bougie voor pulsjet

Ik heb mijn pulsjet pijp maar weer eens uit de mottenballen gehaald. Ik wil hem iets aan passen ivm met het starten. De bedoeling is om er een heel klein bougietje in te zetten. Op speed en tunder een paar jaar terug heb ik een aantal jongens gezien die een heel klein bougietje in de pijp hadden gezet. Weet iemand waar deze te verkrijgen zijn.

bouw-pulsejet-moter


Alvast dank
Gert-Jan
 
Laatst bewerkt door een moderator:
MVVS gebruikt bijvoorbeeld de NGK CM6. Deze heeft schroefdraad M10x1 en is volgens mij wel zo'n beetje het kleinste type bougie. Algemeen verkrijbaar, gewoon even met Google zoeken naar het dichtstbijzijnde adres.
 
Een NGK CM-6 heeft (zo uit mijn hoofd) 1/8'' draad en is 32mm lang (gemeten zonder draad, dus uitstekende stuk).

Deze bougies passen in kleine 2-takt motoren, deze zitten in een 3W28 weet ik zo. Maar ik denk dat ze bij de lokale kettingzaag/bosmaaier smid ook wel te koop zijn.

Ik moest deze bougie toevallig laats opmeten omdat ik een draaideel voor de lans om een pulsejet te starten moest maken.

Ik zal voor de zekerheid het type en afmetingen nog een keer nakijken.

groet

Michael

(EDIT Micropuller was me voor, en het is blijkbaar M10x1 (bijna evengroot als 1/8'')
 
Hallo,

Of mijn informatie achterhaald is weet ik niet. Ik heb ook absoluut geen verstand van pulsejets of zo.

Maar ik kan mij herinneren, dat er electronische ontstekingssystemen te koop zijn of zijn geweest voor gloeiplug motoren. Niet om ze op benzine te kunnen laten lopen, maar het zou voordelen bieden v.w.b. vermogen, afstelling, brandstofverbruik en stabiliteit van het toerental. Of dit soort setjes nog te koop zijn, weet ik niet, want ik ben ze in de praktijk nog nooit tegengekomen. Maar ik weet wel dat wát ik gezien heb, zonder modificatie zo op een gloeiplugmotor vanaf plm 7.5 cc gemonteerd kon worden. M.a.w. er werd gebruik gemaakt van een bougie met in elk geval de schroefdraadmaat van een gewone gloeiplug.

Ik heb geen flauw idee of dit nog te krijgen is, maar zo ja, kan het zijn wat je zoekt? Ik weet dat ik het ooit in Hobby Bulletin (lang geleden dus) gelezen heb, en ook eens op "Techniek in vrije tijd" in Utrecht gedemonstreerd heb gezien

Groet, Bert
 
[Ik heb geen flauw idee of dit nog te krijgen is, maar zo ja, kan het zijn wat je zoekt? Ik weet dat ik het ooit in Hobby Bulletin (lang geleden dus) gelezen heb, en ook eens op "Techniek in vrije tijd" in Utrecht gedemonstreerd heb gezien

Groet, Bert[/QUOTE]

Nu ben jij ook wel heel oud he Bert! LOL :-)
 
@Brutus: Gerald was je voor ;)
Uit het oorspronkelijke bouwdraadje (zie boven):
Bougie had ik toen van graupner met dezelfde kleine draadpassing als een gloeiplug, die hadden toen een ombouw setje voor methanol naar benzine motoren.
Maar aangezien deze bougietjes vrij prijzig zijn (http://www.mhm-modellbau.de/part-ZKM1-4.php) en ook de tapmaat voor gloeipluggen niet alledaags is, zou ik toch voor een M10 bougie gaan (is niet zo heel veel groter dan een gloeiplug)
 
Laatst bewerkt:
de bougie

Wat je zou kunnen proberen is een bougie van een kettingzaag erin te tappen.
Dit is de voordeligste oplossing.
Anders zou ik gewoon "achterlangs" starten als optie nemen. er zijn kleine apparaatjes te koop die de vonken kunnen genereren. ik heb er nog 1 liggen. de starter zou je dan met een gewone bougie aangesloten op dit kastje kunnen fabriceren.

