Hallo Loges, Tim en iedereen:
Ik ga hier nog een keer reageren, en daarna vind ik het goed, dan heb ik gedaan wat ik kon. Ik heb nergens moeite mee, maar deze liep al bijna uit de klauw, en daar is dit forum niet voor.
Loges, bij deze een "korte" omschrijving, die als je hem helemaal volgt, vrijwel 100% gegarandeerd en goed vliegende Vario schaalkist oplevert.
Zoals je uit eerdere posten van mij kan zien, heb ik er al een aantal van mezelf afgesteld, en voor anderen nogeens minstens het dubbele aantal. Géén van deze kisten bevat een toerenregelaar, en meestal meet ik naderhand pas wat het toerental is, en alleen "om het weten", nietomdat het niet goed zou zijn. De methode is min of meer hufterproof. Of je deze methode volgt, moet je zelf weten, maar het is het laatste wat ik er over zeg.
Als je deze methode volgt, en het werkt niet, moet je niet bij mij komen, want dan kan ik je vanaf hier en nu al zeggen dat je iets fout gedaan hebt. Dan moet je gewoon overnieuw beginnen, en op zoek gaan naar je meet,- of instelfout. De methode is als volgt: (volgorde is belangrijk, en alles staat of valt met nauwkeurig werken)
Vergeet alle afstellingen die je nu in je zender hebt staan , want de praktijk (jouw problemen waar je over post) hebben bewezen dat die instellingen niet goed
kunnen zijn!
Basisinstelling: pitchcurve in de zender, bij het midden van de stick moet de curve op 50% staan, de rest van de curve is (nu nog) niet belangrijk. Voorlopig even op 0 tot 100%
De servo's onder de tuimelschijf moeten met de hevels horizontaal staan als de pitch-stick in het midden staat. Servo hevel lengte tussen de 15 en 17 mm
Nu de stuurstangen tussen servo's en tuimelschijf zodanig afstellen, dat de tuimelschijf horizontaal staat, met 13~15 mm tussen tuimelschijf en domlager. Vervolgens de gebogen stuurstangen van de rotorkop zodanig afstellen, dat de paddels horizontaal staan
en dat het schuifblok van de schaarmixer midden tussen rotorkop en tuimelschijf staat, en de rechte stangen zodanig afstellen, dat ze
allebei even lang zijn, én dat je een pitch hebt van
tussen de 5 en de 6 graden.
Vervolgens stel je de eerst de swashtravel zodanig in, dat je bij minimum pitch -2 graden hebt, daarna de pitchcurve zodanig dat je bij maximum pitch +9 graden hebt. Als je in je zender geen apart menu voo swashtravel en pitch curve hebt, dan beide waardes met de pitchcurve instellen. Zorg dat deze metingen absoluut kloppen, en laat ze desnoods door iemand controleren/corrigeren. De tussenliggende punten van de pitchcurve zo instellen, dat de pitchcurve soepel verloopt, ofwel, als je de stick langzaam van minimum naar maximum beweegt, moet de tuimelschijf regelmatig meegaan, onderin wat sneller als bovenin, maar met zo weinig mogelijk schokkerige overgangen, want dat gaat later lastig sturen.
De gasservo zodanig instellen, dat je (met Idle-up
uitgeschakeld) met de stick (sommige zenders hebben een gas trim, andere een cut-off switch, daar ga ik verder niet op in) van stationair naar volgas kunt sturen, en een mogelijkheid hebt om de motor af te zetten met de zender.
Om te beginnen, zet je de gascurve (Idle-up 1) gewoon op alle punten heel laag, ik noem een zijstraat, 25 procent. In elk geval een waarde waarbij de heli absoluut niet vliegt, maar je bij minimum pitch al wel flink wat toeren hebt. Het toerental wat je tot nog toe had, die 850 toeren, is hiervoor een mooie beginwaarde (de heli heeft immers al bewezen bij dit toerental absoluut niet te vliegen

).
