vario md 900 en notar systeem (lucht)

Je hebt gelijk Tadango, het is een vreemd verhaal. We zullen het spoedig zien.

@ Loges:

Da's mijn vaste leverancier ook, en toevallig heeft Machiel zelf ook een MD 900 met dezelfde rotor-setup als jij. Voor zover ik weet, vliegt die prima. Dus het moet al heel erg raar gaan als hij je niet kan helpen.

Succes, en ik ben heel benieuwd naar het resultaat.

Groet, Bert
 
Je hebt gelijk Tadango, het is een vreemd verhaal. We zullen het spoedig zien.

@ Loges:

Da's mijn vaste leverancier ook, en toevallig heeft Machiel zelf ook een MD 900 met dezelfde rotor-setup als jij. Voor zover ik weet, vliegt die prima. Dus het moet al heel erg raar gaan als hij je niet kan helpen.

Succes, en ik ben heel benieuwd naar het resultaat.

Groet, Bert


Dat klopt, maar die vliegt ook niet goed heb ik begrepen. Ook bij 1900 toeren. hij heeft mij dezelfde rotorbladen geadviseerd als de zijne. Mijn oplossing vormt ook die voor hem. Morgen bel ik hem wederom na een bezoek vanmiddag dat niet de oplossing vormde. Maar ik ben ervan overtuigd dat hij me gaat helpen met 431's.

loges
 
Hey Loges,
Oh, dat heb ik nooit van Machiel begrepen, dat zijn MD slecht vloog. Ik weet wel, dat de zijne uit een preproductie bouwdoos stamt, en dat hij hem zelf naar de huidige standaard gemodificeerd heeft (andere stuurklep achteraan). Verder is hij van zijn oorspronkelijke vierbladsrotor afgestapt, en teruggegaan naar tweeblad rotor, maar ik was altijd in de veronderstelling dat zijn exemplaar verder goed vloog.

Met wat voor toerentallen hij vliegt, weet ik natuurlijk ook niet.

Maar goed, hopelijk komt er morgen een oplossing. Het model op zich moet willen vliegen, daarvoor heb ik er teveel demonstratievideo's van gezien.

Succes!

Bert
 
Md900

Abco,

heb jij de rotorkop zelf gemonteerd? Zitten de druklagers niet verkeerd? Kleinste diameter aan de buitenkant, de grotere diameter aan de binnenkant (richting center). Heb al verschillende klanten gehad met dit probleem, 13° pitch en 't gaat nog niet!!

Ik had in het begin problemen met oververhitten van de moter, een OS90. Ik heb nooit de OS70 geprobeerd. De oplossing lag hem in het bijsteken van een shim in de motorkop, dus Dé-compresseren!!
De rest is alles standaard, enkel een nieuwere en grotere fan op de motor gemonteerd, maar dat is al zeker 3-4 jaar geleden.

Kom je naar Brecht de zondag?? Dan breng ik mijn "vliegende" MD900 mee. Liefst in de voormiddag dan zijn we gerust om te kijken wat er scheelt.

Groeten, Guy
 
Nou Loges, Guy zou best eens gelijk kunnen hebben!
Effe de rotorkop demonteren en checken....

Groet, Bert
 
Nou Loges, Guy zou best eens gelijk kunnen hebben!
Effe de rotorkop demonteren en checken....

Groet, Bert


Mannen,

ik heb de rotorkop gedemonteerd. Alles in orde. Heb de vleugels bij flycam gechecked. Het zijn de 431. Eindconclusie: met nog meer toeren vliegen. Op naar de 1900 waarop flycam ook vliegt. Vraag. Jullie zeggen 1150 toeren en 14-1500 maar hebben jullie dat wel eens gemeten? Mijn officiele meting waarbij ik hem 20/30cm los kreeg is een goede 1700 toeren.
Alles is in orde en ik bezweer jullie dat alles verder ok is. Dus ook Guy: wet jij het werkelijk aantal toeren? ik ga het geluid(toerental) op je film eens vergelijken met de mijne.

loges

loges.
 
Hoi,
Ik heb zelf al jaaren een MD 520, en die heeft vroeger met 2 blad symetrisch, en later dan met 5 blad gevlogen. De waarden die jij opgeeft zouden de heli moeten laten vliegen zonder probleem.
Misschien een simpele vraag, maar vlieg je op idle up 1 of 2? En heb je de pitchcurve dan ook afgeregeld in idle up 1 of 2? Het is niet ondenkbaar dat je de pitch insteld in normale modus, en dan bij het overschakelen naar idle up een totale andere waarde krijgt..
het is maar een idee hé..

succes, Didier
 
Hoi Loges,

De 1500 toeren is wat Vario opgeeft als maximum toerental voor deze rotordiameter. Er is bij mijn weten geen uitzondering vermeld voor de NOTAR serie.

