Fokker dr1 van A.Lunt

Hallo

Ik heb pas een half afgebouwde DR1 gekocht die is ontworpen door A.Lunt

Hij is gebouwd naar de tekeningen van R.C.M&E tekening nr 1213

Heeft iemand ervaring met dit toestel ,hoe vliegt het?

het toestel staat op tekening met een Merco 61 maar een 12 inch propellor komt amper buiten de motorkap uit.
Ik zelf zat aan een benzinemotor van ongeveer 20 cc te denken.

Alvast bedankt
 
Hallo Eric,

Even googelen levert weinig op :(

Search Results : RCM Plans, Construction plans from RCM Magazine

Onder Fokker staat ook niets, A. Lunt ook niet
Welke spanwijdte heeft je Dr1? (schaal?)

De Dr1 is wel een kist die bekend staat om zijn lastige 'ground handling'
M.a.w. bij de start en landing is het oppassen geblazen
Kist houdt ook niet van crosswind bij start/landing :mrgreen:

Verder vliegt hij goed

Grotere prop staat altijd mooier en is ook effectiever buiten de cowl :D


Heb je foto's?

Groeten, Ralf
 
Als er een Merco .61 motor op de tekening staat, zal het ontwerp niet ech recent zijn? Minstens 25-30 jaar oud? Toen was internet nog Darpa-net.
 
Gevonden :D

RC1213 Fokker DRI Triplane

Hij is dus 1/5 scale. en heeft een spanwijdte van 54 inch (135cm).

Cowling is a Woolworth's 8 in. kettle with base removed

Je moet voor een cowl alleen even naar Woolworth's :mrgreen:

Ik denk dat hier een 15cc viertakt op zijn plaatst is. Maar er zijn hier vast ervarings deskundigen die dit model van deze schaal hebben gevlogen.

Succes er mee.

Gr. Teus
 
Gevonden :D

RC1213 Fokker DRI Triplane

Hij is dus 1/5 scale. en heeft een spanwijdte van 54 inch (135cm).



Je moet voor een cowl alleen even naar Woolworth's :mrgreen:

Ik denk dat hier een 15cc viertakt op zijn plaatst is. Maar er zijn hier vast ervarings deskundigen die dit model van deze schaal hebben gevlogen.

Succes er mee.

Gr. Teus
Bedankt voor de reactie.
De motorkap heb ik erbij ik weet alleen nog niet wat voor een motor ik erop wil zetten.
Ik heb voor mijn Fokker S11 een grasstrimmer van Mc Culloch gesloopt en daar de motor van gebruikt (26 cc)en nu heb ik nog een kleinere liggen waar een ongeveer 20 cc opzit.
Ik ga denk ik eens kijken wat die weegt(een 20 cc OS zit ook al gauw aan een kilo??).
EErst ga ik de S11 maar eens repareren na een chrash en dan verder aan de DR1
 
DR1 is ook een van mijn favourite kisten.
Ik heb dit jaar een gebruikte arf DR1 van Great Planes gekocht.

Deze is een maatje groter, schaal 1 : 4,5 dus 1530 mm span bovenvleugel.
Aanbevolen motor door great planes 8,5 to 12 cc 4 takt.
Ik heb hem gekocht met een 9 cc 4takt en een flink stuk lood in de neus, maar ik zet er een oude 11 cc Saito65 op, en minder lood.
Dan kan ik een grotere prop draaien, denk aan 14x6 maar heb zelfs een 15x4 APC liggen, die komt tenminste buiten de kap uit!

Dit soort kisten vliegt nu eenmaal veel langzamer als moderne kisten en hebben maar een kleine motor met een grote prop met lage spoed nodig.

Voor schaal 1:5 denk ik dat alles boven 10cc 4takt met een 13 of 14 inch prop overpowered is.
2 takt is niet geschikt omdat die een kleine prop hebben die nauwelijks buiten de kap komt en dus weinig presteerd.
Een 10 cc 2 takt met een kleine prop heeft hetzelfde effect als een 10 cc 4takt met een grote prop.
Een 20 cc benzine zal stationair al zoveel thrust leveren leveren dat je nauwelijks kan landen.
En een 3 dekker landen met de motor uit is helemaal lastig!

succes Willem
 
Mijn Dr1 is ongeveer 25 jaar geleden gedeeltelijk gebouwd en de romp is gemaakt van 6 mm rond hout.
volgens de tekening moet dit 5 mm zijn.
Nu heb ik het plan om de romp opnieuw op te bouwen van staal(RVS?) buis van 5 mm.
Weet imand wie dit dunwandig buis in zijn assortiment heeft?

Mvg Eric
 
Practical Scale van Toni Clark heeft dunwandige rvs buis.
En ook het speciale zilversoldeer om het te verbinden.

Paolo Severin maakt modellen op deze manier, ik heb op ProWing een romp van hem in handen gehad en het is echt veel lichter als hout!

Maar ik denk niet makkelijk om de romp recht te bouwen, veel succes.
Willem
 
Back
Top