lipo checken met een voltmeter

Gewoon ter goeder orde wil ik contoleren of ik die theorie goed heb.

maar als je een 3S lipo hebt van 11.1V, dan wil dit zeggen dat elke cell volgeladen 3.7 V is?
Deze volt waardes zijn alleen bij een volgeladen lipo?

En een voltmeter kan die controleren, het belang van zo een voltmeter is dat je dan kan zien of de V waarde na verloop van tijd niet onder een kritiek niveau gezakt is?
Want het schijnt dat een lipo cell niet onder een bepaald volt waarde mag zakken, of anders begint die af te takelen?



Klopt alles wat ik tot nu toe hier heb gezegd? if not, do correct me :)


alvast bedankt!



edit: 11.1 / 3 = 3.7 natuurlijk, mijn excuses voor het rekenfoutje :)
 
Laatst bewerkt:
... maar als je een 3S lipo hebt van 11.1V, dan wil dit zeggen dat elke cell volgeladen 7.1 V is?
Deze volt waardes zijn alleen bij een volgeladen lipo? ...

Volgen de Nederlandse rekenwijze ;-) ... is bij 11,1 V op een 3S Pack elke cel tot 3,7V opgeladen (dit is een "gemiddelde" waarde) ... bij een vers geladen LiPo kan je zelfs ca. 4,2V per cel meten dus bij een 3S pack 12,6V ... en één LiPo cell vind het niet prettig als deze onder de 3,0V (onbelast) komt wat inhoudt dat belast (met een flinke belasting) de spanning nog ca. 10% mag dalen tot ca. 2,7V maar ga je daar onder dan is dat het einde van de LiPo ... "onderspannings-schade" is onherstelbaar
 
ok en dus voor de rest klopt de redenering dat je een volgeladen lipo die je een tijd niet gebruikt van tijd tot tijd eens moet controleren op zijn Voltwaarde?

ps: ik weet dat er een "storage" functie is bij laders die ervoor zorgen dat je de lipo's langer kunt bewaren.
Maar ik las dat deze je lipo's op 60% zetten, waarom zo beperkt als je het toch niet lang gebruikt?

Volgen de Nederlandse rekenwijze ;-) ... is bij 11,1 V op een 3S Pack elke cel tot 3,7V opgeladen (dit is een "gemiddelde" waarde) ... bij een vers geladen LiPo kan je zelfs ca. 4,2V per cel meten dus bij een 3S pack 12,6V ... en één LiPo cell vind het niet prettig als deze onder de 3,0V (onbelast) komt wat inhoudt dat belast (met een flinke belasting) de spanning nog ca. 10% mag dalen tot ca. 2,7V maar ga je daar onder dan is dat het einde van de LiPo ... "onderspannings-schade" is onherstelbaar
 
een lege lipo dient rond de 3.6 volt te zitten.. een volle rond de 4.2

heel makkelijk te meten of je accu opgeladen is of niet dus!
Ik gebruik altijd een voltmeter om de balans in de gaten te houden en te zien of ik de goede accu pak als ik ga rijden.
8.36 is vol (2S) en ergens in de 7.6-7.8 is voor mij leeg.
 
een lege lipo dient rond de 3.6 volt te zitten.. een volle rond de 4.2

heel makkelijk te meten of je accu opgeladen is of niet dus!
Ik gebruik altijd een voltmeter om de balans in de gaten te houden en te zien of ik de goede accu pak als ik ga rijden.
8.36 is vol (2S) en ergens in de 7.6-7.8 is voor mij leeg.
Hoe kan een 2S lipo bij 7.6 leeg zijn als de nominale spanning 7.4 is (3.7V per cel)?

Willem.
 
Er is een groot verschil tussen de spanning van een belaste- en een onbelaste cel. De beveiliging van een regelaar meet de belaste spanning en schakelt de motor uit als de spanning te laag wordt. Meet je de spanning daarna onbelast met een voltmeter, dat is deze weer een stuk hoger.
 
Hoe kan een 2S lipo bij 7.6 leeg zijn als de nominale spanning 7.4 is (3.7V per cel)?