Tijd om de gascurve in te stellen. Hoe je dit in de praktijk doet kan varieren, je kunt de pitchstick in het midden zetten, en dat iemand je helpt door de gascurve te verstellen terwijl jij staat te sturen, maar ik vind dat link. Pesoonlijk doe ik het in mijn eentje, door poging voor poging de gascurve een paar procentjes hoger te zetten. Let wel:
eerst alleen het middenpunt van de gascurve instellen!!!!
Je gaat nu de situatie creëren dat de heli alleen in het midden van de stick voldoende vermogen krijgt om te vliegen. Nu stel je de heli op het veld op, en start de motor. Je zet de stick in het midden en Je stelt de curve nu zo ver in, dat de heli net wel, net niet loskomt, en dat is bij 5~6 graden pitch, dus
automatisch heb je nu het juiste toerental te pakken. Zonder meting, of wat dan ook. Vanaf dit punt verander je het middenpunt van de pitchcurve en het middenpunt van de Gascurve niet meer.
De onderkant van de gascurve stel je zo in, dat vanaf stick midden naar minimum pitch het toerental op het gehoor goed hoorbaar daalt, maar bij minimum pitch mag de heli echt nog wel flink toeren hebben. De bovenkant van de gascurve stel je voorzichtig in kleine stapjes zo in, dat het toerental bij pitchgeven (verticaal klimmen) op het gehoor gelijk blijft.
Als je dit een betje precies doet, heb je nu een instelling, waarbij de heli licht word op pitch midden, en nét boven pitchmidden pas loskomt. Dit is de prettigste instellin in mijn ogen, omdat je dan niet hoovert op een "knik" in de pitchcurve, maar net tussen twee knikken in, waardoor de pitchcontrol wat makkelijker word.
Deze instelling is volledig vliegbaar, het toerental zal altijd binnen de grenzen van het toelaatbare liggen, omdat Vario zijn heli's nu eenmaal zo ontwerpt, dat ze met deze pitchinstelling en dit toerental moeten hooveren. Kleine aanpassingen kun je doen zodra je aan de heli gewend bent, of als je de motor beter afgesteld hebt.
Let wel: zet je de motor magerder, dan moet je wel eerst je gascurve controleren, want hij krijgt dan de neiging een hoger toerental te gaan lopen.
Neem de tijd om deze curves goed in te stellen, en besteed vooral flink tijd om deze curves tijdens hoovervlucht te testen.
Je hebt er namelijk niks aan, als je gelijk rond gaat vliegen, en tijdens de landingsaanvlucht blijken de curves niet te kloppen. Dan is het einde heli. Beter een paar tankjes hooveren, en zeker weten dat alles goed is. Sowieso moet een schaalkist
altijd minstens een uur in hoover blijven als shake-down test, ofwel, afwachten of er niet iets loskomt, warm loopt of anderszins fout gaat. Doe je dit niet, dan loop je alweer de kans, dat er op hoogte en snelheid toch iets onverwachts fout gaat, en dan zit je met de gebakken peren. Persoonlijk vlieg ik een heli eerst minstens 3~4 draaiuren voordat ik zelfs maar met de afwerking begin, gewoon om zeker te zijn dat technisch alles in orde is.
Dit is niet de enige methode om een heli af te stellen, het is wel een van de weinige, waarbij je met alleen een pitchmeter je heli een goede basisafstelling kunt geven zonder dat het fout gaat. Of je het zo gaat doen, moet je zelf weten, ik bemoei me er verder niet meer mee!
Succes ermee.
Groet, Bert
PS: die motor die je hebt, de OS 70 dat is in verhouding een afschuwelijk krachtig ding, die levert dat vermogen echt wel. Alleen als je met te weinig gas teveel pitch geeft, komt hij niet op toeren, en een tweetakt heeft toeren nodig voordat hij vermogen kan leveren, ongeacht hoever de gasklep open staat.
Bovenstaande instellinge garanderen dat je dat voor elkaar krijgt.