1/3.5 schaal Fokker D-VIII

  • Topicstarter Topicstarter Teus
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik dacht al, waar blijft Jan :)

Hij zit al klaar om in te stijgen Jan, maar om geen risico's te nemen v.w.b. het zwaartepunt de eerste vlucht had ik hem er uit gelaten. Hij weegt niet veel, maar alles helpt.

Volgende vlucht zit hij zeker aan boord :cool:

Gr. Teus
 
Yes,Yes,Yes!!!

Yes, Yes, Yes:proost:

Van harte Teus, ik hoorde het goede nieuws via Ronald gisteren op de GMVC! Geweldig, kan helaas van hier het film linkje niet openen.
Groet en misschien tot gauw,

ReNe
 
Bedankt!

Bedankt, Filmpje OK, mooie vlucht, zoals je al zei ziet er naar uit dat ie een beetje teveel waggelt, kun je van tevoren dus niets aan doen. Daar is de maiden nou juist voor! Prachtig werk en petje af!!!:worship:
Niet alleen voor het vliegen maar voor het gehele project!:worship::worship::worship:!!!

Groet, ReNe
 
Hoi Teus,

Gefeliciteerd. het was een mooi project en goed afgesloten met een mooie eerste vlucht.
Petje af hiervoor.

Groet Huib
 
Na lange stilte hier vandaag het bijstellen/repareren van het landingsgestel aangepakt. Bleek achteraf wat lastiger te zijn dan alleen het elastiek opspannen :mad:

Door de krachten die op de pennen stonden was het geheel naar elkaar toe gebogen. Dit was een 1.5mm staalplaatje 8-O Aan het uiteinde heb ik nu maar een boutje er bij geplaatst die het plaatje nu wel in vlakke vorm moet houden. Elastiek verder opgespannen en weer gemonteerd.

Hoop hem van de week met wat gunstig weer te vliegen voor de tweede vlucht.

Weggebogen plaatje;

full


Met een extra boutje hersteld

full


Het wordt dus zaak om met de D-VII deze constructie anders uit te voeren en de pennen in de constructie van de tussenvleugel te verwerken.

Gr. Teus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo zo,je bent hem volgens mij aan het gereed maken voor Gouda hé of heb ik het mis!
Zou wel geweldig zijn als je hem daar gaat vliegen mits de weersverwachtingen goed zijn.

Mvgr hans
 
Het wordt dus zaak om met de D-VII deze constructie anders uit te voeren en de pennen in de constructie van de tussenvleugel te verwerken.

Zo heb ik 'm al ontworpen Teus, dat komt helemaal goed; twee assen die helemaal door de tussenvleugel gaan. (vooruitziende blik :mrgreen: )

GroteFoto-SOBLJVCG.jpg


Frank
 
Laatst bewerkt:
Helaas geen mogelijkheid gehad om hem weer te vliegen. :(

Bij "ons" op de club houden ze momenteel de rietkraag rondom het veld op 1,5 meter hoog i.v.m. de veiligheid zeggen ze :confused: Dus volop turbilentie en weinig mogelijkheid om goed op de wind aan te vliegen i.v.m. die hoge rietkraag. Kan dus alleen met de wind recht over het veld :(

Beetje triest, ze vinden de vogeltjes waarschijnlijk belangrijker dan veilig kunnen vliegen. Een buffer van 0,5 meter hoog is niet meer genoeg voor sommige leden die het veld niet redden om te landen :rolleyes:
 
Helaas geen mogelijkheid gehad om hem weer te vliegen. :(

Bij "ons" op de club houden ze momenteel de rietkraag rondom het veld op 1,5 meter hoog i.v.m. de veiligheid zeggen ze :confused: Dus volop turbilentie en weinig mogelijkheid om goed op de wind aan te vliegen i.v.m. die hoge rietkraag. Kan dus alleen met de wind recht over het veld :(

Beetje triest, ze vinden de vogeltjes waarschijnlijk belangrijker dan veilig kunnen vliegen. Een buffer van 0,5 meter hoog is niet meer genoeg voor sommige leden die het veld niet redden om te landen :rolleyes:


Heey Teus,

Ja die milieu rakkers krijgen zo langzamerhand de overmacht hier in dit land.
Ze slaan HELEMAAL door:hammer:

Gr Jasper.

We vliegen elke dinsdagavond op vliegveld Hoogeveen.
Mischien is het wat voor jouw om je Fokker daar het luchtruim te laten kiezen.Volop de ruimte!

Gr Jasper
 
Wij moeten van het waterschap en de gemeente ons riet juist kort houden, maar de sloten om ons terrein hebben dan ook een functie.
Toch een hoop werk
 
Zo, eerst maar weer eens een update;

Tijdens de tweede vlucht op de Dawn Patrol j.l. in Boskoop ging het helaas niet helemaal naar wens.

Ondanks de wind (3-4bft) ging hij mooi strak de lucht in en vloog tijdens de eerste rondjes lekker en heel stabiel in de wind. Net toen ik wat relaxter stond te vliegen en een keer laag over het veld wilde komen ging de ontvanger in failsafe (gas stationair, roeren neutraal) Ooooooooeps :confused: Dit duurde niet langer dan een seconde dat hij weer terug uit failsafe kwam. Schrikken dus. Rustig verder vliegen maar weer in failsafe. Dit herhaalde zich een keer of 5 voordat ik de kist had opgelijnd om te landen. De landing was dus bagger en eigenlijk een meer gecontroleerde crash. Ik weet niet of ik tijdens de landing meer failsafe situatie's heb gehad maar denk van wel. Ik stond in ieder geval niet echt lekker meer te vliegen. Ondanks de beroerde landing die me haast de kist koste heb ik relatief weinig schade. Vebogen veerhouder aan 1 zijde, staartschaats weer gebroken, 1 tip weer gespleten en 1 rolroer licht beschadigd. Als je ziet hoe de kist op de grond terecht kwam mag ik dus echt van geluk spreken. De kist is vrij degelijk/zwaar gebouwd en dat kwam nu goed van pas anders had hij denk ik uit elkaar gelegen.

