vario md 900 en notar systeem (lucht)

@ Jd1uth (pffft wat een lastige nick):
Tsja, ik wil niet naar doen, maar die Tim, die weet toch niet helemaal waar hij mee bezig is, blijkbaar. Al helemaal niet, als hij ook nog opmerkt dat hij bij "halve meting" ook een stilstaand beeld had, en toch volhoud dat de meting correct is. Dan weet hij niet hoe de meter werkt, en begrijpt hij het stroboscopisch meetprincipe ook niet helemaal.

en dat is de meting die Tim voor de halve meting aanzag

Heren,

Ik ben 'die Tim' en ik heb de heli gemeten toen hij op de grond stond. Ik zal me even met de discussie bemoeien omdat hier allemaal zaken staan die ik gezegd en gedaan zou hebben die niet kloppen.

Ik heb de heli een keer gemeten met een optische tach. Toen we hebben gemeten was nog niet de mogelijkheid dat het toerental onder de 1000 zou kunnen liggen geopperd. Ik heb gewoon gemeten en we gingen er toen vanuit dat het toerental ongeveer goed zou zijn op basis van ervaring en geluid. De rotor disk stond stil bij 1760 toeren op de tach.

Pas later zonder dat we op het veld waren om iets te controleren is het idee in onze gedachten gekomen dat het mogelijk is met een optische tach het halve toerental te meten als je niet oplet. Dit gebeurt normaal nooit omdat je meestal wel door hebt dat het toerental < 1000 is. Wij vroegen ons toen af of we mogelijk op het verkeerde been gezet waren door het extra geluid van de ventilator voor de staart. Een nieuwe meting waarbij je oplet of je niet het halve toerental meet is dus gewenst.

Verder is er niets gebeurd. Ik heb zeker ook tijdens de meting niet gezegd dat ik iets wel of niet voor een halve meting aanzag. Tijdens de meting is half RPM nooit ter sprake geweest.

Ik weet dus niet waar de onzin vandaan komt die in bovenstaande quotes te lezen is waarin staat dat ik dingen gezegd of gedaan zou hebben.

Het is ook niet zeker wat het toerental was in de lucht. Er is alleen kort een keer gemeten (op de grond) of het toerental mogelijk te laag was om te vliegen en verder is aan de meting geen aandacht geschonken. Als je echt conclusies wilt trekken dan moet je je op dat punt focussen en opnieuw meten op de grond en in de lucht.

(Dus waar was je zaterdag? :-) )
 
Hallo Tim (Halt)

Nou eerst maar even wat dingen uit de wereld helpen: Ik heb niet de bedoeling, ook niet gehad, wie dan ook tegen de schenen te schoppen.

Als je het wel zo opgevat hebt, dan bied ik daar mijn excuus voor aan, klaar en simpel.

Maar ik wil wel graag even opmerken, dat voor je je in je goede naam en eer aangetast voelt, even de discussie te lezen van begin tot eind.

Dan zul je zien, dat Loges meerdere malen gevraagd is: Hoe is het toerental gemeten, zonder dat daar antwoord op kwam, Loges heeft een aantal keer gezegd dat: "het toerental is 1700 (of welke waarde dan ook, daar gaat het nu niet om) en de meting is goed". Geen verklaring van welke meetmethode en hoe en wat, waaruit eventueel een verklaring voor de meetfout word gegeven.

Verder, als je de discussie leest, is er door meerder personen, meerdere malen gemeld, "joh, dat kan niet, meet nog eens opnieuw".
En Loges blijft volhouden dat de meting goed is, en gaat op een gegeven moment zo ver te stellen dat de bewering van de fabrikant dat de heli bij 1450 toeren probleemloos moet vliegen, niet kan kloppen.
Het kon overal aan liggen, behalve aan de meting.
Terwijl er ook al halverwege de discussie duidelijk aangegeven is dat als het een optische tachometer is, dat je dan makkelijk het dubbele toerental gemeten kan worden. Zelfs dan valt het kwartje niet, en meld Loges gewoon dat jij dat wel gezien zou hebben, en toch zou het toerental nu 1900 zijn. Dat zijn zijn woorden, niet de mijne.

