motor loopt onregelmatig

Hallo, ik ben hier pas nieuw.
Ik ben dus ook pas begonnen met big-scale auto's.

Ik zelf heb al een FG Baja rtr 2WD en een Baja 5B.

Maar mijn vraag is : mijn FG Baja rtr doet nu erg vreemd.

Wat er precies scheelt weet ik niet, maar de motor loopt erg onregelmatig.

dus wanneer ik de banden van de grond ophef en dan volle gas geeft, gebeurt gaat de motor van luid naar zacht gezoem en dat blijft nu de helentijd door gaan.

Dus wanneer ik de trekker loslaat blijft de motor de helentijd doorgassen, totdat ik de motor terug uitzet.

Ik weet er eigenlijk niet veel over, hopelijk kunnen jullie mij helpen.

met vriendelijke groeten
 
Laatst bewerkt:
ergens een lekke pakking ofzo? misschien is je isolator krom.. je kunt ook even je luchtfilter checken.. Dat gezoem kan betekenen dat de motor te weinig lucht krijgt en teveel benzine. Kan ook betekenen dat je motor gewoon op is, hoeveel liter heeft hij gehad? En heeft hij het wel goed gedaan? Welk filter heb je erop? Standaard filter van fg is niet alles namelijk..
Beste kun je kijken voor een RN-filter.. ( www.rn-tuning.nl )
 
ja er lekt volgens mij (onder de uitlaat) veel olie.
na zo'n 15 min rijden is de helebodem plaat vol met olie, zal het daar aan liggen ?

hoe kan ik dat oplossen ?
 
Laatst bewerkt:
om het cker te weten haal je de motor even van de auto en dan kan je goed kijken en hoef je niet te raden.
kijk even of alles nog goed vast zit , zoals de cylinder/kop en de bougie.


groetjes scott
 
hmm, olie lekken is geen goed teken ;). loop inderdaad even alle pakkingen langs en dergelijke.

Overigens heb ik altijd gehoord dat het niet aan te raden is gas te geven met de wielen van de grond.. maar dat weet ik niet zeker ;).

Groeten,

Ruben
 
denk toch na het lezen van dit alles dat je isolator niet helemaal recht meer is. start de motor ook slecht?
 
Heb zoiets soortgelijks gehad, motor bleef stationair veel toeren maken, en toen bleek het luchtfilter los te zitten, aangedraait en nu doet ie het weer goed.
 
Heb zoiets soortgelijks gehad, motor bleef stationair veel toeren maken, en toen bleek het luchtfilter los te zitten, aangedraait en nu doet ie het weer goed.

Blijkt maar weer:
Stationair met meer lucht en dezelfde hoeveelheid brandstof is hoger toerental. Dat zelfde gebeurd als je tank leeg is. Dan gaat het toerental ook omhoog.

Uit het bovenstaande citaat is dan ook af te leiden dat zijn luchtfilter redelijk verstopt zit.

In jouw geval lijkt me het niet het luchtfilter maar meer wat ik al meldde, je carterpakkingen of je utilaatpakking.

Succes
 
En nu start hem helemaal niet meer. :(
edit : ik heb nog nergens aan gekomen/gesleuteld.


Even bougie eruit en ontvetten of nieuwe er in.
Carburateur naar basis afstelling zetten, dan zou hij het moeten doen.

