal supper uit!

Igor
 
Back
Top