Laden van ff10 zender

Beste forum gebruikers,
Ik heb een vraag mbt het laden en ontladen van mijn ff10 zender.
Ik weet nog dat de oude futaba zenders een beveiliging oid in de zender had die het laden vermoeilijkte. Hoe zit het met de nieuwe ff10 zender ??
Even ter informatie in de zender zit een 2500 mah 9,6 v ni-mh accu.
Moet ik er die uithalen om hem in zijn geheel op te laden of kan ik hem gewoon met een kabeltje aan de buitenkant van de zender opladen ?
Had hem gisteren opgeladen nadat het signaal van de zender begon te piepen, na 10 minuten laden gaf de lader (simprop intelli bi power plus ) het signaal end. Kan toch niet ofwel ? Geladen op2,5 A.

Graag jullie mening hierover en wat ik eventueel fout doe.

Joland
 
Ik heb ook een FF10, die laad ik gewoon door de plug op de zender. Wel haal ik het klepje even los, en leg de batterij naast de zender. De batterij blijft verbonden met de zender. Ik doe dat om bij eventuele oververhitting van de batterij niet ook de zender te verspelen.
10 min laden is natuurlijk veel te kort als de zenderaccu bijna leeg zou zijn. En dat is ie als de zender gat piepen. Ik zou eens naar de D-peak waarde kijken van de lader. Die staat misschien te gevoelig/laag, waardoor de lader te vroeg afslaat.
 
De zender kun je beter niet snelladen, laad hem op 1 amp maximaal, dat is voldoende voor automatische afslag en beter voor de zender en accu.
 
Ik heb een Sanyo 2700mAh accupack voor m'n FF-9.
Bij snelladen geeft die idd na 10 minuten aan dat die vol zit maar is nog fiks leeg.
Kwam ik overigens bij toeval achter toen ik mijn flightpacks aan het laden was en deze als laatste. Lader stond nog op 2,5A en zoals een ander al schreef, snelladen trekken ze gewoon niet.
Dus gewoon op 1/10C langzaamladen (maar 0,3-0,4 A gaat het ook wel best), dan zit die tenminste echt lekker vol !
 
Bij elke zender zit een handleiding, waarin beschreven wordt waar je op moet letten bij het laden. Bij de FF10 wordt in de Engelstalige handleiding alleen gesproken van langzaam laden en in de Duitstalige handleiding staat, dat de laadstroom maximaal 2 Ampere mag zijn (wat ik zelf veel te veel vind). Bij de FF9 staat er zelfs in de Nederlandstalige handleiding (die vertaald is uit het Engels), dat snelladen niet mag.

De beste en veiligste manier om zenderaccu's te laden is en blijft het laden met 0,1 x C gedurende 14 uur. De accu's gaan dan het langste mee en de kans, dat er iets mis gaat is praktisch nihil. Wel is het nuttig om de accu's één of twee keer per jaar een 3-tal keer te cyclen met 0,5 x C. Hierbij de accu uit het accucompartiment halen.

Bij snelladen bestaat altijd de mogelijkheid, dat het een keer mis gaat. Ik heb al eens een draadje gestart met afschrikwekkende foto's van gesmolten zenderbehuizingen. Wekelijks komen hiervan dan ook exemplaren binnen bij de servicedienst. Gelukkig blijft de schade dan meestal beperkt tot een gesmolten achterwand en batterijdeksel (en uiteraard een total loss accu). Het komt echter ook voor, dat accu-inhoud op de print(en) terechtkomt en/of dat de bedrading gaat roken of branden. Er ontstaat dan een flinke oxidatie.

Als er toch wordt snelgeladen, blijf dan in de buurt en houd de laadstroom beperkt tot zo'n 1,5 Ampere. Niet omdat de accu niet meer kan hebben, maar omdat het laadcircuit zijn beperkingen heeft. Dit is niet berekend op hoge stromen. Gelukkig hebben zowel de FF9 als de FF10 een polyswitch aan boord. Dit is een soort elektronische zekering. Deze wordt bij te hoge stromen warm en regelt dan de stroom terug of levert zelfs een complete onderbreking. Je mag er echter niet op vertrouwen, dat zo'n polyswitch altijd op tijd in kan grijpen.
 
Wekelijks?

Ik laad de accu in mijn FF9 altijd in de zender op, met 1A.. dat nu al 3 jaar, zonder noemenswaardige problemen.
 
Misschien ben je zelf morgen wel aan de beurt? Meestal gaat het namelijk fout door een onjuiste instelling. Met een simpele universele (langzaam-)lader loop je dat risico niet.

Ik vertel hier ook niet, dat versneld of snel laden van een zenderaccu niet kan, maar dat het nogal eens mis gaat. De schatting, dat er hier wekelijks wel een gesmolten zender binnenkomt is vermoedelijk aan de wat hoge kant. Dat kan beter worden veranderd in maandelijks. Als ik echter de achterwanden+batterijdeksels meereken, die winkeliers bestellen kom ik echter wel aan deze aantallen. Niet bedoeld als Belgengrap, maar vooral Belgische winkeliers bestellen deze (en dan echt niet omdat er krassen of scheuren in zitten).
 
Bij elke zender zit een handleiding, waarin beschreven wordt waar je op moet letten bij het laden. Bij de FF10 wordt in de Engelstalige handleiding alleen gesproken van langzaam laden en in de Duitstalige handleiding staat, dat de laadstroom maximaal 2 Ampere mag zijn (wat ik zelf veel te veel vind). Bij de FF9 staat er zelfs in de Nederlandstalige handleiding (die vertaald is uit het Engels), dat snelladen niet mag.