Willem.

hij zal wel niet leeg zijn maar leeg genoeg om er niet mee te gaan rijden. Als ik een serieuze rondetijd neer wil zetten dan zal mijn accu toch vol moeten zitten.
Ook rijd ik met een 4 volt spannings afslag die voor Nicad/NiMh is .. dus als ik ga rijden met accus die half vol zitten maak je ze snel een keer stuk.

En bij lipos is het toch beter het zekere voor het onzekere nemen dus met een volle accu starten. Puur om te weten waar je aan toe bent.
Met vliegen zetten ook veel piloten hun timer aan zodat ze zeker weten dat ze op tijd terug zijn om zo hun lipos te sparen.
 
Met vliegen zetten ook veel piloten hun timer aan zodat ze zeker weten dat ze op tijd terug zijn om zo hun lipos te sparen.
Dat klopt, maar als je als vlieger een spanning aanhoudt van 7.6V kun je vrijwel meteen na het opstijgen weer landen.
Die timers worden gebruikt om evoor te zorgen dat de cellen belast niet onder de 3V per cel komen (is dus 6V totaal voor een 2S pakket). Dat ligt ver onder de 7.6V.

Willem.
 
> ok en dus voor de rest klopt de redenering dat je een volgeladen lipo die je
> een tijd niet gebruikt van tijd tot tijd eens moet controleren op zijn
> Voltwaarde?

Volgens mij mag je lipos helemaal niet vol geladen weg leggen als je ze heel wilt houden. mijn lader heeft bijvoorbeeld een storage charge, dan zet hij hem op, als ik het mij goed herinner op 3.8 volt.

Volgens mij moet je ze half vol leeg wegleggen. Ik zelf laad ze helemal niet op na de laatste vlucht als ik weet dat ik binnen een paar dagen toch weer ga vliegen. De hyperion G3 cellen zitten dan op 3.7 volt ( 80-90% leeg), dit kan voor ander merken dus anders zijn( meestal lager ).

Bart
 
Ik kijk ook alleen met een multimeter of ik de lipo al geladen hat als ik het niet meer weet.

Bij een 3S moet hij over de 12 V zijn dan weet ik dat hij geladen is .;)

Anders komt hij nog aan de lader.
Bij mij liggen alle lipo,s 100% geladen op de plank , klaar om mee te vliegen .

Mvg Johan
 
Ik gebruik deze...

full


mvg

Dirk
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij mag je lipos helemaal niet vol geladen weg leggen als je ze heel wilt houden. mijn lader heeft bijvoorbeeld een storage charge, dan zet hij hem op, als ik het mij goed herinner op 3.8 volt.

Volgens mij moet je ze half vol leeg wegleggen.

Ik kijk ook alleen met een multimeter of ik de lipo al geladen hat als ik het niet meer weet.

Anders komt hij nog aan de lader.
Bij mij liggen alle lipo,s 100% geladen op de plank , klaar om mee te vliegen .

Mvg Johan


thanx voor de bevestigingen :)

maar kan er iemand mij uitleggen waarom precies dat als men een lipo lange tijd niet gaat gebruiken, men deze maar halfvol mag wegleggen?
 
Voor mij geld ook dat ik dit gelezen heb.

Maar even gezocht op RCgroups.

Do lith-ion and lith poly's self dicharge? - RC Groups

Storing Li-ion batteries fully charged reduces service life, as it accelerates oxidation which increases internal resistance. The effect of this is lower voltage under load, and reduced capacity.
Vertaling :
Opslag van volledig opgeladen Li-ion accu's verminderd de levensduur, omdat er een verhoogde oxidatie plaats vindt waardoor de inwendige weerstand verhoogd. Het effect hier van is een lager spanning onder belasting en kleiner capaciteit.

Het wordt niet tegen gesproken, maar of dit de waarheid is weet ik niet.

