slepen; zo moet het niet

De zwever draait te korte bochten en is te snel voor de sleper. In de 1e bocht gaat het al mis, de zwever neemt daar een binnenbocht en haalt de sleper in. Snap niet dat ze toen niet al losgekoppeld hebben.

Bij de 2e bocht komt dan de crash maar volgens mij is het kwaad dan al geschied. Daar trekt de sleper een hele korte bocht en de zwever kan 'm daar niet in volgen, je ziet ook kort na de bocht dat de zwever de sleper praktisch helemaal stiltrekt, de sleper begint dan ook gelijk hoogte te verliezen.

Het zal ook wel niet de perfecte combinatie geweest zijn sleper/zwever, maar als niet-zwever/sleper bekruipt mij toch het gevoel dat deze crash niet nodig was geweest.. als men iets rustiger bochten had gedraaid en op tijd losgekoppelt, was dit niet gebeurd volgens mij..
 
Jammer van het zweefvliegtuig, ik vind dat de piloot van de sleper zijn vliegtuig toch mooi "gered" heeft.:mrgreen:

grts

niels
 
JA die kon loskoppelen, als hij dat direct gedaan had/ gelukt was dan had het geen ongeluk hoeven zijn m.i. de zwever had hoogte genoeg om nog in een glijvlucht te duiken. De Zweef piloot leek wel niet goed geinstrueerd, ook vond ik de rechte klimstukken krap bemeten zeker als je er een onervaren zwever achter hebt hangen. Jammer, dat in ieder geval. Ach soms gebeuren er dingen die achteraf anders hadden gekunt, maar op dat moment handel je naar beste kunnen en kennis.
Jakko
 
Soms is er ook een ander probleem, volgens mij...
De zwevers zijn tegenwoordig ( zeker diegene met grote spanwijdte ) tamelijk zwaar en misschien zelfs zwaarder dan het sleeptoestel.
Bij ondeskundig slepen of niet ervaring genoeg hebben met het slepen kan het deze gevolgen hebben.>>> de zwever trekt de sleper gewoon uit zijn vliegbaan
De Duiters zeggen NIET voor niets "eine absturzfreie Flugsaison und immer ein straffes Schleppseil wünscht ...."
Bij een slappe sleepkoord " haken " de meeste sleeppiloten gewoon los, de zwever moet dan zijn plan maar trekken...
Zo kunnen er véél ongelukken vermeden worden.

We spreken hier over bedragen, van zowel sleper als zwever van enkele duizenden eurootjes
 
Laatst bewerkt:
Dit had dus niet hoeven gebeuren, ze hadden hoogte genoeg.
Als wij aan het slepen zijn staan we tijdens het slepen met elkaar te overleggen, iets sneller, langzamer, steiler of niet.
Ook de binnenbocht vliegen moet geen probleem zijn.
Het is gewoon dat de sleper en zwever niet met elkaar praten, de ene wist niet wat de andere deed.
Eigen schuld.. jammer van de kist.

GJ
 
Inderdaad deze crash was niet nodig geweest, de combinatie is goed alleen de sleper vliegt vol gas wind op en wind af en daar heeft hij zijn reserves al verspeeld bij het wind af te gaan.
Bij de slappe koord had de zwever al moeten lossen en tenminste had de sleper al moeten roepen er af, pas als dit niet gebeurd op commando van de sleper, lost de sleper van zijne kant.
Hier bij mag er geen seconde verloren gaan, doe je dit niet dan ben je eigen wijs bezig.

Deze weekend word er volop gesleept op de Pampa te Helchteren
 
Ik mocht zo iets een paar weken geleden bij ons op de club ook zien.
Daar lag de sleper in puin altijd een mooi gezicht vooral als je ze eerst gewaarschuwd heb.

Het problem kan hier ook in een weigerende sleephaak zitten.
Er komen super veel krachten op de haak en dus ook servo (al hangt dit wel sterk van de soort haak af)
De zwever is duidelijk erg onervaren en dan kan je dit krijgen.
Verder heb ik dit soort capiriolen ook vaak gehad met de 6 meter ash-26 achter mijn husky.
Maar wij gooiden dan gelijk los, en in het begin vlogen we eerst veel verder recht uit om eerst lekker op hoogte te zijn.
Ik zie het vaker dat beginnende slepers vrij snel na de start de bocht inzetten, dat is vragen om moeilijkheden.
Bij ervaren piloten natuurlijk niet.
 
misschien iets om over na te denken ?

sleepbrevet voor sleepkist
sleepbrevet voor zwevers

biggs heeft een mooie manuel, al kun je met theorie ook maar zover tot je zelf moet gaan vliegen en oefenen.
 
Dit is duidelijk een probleem van te weinig ervaring. Je ziet de zwever sturen en hij haalt bijna de sleper in! Daarom komt hij een eind verder op een stuk lager uit, hij vliegt gewoon naast de sleper. De sleper draait dan een te krappe bocht naar links terwijl de zwever er rechts van vliegt. De ziet de zwever dan met g krachten omgeslingerd worden waardoor beiden dood vallen in de lucht. Dan begint de boel naar beneden te dwarrelen maar niemand koppelt los! Pas heel laat koppelt de sleper los en kan die op het nippertje de vuilcontainer omzeilen.

Conclusie. Zwever volgt heeeeel slecht en de sleper vliegt veel te krap.

Laatst heb ik nog een 3.5kg zwever gesleept mij ene calmato sport :) Dat ging kinderlijk eenvoudig......
 
De sleper draait te kort doordat de zwever hem stil trekt.
Je kan dan als sleper niets meer doen als je krap in je vermogen zit.

En het slepen van een zwever van 3.5 kilo is heel anders dan het slepen van grote kisten.
Het lijkt niet eens op elkaar.
Wij slepen sinds dit jaar ook met kleine kisten en dat is zo simpel dat een kind kan nog slepen bij wijze van spreken.
Maar een zwever van boven de 10 kilo wordt het wat anders de slepers zijn dan ook veel groter en zwaarder.
Vooral als je met een schaalsleper werkt.
 
Het gaat tocm om de verhouding? Met een 2.7kg kist een 3.5kg zwever slepen is wel vergelijkbaar met 15kg sleper en 19.4kg zwever? Als het vermogen ook in verhouding is dan.
 
Storing.... dat zag ik niet terug. Of het moet precies een nette storing zijn die de boel zo scherp de bocht door gooit.
 
Het gaat tocm om de verhouding? Met een 2.7kg kist een 3.5kg zwever slepen is wel vergelijkbaar met 15kg sleper en 19.4kg zwever? Als het vermogen ook in verhouding is dan.


Absoluut niet dus; dat heeft Bertus ook al opgemerkt......
ik weet niet of jij die ervaring hebt als sleper of als gesleepte maar wanneer jij naar de grote maten toegaat moet er wel degelijk echt/anders gestuurd worden !
 
Maar er is een verschil tussen mee sturen, dus volgen en een eigen richting kiezen :) Met de kleinere kisten moet je met een kleinere sleper ook mee sturen en netjes volgen. Met een zware sleper maakt het vrij weinig uit.

Meer gewicht zal inderdaad meer sturen opleveren.
 
Ik heb geen enkele ervaring met slepen, althans niet in modelvliegen.
Is het zo dat je, als gesleepte, over het algemeen kan / moet volstaan met rolroeren, omdat de sleeplijn de zwever wel de bocht om trekt? (moet natuurlijk de sleper niet te licht zijn)
Bij dat filmpje dacht ik bij de eerste bocht al, als hij alleen rolroeren gebruikt had was het beter gegaan.
 
Back
Top