De beste en veiligste manier om zenderaccu's te laden is en blijft het laden met 0,1 x C gedurende 14 uur. De accu's gaan dan het langste mee en de kans, dat er iets mis gaat is praktisch nihil. Wel is het nuttig om de accu's één of twee keer per jaar een 3-tal keer te cyclen met 0,5 x C. Hierbij de accu uit het accucompartiment halen.

Bij snelladen bestaat altijd de mogelijkheid, dat het een keer mis gaat. Ik heb al eens een draadje gestart met afschrikwekkende foto's van gesmolten zenderbehuizingen. Wekelijks komen hiervan dan ook exemplaren binnen bij de servicedienst. Gelukkig blijft de schade dan meestal beperkt tot een gesmolten achterwand en batterijdeksel (en uiteraard een total loss accu). Het komt echter ook voor, dat accu-inhoud op de print(en) terechtkomt en/of dat de bedrading gaat roken of branden. Er ontstaat dan een flinke oxidatie.

Als er toch wordt snelgeladen, blijf dan in de buurt en houd de laadstroom beperkt tot zo'n 1,5 Ampere. Niet omdat de accu niet meer kan hebben, maar omdat het laadcircuit zijn beperkingen heeft. Dit is niet berekend op hoge stromen. Gelukkig hebben zowel de FF9 als de FF10 een polyswitch aan boord. Dit is een soort elektronische zekering. Deze wordt bij te hoge stromen warm en regelt dan de stroom terug of levert zelfs een complete onderbreking. Je mag er echter niet op vertrouwen, dat zo'n polyswitch altijd op tijd in kan grijpen.

Misschien een domme vraag mijner zijde maar wat word bedoelt met bijv. 0,1 x c ? Bedoel je daarmee 0,1 A x aantal cellen ?? dus een accupac met 8 cellen is dus 8 x 0,1 A = 0,8 a ?? of zeg ik nu iets doms ?
 
Corrien doelt op 'de ouderwetsen manier' van laden, dus geen afslag op delta-peak en langzaam laden. Dat doe je met 10% van de capaciteit, dus bv. 200mAh voor een 2000mAh pakket.

@Corrien: fout instellen: mijn lader geeft mij dan op m'n flikker. Het ding is daar heel strak in, hoe ze het precies doen weet ik niet, maar toen ik bv. een keer een lipo die wat te laag uitgekomen was wilde doen opleven door even op NiCD te laden, zei ie direct 'dit is geen NiCD' :P Terwijl het op dat moment qua voltage wel klopte. Ik neem aan dat ze naar de weerstand kijken.
 
Een citaat uit de faq delta-peak-laders: In de modelbouw is het gebruikelijk om de laadstroom aan te duiden als bijvoorbeeld 0,1 x C of 2 x C. Met 'C' wordt hier de accucapaciteit (in mAh) bedoeld en men kiest de laadstroom (in mA of A) aan de hand van dit getal.


Er is overigens niets ouderwets aan langzaam laden. Voor sommige toepassingen (zoals het laden van zenderaccu's) is het zelfs nog steeds de beste methode. Universeelladers zijn trouwens ook nog steeds de meest verkochte en dus ook meest gebruikte laders, die er zijn. Ze zijn dan ook veruit de goedkoopste.

Snelladen is oorspronkelijk bedoeld voor aandrijfaccu's. Daarvoor is het dan ook een betere methode. Deze accu's moeten dan ook hogere stromen kunnen leveren. Ook ontvangeraccu's presteren als regel beter als ze versneld of snel worden geladen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb sinds begin de '90 jaren een U.I. Lader waar ik zender en ontvanger akku's mee laad .

Zender en ontvanger akku's worden altijd al met 350 mAh geladen .
Dat werd toen aanbevolen door U.I.

Vlieg nu veel met de Eneloops waar door ik de zender niet meer elke week moet laden.
Ontvanger akku komt wel altijd er aan maar zijn vaak al na 1 uurtje weer vol.

Aan de lader hangt ook regelmatig akku's van collegen dran die geen lader met display hebben om te kijken hoeveel er echt in en uit gaat .
Die worden dan met 1000 mAh even wakker gemaakt via een special program .

Mvg Johan
 
Corrien doelt op 'de ouderwetsen manier' van laden, dus geen afslag op delta-peak en langzaam laden. Dat doe je met 10% van de capaciteit, dus bv. 200mAh voor een 2000mAh pakket.

@Corrien: fout instellen: mijn lader geeft mij dan op m'n flikker. Het ding is daar heel strak in, hoe ze het precies doen weet ik niet, maar toen ik bv. een keer een lipo die wat te laag uitgekomen was wilde doen opleven door even op NiCD te laden, zei ie direct 'dit is geen NiCD' :P Terwijl het op dat moment qua voltage wel klopte. Ik neem aan dat ze naar de weerstand kijken.

same here, altijd koek en ei, effe vlammen vol, tot ik eens snel op het veld iemand anders zijn lader gebruikte.
en ja dat was mijn eigen schuld, niet goed genoeg opletten.

wil alleen even aangeven dat een fout snel gemaakt is met laden.

persoonlijk laad ik meestal vantevoren aan de "simpele lader" mijn zender, met accu er gewoon in, op lage stroom.
 
Back
Top