Bart,
 
Een accu, dus ook een LiPo accu, is een "chemische fabriek" waar diverse chemische processen in plaats vinden. Ik ben geen chemicus en kan jullie niet exact uitleggen wat er chemisch in de accu gebeurt.
Heel simpel kan ik wel dit vertellen.
Stel je neemt twee metalen plaatjes, de ene is van koper en de andere is van zink gemaakt. Je soldeert aan elk plaatje een draadje en hangt die twee plaatjes in en bakje met zout water. Als je dan met je multimeter op de draadjes meet zal je zien dat er ongeveer 0,4V. Wonder ó wonder je hebt een electrische cel gemaakt!! :):)
Als je enkele van deze electrische cellen in serie zet heb je een batterij en kan je er zelfs een Led op laten branden. Doe je dat dan zal je zien dat na verloop van tijd het zink "oplost". Het verdwijnt helemaal. Wanneer het zink "op" is zal de batterij geen stroom meer leveren en moet je een nieuwe maken.
Dat is dus de werking van een gewone batterij. Je kent ze wel, die Witte Kat, Duracel, Philips, Varta batterijen, en zo nog veel meer.

Een accu werkt feitelijk net zo maar er is één verschil. Als de ene plaat "op" is kan je die herstellen. Door er energie in te stoppen, in de vorm van laadstroom, wordt het chemische proces omgekeerd en zal de plaat zich herstellen. Je laad de accu weer op en je kan er daarna weer stroom uittrekken.

Helaas is er niets perfect dus ook de accu niet. Vanaf het begin zal de chemie die ene plaat toch "opvreten". Helemaal 100% terugdraaien van dat proces is niet echt mogelijk. Op den duur zal dus ook een accu "op" raken, hij raakt versleten!
Hoe snel dat gaat en is afhankelijk van vele factoren. Deze factoren zijn ook nog eens per soort accu verschillend. Een loodaccu kan bijvoorbeel absoluut niet tegen helemaal ontladen zijn. Als je dus een lege loodaccu zo weg zet zal hij binnen een paar dagen definitief naar de maan zijn. Houdt je echter een loodaccu 100% geladen dan kan hij vele jaren zijn werk doen.

Bij LiPo's is gebleken dat je een accu juist NIET 100% geladen moet wegleggen. Op de ene of andere manier heeft dat een verkeerde werking op de chemie in de accu. Intern zal de "slijtage" sneller verlopen wanneer de accu 100% geladen is. Maar ook als je een LiPo helemaal leeg trekt en zo weglegt zal hij (heel) snel kapot gaan en onbruikbaar worden.
Wanneer je een LiPo tussen de 50% en 75% geladen weglegt zal hij er het minste van te lijden hebben en dus de langste levensduur hebben. Het niet volledig geladen wegleggen van LiPo's is dus echt geen sprookje of broodje aap!
O, en vergeet niet dat ook een LiPo een zekere mate van zelfontlading kent. Je zal een LiPo dus ook regelmatig moet controleren en weer bij moeten laden om zo tussen de 50% en 75% te blijven. Die zelfontlading van een LiPo is maar klein zodat je die controle maar eens in de 3 tot 6 maanden hoeft te doen.

Wat XYZ aanhaalt uit dat andere forum zal heel goed kunnen kloppen maar zoals ik al schreef ik ben geen chemicus en kan het niet met 100% zekerheid zeggen.
 
Het niet volledig geladen wegleggen van LiPo's is dus echt geen sprookje of broodje aap!

Maar hoe groot is dan het verschil in slijtage .

Ik met mijn 25 lipo,s heb gewoon geen tijd en geen zin in om lipo,s te gaan ontladen of half laden om de slijtage te minderen.

En wat is er met het aantal laadcyclen , dat word dan ook een stuk minder door dat half laden en naladen .

Mvg Johan
 
Even een niet-modelbouw, maar wel accu-gerelateerd vraagje:
Ik heb een boormachine welke werkt met een 18V li-on accu. Nu gaf vorige week ineens tijdens het gebruik de accu de geest (machine stopte plotseling en de lader geeft aan dat de accu kapot is)
Zou dit kunnen komen doordat de machine op dat moment (te) zwaar belast werd en de accu, die toen al een tijdje in gebruik was en dus niet meer vol, onder zijn minimale voltage is gekomen?
En zo ja, dan is dit dus niet meer te herstellen begrijp ik?
 
Back
Top