Cmp 120 Zero (flying Ninja)

Ik bedoel verder helemaal niks, maak je geen zorgen. :)
Maar ik denk dat je wat optimistisch bent (wat op zich een prima eigenschap is :yes: ).
jan.


weet ik wel hoor;)
en natuurlijk streef ik er naar om de kist zo licht mogelijk te houden..nou jah op bijna 5 kilo maakt 100 gram natuurlijk ook niet echt veel meer uit,
maar ik ga er gwoon voor:)
 
ondertussen ben ik weer verder gegaan en denk dat de Zero van deze week af is

de tank heb ik al gemonteerd en de motor zit ook al onder de kap

een paar foto's van het gebeuren
jul29002.jpg


jul29001.jpg



ik ben nu nog bezig met de motorkap verder af te werken..
 
Ziet er netjes uit.. en die 5kg.. ach, ik wil 'm als ie klaar is wel eens met lege tank op de weegschaal zien staan.. ;)
 
ik wil 'm als ie klaar is wel eens met lege tank op de weegschaal zien staan.. ;)

dan moet ik er een foto van maken als hij erop staat..,of wilde je even naar terneuzen komen om het te zien;)

de stickers moeten er ook nog op en als de motor draait ga ik eerst het landingsgestel eens testen op een veld door er een beetje mee te taxien.het landingsgestel en het hoogteroer is het enigste waar ik me zorgen over maak.
 
vandaag de schakelaar en cockpit met atenne geinstalleerd
hier nog een foto van het geheel met de Os 120AX motor die precies onder de kap past

jul30004.jpg


jul30003.jpg


nu alleen de stickers nog en de motor laten inlopen
 
de zero is nu volledig klaar en van gewicht kom ik uit op 4850 gram met lege tank..

alleen heb ik het landingsgestel nog eens goed getest en heb het vliegtuig achter elkaar van ten minste 5cm hoogte eens goed laten stuiteren op zijn landingsgestel.het veert wel goed.alleen zit er veel speling op de retracts.vooral als ik het vliegtuig van links naar rechts en weer terug beweeg.het lijkt net of hij gaat inklappen..is dit wel normaal? graag advies nu (bv van hezik)want dat heb ik even goed nodig.

ook paste er een pootje niet helemaal meer in het bakje na het stuiteren.voor het opstijgen ben ik niet bang maar het landen zal toch niet te hard moeten gebeuren ben ik bang

en dan het zwaartepunt,ik heb alles naar voor gelegd en hij is nog flink staartlastig.ik had het zwaartepunt op de vleugel gemerkt en op zijn kop gebalanceerd.ik denk dat de accu nu onder de motorsteun moet komen.batterij goed dichtsealen en een compartiment voor maken en eronder hangen dan maar..

verder nog een paar foto's en ik ga nu mijn duizendste bericht hier plaatsen :proost: (en hopelijk mijn 10de vliegtuig straks succesvol invliegen)

jul31003.jpg


jul31002.jpg


jul31001.jpg


jul31005.jpg
 
personelijk had ik gekozen voor dikere telescopies verende poten
ze zien er wel erg dun uit zo
en je zult ze waarschijnelijk na elke landing moeten nakijken op verbuigingen
dit ook omdat ze best lang zijn
er is niks zo vervelend als een landingsgestel dat zichzelf vast slaat in de wielbakken

als het goed is is de zijdelinkse speling er uit te stellen bij de junits
 
personelijk had ik gekozen voor dikere telescopies verende poten
ze zien er wel erg dun uit zo
en je zult ze waarschijnelijk na elke landing moeten nakijken op verbuigingen
dit ook omdat ze best lang zijn
er is niks zo vervelend als een landingsgestel dat zichzelf vast slaat in de wielbakken

als het goed is is de zijdelinkse speling er uit te stellen bij de junits


als het vliegtuig goed vliegt dan ben ik wel van plan om over te stappen op dikkere telescopies verende poten.deze kosten natuurlijk een hoop geld en ik ben nog even niet van plan om dat in dit vliegtuig te gaan pompen.eerst maar eens gewoon vliegen..

ik zal voorlopig als ik ga vliegen wel een hamer meenemen om ze telkens weer recht te slaan na een eventuele slechte landing.gelukkig zullen ze bij het opstijgen wel eerder recht blijven omdat ze dan minder belast worden.

