speedvliegen?

  • Topicstarter Topicstarter 0815
  • Startdatum Startdatum
0

0815

Guest
hallo mensen...

leuk forum hier :mrgreen:, net ontdekt......

Heb eigenlijk ook wel intresse in een beetje sneller vliegen als met mijn F3B aan de heuvels in duitsland.

Hier in Duitsland schijnt een best wel professionele scene te zijn wat speedvliegers aangaat. Over een paar weken nieuwe Wereldrecordpogingen, en het oude record gaat zeker vallen:worship:

Hoe ziet dat er in Nederland uit? geen intresse in F3S of de elektrische variant ervan?

groetjes
0815
 
Hallo 0815,

Welkom op het forum.

Er zijn op het forum diverse F5B mensen actief. Tevens is er een actieve pylon-race scene in diverse klassen. Bekijk maar eens wat oudere posts en je zult een hoop leuke informatie en mensen tegenkomen.

Groet,
Gerben
 
Hallo 0815,

ook namens mij welkom hier op het forum.

In Duitsland is een beperkt groepje met F3S bezig, in Nederland leeft dit niet echt.
Ik weet niet of je ooit bij een Speedcup geweest bent maar het maakt een enorme herrie, dat is waarschijnlijk 1 van de redenen dat we het in Nederland moeilijk kunnen organiseren.
Ook de "speedtrap" hebben we niet, in Duitsland wordt het geheel gesponsord door RC-Network.

Zoals Gerben al schreef, er begint nu wel een groepje F5B vliegers te komen en er is een groepje F3D vliegers actief.

Eind september is er een F3D wedstrijd op de Peel, volgend jaar zijn er wat F5B meetings dus stuur wat mensen berichtjes als je info wilt en ga vooral ook op pad, kijken wat er leeft in het land.

Gert-Jan
 
Sterker nog de huidige wereldkampioen F3D is een Nederlander en ik zie dat hij ook op Tours weer gewonnen heeft.
De vorige Pylon wedstrijd op de Peel was er ook een testvlucht met een speedcup toestel. Dat gaat ook wel erg snel moet ik zeggen.
 
Hoe ziet dat er in Nederland uit? geen intresse in F3S of de elektrische variant ervan?

Jawel, maar de financiele middelen ontbreken hier een beetje om de motoren en zo aan te kopen, de modellen maak ik dan wel zelf.

Maar mochten die motoren betaalbaar worden dan ben ik direct erbij.
 
Theo, de motoren kan je ook zelf maken.
Ik heb een speedmotor van Powercroco gekregen maar ook 1 zelf gewikkeld.

Kitje kost ongeveer 50 euro.

Brandstof hoef je je niet meer aan te wagen, gaat langzamer..

Hieronder mijn speedmotor topic:

powercroco-speedmotor


GJ
 
Laatst bewerkt door een moderator:
klopt, is bekend, maar er is een brandstofmotor waar ik nog eens een speedkist voor wil maken. Die powercroco motoren zijn heel goed en doen hun taak perfect. Komende winter maar eens alles uitzoeken en kijken of ik de middelen kan verkrijgen, maar ja dan nog een regelaar en lipo vinden die de taak aankan. Bij een brandstof motor is dat nog iets makkelijker op dit moment, maar ik ben me ervan bewust dat je dan niet elke dag ermee kan vliegen.

Er zijn trouwens nog maar 3 "natte" motoren waarvoor ik terug zal keren naar brandstof................Voor de rest lekker electro...........
 
Ja, ik heb ook nog 1 of 2 modellen op mijn wenslijstje staan die alleen maar kunnen vliegen met een pruttelmotor.

Probleem is dat ik bijna nergens in Nederland zou kunnen vliegen met dat model omdat het te veel herrie maakt (hoewel er wel een 2 in 1 pijp op zit).
Gelukkig blijft er dus wat te wensen over.

GJ
 
Lipo's en regelaars lijkt me niet zo moeilijk. Gewoon YGE en/of Markus kopen. Als ik dat zo lees dan werkt dat perfect.

Grote kans dat ik voor F5B ook overstap daarop. Maar eerst nog even de CC ICE proberen.