Verder heb ik, jou niet kennende, puur gereageerd, op wat Loges vertelde over hoe de meting verlopen was.

Na alle beweringen van "de meting is goed" kreeg ik een beetje de balorigheid in, en daar is mijn opmerking uit voortgekomen.

Neem het me kwalijk als je wilt, maar ik heb toch in het begin van de discussie bij minstens een gelegenheid duidelijk gevraagd: geef duidelijke gegevens, en vertel hoe je gemeten hebt, want ander kunnen we je niet helpen uit zoeken waar het fout gaat. Als er dan geen duidelijke gegevens komen, maar door Loges word de indruk gewekt dat de heli uitgebreid gemeten is, door de stelligheid waarmee hij volhoud dat het toerental 1700 toeren was, uiteindelijk jouw naam genoemd als de gene die de meting gedaan heeft, tsja.... Nogmaals, neem het me gerust kwalijk als je dat wilt, maar ik denk dat je dan de verkeerde persoon te pakken hebt.

Nu wil ik ook Loges niet tegen zijn schenen schoppen, verre van dat. Maar ik van mijn kant heb dacht ik voldoende geprobeerd iemand te helpen de fout te identificeren, of dat nu een mechanische, bouw, denk of meetfout was. Er zijn nota bene 3 pagina's discussie over volgeschreven door mij en anderen, met daarin voldoende keren de aanwijzijn dat een combinatie van een dergelijk toerental met de genoemde pitchhoek in combinatie met het vlieggewicht gewoon niet kúnnen kloppen....

Vriendelijke groet, en hopelijk no hard feelings,

Bert

PS: als je me quote, dan graag wel nauwkeurig, want nu lijkt het nét alsof ik tegen jd1uth gezegd heb dat jij niet wijs was, terwijl ik tegen hem alleen iets opmerkte over een tandwielverhouding.
 
Laatst bewerkt:
No hard feelings at all. Ik wilde echter niet laten staan dat ik incompetent was en niet weet wat ik aan het doen ben. Laten we er geen woorden meer aan vuil maken.
 
Als het goed is moet je deze tandwielen er in hebben 85 : 23

Heb inderdaad niet goed gekeken geld voor de 431 bladen maar dan voor de benzine. de 431 bladen worden aanbevolen voor een 2 blad versie van de
md900 en daar stond deze verhouding van tandwielen bij maar had even niet gezien dat het voor de benzine gelde Foutje
 
Heb inderdaad niet goed gekeken geld voor de 431 bladen maar dan voor de benzine. de 431 bladen worden aanbevolen voor een 2 blad versie van de
md900 en daar stond deze verhouding van tandwielen bij maar had even niet gezien dat het voor de benzine gelde Foutje

Mede vlieggenoten,

Gelukkig dat iedereen en alles weer rechtgezet is. Ook moet het duidelijk zijn dat ik zelf geen verstand heb van meetapparatuur en zelf niet over apparatuur beschik. We gaan dus weer opnieuw bekijken hoe eea zich verhoudt. Ik kan alleen melden dat ten tijde van de meting mijn motor redelijk vol vermogen draaide, dus als dat dan de helft zou zijn (850 toeren) dat ik mij niet kan voorstellen dat mijn motor/instellingen er nog even ongeveer 500 toeren op de rotor bij zou kunnen leveren, maar we gaan het zien. Ik laat het jullie weten.

loges
 
Hallo Loges, Tim en iedereen:

Ik ga hier nog een keer reageren, en daarna vind ik het goed, dan heb ik gedaan wat ik kon. Ik heb nergens moeite mee, maar deze liep al bijna uit de klauw, en daar is dit forum niet voor.

Loges, bij deze een "korte" omschrijving, die als je hem helemaal volgt, vrijwel 100% gegarandeerd en goed vliegende Vario schaalkist oplevert.
Zoals je uit eerdere posten van mij kan zien, heb ik er al een aantal van mezelf afgesteld, en voor anderen nogeens minstens het dubbele aantal. Géén van deze kisten bevat een toerenregelaar, en meestal meet ik naderhand pas wat het toerental is, en alleen "om het weten", nietomdat het niet goed zou zijn. De methode is min of meer hufterproof. Of je deze methode volgt, moet je zelf weten, maar het is het laatste wat ik er over zeg.