De 1150 waar ik destijds de Bell 47 G mee vloog, heb ik inderdaad gemeten, via een gewone prop tacho aan de staartrotor en de overbrenging van het binnentandwiel (4:1). Kan ik me ook niet mee vergissen, want ik had totaaloverbrenging 9.39:1, en bij 11000 omw (komt overeen met 1170 aan de kop) is de OS FS90 Surpass over zijn topvermogen heen en krijgt even later last van zwevende kleppen.....
En serieus, 1150 omw, met 162 cm en een heli van 7 kilo, met een zeer bedenkelijke stroomlijn t.o.v. de MD, en het vloog prima.

Nogmaals: ik geloof er helemaal niks van, dat een heli van 6.5 kilo met een rotordiameter van 163 cm zoveel toeren nodig heeft om los te komen. Daar moet wat anders aan de hand zijn. Hoe heb jij je rotortoerental gemeten als ik vragen mag? Reden dat ik dit vraag: ik heb een paar weken terug een toerenregelaar in de BO gezet, en toen ik die van 950 omw naar 1000 omw instelde, schrok ik er van hoeveel geweld en herrie die lullige 50 toeren extra losmaakten. Ik kan mij zo voorstellen, dat een 1.63 rotor met 1700 toeren of hoger, gewoon doodeng is om naast te staan. Ik kan me bijna niet voorstellen dat iemand daar vrijwillig naast blijft staan. Ikke niet in elk geval.

Ik ben ook voor je aan het zoeken geweest, maar kan helemaal niks vinden over een minimum toerental of iets dergelijks. Wel voor de Fenestron-modellen, daar word er nadrukkelijk op gewezen. Dan zou je verwachten dat er voor de NOTAR serie ook een dergelijk advies te vinden zou zijn als dat van toepassing was, maar niks te vinden.

Blijf het héél raar vinden.

Succes met de zoektocht, en ik ben heel benieuwd wat er uiteindelijk uitkomt.

Groet, Bert
 
Hoi Loges,

De 1500 toeren is wat Vario opgeeft als maximum toerental voor deze rotordiameter. Er is bij mijn weten geen uitzondering vermeld voor de NOTAR serie.

De 1150 waar ik destijds de Bell 47 G mee vloog, heb ik inderdaad gemeten, via een gewone prop tacho aan de staartrotor en de overbrenging van het binnentandwiel (4:1). Kan ik me ook niet mee vergissen, want ik had totaaloverbrenging 9.39:1, en bij 11000 omw (komt overeen met 1170 aan de kop) is de OS FS90 Surpass over zijn topvermogen heen en krijgt even later last van zwevende kleppen.....
En serieus, 1150 omw, met 162 cm en een heli van 7 kilo, met een zeer bedenkelijke stroomlijn t.o.v. de MD, en het vloog prima.

Nogmaals: ik geloof er helemaal niks van, dat een heli van 6.5 kilo met een rotordiameter van 163 cm zoveel toeren nodig heeft om los te komen. Daar moet wat anders aan de hand zijn. Hoe heb jij je rotortoerental gemeten als ik vragen mag? Reden dat ik dit vraag: ik heb een paar weken terug een toerenregelaar in de BO gezet, en toen ik die van 950 omw naar 1000 omw instelde, schrok ik er van hoeveel geweld en herrie die lullige 50 toeren extra losmaakten. Ik kan mij zo voorstellen, dat een 1.63 rotor met 1700 toeren of hoger, gewoon doodeng is om naast te staan. Ik kan me bijna niet voorstellen dat iemand daar vrijwillig naast blijft staan. Ikke niet in elk geval.

Ik ben ook voor je aan het zoeken geweest, maar kan helemaal niks vinden over een minimum toerental of iets dergelijks. Wel voor de Fenestron-modellen, daar word er nadrukkelijk op gewezen. Dan zou je verwachten dat er voor de NOTAR serie ook een dergelijk advies te vinden zou zijn als dat van toepassing was, maar niks te vinden.

Blijf het héél raar vinden.

Succes met de zoektocht, en ik ben heel benieuwd wat er uiteindelijk uitkomt.

