Onderhoud elektro heli`s

Hallo,
Ik begin net met deze hobby en heb een vraag over onderhoud van mijn 600 Trex.
Is het handig om delen te smeren?
En hoe en waar?
Elke tip om een heli goed te onderhouden is welkom..
Vast bedankt
Jan
 
Motorlagertjes af en toe eens smeren, net zoals alle andere lagertjes (waar je bij kunt ).

Draaiende delen, swashkogel, staartaansturing op asje kun je af en toe smeren zodat het lekker soepel loopt.

Belangrijkste, regelmatig de heli na lopen om te controleren op loszittende delen. Inc. de kop natuurlijk.

Thats it, zo'n beetje. Los van de slijtage op servo's etc.
 
Ok, dank voor reply..
Maar met wat voor middel ,en hoe kun je het beste smeren?

Naaimachine- of fietsolie is hier zeer geschikt voor. Kijk echter wel heel goed uit met de hoeveelheid; je kunt die onderdelen ook verzuipen. Meestal doe ik een klein drupje op een platbekschroevedraaier en laat het daarmee op de juiste plaats vallen.

Succes~
 
Naaimachine of fietsolie is niet echt geschikt. Het werkt maar het geeft ook een zooitje, dat zijn "achterhaalde" natuur olieën.

Gebruik beter Tri-flow dat is een synthetische olie (die koekt dus niet aan en trekt minder vuil aan) en bevat Teflon. Dit is een mooi product wat uitstekend werkt.

Lagers smeren is niet nodig, dat heb in mijn helicopter carriére van inmiddels zo'n 9 jaar nog nooit gedaan en er is nog geen enkele lager kapot gegaan. (behalve dan door een crash) Kijk lagers zijn vanaf fabriek gevuld met vet voor hun volledige levensduur. Daarbij kom je door de afdichtringen vrijwel niet op de plek waar het zijn moet. En als je er olie in kunt laten lopen, dan loopt het er natuurlijk aan de andere kant weer net zo hard uit :-) Dus niet druk over maken, je motor lagers zullen als eerste vervangen moeten worden deze slijten wel redelijk snel door het hoge toerental. Dus komt er ergens een raar geluid uit of voel je "knakjes" bij het roteren van bepaalde delen, onderzoek dan welk lager dit veroorzaakt en vervang deze dan.

Succes!


Greetz,

Michiel.
 
De tailpitch-slider wil weleens vastlopen of zich vastvreten op de as.
Dus een druppeltje olie doet daar wonderen, maakt niks wat voor olie.

Verder smeer je niks, alles wat je smeert trekt namelijk vuil aan, en daardoor slijt het alleen maar meer.
 
WD-40 maakt dingen 'los'
Niet doen het laat na opdrogen vd vloeistof een dikke smurrie na.
Doe eens wat WD-40 in een potje en laat het enkele dagen staan zie je
zo het resultaat.
 
maar wd-40 claimt zelf dat het ook handig kan zijn om bijvoorbeeld je ketting mee te smeren?

en zou wd-40 misschien ook het kogellagervet oplossen want er staat dat je er vettige dingen mee kan reinigen... Dat zou niet zo best zijn.
 
Na staartriem problemen, gebruik ik zelf nu WD40 op de staartriem, en de gehele staart. "t loopt allemaal zo soepel, dat is ongelofelijk voor 5 euro heb je een volle spuitbus.

En WD 40 is water afstotend, dus wat er over blijft is olie. En die olie smeert dus alles.

WD-40 - Wikipedia, the free encyclopedia



't enige waar ik bang voor ben, is dat het op den duur aan de staart gaat vreten. Maar dat zien we dan wel weer, Jason Krausse gebruikt zelf ook WD 40
 
Ik dacht dat hier gesproken werd over de 'fijne' onderdelen.
Kettingen en riemen vallen hier buiten denk ik
 
WD 40 is een agressief goedje, het smeert wel, maar kan ook plastic aanvreten.

Ik gebruik het alleen in geval van problemen, en een snaar hoef je niet te smeren. Krausse gebruikt het voor een demovlucht, zijn snaar loopt dan (tijdelijk) superlicht. De nadelen verteld hij niet :mrgreen:
 
in WD40 zit petroleum, als het verdampt blijft het petroleum achter.

hier kun je veel dingen mee poetsen, ik doe er bv. bijna men hele motor mee, van plastic tot uitlaat enz.
zelfs die van men scooters(race uitlaten) smeerde ik hiermee in na elke rit waardoor ze er altijd mooi bruin uitzagen ipv verroest.

daarom doet Kraus dat op zen riem, het petroleum houd de riem soepel ;)
(doe ik overigens ook al lang bij men 450)
 
Back
Top