Als je deze methode volgt, en het werkt niet, moet je niet bij mij komen, want dan kan ik je vanaf hier en nu al zeggen dat je iets fout gedaan hebt. Dan moet je gewoon overnieuw beginnen, en op zoek gaan naar je meet,- of instelfout. De methode is als volgt: (volgorde is belangrijk, en alles staat of valt met nauwkeurig werken)

Vergeet alle afstellingen die je nu in je zender hebt staan , want de praktijk (jouw problemen waar je over post) hebben bewezen dat die instellingen niet goed kunnen zijn!
Basisinstelling: pitchcurve in de zender, bij het midden van de stick moet de curve op 50% staan, de rest van de curve is (nu nog) niet belangrijk. Voorlopig even op 0 tot 100%
De servo's onder de tuimelschijf moeten met de hevels horizontaal staan als de pitch-stick in het midden staat. Servo hevel lengte tussen de 15 en 17 mm
Nu de stuurstangen tussen servo's en tuimelschijf zodanig afstellen, dat de tuimelschijf horizontaal staat, met 13~15 mm tussen tuimelschijf en domlager. Vervolgens de gebogen stuurstangen van de rotorkop zodanig afstellen, dat de paddels horizontaal staan en dat het schuifblok van de schaarmixer midden tussen rotorkop en tuimelschijf staat, en de rechte stangen zodanig afstellen, dat ze allebei even lang zijn, én dat je een pitch hebt van tussen de 5 en de 6 graden.

Vervolgens stel je de eerst de swashtravel zodanig in, dat je bij minimum pitch -2 graden hebt, daarna de pitchcurve zodanig dat je bij maximum pitch +9 graden hebt. Als je in je zender geen apart menu voo swashtravel en pitch curve hebt, dan beide waardes met de pitchcurve instellen. Zorg dat deze metingen absoluut kloppen, en laat ze desnoods door iemand controleren/corrigeren. De tussenliggende punten van de pitchcurve zo instellen, dat de pitchcurve soepel verloopt, ofwel, als je de stick langzaam van minimum naar maximum beweegt, moet de tuimelschijf regelmatig meegaan, onderin wat sneller als bovenin, maar met zo weinig mogelijk schokkerige overgangen, want dat gaat later lastig sturen.