Pulsejets starten is al bestaat het al jaaarrrreennn nog steeds een hoop proberen en aanpassen.

PS. dit aankomend week-end zijn er pulsejet vluchten te zien op het vliegveld van Nederweert.

Dan vindt daar de Interex vliegshow plaats.
meer informatie over Interex op: Modelvliegclub Nederweert
 
mini bougie

Wat je zou kunnen proberen is een bougie van een kettingzaag erin te tappen.
Dit is de voordeligste oplossing.
Anders zou ik gewoon "achterlangs" starten als optie nemen. er zijn kleine apparaatjes te koop die de vonken kunnen genereren. ik heb er nog 1 liggen. de starter zou je dan met een gewone bougie aangesloten op dit kastje kunnen fabriceren.

Pulsejets starten is al bestaat het al jaaarrrreennn nog steeds een hoop proberen en aanpassen.

PS. dit aankomend week-end zijn er pulsejet vluchten te zien op het vliegveld van Nederweert.

Dan vindt daar de Interex vliegshow plaats.
meer informatie over Interex op: Modelvliegclub Nederweert
\

Klopt ,is de beste oplossing, maar voor micro pulsjet is deze bougie wel weer aardig om te gebruiken.
Heb ze jaren geleden in Engeland gekocht voor de 20 cc 4t benzine motor,maar ben zo gauw het adres kwijt.is wel 1/4 gloeiplugdraad.

zie foto.
afbeelding004.jpg

By rmt, shot with Caplio G4 at 2009-09-03
 
\

Klopt ,is de beste oplossing, maar voor micro pulsjet is deze bougie wel weer aardig om te gebruiken.
Heb ze jaren geleden in Engeland gekocht voor de 20 cc 4t benzine motor,maar ben zo gauw het adres kwijt.is wel 1/4 gloeiplugdraad.

zie foto.
afbeelding004.jpg

By rmt, shot with Caplio G4 at 2009-09-03

Heb gistervanmiddag een saito benzine 20 cc viertakt van Hobbyin binnen gekregen!
Hier zit exact z,n bougi in.....even Dennis bellen en je hebt waarschijnlijk morgen al een in huis!


Groet, Henk
 
Bedankt voor alle reacties. Een start lans heb ik wel maar ik kreeg van mentelt een tip hoe je hem ook kan starten dat ga ik binnen kort eens uitproberen. Dus buren oorkleppen maar op. Ik vindt het starten met een startlans nogal omslachtig en daarbij komt dat je drie man nodig hebt.

Gert-Jan
 
Hoi Grt-Jan, zoals micropuller ook al aanhaalde had ik je reeds die tip gegeven, zie hieronder. Dat werkte perfect én simpel. Zo heb ik járen mijn turbines opgestart. Enig probleem was de storing van de pulsfrequenties op de 35Mhz band wat iedere keer de ecu verstrooide zeg maar. Nu zou dat met 2,4Ghz waarschijnlijk geen probleem meer zijn. Die losse pluggen zijn relatief niet duur want je verslijt ze nóóit wat wel het geval is bij gloeipluggen voor turbines. Ik heb er toen 3 gekocht en liggen nu nóg in een bakkie te wachten op latere experimenten. Ook de high-energy kast is zó gebouwd in een avond als je alle ingedienten hebt. De tap voor de plug kun je ook kopen bij www.conrad.nl , niet duur. Ik gebruik het tappie van 10 jaar terug nog steeds om de gloeiplug bosses te tappen voor mijn turbines.

Groetjes,
Gerald


Hoi Gert-Jan, leuk werk hoor!



Die timer heb je niet nodig. Toen ik begon met turbine bouwen (1993) heb ik ook met diezelfde ingredienten een ontsteking systeem zelf gemaakt; bobine uit een auto, kastje met druk schakelaartje en een eenvoudige relais. Beetje hulp van wat leraren toenmalig. Later ben ik overgegaan op de bekende gloeipluggen voor opstarten.