Groet, Bert


Hoi mannen,

Vanavond weer een poging gewaagd. Meer toeren en gerommeld met de pitchcurve. En zoals gedacht kwam hij beter los. Heb op 2/3 meter gehooverd maar had amper pitch. Ik durfde ook niet hoger omdat dat zeer traag gaat en ik bang ben wanneer de turbulentie naar de grond toe invloed krijgt ik de heli onvoldoende zal kunnen opvangen. Ik denk dat ik nu bij 1900 toeren heb gevlogen. Bij meer pitch zakt uiteindelijk de motor in dus dat had geen nut. Guy, bedankt voor jouw info en tot zondag. Mijn grote frustratie zijn het grote aantal toeren. Wellicht gevaarlijk. Dus Vario: ik geloof er niets van dat een dergelijk model bij 1450 toeren los zou moeten komen. Of anderen hebben nooit goed gemeten of er klopt nog steeds iets niet. Laat ik niet te snel oordelen maar dit zijn mijn bevindingen. De OS 70 draait volle por.

ps hoe snel draaien die vario trainers qua toeren eigenlijk met een tweebladskop?
loges
 
1900 toeren met een diameter van 163cm en dan net hoogte winnen? Ik denk dat je het toerental niet goed meet ;) Pak je niet toevallig de paddels ook mee? Dan zit je op het dubbele he. Dan zou je nu 950 draaien........ Dat kan kloppen met 10 graden pitch. Een 70er met niet de juiste brandstof zou dan bij meer toeren in kunnen zakken inderdaad.

Ik vermoed dat je toeren meting niet klopt...... en ik denk een hoop meer hier :)
 
Hallo Loges: vanaf dat ik het kon meten

Hirobo Shuttle .30 Rotor diam 130 cm, 3 kg (1996) 1400 toeren
Vario Bell 47 G .90 FS Rotor diam 162 cm, 7 kg (2001) 1150 toeren
SkyFox Cub, .50 Rotordiam 1.40, 4 kg (2002) 1600 toeren
Vario Bell UH1D, .60 Rotordiam 162 cm, 5.8 kg (2003) 1300 toeren
Vario Cobra 23 cc Rotordiam 182 cm, 10. 5 kg (2005) 1150~1200 toeren
Vario BO105CBS, 23 cc, Rotordiam 188 cm (2009) 950 toeren.

Je ziet, op de SkyFox cub na, kom ik niet zelfs maar in de buurt van de 1700 toeren die jij zegt te draaien. maar das een kleine relatief zware heli.

Ik moet eerlijk zeggen, bij 1900 toeren moet je motor ook al tegen de 19000 toeren (of meer) draaien. Volgens mij is hij dan allang over zijn topvermogen heen. M.a.w. ik blijf het uiterst ongeloofwaardig vinden dat je dergelijke hoge toerentallen überhaupt haalt met 10 graden pitch.
Die grote luchtfan van de NOTAR is een behoorlijke vermogensvreter bij dat toerental. Buiten dat, horen en zien moet je vergaan bij dergelijke toerentallen....

Nogmaals, HOE meet jij dat toerental? want met die optische toerentellers waarbij je door een venster naar de rotor kijkt en dan de rotor "stilzet", kun je namelijk ook heel makkelijk per ongeluk het dubbele toerental aflezen.....
Andere mogelijkheid, is dat je een toerenregelaar zoals de Futaba GV-1 ingebouwd hebt. Stel dat je daar per ongeluk beide magneetjes positief ingelijmd hebt in de koppeling, dan meet je regelaar het dubbele toerental van wat je werkelijk draait.
Als ik juist zit met mijn vermoeden, draai je inderdaad, wat Tadango ook al opmerkt, met maar 900 toeren. Dat betekent, dat in dat geval de motor niet voldoende toeren maakt om zijn vermogen te ontwikkelen, en de heli met dat (dan opeens toch veel te lage) toerental niet los wil komen. Ook de fan heeft dan weinig stuurkracht, iets wat je helemaal in het begin ook opmerkte. Geef je dan bij zo'n te laag toerental veel teveel pitch, dan kan de motor het niet bolwerken, en gaat door zijn hoeven. Is logisch, snrf!

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Hallo Loges: vanaf dat ik het kon meten

Hirobo Shuttle .30 Rotor diam 130 cm, 3 kg (1996) 1400 toeren
Vario Bell 47 G .90 FS Rotor diam 162 cm, 7 kg (2001) 1150 toeren
SkyFox Cub, .50 Rotordiam 1.40, 4 kg (2002) 1600 toeren
Vario Bell UH1D, .60 Rotordiam 162 cm, 5.8 kg (2003) 1300 toeren
Vario Cobra 23 cc Rotordiam 182 cm, 10. 5 kg (2005) 1150~1200 toeren
Vario BO105CBS, 23 cc, Rotordiam 188 cm (2009) 950 toeren.