De gasservo zodanig instellen, dat je (met Idle-up uitgeschakeld) met de stick (sommige zenders hebben een gas trim, andere een cut-off switch, daar ga ik verder niet op in) van stationair naar volgas kunt sturen, en een mogelijkheid hebt om de motor af te zetten met de zender.
Om te beginnen, zet je de gascurve (Idle-up 1) gewoon op alle punten heel laag, ik noem een zijstraat, 25 procent. In elk geval een waarde waarbij de heli absoluut niet vliegt, maar je bij minimum pitch al wel flink wat toeren hebt. Het toerental wat je tot nog toe had, die 850 toeren, is hiervoor een mooie beginwaarde (de heli heeft immers al bewezen bij dit toerental absoluut niet te vliegen ;) ).
Tijd om de gascurve in te stellen. Hoe je dit in de praktijk doet kan varieren, je kunt de pitchstick in het midden zetten, en dat iemand je helpt door de gascurve te verstellen terwijl jij staat te sturen, maar ik vind dat link. Pesoonlijk doe ik het in mijn eentje, door poging voor poging de gascurve een paar procentjes hoger te zetten. Let wel: eerst alleen het middenpunt van de gascurve instellen!!!!
Je gaat nu de situatie creëren dat de heli alleen in het midden van de stick voldoende vermogen krijgt om te vliegen. Nu stel je de heli op het veld op, en start de motor. Je zet de stick in het midden en Je stelt de curve nu zo ver in, dat de heli net wel, net niet loskomt, en dat is bij 5~6 graden pitch, dus automatisch heb je nu het juiste toerental te pakken. Zonder meting, of wat dan ook. Vanaf dit punt verander je het middenpunt van de pitchcurve en het middenpunt van de Gascurve niet meer.
De onderkant van de gascurve stel je zo in, dat vanaf stick midden naar minimum pitch het toerental op het gehoor goed hoorbaar daalt, maar bij minimum pitch mag de heli echt nog wel flink toeren hebben. De bovenkant van de gascurve stel je voorzichtig in kleine stapjes zo in, dat het toerental bij pitchgeven (verticaal klimmen) op het gehoor gelijk blijft.
Als je dit een betje precies doet, heb je nu een instelling, waarbij de heli licht word op pitch midden, en nét boven pitchmidden pas loskomt. Dit is de prettigste instellin in mijn ogen, omdat je dan niet hoovert op een "knik" in de pitchcurve, maar net tussen twee knikken in, waardoor de pitchcontrol wat makkelijker word.
Deze instelling is volledig vliegbaar, het toerental zal altijd binnen de grenzen van het toelaatbare liggen, omdat Vario zijn heli's nu eenmaal zo ontwerpt, dat ze met deze pitchinstelling en dit toerental moeten hooveren. Kleine aanpassingen kun je doen zodra je aan de heli gewend bent, of als je de motor beter afgesteld hebt.
Let wel: zet je de motor magerder, dan moet je wel eerst je gascurve controleren, want hij krijgt dan de neiging een hoger toerental te gaan lopen.
Neem de tijd om deze curves goed in te stellen, en besteed vooral flink tijd om deze curves tijdens hoovervlucht te testen.
Je hebt er namelijk niks aan, als je gelijk rond gaat vliegen, en tijdens de landingsaanvlucht blijken de curves niet te kloppen. Dan is het einde heli. Beter een paar tankjes hooveren, en zeker weten dat alles goed is. Sowieso moet een schaalkist altijd minstens een uur in hoover blijven als shake-down test, ofwel, afwachten of er niet iets loskomt, warm loopt of anderszins fout gaat. Doe je dit niet, dan loop je alweer de kans, dat er op hoogte en snelheid toch iets onverwachts fout gaat, en dan zit je met de gebakken peren. Persoonlijk vlieg ik een heli eerst minstens 3~4 draaiuren voordat ik zelfs maar met de afwerking begin, gewoon om zeker te zijn dat technisch alles in orde is.

Dit is niet de enige methode om een heli af te stellen, het is wel een van de weinige, waarbij je met alleen een pitchmeter je heli een goede basisafstelling kunt geven zonder dat het fout gaat. Of je het zo gaat doen, moet je zelf weten, ik bemoei me er verder niet meer mee!

Succes ermee.

Groet, Bert

PS: die motor die je hebt, de OS 70 dat is in verhouding een afschuwelijk krachtig ding, die levert dat vermogen echt wel. Alleen als je met te weinig gas teveel pitch geeft, komt hij niet op toeren, en een tweetakt heeft toeren nodig voordat hij vermogen kan leveren, ongeacht hoever de gasklep open staat.
Bovenstaande instellinge garanderen dat je dat voor elkaar krijgt.
 
Laatst bewerkt:
[Succes ermee.

Groet, Bert

PS: die motor die je hebt, de OS 70 dat is in verhouding een afschuwelijk krachtig ding, die levert dat vermogen echt wel. Alleen als je met te weinig gas teveel pitch geeft, komt hij niet op toeren, en een tweetakt heeft toeren nodig voordat hij vermogen kan leveren, ongeacht hoever de gasklep open staat.
Bovenstaande instellinge garanderen dat je dat voor elkaar krijgt.[/QUOTE]