Het is al een keer gepost maar hier dan nog maar weer een keer:
Carburateur afstelling Zenoah G230RCx en G260RCx
De carburateurfabrieksinstelling voldoet in de meeste gevallen goed, maar voor rijders die gebruik maken van een standaard koppeling hier de afstelling. Dit vanwege de bovenstaande problemen met kapotte bougies. Draai de beide mengschroeven, H en L, voorzichtig helemaal in tot je de aanslag voelt. Draai vervolgens de H schroef, 1,25 slag ,en de L schroef 1,5 slag open, start vervolgens de motor en stel het stationair toerental met de bijbehorende schroef met grote veer, af naar wens. Het inrijden, doe dit met een gevarieerd toerental, maar vermijd langdurige hoge toerentallen! , doe dit gedurende de eerste twee tankvullingen. Mocht het zo zijn dat de motor begint in te houden, draai dan de H schroef één kwart slag open.
Na de inloopperiode kan het zijn dat de motor opnieuw moet worden ingesteld, voor het afstellen van het toptoerental is het belangrijk dat de motor op bedrijfstemperatuur is. Ga als volgt te werk; rijdt een paar rondjes en draai de schroef waar de H bij staat een kwart slag in ,herhaal deze procedure totdat de motor begint in te houden. Draai vanaf dit punt de schroef weer een kwart slag open, dit is de afstelling die onder normale omstandigheden uitstekend voldoet. Wanneer tijdens het rijden de pompbal van de carburateur begint leeg te raken word de motor te warm, dan verdampt de benzine al in de carburateur voordat deze de cilinder bereikt, in vaktermen heet dit “vapor lock”. De oplossing hiervoor is om, wanneer dit van toepassing is, de achterruit en de zijruiten te verwijderen zodat de motor voldoende koeling krijgt. Wanneer hiermee het probleem niet is opgelost zal de motor bovenin, de H schroef, iets rijker gezet moeten worden, telkens weer een 1/8 slag open draaien.
Voor al deze afstellingen geld dat het richtlijnen zijn, dit kan per motor verschillen. Verander de instellingen met beleid en ga met stapjes van 1/8 slag te werk, indraaien geeft een armer, uitdraaien een rijker mengel. Het stationair toerental kun je dan weer bijregelen door de stationairschroef in, (hoger toerental), of uit, (lager toerental), te draaien

Wat is je mengverhouding van je brandstof??

Succes
 
De verkoper zei dat het 200 ml olie / per 5 liter moest mengen.

Da's oké!

FF bougie schoonmaken en kijken of je 'm dan kunt starten. Zo niet, dan een nieuwe erin.

Hoe is je compressie?

Als je je motor aan de praat hebt, even warm laten worden en dan 2 minuten rijden. Dan stoppen en kijken of je weer olie lekkage ziet en of je dan kunt zien waar het vandaan komt.

Heb je een stukje flexibele slang in je uitlaatsysteem zitten tussen het deel wat aan je cilinder zit en voor je demper? Die kan ook wel eens gescheurd zijn. Als je dat niet hebt en je hebt een vaste uitlaat dan is het heel goed mogelijk dat die gescheurd is.

Ga maar ff zoeken. Als je het niet kunt vinden weer ff melden dan denken we hier wel even verder met je mee.

Groeten en suc6

Steve
 
Je cilinder zit dan los. Dat verklaart ook gelijk die olie die je ziet. Met een beetje geluk kan je hem nog vastdraaien, met wat pech is je voetpakking inmiddels kapot. Even die bovenste kunstof kap eraf halen, dan kan je zo met een inbus sleutel door je koelvinnen heen de boutjes vast of losdraaien.

Als je het zeker wil weten dat je het goed doet zou ik de cilinder even eraf halen en een nieuwe pakking monteren, let er wel op dat je er eentje monteert van dezelfde dikte.


succes, grtz. Erwin
 
Heel veel bedankt mensen !

Er bleek dat er een paar schroeven verdwenen was ( heb inmiddels al opgelost).

Nogmaals bedankt voor jullie hulp ;)
 
hallo ik heb sinds kort een nieuwe cil op me baja gezet een g260rc race ported 25.4 cc 34mm zuiger en een nieuwe insulator voor me carb en een andere carb een walbro WT813 als ik een stukje heb gereden laat ik um stationair draaien dan begint die onregelmatig te lopen
wat kan hier de oorzaak van zijn
 
Laatst bewerkt:
.... als ik een stukje heb gereden laat ik um stationair draaien dan begint die onregelmatig te lopen
wat kan hier de oorzaak van zijn


Valse lucht!

Alles even nalopen, kan zomaar iets los getrilt zijn.
Ook kan er ruimte ontstaan als de boel warm is. Probeer het dan ook eens voorzichtig nog een heel klein beetje na te trekken.
 
Back
Top