Je ziet, op de SkyFox cub na, kom ik niet zelfs maar in de buurt van de 1700 toeren die jij zegt te draaien. maar das een kleine relatief zware heli.

Ik moet eerlijk zeggen, bij 1900 toeren moet je motor ook al tegen de 19000 toeren (of meer) draaien. Volgens mij is hij dan allang over zijn topvermogen heen. M.a.w. ik blijf het uiterst ongeloofwaardig vinden dat je dergelijke hoge toerentallen überhaupt haalt met 10 graden pitch.
Die grote luchtfan van de NOTAR is een behoorlijke vermogensvreter bij dat toerental. Buiten dat, horen en zien moet je vergaan bij dergelijke toerentallen....

Nogmaals, HOE meet jij dat toerental? want met die optische toerentellers waarbij je door een venster naar de rotor kijkt en dan de rotor "stilzet", kun je namelijk ook heel makkelijk per ongeluk het dubbele toerental aflezen.....
Andere mogelijkheid, is dat je een toerenregelaar zoals de Futaba GV-1 ingebouwd hebt. Stel dat je daar per ongeluk beide magneetjes positief ingelijmd hebt in de koppeling, dan meet je regelaar het dubbele toerental van wat je werkelijk draait.
Als ik juist zit met mijn vermoeden, draai je inderdaad, wat Tadango ook al opmerkt, met maar 900 toeren. Dat betekent, dat in dat geval de motor niet voldoende toeren maakt om zijn vermogen te ontwikkelen, en de heli met dat (dan opeens toch veel te lage) toerental niet los wil komen. Ook de fan heeft dan weinig stuurkracht, iets wat je helemaal in het begin ook opmerkte. Geef je dan bij zo'n te laag toerental veel teveel pitch, dan kan de motor het niet bolwerken, en gaat door zijn hoeven. Is logisch, snrf!

Groet, Bert

Mannen bedankt. Zondag meet Guy nogmaals mijn toerental. Het is niet mijn toerenmeter dus ik heb er weinig kennis van. Ik laat het weten maar denk wel dat mijn torentalmeting klopt. ook Machiel van Flycam melde mij 1900 toeren te draaien met de MD 900. Wordt vervolgd......

loges
 
Mannen bedankt. Zondag meet Guy nogmaals mijn toerental. Het is niet mijn toerenmeter dus ik heb er weinig kennis van. Ik laat het weten maar denk wel dat mijn torentalmeting klopt. ook Machiel van Flycam melde mij 1900 toeren te draaien met de MD 900. Wordt vervolgd......

loges

Mannen,

Vandaaag kwam ik op de volgende theorie. Mijn vraag aan jullie is of deze teorie klopt. Mijn os 70 draait volgens de fabrieksspecs 18000 toeren. Mijn gear ratio is 11.6. Ik weet niet of dat klopt (meervarianten mogelijk) maar ik ga ervan uit dat dat klopt. In theorie kan mijn rotor dan nooit meer toeren maken bij 100% motor rendement van 18000 : 11.6 = 1551 toeren.
De rotorkop kan dus niet meer toeren maken.

Graag jullie reactie.

loges
 
Mannen,

Vandaaag kwam ik op de volgende theorie. Mijn vraag aan jullie is of deze teorie klopt. Mijn os 70 draait volgens de fabrieksspecs 18000 toeren. Mijn gear ratio is 11.6. Ik weet niet of dat klopt (meervarianten mogelijk) maar ik ga ervan uit dat dat klopt. In theorie kan mijn rotor dan nooit meer toeren maken bij 100% motor rendement van 18000 : 11.6 = 1551 toeren.
De rotorkop kan dus niet meer toeren maken.

Graag jullie reactie.

loges


Ben ik nou gek? dat zei ik toch al, dat je bij dat soort toerentallen allang door je topvermogen heen bent, en dat er dus iets niet KAN kloppen aan je meting....
Voor je overbrengingsverhouding moet je even het koppelingstandwiel tellen.
22 tanden is precies 10:1
21 tanden is 10.7:1
20 tanden is 11.4:1
Dan weet je het.

