lipo checken met een voltmeter

Als de maschine plotseling stopt en de lader kapot aan geeft kan ook een verbinding tussen de cellen kapot zijn .

Normaal zou er een beveiliging tussen moeten zitten zodat je nooit onder nominale spanning kan gaan . ;)

Mvg Johan

Als ik de kapotte accu doormeet, geeft deze 18.08 Volt aan.
Een andere accu (die het nog wel doet), geeft 19.93 Volt (is niet helemaal opgeladen, zal ik nu eens gaan doen en dan nog eens kijken)

Met de kapotte accu gaat het lampje van de boormachine trouwens nog wel aan, maar de motor draait niet.

Dan zit je denk ik onder de minimale spanning en de beveiliging van de boormaschine laad hem niet meer draaien.

En de lader erkent hem niet meer.

Misschien de akku met een andere lader kort tot boven de 19V brengen en dan kijken of de orginale lader hem weer erkent .

Mvg Johan

Ik was er al een beetje bang voor. Zelf heb ik nog wel een lipo-lader van Graupner, maar deze kan volgens mij geen 5 cellen laden. Zal er eens mee naar een gereedschapwinkel gaan, misschien kunnen zij me helpen (hoewel ik bang ben van niet. Ten eerste heeft de gemiddelde baliemedewerker weinig verstand van accutechniek en vaak proberen ze je liever iets nieuws te vekopen :()

Maar hoe groot is dan het verschil in slijtage .

Ik met mijn 25 lipo,s heb gewoon geen tijd en geen zin in om lipo,s te gaan ontladen of half laden om de slijtage te minderen.

En wat is er met het aantal laadcyclen , dat word dan ook een stuk minder door dat half laden en naladen .

Mvg Johan

Daar stel je een vraag waar niet direct een antwoord op te geven is. Dat is namelijk van een groot aantal factoren afhankelijk. Sommige hebben wij niet in de hand, dat zijn bijvoorbeeld de gebruikte materialen en de constructie of te wel de manier waarop de accu in elkaar zit. Er zijn er nog meer maar die ken ik ook niet allemaal uit m'n hoofd.
Andere factoren zijn de laadstroom, de ontlaadstroom, de temperatuur, trillingen en zo nog meer zaken. Deze dingen kunnen wij wel beïnvloeden!

Een klein voorbeeldje dat ik zelf heb meegemaakt.
Ik heb , nu ruim 1,5 jaar geleden, een tweetal LiPo accu's gekocht. Het zijn 3 cellen 1100mAh accu's. Het model waar ze in zouden moeten was niet zo'n succes. Mijn "ontwerp capaciteiten" zijn niet echt om over naar huis te schrijven. Na een paar vliegpogingen heb ik het model maar aan de kant gezet want het was niet goed vliegend te krijgen. De twee LiPo's kwamen (volledig geladen) op m'n buro te liggen. Daar hebben ze ruim een maand of 7 gelegen zonder dat ik er iets mee heb gedaan. Het "verhaal" dat je ze niet geladen weg moest leggen kende ik wel maar ik hechtte er niet veel geloof aan.
Had ik dat maar wel gedaan want toen ik de accu's weer wilde gebruiken bleken er twee cellen van één van de accu's bol te zijn gaan staan. Van de tweede accu was één cel bol gaan staan. Die bolle cellen bleken "overleden" te zijn, ze waren niet meer te laden en leverden geen stroom meer. Wanneer je met de multimeter die cellen meet was de spanning om en nabij de 2,5V. De stroom die ik via de multimeter er nog uit kon trekken was enkele milli Ampéres. Laden wilde helemaal niet, de spanning liep binnen enkele seconden op tot 4,215V (de maximale spanning voor LiPo's) en er loopt slechts een paar milli Ampére. Ook na een paar uur was dat niet hoger geworden.

Ik heb ook twee accu, LiPo's dus, voor m'n digitale foto camera. Één is helemaal geladen en zit in de camera. Steeds wanneer ik de camera aan de computer hang om de foto's over te zetten wordt de accu bijgeladen. De tweede was ook helemaal geladen en zat ik het zijvakje van de cameratas. Die was dus lang niet nodig en zat dus lang in die tas.
Ook in dit geval is die accu na een maand of 3 á 4 defect gegaan. Toen ik hem in de camera stopte omdat de andere leeg was kon ik er net één foto mee maken en toen was hij leeg! De accu in de lader ging wel, hij werd wel geladen. Helaas is de capaciteit dramatisch minder geworden. Wanneer ik de flitser niet gebruik kan ik misschien een stuk of 10 foto's maken, dan is hij al weer leeg.

Dit soort ervaringen heb ik ook van anderen gehoord. Ook op de websites van de fabrikanten kan je lezen dat dit soort zaken kunnen gebeuren wanner je de accu volledig geladen weglegt. Over het algemeen is de tijd die daar voor staat tussen de 2 en 4 maanden. Als je een LiPo langer niet gebruikt kan je hem beter gedeeltelijk geladen wegleggen. Dat voorkomt dus een "dode" accu. Leg je de accu voor een weekje weg dan is er niets aan de hand. Dan kan je hem wel geladen wegleggen. Maar ook dan kan je de accu de laatste keer dat je hem laadt na iets maar dan een half uur van de lader halen. Dan is hij iets meer dan half vol en zal er niets fout gaan.

Back