Lipo's?! Gewoon Turnigy 30C van Hobbycity en even checken dat die goed gesoldeerd zijn. Eventueel bijwerken. De cellen zijn net zo goed of beter dan de rest.

Jos
 
flink veel reacties, alvast bedankt :D

F5d/b ist niet zo mijn wereld, vandaar de vraag naar f3s.
Alhoewel ik zeker respect heb voor de pylonvliegers etc.

Ik was ook als toeschouwer in Osnabrück dit jaar en dat was ongeloveloos.
Van de sound gaan je nekharen overeind staan:mrgreen:
Ook van de "pruttelmotorkist" van J. Weirich, die krap onder de 400 gevlogen is met een 10cc. Eigenlijk een nieuw WR.

@GJ, is die speedmotor van je al in de lucht geweest? zou er graag meer over willen weten

@Theo, hoe makkelijk is "een kistje bouwen" voor jou? ik zoek namelijk nog een vlot model voor een vlotte motor:cool:
 
Oh, je kunt trouwens overwegen om Rudy (RFM) een mailtje te schieten en kijken of dat hij een Surprise zou kunnen laten bouwen die sterk genoeg is voor F3S.

Zit te denken aan dubbel koolstof huid, 3 dubbele ligger middenstuk, extra ligger rovings (UHM), klein uitgesneden rolroeren, koolstof sok over de roeren liggers, geen flaps, romp met extra koolstof rovings in de staartboom, enzovoorts.

Is misschien wel niet de perfecte kist (geen Hiabusa) maar zeker wel snel genoeg voor een eerste poging.

Voordeel is dat je op die manier voor minimaal geld en korte tijd een kist hebt die niet kapot gaat in de lucht.

Even die Speedcroco van GJ er op zetten (want die gebruikt hem toch niet) en klaar.

Jos
 
0815,

Mocht je interesse hebben, heb ik nog een 3.5cc speedkist liggen. Niet in perfecte staat, wel snel vermoed ik. Nooit mee gevlogen, is van een speedliefhebber geweest, dus dat zit wel goed.

Gerben
 
Hallo 0815,

We zijn vorig jaar bij de Speedcup geweest, ik had Stefan Penz en wat andere mensen een Markus regelaar geleverd.
Dit jaar ben zijn we niet geweest, het ging ook niet heel veel harder dan vorig jaar.
Op de een of andere manier schijnt het record van vorig jaar niet goedgekeurd te zijn.

Ik weet van Stefan dat hij bij tests dit jaar harder gevlogen heeft, 437 km/u.
Maar het is nogal lastig om de kist over de speedtrap heen te vliegen.

Mijn motor heeft nog niet gevlogen.
Ik ben nu bezig met wat modellen die dit vermogen wel aan kunnen maar dan moet ik eerst de regelaars binnen hebben want ik heb een 350A regelaar nodig, bij 6S.
Toevallig heb ik vandaag een propje voor de motor gehaald.

Als je een Surprise zou laten bouwen dan zou je denk ik ruim 1000 euro kwijt zijn, en dan zal ie ook wel aan flarden gaan.

Er zijn ook al wat Eisvogels opgevouwen afgelopen maanden, flutter, breek, etc.

Gerben heeft inderdaad nog wat speedmodellen, ook nog een motor waar je eng van word, een Rossi DF91 motor, met open venturi en open uitlaat.
Ik heb die kist jaren geleden eens weg mogen gooien..
Ben niet snel bang voor een model maar dit was best eng.
30000 rpm naast je hoofd.

Maar zoals ik al zei, geluid is in Nederland een probleem.

Ik kan je wel in contact brengen met wat speedcup mannen maar ik weet niet wat je ervaring is, wat ben je gewend om te vliegen?
En waar woon je in de buurt, is ook wel handig.

Zelf een kistje bouwen is meer werk dan een bestaand model geschikt maken.
Om te beginnen zou je een piepvleugeltje kunnen snijden, MH45 of iets dergelijks en dan naar 7% of minder brengen.
er staat ook nog een Kasumi 21 te koop hier op het forum, moet ook de 250 km/u wel kunnen halen.