Overigens, die 18.000 is max toegelaten toerental. Het toerental waarbij de motor het maximale vermogen levert, ligt lager, ik schat zo op 16 a 17 duizend. Zou, als je gearratio klopt, op ongeveer een headspeed van 1400 tot 1490 RPM op moeten leveren, en daarmee dus precies die 1450 die Vario opgeeft als optimaal.

Groet, Bert
 
Ben ik nou gek? dat zei ik toch al, dat je bij dat soort toerentallen allang door je topvermogen heen bent, en dat er dus iets niet KAN kloppen aan je meting....
Voor je overbrengingsverhouding moet je even het koppelingstandwiel tellen.
22 tanden is precies 10:1
21 tanden is 10.7:1
20 tanden is 11.4:1
Dan weet je het.

Overigens, die 18.000 is max toegelaten toerental. Het toerental waarbij de motor het maximale vermogen levert, ligt lager, ik schat zo op 16 a 17 duizend. Zou, als je gearratio klopt, op ongeveer een headspeed van 1400 tot 1490 RPM op moeten leveren, en daarmee dus precies die 1450 die Vario opgeeft als optimaal.

Groet, Bert


Ha die Bert.

Dus ga ik het maximum rendement uit de os70 halen. Hij staat nog rijk en ik kan nog wat met de pitchcurve spelen. De motor kan nog iets meer rendement geven op max afstelling. Dan KAN het dus niet dat die meting klopt. Overigens Tim op de club heeft de meting gedaan (Tim kennende iemand die echt wel weet waar hij mee bezig is en waar ik vertrouwen in heb) bevestigde na een telefoontje die meting. Hij melde wel dat bij exact de helft van die meting zijn beeld in zijn meter) ook stil staat. Maar bij 850 toeren kom je echt niet los en de motor draaide op behoorlijk vol vermogen toen ik een paar cm loskwam. Nou ja, hij vloog gisterenavond en een jankgeluid uit de os70 kan en mag dus geen reden zijn om aan te nemen dat mijn toerental van ongeveer 1500 overschreden wordt. Ik moet me van het motorgeluid dus maar niets aantrekken. Tim, misschien goed om jouw visie nog even te geven over je meter. Overigens ga ik de tanden tellen. Mocht de ratie 10:1 zijn dan zou bij 17000 toeren Tim zijn meting WEL kunnen kloppen en dan blijft het vreemd dat hij niet beter loskwam.

mvg loges

loges
 
Laatst bewerkt:
@ Jd1uth (pffft wat een lastige nick):

Nee, die tandwielverhouding geld alleen bij benzinemechanieken, en de NOTAR word niet in benzineuitvoering geleverd.

@Loges:

Tsja, ik wil niet naar doen, maar die Tim, die weet toch niet helemaal waar hij mee bezig is, blijkbaar. Al helemaal niet, als hij ook nog opmerkt dat hij bij "halve meting" ook een stilstaand beeld had, en toch volhoud dat de meting correct is. Dan weet hij niet hoe de meter werkt, en begrijpt hij het stroboscopisch meetprincipe ook niet helemaal.

Ik meldde dat al, dat het mogelijk is om per ongeluk een twee keer te hoge meting af te lezen.

Op de werkelijke halve meting, zie je in het beeld opeens een stilstaande vierbladsrotor als het ware. De eerstvolgende meting waarbij je een stilstaande tweebladsrotor ziet, is de juiste, en dat is de meting die Tim voor de halve meting aanzag. Iedereen die de werking van het meetprincipe kent had je dit kunnen vertellen. Jouw werkelijke toerental, is dus 850 toeren geweest of daarom trent, en bij dat toerental komt een niet te zware 160cm heli zoals de jouwe echt al wel min of meer los met 10 graden pitch (anders zou autoroteren ook een hachelijke zaak worden). Je motor wil echter bij dergelijke lage toerentallen geen vermogen leveren, en zakt in elkaar als je meer pitch geeft. Door de nogal lange overbrenging, hoort het toerental hoger aan als het in werkelijkheid is, en dus hebben jullie je vergist.

Gewoon afstellen tot je bij 1300 of hoger voor het eerst een stilstaande tweebladsrotor in het beeld ziet, en ik durf te wedden dat je heli als een droom zal vliegen.
Niet afgaan op het geluid, want de motor moet om goed te vliegen minstens 15000 toeren draaien, en in combinatie met die fan, zal dat een behoorlijk "hoogtoerig" geluid opleveren. Zoals ze vroeger op mijn opleiding zeiden: "zeker weten, door zuiver meten!" :D

Veel succes, Bert
 
Laatst bewerkt:
Back
Top