Hallo Loges: vanaf dat ik het kon meten
Hirobo Shuttle .30 Rotor diam 130 cm, 3 kg (1996) 1400 toeren
Vario Bell 47 G .90 FS Rotor diam 162 cm, 7 kg (2001) 1150 toeren
SkyFox Cub, .50 Rotordiam 1.40, 4 kg (2002) 1600 toeren
Vario Bell UH1D, .60 Rotordiam 162 cm, 5.8 kg (2003) 1300 toeren
Vario Cobra 23 cc Rotordiam 182 cm, 10. 5 kg (2005) 1150~1200 toeren
Vario BO105CBS, 23 cc, Rotordiam 188 cm (2009) 950 toeren.
Je ziet, op de SkyFox cub na, kom ik niet zelfs maar in de buurt van de 1700 toeren die jij zegt te draaien. maar das een kleine relatief zware heli.
Ik moet eerlijk zeggen, bij 1900 toeren moet je motor ook al tegen de 19000 toeren (of meer) draaien. Volgens mij is hij dan allang over zijn topvermogen heen. M.a.w. ik blijf het uiterst ongeloofwaardig vinden dat je dergelijke hoge toerentallen überhaupt haalt met 10 graden pitch.
Die grote luchtfan van de NOTAR is een behoorlijke vermogensvreter bij dat toerental. Buiten dat, horen en zien moet je vergaan bij dergelijke toerentallen....
Nogmaals, HOE meet jij dat toerental? want met die optische toerentellers waarbij je door een venster naar de rotor kijkt en dan de rotor "stilzet", kun je namelijk ook heel makkelijk per ongeluk het dubbele toerental aflezen.....
Andere mogelijkheid, is dat je een toerenregelaar zoals de Futaba GV-1 ingebouwd hebt. Stel dat je daar per ongeluk beide magneetjes positief ingelijmd hebt in de koppeling, dan meet je regelaar het dubbele toerental van wat je werkelijk draait.
Als ik juist zit met mijn vermoeden, draai je inderdaad, wat Tadango ook al opmerkt, met maar 900 toeren. Dat betekent, dat in dat geval de motor niet voldoende toeren maakt om zijn vermogen te ontwikkelen, en de heli met dat (dan opeens toch veel te lage) toerental niet los wil komen. Ook de fan heeft dan weinig stuurkracht, iets wat je helemaal in het begin ook opmerkte. Geef je dan bij zo'n te laag toerental veel teveel pitch, dan kan de motor het niet bolwerken, en gaat door zijn hoeven. Is logisch, snrf!
Groet, Bert