ze moeten er in ieder geval weer uit kunnen komen voor de landing want anders word het echt een probleem en een buiklanding met mogelijke schade..maar zoals ik al eerder schreef.ik heb ze echt wel flink achter elkaar laten stuiteren en het viel me eerlijk gezegd nog mee,ik had verwacht dat ze volledig krom zouden zijn.veren doet het in ieder geval wel goed omdat ze zo lang zijn.

maar ik ga eerst eens kijken of ik de zijdelingse speling er wat uit kan halen.
 
geen hamer joh.. maak er een buigijzertje voor.

ja is nog beter..maar nu het volgende probleem.het zwaartepunt ligt op 145-152mm van de voorkant van de vleugel..ik heb er 165gram lood in de neus gestopt met de accu en al.en hij blijft staartlastig..motor weegt 850gram en lood 165gram +accu 130 gram en nog staartlastig.dus nu ben ik er mooi klaar mee..en weet niet hoe ik dit op moet lossen.(waarschijnlijk beter een mvvs 26cc benzinemotor kunnen nemen?)
 
hij blijft staartlastig..motor weegt 850gram en lood 165gram +accu 130 gram en nog staartlastig.dus nu ben ik er mooi klaar mee..en weet niet hoe ik dit op moet lossen

Er zit niets anders op dan meer lood te gebruiken tot je hem goed in het zwaartepunt hebt. Je zou ook nog een zwaar 5 i.p.v. 4 cellenpakket voor de ontvanger kunnen doen, dan maak je ook nog nuttig gebruik van het gewicht.

Probeer in ieder geval niet staartlastig te gaan vliegen, dan kom je van een koude kermis thuis!

Gr. Teus
 
ja is nog beter..maar nu het volgende probleem.het zwaartepunt ligt op 145-152mm van de voorkant van de vleugel..ik heb er 165gram lood in de neus gestopt met de accu en al.en hij blijft staartlastig..motor weegt 850gram en lood 165gram +accu 130 gram en nog staartlastig.dus nu ben ik er mooi klaar mee..en weet niet hoe ik dit op moet lossen.(waarschijnlijk beter een mvvs 26cc benzinemotor kunnen nemen?)

hoi Drestar,

als je me precies het vleugelopp. in dm2 doorgeeft, kan ik voor je uitrekenen wat deze kist met een 20cm3 2-takt methanol max. mag wegen.

groetjes,
Jan
 
hoi Drestar,

als je me precies het vleugelopp. in dm2 doorgeeft, kan ik voor je uitrekenen wat deze kist met een 20cm3 2-takt methanol max. mag wegen.

groetjes,
Jan


oké

Wing Area 57 dm2 ..ik ben benieuwd

met lood zit ik nu jammer genoeg op 5100 gram:( daar had ik natuurlijk geen rekening mee gehouden.waarschijnlijk is een gfk romp toch veel zwaarder dan balsa.ook gaan er 2 aluminium buizen in de staart voor het stabilo vast te maken,dat weegt natuurlijk ook flink mee..
 
volgens mijn berekening mag deze kist met een 20cc 2-takt (met standaarduitlaat, dus geen reso) zo'n 5,6 kg wegen om hem schaal te kunnen vliegen.
Om er alleen nog wat rondjes mee te kunnen draaien zo'n 6,4 kg.

groetjes,
Jan
 
bedankt Jan

ze geven voor deze kist zelfs een 108 tweetakt motor op.

ik zit met extra gewicht al op 5,1 kilo ,dus er dan nog net een halve kilo onder..dan kan deze kist nog schaal gevlogen worden.ik denk dat de mvvs 26cc benzine motor een mooie combinatie is op deze 120 zero om het gewicht voor het zwaartepunt te kunnen compenseren,maar dan steekt die motor wel hier en daar uit de kap wat je bij de OS 120 niet hebt.maar ik ga de OS 120AX wel met coolpower 15% nitro vliegen.in de handleiding van de motor staat tussen 10 en 20% nitro.
 
ik zit met extra gewicht al op 5,1 kilo

hezik zei:
Als CMPro 4800 gram opgeeft, zeg ik, gebaseerd op ervaringen uit het verleden, dat je waarschijnlijk rond de 5.2~5.5 kg uit zult gaan komen.

Je komt al steeds dichter in de buurt ;)

Bij die CMPro Cessna waar ik mee bezig geweest ben, was er sprake van exact hetzelfde probleem. Veel te veel gewicht in de staart en daarom een noodzaak tot veel lood in de neus.