De reden van de failsafe: Ik weet het niet :confused: Het kan extern zijn, grote mast in de buurt, maar kan natuurlijk ook uit de kist komen. Feit is wel dat mijn motor meer stond te trillen als nogmaal (helemaal gelijk Hans) en dat kwam doordat de bevestigingsbouten in het motorschot wat opgelost waren :shock: De motor hangt in de D-locks en daarachter een lockmoer en toch losser!

Later tijdens een rangecheck met draaiende motor kwam ik met ingeschoven antenne niet verder dan een meter of 30 en met uitgechoven antenne op 70 meter :shock: Dit stationair en met volle motor! Door deze check zit ik meer aan iets extern te denken. Helaas heb ik de check niet gedaan met de motor uit. Feit blijft ook dat ik er tijdens de eerste vlucht helemaal geen last van heb gehad en zeker op de dubbele afstand heb gevlogen.

Ben nu weer rustig aan alles aan het repareren en er komt nu zowiezo 2.4GHz in voor hij weer de lucht in gaat!

Hier wat foto's van Jan en nog een andere fotograaf tijdens de vlucht.

Heerlijk dit model, plug and play :cool:

59584a7d33b06ed47.jpg


59584a7d33b0b523c.jpg


59584a7d33b0e2104.jpg


59584a7d33e0169f0.jpg


59584a7d33dfd4cea.jpg


59584a7d33dfa202c.jpg


De "gecontroleerde" crasch

59584a7d33fd38d50.jpg


59584a7d33fd659ca.jpg


59584a7d33fd8faca.jpg


59584a7d3414c1818.jpg


59584a7d3414eeea2.jpg


Gr. Teus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Teus,

Is de schade al weer gerepareerd?

Snel die 2,4 GHz er in dan kan je nog dit jaar een aantal vluchten maken om aan je kist te wennen.

Ik merkte na dit gebeuren op de Dawn Patrol wel dat de zin in de D8 even weg was...:( kan gebeuren hoor Teus, ik ben een heel sezoen bezig geweest met al die problemen die ik had met mijn Chipmunk maar die zijn allemaal opgelost ook mede dankzij de 2,4 GHZ, En de kist vliegt nu geweldig, ben al dat gedoe nu dan ook al weer vergeten..:D

Nou Teus ik hoop dat je er wat aan hebt aan deze worden...:mrgreen:

Mocht je nog problemen hebben bij jullie op het veld wat betreft het hoge riet dan ben je bij ons van harte welkom om te komen vliegen!!!!

Groet Jan.
 
Is de schade al weer gerepareerd?

Bijna Jan, tippen zijn weer geplakt plus nog een paar kleine dingen waaronder de wielen. Goeie tuf trouwens van Bison, de poly max. Daar zitten de banden mee om de velg en dat heeft heel goed gehouden. Volgende project wordt de staartschaats opnieuw en dan staat hij weer gereed op de 2.4 na.

Ben er nagenoeg uit dat het toch de Weatronic wordt i.p.v. de ACT :rolleyes:

Enne Jan, de moed niet opgeven hoor. Neem er de tijd voor, ik heb er ook een jaar of 5 over gedaan met verschillende tussenpozen.

Gr. Teus
 
Teus, het blijft en prachtgezicht jouw kist in de lucht :thumbsup:
(ook op de grond uiteraard :mrgreen:)
Je hebt je kranig geweerd met het neerzetten van je kist, denk dat er velen het er niet zo best vanaf gebracht zouden hebben

Ik merkte na dit gebeuren op de Dawn Patrol wel dat de zin in de D8 even weg was...:(

Kom op Jan!
't is waar, jullie beiden hebben niet de meest practische kist uitgezocht wat betreft ground handling
Echter het beeld op de grond en in de lucht doet dat helemaal vergeten :p

Heb trouwens zelf wèl de nodige inspiratie opgedaan tijdens de Dawn Patrol voor een nieuw projectje :rolleyes:
Die grote bakken zijn toch wel enorm gaaf! :p

Mooie platen Teus! en ik zou zeggen: op naar de 2,4Ghz
Moet zeggen dat mij dit nu al enorm verblijdt :D, geen gehannes, gewoon ongestoord genieten van je kist

Groeten, Ralf
 
Inderdaad zoals de anderen zeggen de moed NIET OPGEVEN!!!!
Aan alle getop komt een eind om vervolgens lekker met de kist probleemloos te kunnen vliegen!!

En zoals Ralf geschreven heeft is de eerste Dawn Patrol een dag geweest om weer de nodige inspiratie en bouwlust op te doen en uit te kijken naar volgend jaar een dagje Dawn Patrol wat al georganiseerd aan het worden is!!

Het is en blijft een heel karwei om dit soort kisten te bouwen maar dat heb je er graag voor over als die kratten de lucht in gaan en hun vluchtjes maken!!

Ook ik ben bezig met een nieuwe kist voor volgend jaar(tekening heb ik weten op te snorren maar moet nog wel bewerkt worden) en hoop dat ie volgend jaar er klaar voor is!

Mvgr hans
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top