Een accu, dus ook een LiPo accu, is een "chemische fabriek" waar diverse chemische processen in plaats vinden. Ik ben geen chemicus en kan jullie niet exact uitleggen wat er chemisch in de accu gebeurt.
Heel simpel kan ik wel dit vertellen.
Stel je neemt twee metalen plaatjes, de ene is van koper en de andere is van zink gemaakt. Je soldeert aan elk plaatje een draadje en hangt die twee plaatjes in en bakje met zout water. Als je dan met je multimeter op de draadjes meet zal je zien dat er ongeveer 0,4V. Wonder ó wonder je hebt een electrische cel gemaakt!!


Als je enkele van deze electrische cellen in serie zet heb je een batterij en kan je er zelfs een Led op laten branden. Doe je dat dan zal je zien dat na verloop van tijd het zink "oplost". Het verdwijnt helemaal. Wanneer het zink "op" is zal de batterij geen stroom meer leveren en moet je een nieuwe maken.
Dat is dus de werking van een gewone batterij. Je kent ze wel, die Witte Kat, Duracel, Philips, Varta batterijen, en zo nog veel meer.
Een accu werkt feitelijk net zo maar er is één verschil. Als de ene plaat "op" is kan je die herstellen. Door er energie in te stoppen, in de vorm van laadstroom, wordt het chemische proces omgekeerd en zal de plaat zich herstellen. Je laad de accu weer op en je kan er daarna weer stroom uittrekken.
Helaas is er niets perfect dus ook de accu niet. Vanaf het begin zal de chemie die ene plaat toch "opvreten". Helemaal 100% terugdraaien van dat proces is niet echt mogelijk. Op den duur zal dus ook een accu "op" raken, hij raakt versleten!
Hoe snel dat gaat en is afhankelijk van vele factoren. Deze factoren zijn ook nog eens per soort accu verschillend. Een loodaccu kan bijvoorbeel absoluut niet tegen helemaal ontladen zijn. Als je dus een lege loodaccu zo weg zet zal hij binnen een paar dagen definitief naar de maan zijn. Houdt je echter een loodaccu 100% geladen dan kan hij vele jaren zijn werk doen.
Bij LiPo's is gebleken dat je een accu juist NIET 100% geladen moet wegleggen. Op de ene of andere manier heeft dat een verkeerde werking op de chemie in de accu. Intern zal de "slijtage" sneller verlopen wanneer de accu 100% geladen is. Maar ook als je een LiPo helemaal leeg trekt en zo weglegt zal hij (heel) snel kapot gaan en onbruikbaar worden.
Wanneer je een LiPo tussen de 50% en 75% geladen weglegt zal hij er het minste van te lijden hebben en dus de langste levensduur hebben. Het niet volledig geladen wegleggen van LiPo's is dus echt geen sprookje of broodje aap!
O, en vergeet niet dat ook een LiPo een zekere mate van zelfontlading kent. Je zal een LiPo dus ook regelmatig moet controleren en weer bij moeten laden om zo tussen de 50% en 75% te blijven. Die zelfontlading van een LiPo is maar klein zodat je die controle maar eens in de 3 tot 6 maanden hoeft te doen.
Wat XYZ aanhaalt uit dat andere forum zal heel goed kunnen kloppen maar zoals ik al schreef ik ben geen chemicus en kan het niet met 100% zekerheid zeggen.