Goedenavond Bert,,

Dank voor je inzet echter de uitgangspunten die jij beschrijft hanteer ik zelf ook. Toch heb ik alles weer nagemeten vanavond en heb exact kleine afwijkingen aangepast die jij hebt beschreven. Conclusie: Met vol gas vermogen (wel rijk) kom ik niet los(max met 9%). Medeclubgenoten hebben vanavond met me meegekeken. Men had de idee dat de rotor onvoldoende snelheid maakt ondanks het toerental van de motor. Ik heb geen slippende koppeling denk ik want die zou wel eens zeer warm kunnen worden. Ik ben net als gisteren uiteindelijk door met de curven af te wijken van die je beschreef op 2 meter gekomen, net als de vorige keer. Nogmaals met de motor vol gas. Alles gechecked, rijk met behoorlijke rook (coolpower) maar vol gas. Mijn conclusie is dat mijn motor nu exact moet worden afgeregeld(magerder) om net die paar procent meer te halen om voldoende pitch te halen. Ik weet waar ik mee bezig ben, ben niet gek. Ik rij desnoods van de week naar je toe. Mag jij alles nakijken, meten en gaan we "vliegen". Voor mij resteerd maar 1 vraag. Hoeveel meer vermogen haalt mijn motor met een exacte, niet rijke afstelling. Het gaat echt om pey nuts, om een paar procent vermogen. Dus nogmaals halve pitch, 5 a 6 graden, 100 procent toerental doet NIETS. Meer picht bij dat toerental doet net iets maar onvoldoende. En vol gas is vol gas, ik heb na de ontvanger uit te hebben gezet(motor uit) met de hand gecontroleerd of de carburator vol open stond en dat was het geval. Dus heliperfect gebouwd, instellingen goed!

Zeg jij het maar.

PS ik rijdt echt naar je toe desnoods zodat je zelf overtuigd bent van wat ik beschrijf. Ik vlieg ook met een Bell 47g zonder problemen.

mvg loges
 
Laatst bewerkt:
Hoi Loges,

Jouw heli heeft een behoorlijk "korte" gearing, wat inhoud dat je heel hoog motortoerental (veel herrie) hebt, met relatief weinig toeren aan de rotor. Verkijk je niet op die dingen, je heli jankt al aardig tegen de tijd dat je ongeveer voldoende rotortoeren hebt. Vandaar dat ik ook van mening was, dat je toerental niet kon kloppen. (bij 1900 omwentelingen draait jouw motor 21000 toeren, of daaromtrent, en dat is een toerental waarbij horen en zien je vergaat, werkelijk beangstigend, maar waarbij je motor ook nog niet de helft van zijn maximale vermogen levert).
Het toerental wat je zoekt, ligt bij ongeveer 17000 aan de motor, en daaruitvolgend ongeveer 1400 aan de rotor.

He vet je motor staat, kan ik uiteraard vanaf hier niet beoordelen. Hoeveel heeft hij al gelopen (is hij dus goed ingelopen of niet), en hoeveel verbruikt hij, (ongeveer).
Je motor zou bij goed vliegende heli (dus ruim voldoende vermogen, en helaas heb je dat nu niet) de tank in ongeveer 12 minuten voor 2/3 tot 3/4 leeg moeten trekken. Dat is een normaal brandstofverbruik, voor een motor van dat vermogen, uitgaande van dat Vario met een vermogensreserve uitgaat (en dat doen ze!!!)

Ik zeg dit niet zomaar. Jouw motor staat opgegeven voor 2.6 pk bij 17000 toeren als ik me niet vergis, of mogelijk zelfs meer. Je stookt brandstof met 30% Nitro (schrijf je tenminste), dus dat vermogen komt er uit, ALS je daadwerkelijk ongeveer 17000 toeren aan de kruk hebt, en de naald niet te rijk staat.

Je praat niet over een paar procenten, je praat over veel procenten (mijn BO van 12 kilo heeft minder vermogen geïnstalleerd, en komt moeiteloos van de grond).

Ik weet niet hoe jouw vrije tijd zit, maar je bent van harte welkom, een PB is onderweg.

Groet, Bert
(die je graag helpt je heli vliegend te krijgen)
 
Laatst bewerkt:
Aan allen:

Ondertussen is er contact tussen Loges en mij, en hopelijk krijgen we de heli aan het vliegen (ik ben er van overtuigd van wel). Wat mij betreft, discussie hier geëindigd. Of dit draadje op slot mag is niet aan mij om te bepalen.

Groet, Bert
 
Laatst bewerkt:
Brutus,

Ik volg dit draadje vanaf de zijlijn en ben toch erg benieuwd wat het "probleem" is/was. Dus zou het echt jammer vinden als de oplossing niet gemeld zou worden omdat het draadje dicht gegooit is!

Als ik het zo lees lijkt het dat de motor veel te rijk staat maar ja wie ben ik.
 
Hey John,

Tsja, zodra ik het je kan vertellen, doe ik het.

