sorry bert, maar je luistert toch niet slaat nergens op. Bovendien trek je conclusies die nergens opslaan. Dat wilde ik alleen even kwijt.
loges
???????????????????
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
sorry bert, maar je luistert toch niet slaat nergens op. Bovendien trek je conclusies die nergens opslaan. Dat wilde ik alleen even kwijt.
loges
Locktite in kunstof werkt vaak niet goed, dat is mijn ervaring. Het kan zelfs hard kunstof doen scheuren. In nylon tandwielen zat het wel meevallen. Borgen doe ik vaak met lak, bevalt erg goed.
Abco,
ik start hem met hem op zijn zij te kantelen, gaat voor zowel de 2- als de 5-blads. 50-60 graden ongeveer.
Puntje van opmerking; de mijne weegt 8,5kg, vliegt uitstekend met een 5-blads, wat ondanks dit feit moeilijker met de staartaandrijving gaat, en de benzinetank van 500cc en 30% CP is in exact 6 minuten LEEG. En staat NIET te rijk.
Ik zal morgen proberen, als ik het niet vergeet, het toerental te meten van de mijne.
Doei, succes,
Guy
[
Je motor zou bij goed vliegende heli (dus ruim voldoende vermogen, en helaas heb je dat nu niet) de tank in ongeveer 12 minuten voor 2/3 tot 3/4 leeg moeten trekken. Dat is een normaal brandstofverbruik, voor een motor van dat vermogen, uitgaande van dat Vario met een vermogensreserve uitgaat (en dat doen ze!!!)
Dus niet Bert. Kijk naar de reactie van Guy. En hij vliegt met de MD 900.
abco
Al eens naar de gegevens gekeken? Een heli die 6.5 kilo hoort te wegen, met een 11.5 cc motor, zo bouwen dat hij 8.5 kilo weegt, en met een 15 cc motor i.p.v. 11.5 cc uitrusten, en dan nog zeggen: zie je wel, hij verbruikt veel meer????
Volgens mij is dat een beetje appels met peren vergelijken. Buiten dat, heb je ergens het gewicht van jouw heli al eerder vermeld dan? Ik ga er gewoon vanuit dat je de heli bouwt zoals uit de doos, en dan zou het met 6.5 tot 7 kilo wel op moeten houden. Er word in de bouwbeschrijving nogal nadrukkelijk op gewezen, erop te letten dat je zo licht mogelijk bouwt.
Van de Vario site:
Die Einhaltung der von uns vorgegebenen Modellausstattung muß unverändert beibehalten werden, um die Funktion zu gewährleisten. Auf Abänderungen reagiert das System empfindlich und kann dadurch evtl. nicht mehr fliegbar sein. Die Anforderungen, die dieses Modell an den Piloten stellt, setzen ausreichende Erfahrung im Umgang mit Modellhubschraubern voraus.
Kort vertaald: de door ons opgegeven uitrusting moet onveranderd toegepast worden, om het funktioneren te waarborgen. Op veranderingen kan het systeem (zeer) gevoelig reageren, en kan daardoor onder omstandigheden onvliegbaar worden. De eisen die dit model aan zijn piloot stelt, vereist ruime ervaring in het omgaan met modelhelikopters.
Verder van de Vario website:
Bei der Erstellung des Modells achten Sie bitte immer auf extreme Leichtbauweise und "geizen" mit jedem Gramm, denn daraus resultiert im wesentlichen der Erfolg der Modelle mit dieser Art der Hecksteuerung.
ofwel vrij vertaald: tijdens het bouwen van dit model moet u ten allen tijde extreem licht bouwen, en iedere gram besparen die mogelijk is, want daaruit resulteert in hoofdzaak het succesvol vliegen van modellen met deze manier van hekbesturing.
Een heli die gewoon een kilo zwaarder is dan opgegeven (of zelfs twee kilo), noem ik niet extreem licht bouwen. Dat je dan 15 cc , veel nitro en een sky high brandstofverbruik hebt, tsja.
Wel vreemd overigens, wat Guy zijn exemplaar betreft, want zelfs de 3D vliegers doen er langer over om hun tank leeg te vliegen, en die draaien toch ook flink vermogen.
Uli Streich heeft me op de beurs in Dortmund verteld, dat de meeste NOTAR's te zwaar uitvallen en dan niet goed vliegen, omdat men vergeet dat de luchtstroom uit de staart deels opwaartse kracht geeft, en de heli dus niet noodzakelijk uitgebalanceerd hoeft te worden op de rotor-as. De man heeft het ding zelf ontworpen.... denk ik, maar het kan ook een van zijn medewerkers zijn geweest. Hoe dan ook, ik ga er vanuit dat hij weet waar het over gaat.
Groet, Bert
Hoi bert,
fijn dat je weer van de partij bent want ik heb je bijdrage altijd als positief ervaren. Zoals gemeld ga ik morgen weer vliegen. Mijn heli heb ik echt zo licht mogelijk gebouwd. Zelfs de diskussies met de spuiter zal ik je besparen want toen ik aan de bouw begon was mijn uitgangspunt:zo licht mogelijk. Dus zelfs voor de lak ben ik mij bewust geweest van het gewicht (tot irritatie van de spuiter wellicht) Ik heb zelfs geen cockpit ingebouwd (tot nu toe) om het gewicht voor de maiden flight zo ligt mogelijk te houden. Ik hoop morgenavond mijn heli te vliegen. Alles is piccobello in 100% staat en mijn motor gaat morgen op echt max draaien, zonder warm te laten lopen. En alle instellingen rotorinstellingen staan zoals jij hebt beschreven. Overigens in mijn bouwbeschrijving staat dat hij 7.5 kg mag wegen
groetjes abco
[PSPS: als ik niet meer reageer hier, s.v.p. niet denken dat ik me stil hou.... Ik moet weer aan het werk en ben dus 7 weken lang buiten bereik van Internet!