Welke simpele goedkope turbine trainer (NIET 2 staartbomen) voor clubgenoot?

Dat lijkt me toch ook niet de ideale trainer?
manchini is wel degelijk een trainer + vind het een zeer mooi toestel.
Alleen je moet er wel nog wat aan bouwen eer hij vliegklaar is.
Indien dat geen bezwaar is zou ik zeggen zekers contact op nemen met Davy(Mr Bean)
 
Is de Manchini nou wel of niet een trainer, ik heb nu al verschillende dingen gehoord..:confused:

Ik vind het namelijk ook een erg mooie kist.

Groet Jan.
 
ik ben een macchini light aan t bouwen en moet zeggen dat t een leuke maar vooral ook simpele kit is. alleen t spantenwerk dat je voor de turbine nodig hebt zit er niet bij. die moet je dus zelf maken. verder zit er wat plamuur en schuurwerk aan omdat de naden van de kabine kap niet mooi sluiten en nog wat andere plekjes op de romp, maar dat hoord erbij. dus trainer kwa bouwen en trainer kwa vliegen.
 
Kijk dat zijn nou nog eens leuke berichten, Macchini toch een trainer..:D

Bouwen gaat mij zeker lukken, ben daar geen beginner meer in als ik het zelf mag zeggen, epoxy, glasvezel, koolstofvezel, en twee K lakken zijn mijn dagelijks werk...:cool:

Dit ben ik nu aan het bouwen.fokker-d-viii-5

Groet Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe noodzakelijk is het voor iemand die al 'gewoon modelvliegen' kan, ook met kritische kisten, om nog een trainer te kopen als ie aan turbine begint?

En als een trainer dan echt nodig is, zou een EDF dan niet een voordeliger keuze zijn?
 
Hoi Hezik,

Ik sla er maar een slag naar, want ik ben niet echt thuis in de materie van jets, maar ik denk dat het is om dat de techniek toch wel anders is, en je voor een dergelijk project toch eerst een "testplatform"wilt hebben, zowel wat vliegen, bouwen als de techniek betreft. Ik denk daarbij aan bijv bewust afzien van nodeloos ingewikkelde mechanismen als intrekbare landingsgestellen met luchtremmen, en ingewikkelde vleugelkleppen-constructies etc, etc, maar gewoon een simpele kist met bewezen goede vliegeigenschappen en relatief eenvoudige techniek, die genoegen neemt met een niet al te dure en grote turbine, gewoon om er eerst maar eens mee om te leren gaan...

Denk ik...

Groet, Bert
 
Hoe noodzakelijk is het voor iemand die al 'gewoon modelvliegen' kan, ook met kritische kisten, om nog een trainer te kopen als ie aan turbine begint?

En als een trainer dan echt nodig is, zou een EDF dan niet een voordeliger keuze zijn?

Zoals Bert al schrijft is het zin vol om met een relatief ""eenvoudig ""model te beginnen. Natuurlijk kunnen daar best retracs en remmen en dergelijke op zitten.

Met een EDF kun je natuurlijk al leuk oefenen maar het om gaan met een turbine leer je er niet mee, denk aan vertragings tijden van de turbine bij de landing.

De term turbine trainer is er ook niet voor niets, er zal niemand het vliegen gaan leren met een turbine aangedreven model toch?

Gewoon mijn visie!
 
Yep, ben het met Henk eens.

Ook ik ben denk ik redelijk ervaren (al zie je dat niet aan het vliegen :roll: ) maar heb toch ook eerst een turbine trainer aangeschaft.

Nu na een vlucht of 24 is die de deur uit en komt er wat anders op de bouwplank te staan :D

Voor het vliegen was ik nooit zo bang, maar de trainer was voor mij de beste methode om om te leren gaan met de turbine en dat leek mij niet iets om meteen te doen in een grotere schaalkist.
 
Laatst bewerkt:
Een jet heeft vaak toch een hogere vleugel belasting en daarbij een kritische landing vergeleken met andere kisten.
 
Mwah, ben ik het ook weer niet helemaal mee eens, mijn Cessna Skymaster heeft ook een vrij hoge vleugelbelasting, denk zelfs meer dan de Formost die ik had, Evenzo de Pfeil.
 
Hezik,
Ik ben met de jets met (oa) een Hotspot begonnen die destijds als "trainer" verkocht werd.
Ik kan niet anders zeggen dat met de jets er weer een heleboel zaken bij komen die je in "gewone" modellen normaal gesproken niet tegenkomt.
In mijn geval was dat bvb een landingsgestel/deuren/remklep op lucht (met sequencing van de deuren etc), uiteraard naast alle zaken die je moet inbouwen voor de jetmotor.
Ik kan dus ook alleen maar aanbevelen om als eerste jetkist het eenvoudig te houden, liefst zelfs nog met fixed gear als het ff kan, en lage vleugelbelasting zodat een langzame landing op gras mogelijk is.
Als je daarna helemaal vertrouwd bent met alle eigenschappen van de motor, kun je naar wat snels of een mooie schaalbak.
 
Er is maar 1 ding erg belangrijk : Goede vlieg eigenschappen. Dat haal je door een lage vleugel belasting of een goed ontwerp. Een schaal jet wordt meestal zwaarder. Daarnaast is een schaal kist niet 100% schaal gebouwd maar hebben ze wel geprobeerd om hem zo schaal mogelijk te laten lijken zonder dat het echt niet meer vliegt. Hierdoor zal hij dus niet eenvoudig vliegen maar wel te vliegen zijn. Daar zit meteen het punt ;) Een trainer is gebouwd uitsluitend om de vliegeigenschappen. Deze kunnen meestal langzamer vliegen en blijven daarbij stabieler dan een schaal kist. Als je een trainer veel te veel uitmelkt gaat zijn neus omhoog en blijft hij bestuurbaar. Een schaalkist zal uitbreken en wegzwaaien op het eind. Het leren inschatten van de landing en daarbij het rekening houden met de restdruk en acceleratie tijd van een turbine is wat je moet leren en dan kan het bij de landing wel eens heel erg belangrijk zijn dat de kist enorm vergevingsgezind is. Ik heb dit al 2 keer nodig gehad.....
 
Ik kan dus ook alleen maar aanbevelen om als eerste jetkist het eenvoudig te houden, liefst zelfs nog met fixed gear als het ff kan, en lage vleugelbelasting zodat een langzame landing op gras mogelijk is.
Ah, daar ging het bij mij dus mis ;-)

Het leren inschatten van de landing en daarbij het rekening houden met de restdruk en acceleratie tijd van een turbine is wat je moet leren
Da`s zeker zo al is de langzame acceleratie tijd met de huidige turbines verwaarloosbaar.
 
Hallo allemaal

ik ben dus de clubgenoot van Tadango

heb vandaag de eerste vlucht gemaakt en weer een ervaring rijker

Het is de El-bonito geworden met een p80se





Ben niet zo handig met dit medium maar hou wel alles in de gaten

groeten klaas
 
Back
Top