Echter, Loges was van plan langs te komen, maar ik heb daarna niks meer gehoord. Er zijn ondertussen twee prachtige volkomen windstille avonden "verloren gegaan", maar wellicht heeft Loges inderdaad gewoon zijn hoofdsproeier (minstens) een volle slag dichtgedraaid, en is het probleem al verholpen. Nogmaals, ik weet het niet, maar als het aan mij ligt, word de oplossing hier gemeld. Helaas, het is niet aan mij.


Groet, Bert

PS: tuurlijk heb ik die windstille avonden zélf wél benut!
Ook een multi vliegt met zulk weer als een eitje....
 
Laatst bewerkt:
Hey John,

Tsja, zodra ik het je kan vertellen, doe ik het.

Echter, Loges was van plan langs te komen, maar ik heb daarna niks meer gehoord. Er zijn ondertussen twee prachtige volkomen windstille avonden "verloren gegaan", maar wellicht heeft Loges inderdaad gewoon zijn hoofdsproeier (minstens) een volle slag dichtgedraaid, en is het probleem al verholpen. Nogmaals, ik weet het niet, maar als het aan mij ligt, word de oplossing hier gemeld. Helaas, het is niet aan mij.


Groet, Bert

PS: tuurlijk heb ik die windstille avonden zélf wél benut!
Ook een multi vliegt met zulk weer als een eitje....


Hoi Bert,

Ben druk met mijn werk geweest. Daarnaast heb ik een probleempje ontdekt in mijn mechaniek. Het betreft het open aan de binnenkant voorzien van tandwielen dat met 6 schroeven vastzit op de behuizing.Die schroefjes waren losgelopen en hadden mijn mechaniekconstructie geraakt. Wellicht heeft dit ook een sterk remmend effect gehad hoewel dat de laatste avond ontstaan is. Het hele mechaniek ligt nu even uit elkaar. Wat ik van Vario waardeloos vind zijn de gewone schroeven. Geef mij maar kruiskoppen of inbus. Maar goed dat terzijde. Blijkbaar moet ik die schroefjes die knellen in kunststof ook nog extra zekeren. Ik was er behoorlijk verveldend van want dit zijn rotklussen. Om het tandwiel te inspecteren aan de binnenkant moet je letterlijk dit mechaniek afbreken. Ik laat mijn verdere bevindingen uiteraard weten maar heb even een paar dagen nodig voor ik weer vlieg


groet loges
 
Drupje auto lak (of andere verf) op de kop en dat trekt er een beetje tussen en borgt de schroeven.
 
Hoi Loges,

Als je een "rem" op je mechaniek hebt, höör je dat toch ? :confused:

De motor wordt dan letterlijk gesmoord en als je, zoals je zegt al een vliegend model hebt verbaast mij dat een beetje.

Ik woon niet ver bij je vandaan, dus als je hulp nodig hebt....
 
Hoi Loges,

Als je een "rem" op je mechaniek hebt, höör je dat toch ? :confused:

De motor wordt dan letterlijk gesmoord en als je, zoals je zegt al een vliegend model hebt verbaast mij dat een beetje.

Ik woon niet ver bij je vandaan, dus als je hulp nodig hebt....


Bedankt Rhelie maar eerst ga ik vanaviond de mechaniek in elkaar zetten. Zoals ik al meldde is dit de laatste vlucht gebeurd op het einde. Ik denk dat als ik wederopm had gestart mijn heli helemaal niet van de grond had afgekomen. Zoals ik al aangaf zit de oplossing van het oorspronkelijke probleem in de motorafstelling. Dat weet ik zeker. Hij zal armer lopen met net iets meer toeren waardoor ik net wat meer pitchvermogen krijg.

loges
 
Je gas/pitchcurve aanpassen kan ook heel goed helpen. Als jij teveel pitch hebt voordat de motor op toeren komt dan smoor je hem. Dan kan die kleine afstelling op de naald enorm veel uitmaken. Ik zou beginnen met weinig pitch en dit langzaam opvoeren indien nodig. Als je max pitch op 6-7 graden zet bij 100% motor vermogen dan moet je veel makkelijker dat toerental halen. Probeer ook eerder je gas curve hoger te zetten zodat de motor al beter op toeren kan komen voordat je teveel pitch hebt.
 