GJ
 
Laatst bewerkt:
Gerben, bedankt voor je aanbod, maar denk meer in de richting electro.
Een werkelijk goede motor heb ik ervoor.

Jos, dat idee met de Surprise is niet fout. Heb nog niet veel hotliner ervaring, ik denk dat voor mij de "normaal" versterkte voldoende is om eerst te trainen.

een F3S opgave is werkelijk niet makkelijk, je kunt wel verschrikkelijk snel spul hebben, maar het moet wel eerst door de optische meting om een resultaat te krijgen. :rolleyes:
 
GJ, ik sta nog geheel aan het begin. Maak me ook geen grote illusies.

mijn ervaring ligt tot nu toe bij f3b en f3j. f3b kan vanuit een goede hoogte aardig precies langsvliegen, met toch ook flink (gevoeld) speed.

een f3b ellipse heb ik ooit omgebouwd tot een "maxi hottie" met een pletti 220 . Ook een F3J met een Kontronik 600 setje wat erg goed stijgt, maar is niet sterk genoeg om met motor omlaag te komen.

Zoals je merkt, orienteer ik me pas eerst in de richting. Kontakt naar de speedcuppers lijkt me geen probleem via RC-Network. De scene is erg intressant en leeft weer.

wonen doe ik in de buurt van Keulen trouwens:cool:
 
Ohh, je woont in Duitsland, ideaal, ben jaloers op je!

F3B is een tikkie groter en veel rustiger te vliegen.
Ik heb je een prive berichtje gestuurd.
Maar als je aan het begin staat kan je ook een goedkoop vol gfk kistje kopen en daar die Plet 220 op zetten.
Een leuk ding wat ik aan durf te raden is de Hawk van Staufenbiel.
Is redelijk sterk, en als je er een direct drive op zet met die Plet dan kan je leuke snelheden halen.
230-250 in rechte lijn moet wel mogelijk zijn.
Ander ding wat je zou kunnen proberen, en waar je goed van leert vliegen is dynamic soaring.
In de buurt van Keulen zijn vast wel plekken waar dat kan.
Dat zou je waarschijnlijk ook wel met de Ellipse kunnen doen.
Flink wat gewicht er in, denk dat ie op 3,5 kilo wel leuk gaat vliegen.
Met een goeie kist haal je hogere snelheden dan ze in de speedcup halen, record staat nu ergens op de 600 km/u, puur op de wind.
In duitsland halen ze 400, met oude F5B kisten.

Maar je leert dan heel snel reageren, je vliegt namelijk continu in de turbulentie.
En omdat de snelheid vrij hoog ligt leer je ook minimaal te sturen.
Dus een goede leerschool voor snel vliegen.

GJ
 
@Theo, hoe makkelijk is "een kistje bouwen" voor jou? ik zoek namelijk nog een vlot model voor een vlotte motor:cool:

Ik heb al enkele jaren een bepaald model in mijn hoofd zitten daarvoor, echter is het geheel anders dan wat men nu allemaal doet.
Nu wil men allemaal glas en koolstof bakken, maar ik zit nog te denken in masief houten vleugel die in profiel geschuurd is, de romp is ook normaal van hout eventueel met glas/kool bekleed.

Mijn mening in zoiets is dat velen het zich veel te moeilijk maken om mee te beginnen, en ik werk graag volgens het Kiss principe.

Een Marcus regelaar heb ik al, maar die gaat maar tot 80 ampere volgens de stikker.....Ook een CC phoenix 80 is al in mijn bezit, maar beide gaan maar tot 5 of 6 cellen, dus iets maken voor maximaal 6s lipo en dan redelijk snel, moet lukken.......
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Theo, je Markus regelaar kan wel wat meer aan hoor.
Gerben trekt er regelmatig 120-150A uit en ik heb er ooit eens 175 uit getrokken.

Als ik het goed begrijp wil jij het idee van de oude JePe Pyranha doen, vleugeltje schuren.
Ja, dat kan wel werken, als je de vleugel stijf genoeg kan krijgen.
Rompje zou ik dan zelf van Roofmate schuren en daar een weefseltje overheen zetten en uitspoelen met aceton.


GJ
 
Back
Top