Buigen uitlaat buis

Hoe kan ik het beste een uitlaat buis buigen.

Op dit forum niets gevonden (of niet goed gezocht?) hoe dit het beste aan tepakken, alleen iets met zandvullen en dan even:rolleyes: buigen.
De zenoah (20cc)heeft een zij uitgang en wil graag de uitlaat midden onder cq in het vliegtuig hebben.
(Heb geen beschikking over een loodgieters buigijzer.)


Birdy
 
Je kan gewoon beter een kant en klare kopen (funtana bocht)

Omdat zelf buigen van 20 x 0,5 mm buis niet gaat lukken . :mrgreen:

Mvg Johan
 
Hoi Birdy,

Kopen is wel de makkelijkste optie.
Wil je per sé zelf buigen, het kan wel, maar je zult een paar metertjes buis
verknallen denk ik, want je moet de slag even te pakken krijgen.

Zorg voor een buis met voldoende lengte (tien cm om in de bankschroef te zetten, daarna 5 cm vrije lengte, vervolgens de lengte van de bochten, en dan nog zeker 30 centimeter als "manipuleerlengte" (lengte die je nodig hebt om kracht te zetten).

Vul de buis met zo fijn mogelijk zand. Hoe grover en scherper het zand, hoe minder goed het buigen wil.
Stook de buis heel lokaal heet, op het punt waar je de bocht wilt laten beginnen. Stoken tot de buis nét begint te gloeien. Heel rustig kracht uitoefenen tot de buis begint te buigen. Door nu langzaam de vlam te verplaatsen, kun je de bocht verder doorzetten. Zorg dat er nooit meer dan een centimeter of vier a vijf gloeit (maximaal 2.5 x diameter verhitten), dan kun je de bocht mooi regelmatig houden. Als de radius kleiner moet, dan liever in twee keer buigen dan gelijk heel scherp de hoek om te gaan, want dunwandige buis knikt erg makkelijk. Hoe dikwandiger de buis, hoe makkelijker. Bij 20 x 1.5 heb je al geen zand meer nodig. 20 x 1 moet goed willen met znd erin, 20 x 0.5 zal wat kritisch worden, denk ik, maar moet mogelijk zijn. Zodra je een bocht klaar hebt, en met de volgende radius wilt beginnen, eerst de reeds gemaakte bocht goed af laten koelen, anders buig je deze weer wat mee. Desnoods opnieuw in de bankschroef opspannen. Hou er rekening mee, dat buis gevuld met zand veel langzamer opwarmt tijdens verhitten, maar ook veel langzamer afkoelt als het heet is, dus langzaam en rustig werken.
je moet deze slag even te pakken krijgen, maar je kunt op deze manier bochtencombinaties realiseren die je met geen enkel buigijzer voor elkaar krijgt.

Nogmaals, het zal waarschijnlijk niet in een keer lukken, maar het is zeer wel mogelijk.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Hoi Johan,

Geen uitlaatbochten, wel frames voor dingen zoals vochtvanger/luchtsmeercombinatie etc, uit 20 x1 mm, zonder zand. Da's wat kritisch, 1.5 mm gaat beter. Maar het gaat wel.
Vandaar dat ik inschat dat het met 0.5 wanddikte en zand weliswaar kritisch is, maar wel mogelijk moet zijn. Wil het niet, dan pak je toch gewoon 1 mm wanddikte? Dat wil een benzinekist echt wel meenemen hoor, dat kleine beetje extra gewicht....

Groet, Bert
 
Hallo bert

Heb je zelf al eens een bocht gemaakt uit 20 x 0,5 naadloze buis .

Mvg Johan

En ik heb dat dus wél geprobeerd, (met zand en met zout): na vele pogingen en vele meters pijp (rvs pijp 20x0.5 dus)
kwam ik tot de conlusie dat het niet mogelijk is om dit soort pijp op deze manier te buigen: het knikt gewoon altijd.

Zelfs nog geprobeerd met een pijpenbuiger voor 20mm pijp (bedoeld voor koper) en extra verwarmen: lukt gewoonweg niet: knikt elke keer,
doe er je voordeel mee,

gr.

Frank
(Constructeur Wtb)
 
Tsja, RVS pijp is in alle opzichten rotmateriaal om mee te werken (behalve tig-lassen, dat gaat er weer prachtig mee)

Met gewoon staal zal het allicht beter lukken.
Als ik op het werk RVS pijp (ongeacht de dikte) probeer te zetten met een buigmachine, moet ik het ook vaak met geweld uit de buigmal slaan. Met gewoon staal heb ik daar veel minder last mee. Maar ook de meeste fabrieksmatig gemaakte uitlaatbochten zijn bij mijn weten niet uit RVS. Tenminste, de bochtjes die ik hier heb liggen niet. Is allemaal gewoon staal met een oppervlaktebehandeling.

Groet, Bert

PS: wat voor radius probeer je te buigen. Mij is geleerd niet veel krapper dan ongeveer 5 keer de diameter te gaan bij een bocht van 90 graden. Anders word het lengteverschil tussen binnenkant en buitenkant bocht te groot, en drukt alles plat.
 
Laatst bewerkt:
Daarom hat ik het ook gevraagt.

20 x 0,5 buis is niet te buigen in een radius die wij nodig hebben .

Ik heb zelf wel eens een 1" waterleidings buis in een dubbele s-bocht vervormt met quartzzand en deksels op de buis gelast .
De wanddikte was geloof ik 3/32" (2,3 mm)

Maar als je niks passendes vind kan je ook 90 grad bochten kopen bij krumscheid of de anderen en zelf gaan hardsolderen .:mrgreen:

Voor de kleine zenoah's heb je verschillende bochten voor verschillende modellen .

Mvg Johan
 
Laatst bewerkt:
Maar ook de meeste fabrieksmatig gemaakte uitlaatbochten zijn bij mijn weten niet uit RVS. Tenminste, de bochtjes die ik hier heb liggen niet. Is allemaal gewoon staal met een oppervlaktebehandeling.

Groet, Bert

Zimmermann maakt alles uit RVS , dat zijn de bochten en uitlaten die TC ook verkoopt voor de zenoah's.

Mvg Johan
 
Bedankt voor alle info mensen.

Ik ga maar geen RVS pijp kopen om het zelf te proberen buigen.
Liever een stuk gehad ipv diverse bochtjes te hardsolderen, maar je kunt niet alles hebben;).

Dat wordt dus gewoon toch iets bij b.v. TC wat kopen.

Birdy
 
Op bladzijde 54 van de TC katalog staan de bochten die je zoekt.

En dan zie je dit:

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top