Hallo Loges,

Je schrijft wat onduidelijk waar het het probleem met de losgelopen schroefjes betreft. Bedoel je de zes schroefjes waarmee het binnentandwiel aan het vrijlooplager vast zit?

Ik denk niet dat dit je probleem is. Als hier een probleem optreed, breekt de boel af, en blokkeert. Als de schroefjes gewoon een beetje los zit, zal vanwege het vet ter plaatse de aandrijving zelfs niet eens merkbaar zwaarder lopen. Hooguit hoor je een wat ratelend geluid.

Maar ik vind dit heel vreemd. Ik heb in meer dan 15 jaar uitsluitend Vario vliegen, nog niet meegemaakt dat deze verbinding loskwam. Dit heeft niks met de schroefjes te maken, want ik gebruik deze schroefjes gerust iedere keer opnieuw, ook na reparatie/reviesie/onderhoud. Ze beschadigen niet eens noemenswaardig na enige malen los en vast gedraaid te zijn. Maar dan moet je wel een goed passende schroevendraaier gebruiken uiteraard. En je moet ze borgen met loktite, want dat staat héél duidelijk in de beschrijving!!! (je schrijft tenminste: "Blijkbaar moet ik die schroefjes die knellen in kunststof ook nog extra zekeren") Vario kan er ook niks aan doen als jij je heli monteert met ongeschikt gereedschap, of borgmiddel vergeet aan te brengen. Deze verzonken schroeven zijn gekozen vanwege de beschikbare hoogte in het tandwiel, inbus of kruiskop past daar gewoon niet.

Als deze bevestiging losgelopen is, raad ik je zeer dringend aan, je hele mechaniek van top tot teen goed na te kijken, want dan heb je blijkbaar wat slordig gebouwd.

Wat je zelf al meldde in PB, namelijk een brandstofverbruik van bijna een halve liter Coolpower 30% in vijf minuten, geeft mij maar een mogleijke conclusie: die motor staat veel te rijk, en het verbaast me eigenlijk dat hij lopen wil....

Het volgende bedoel ik absoluut niet lullig, maar het is het beste advies wat ik je kan geven onder de omstandigheden: Of je nou bij mij langs komt of bij iemand anders, mij maakt het niet uit, maar ga in godsnaam nu eens ophouden met aanmodderen, en laat het doen door iemand die weet waar hij mee bezig is. Want ik zie het er van komen dat je een prachtige heli bouwt, het door je eigen onkunde een grote sof word, en "de waardeloze constructie van Vario" krijgt de schuld! Laat je heli door een deskundige afstellen en invliegen, en ik kan je vrijwel 100% zeker garanderen dat je een fijn vliegende heli hebt, waar je jaren plezier van kunt hebben! Zoals je nu bezig bent, moet ik helaas constateren dat het allemaal wat gevaarlijk begint te worden.....

Ik kan je uit eigen ervaring zeggen, dat het NIET aan de constructie of constructeur zal liggen. Vario heli's vliegen 100% zeker, mits je ze goed bouwt en afstelt. Ergo: als het niet vliegt, moet je de fout zoeken bij de dingen die je zelf fout doet. Sorry, maar het is écht niet anders. Dit kan ik toch echt met grote zekerheid zeggen na verscheidene Vario's zonder noemenswaardige problemen gebouwd en ingevlogen te hebben.

Groet, en succes.

Bert

PS: mijn aanbod om je te helpen, staat nog steeds. Maar verder ga ik me niet meer met deze discussie bemoeien, want je luistert toch niet.
Wil je hulp, bel maar en kom maar langs, je bent welkom. Via het forum ga ik het niet meer proberen, dat werkt toch niet.

Ik ben nog in Nederland tot ongeveer het weekend van 12 en 13 September. Tot dan heb ik tijd voor je, daarna ben je te laat, want dan ben ik weer aan het werk.
 
Laatst bewerkt:
Huuuu, een halve liter per 5 minuten?? das voor mij duidelijk.....Volgens mij druipt de brandstof uit de uitlaat en staat je motor veel te rijk. Het is al meer tegen je gezegt, modder niet verder aan en laat iemand ander naar je heli/motor kijken.