Ik heb bij die kist de rudderaansturing vervangen door pull/pull, de zware stuurstangen van CMPro (ja die zijn dus wel echt zwaar) vervangen door lichtere, de hele servoplank eruit gehaald en een stuk naar voren gehaald, en toen was het al een stuk beter.
 
bedankt Jan

ik ga de OS 120AX wel met coolpower 15% nitro vliegen.in de handleiding van de motor staat tussen 10 en 20% nitro.

Dan moet het zeker lukken wat betreft de power, want mijn berekeningen gaan altijd uit van een motor zonder resopijp en zonder nitro.
Tussen haakjes extra power krijg je met een methanolmotor pas bij een gebruik van min. 10 a 15 % nitro.

groetjes,
Jan
 
Je komt al steeds dichter in de buurt ;)

Bij die CMPro Cessna waar ik mee bezig geweest ben, was er sprake van exact hetzelfde probleem. Veel te veel gewicht in de staart en daarom een noodzaak tot veel lood in de neus.

Ik heb bij die kist de rudderaansturing vervangen door pull/pull, de zware stuurstangen van CMPro (ja die zijn dus wel echt zwaar) vervangen door lichtere, de hele servoplank eruit gehaald en een stuk naar voren gehaald, en toen was het al een stuk beter.

ja hezik,je hebt gelijk..ik had geen lood in de neus voorzien.dit is voor mij de eerste keer dat ik ergens lood bij plak op mijn vliegtuigen,maar ik kan gelukkig altijd nog pull/pull inbouwen om het gewicht te verminderen zoals jij zegt.alles heb ik daar wel voor liggen behalve de draad niet.wat zou zo'n kabeltje kosten? (er moeten dan wel twee gaatjes in de romp geboord worden)

alleen de servo plank kan bij mij niet veel meer naar voren toe.maar ik kan ook de rudderservo verder naar voren plaatsen omdat de gasservo aan de andere kant zit en aan beide kanten geplaatst kan worden.er is dus nog een gaatje vrij:).er zijn 2 servo's die nu op het zwaartepunt liggen waaronder de rudder en ééntje van het gas ervoor.gelukkig niks erachter..akls ik de rudder servo naar voren kan brengen en nog eens pull/pull kan maken dan moet dat een uitkomst gaan bieden denk ik..

@ Jan Hermkens..ik ga 15% nitro gebruiken voor wat extra power
 
Laatst bewerkt:
zo het zwaartepunt ligt nu net met een lege tank op het randje met 400 gram lood in de neus nog een klein beetje meer geneigt naar de staart dan vlak.en dit is toch wel met echt belachelijk veel gewicht,mijn Zero weegt nu 5250 gram..cmp adviseerd een 108 2-takt motor voor de 120 Zero en er moet dan nog wel even 400 gram extra in de neus,dat zetten ze er niet bij:confused:..volgens mij verkopen ze ook liever iets dan dat ze iets goeds op de markt brengen.naar mijn idee had dit vliegtuig zeker lichter in de staart moeten zijn..of anders hadden ze op de doos moeten zetten voor een 26cc benzine motor..

nou jah,ik ga het eerst zo proberen te vliegen en maak er later misschien wel pull/pull op voor vermindering van gewicht in de staart zodat er weer wat lood af kan.overigens denk ik toch niet dat daarmee al het lood verwijdert kan worden.maar eerst wil ik weten hoe het vliegt voordat ik er nog meer geld in ga steken.

en dan heb ik nog nieuws van lindinger ,dat ze nu het ontbrekende onderdeel op gaan sturen:confused:
 
zo het zwaartepunt ligt nu net met een lege tank op het randje met 400 gram lood in de neus nog een klein beetje meer geneigt naar de staart dan vlak.en dit is toch wel met echt belachelijk veel gewicht,mijn Zero weegt nu 5250 gram
nou jah,ik ga het eerst zo proberen te vliegen en maak er later misschien wel pull/pull op voor vermindering van gewicht in de staart zodat er weer wat lood af kan.overigens denk ik toch niet dat daarmee al het lood verwijdert kan worden.maar eerst wil ik weten hoe het vliegt voordat ik er nog meer geld in ga steken.

nog iets staartlastig! en dan invliegen! Zou ik niet doen, balanceer hem juist, anders krijg je geheid problemen!
Volgens mijn berekening mag hij toch gerust 5,6 kg wegen om er nog schaal mee te kunnen vliegen, dus je hebt nog 350 gram speling. Het uiterste gewicht is 6,4 kg en daar zit je nog ver vandaan.

groetjes,
Jan
 
Back
Top