Heb zo effe geen tekeningetje bij de hand maar principe is heel eenvoudig, hetzelfde als de ouderwetse deurbel: Spanning op relaisspoel maakt contact, klepel slingert tegen bel waarbij spanning weer verbroken word en klepel valt terug.....maakt weer contact en slingert weer tegen de bel......je snapt hem wel. De primaire 12 volt voeding naar bobine werd dan door het relais iedere keer verbroken die vanzelf de pulse spanning voor de bougie genereert. Werkte perfect voor continue ontsteking zolang knopje ingedrukt blijft. Bougie had ik toen van graupner met dezelfde kleine draadpassing als een gloeiplug, die hadden toen een ombouw setje voor methanol naar benzine motoren.

Groetjes,
Gerald
 
Hoi Grt-Jan, zoals micropuller ook al aanhaalde had ik je reeds die tip gegeven, zie hieronder. Dat werkte perfect én simpel. Zo heb ik járen mijn turbines opgestart. Enig probleem was de storing van de pulsfrequenties op de 35Mhz band wat iedere keer de ecu verstrooide zeg maar. Nu zou dat met 2,4Ghz waarschijnlijk geen probleem meer zijn. Die losse pluggen zijn relatief niet duur want je verslijt ze nóóit wat wel het geval is bij gloeipluggen voor turbines. Ik heb er toen 3 gekocht en liggen nu nóg in een bakkie te wachten op latere experimenten. Ook de high-energy kast is zó gebouwd in een avond als je alle ingedienten hebt. De tap voor de plug kun je ook kopen bij www.conrad.nl , niet duur. Ik gebruik het tappie van 10 jaar terug nog steeds om de gloeiplug bosses te tappen voor mijn turbines.

Groetjes,
Gerald
Ik zou geen gloeiplug gebruiken ,de spiraal wordt door de hoge frekwentiedruk gelijk weggeslagen en ik spreek uit ervaring.maar inderdaad bij conrad of een goede gereedschap zaak is een tap makkelijk te bestellen of anders een goede vriend kennis of hobbyist kan je natuurlijk ook vragen.

gr Rene.
 
Ik zou geen gloeiplug gebruiken gr Rene.

Dat bedoelde ik ook niet, die ligt er alleen maar ter illustratie.


Gert-Jan, heb effe een paar foto's en een filmpje gemaakt van de vonker, foto's zeggen vaak meer dan woorden.....;)


Doosje is inmiddels een beetje gescheurd, waren van die goedkope conrad kastjes. Tis ook al weer uit 1992.
GroteFoto-3WAHRVIE.jpg



Inwendige; auto bobine, relais en een stevige condensator zodat het relais niet onmiddelijk vast vonkt.
GroteFoto-LO4BXIRH.jpg



en hier ter vergelijk met een paar pluggen, contact kapje (ook conrad) en de tap.
GroteFoto-JMQC4XFO.jpg


Filmpie, werkt als h*ll :cool:

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Grt-Jan, zoals micropuller ook al aanhaalde had ik je reeds die tip gegeven, zie hieronder. Dat werkte perfect én simpel. Zo heb ik járen mijn turbines opgestart. Enig probleem was de storing van de pulsfrequenties op de 35Mhz band wat iedere keer de ecu verstrooide zeg maar. Nu zou dat met 2,4Ghz waarschijnlijk geen probleem meer zijn. Die losse pluggen zijn relatief niet duur want je verslijt ze nóóit wat wel het geval is bij gloeipluggen voor turbines. Ik heb er toen 3 gekocht en liggen nu nóg in een bakkie te wachten op latere experimenten. Ook de high-energy kast is zó gebouwd in een avond als je alle ingedienten hebt. De tap voor de plug kun je ook kopen bij www.conrad.nl , niet duur. Ik gebruik het tappie van 10 jaar terug nog steeds om de gloeiplug bosses te tappen voor mijn turbines.

Groetjes,
Gerald



Gerald

Het start systeem heb ik toen ik de moter gebouwd heb al gemaakt volgens jou principe en werkt goed moter heeft toen ook al gelopen. Maar ik wil het iets simpeler maken en met 1 persoon te starten. Afgelopen wek heb ik een tip van Menteld gekregen deze ga ik binnen kort uitproberen.

Gert-jan
 
Back
Top