Ik ben het met brutus eens, het zou echt zonde zijn om door je eigen onkunde je heli op een hoop te vliegen. Het is echt geen schande om hulp te "vragen", het kan je op termijn een hoop geld en frustraties besparen.
 
Hallo Loges,

Je schrijft wat onduidelijk waar het het probleem met de losgelopen schroefjes betreft. Bedoel je de zes schroefjes waarmee het binnentandwiel aan het vrijlooplager vast zit?

Ik denk niet dat dit je probleem is. Als hier een probleem optreed, breekt de boel af, en blokkeert. Als de schroefjes gewoon een beetje los zit, zal vanwege het vet ter plaatse de aandrijving zelfs niet eens merkbaar zwaarder lopen. Hooguit hoor je een wat ratelend geluid.

Maar ik vind dit heel vreemd. Ik heb in meer dan 15 jaar uitsluitend Vario vliegen, nog niet meegemaakt dat deze verbinding loskwam. Dit heeft niks met de schroefjes te maken, want ik gebruik deze schroefjes gerust iedere keer opnieuw, ook na reparatie/reviesie/onderhoud. Ze beschadigen niet eens noemenswaardig na enige malen los en vast gedraaid te zijn. Maar dan moet je wel een goed passende schroevendraaier gebruiken uiteraard. En je moet ze borgen met loktite, want dat staat héél duidelijk in de beschrijving!!! (je schrijft tenminste: "Blijkbaar moet ik die schroefjes die knellen in kunststof ook nog extra zekeren") Vario kan er ook niks aan doen als jij je heli monteert met ongeschikt gereedschap, of borgmiddel vergeet aan te brengen. Deze verzonken schroeven zijn gekozen vanwege de beschikbare hoogte in het tandwiel, inbus of kruiskop past daar gewoon niet.

Als deze bevestiging losgelopen is, raad ik je zeer dringend aan, je hele mechaniek van top tot teen goed na te kijken, want dan heb je blijkbaar wat slordig gebouwd.

Wat je zelf al meldde in PB, namelijk een brandstofverbruik van bijna een halve liter Coolpower 30% in vijf minuten, geeft mij maar een mogleijke conclusie: die motor staat veel te rijk, en het verbaast me eigenlijk dat hij lopen wil....

Het volgende bedoel ik absoluut niet lullig, maar het is het beste advies wat ik je kan geven onder de omstandigheden: Of je nou bij mij langs komt of bij iemand anders, mij maakt het niet uit, maar ga in godsnaam nu eens ophouden met aanmodderen, en laat het doen door iemand die weet waar hij mee bezig is. Want ik zie het er van komen dat je een prachtige heli bouwt, het door je eigen onkunde een grote sof word, en "de waardeloze constructie van Vario" krijgt de schuld! Laat je heli door een deskundige afstellen en invliegen, en ik kan je vrijwel 100% zeker garanderen dat je een fijn vliegende heli hebt, waar je jaren plezier van kunt hebben! Zoals je nu bezig bent, moet ik helaas constateren dat het allemaal wat gevaarlijk begint te worden.....

Ik kan je uit eigen ervaring zeggen, dat het NIET aan de constructie of constructeur zal liggen. Vario heli's vliegen 100% zeker, mits je ze goed bouwt en afstelt. Ergo: als het niet vliegt, moet je de fout zoeken bij de dingen die je zelf fout doet. Sorry, maar het is écht niet anders. Dit kan ik toch echt met grote zekerheid zeggen na verscheidene Vario's zonder noemenswaardige problemen gebouwd en ingevlogen te hebben.

Groet, en succes.

Bert

PS: mijn aanbod om je te helpen, staat nog steeds. Maar verder ga ik me niet meer met deze discussie bemoeien, want je luistert toch niet.
Wil je hulp, bel maar en kom maar langs, je bent welkom. Via het forum ga ik het niet meer proberen, dat werkt toch niet.

Ik ben nog in Nederland tot ongeveer het weekend van 12 en 13 September. Tot dan heb ik tijd voor je, daarna ben je te laat, want dan ben ik weer aan het werk.

sorry bert, maar je luistert toch niet slaat nergens op. Bovendien trek je conclusies die nergens opslaan. Dat wilde ik alleen even kwijt.

loges
 
Back
Top