Ash-31

de onderkant verlijmen

Om doorslaan van de hars bij het verlijmen van de onderkant te voorkomen heeft de abachi eerst een laagje cellulose vernis gekregen.

full

De volgende stappen waren het op maat snijden van het glasdoek (80gr/m2)

full


full

en het voorbereiden van de vacuumzak............

full

Voor de aansluiting op het vacuum gebruik ik deze doorvoernippels die ik lang geleden eens ooit bij R&G gescoord heb (zijn toppie :) )

full


full

Als lamineer-epoxie gebruik ik de standaard L285 van bijvoorbeeld EMC-Vega.
Natuurlijk secuur afwegen en mengen;10 % methanol toegevoegd als verdunner om de epoxie nog beter te kunnen verdelen en de gemengde hars op een groter vlak uitgieten om daarna met een kwast op te brengen.
Een grotere hoeveelheid aangemaakte epoxie moet je niet in een bekertje laten zitten; bij het uitharden, wat in principe onmiddellijk begint, want daarbij komt warmte vrij en die moet je kwijt. Anders wordt de verwerkingstijd van het mengsel wel erg kort ! :p

full


(er is geen direkt verband tussen de afgebeelde weegschaal en mijn Avitar :mrgreen:)

Om die vacuumzak dicht te krijgen gebruik ik simpelweg acrylaatkit; een rupsje op de sluitvlakken en er kom geen zuchtje meer in of uit. Best wel een probleem bij een lap plastic van die afmetingen. :D

full


full

En deze moet vervolgens aan de slag ;)

full

om de onderdruk netjes op -.55 bar te houden :cool:

full

Wachten op de tussenscore duurt vervolgens 24 uur :sleepy:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dus om mijn brandende nieuwsgierigheid naar het eindresultaat te blussen moeten we 24 uur geduld hebben ? :confused:

Dju ! :mad:

Maar begerenswaardig hobbyhok met toebehoren :cool:
Ben benieuwd naar hoe het gaat worden, zal vast mooi eruit komen :)
 
Dus om mijn brandende nieuwsgierigheid naar het eindresultaat te blussen moeten we 24 uur geduld hebben ? :confused:

Eindresultaat ??? Dat duurt nog veel langer als die 24 uur en, NEE, ik leg me niet vast op hoeveel uur langer ...................:rolleyes:

Over 24 uur weet ik pas of die onderindekking fatsoenlijk met de kern verlijmd is ;)
 
Nog even terug te komen op de Spoilers...
Neem maar even kontakt op met Florian Schambeck
Die heeft wat jij zoekt ...heb er helaas geen Foto's van
maar wel in de handjes gehad en kan je zeggen dat het de
mooiste en degelijkste zijn die ik gezien heb.
zijn niet "Billig" maar dat is met alles wat exclusief is.

Urlaub

Ps. Fraai projekt zal hem vast en zeker keer gaan bewonderen.

Gr
Nico
 
Nog even terug te komen op de Spoilers...
Neem maar even kontakt op met Florian Schambeck
Die heeft wat jij zoekt ...heb er helaas geen Foto's van
maar wel in de handjes gehad en kan je zeggen dat het de
mooiste en degelijkste zijn die ik gezien heb.
zijn niet "Billig" maar dat is met alles wat exclusief is.

Urlaub

Ps. Fraai projekt zal hem vast en zeker keer gaan bewonderen.

Gr
Nico

HI

Bedankt voor het advies; de spullen van Schambeck zijn bekend. Die kleppen van hem zijn mooi maar ik vind ze te kostbaar.
Ik wil deze hier gaan inzetten: Landeklappen Ze zijn in elk geval dubbel gezekerd en redelijk betaalbaar, met 60 Euri's voor een set
 
Laatst bewerkt:
onderzijde verlijmen; deel 2

De abachi zit nu op de onderkant, gelukkig, :banana::banana: perfekt verlijmd met de kern :banana:

full


full

Vooral, gelukkig, omdat er "0" doorslag is van epoxiehars en dat was eigenlijk hetgene waarover ik het meest bezorg was. Nu is er een super mooi en glad oppervlak :)

Vanochtend dus maar meteen verder gegaan en op de buitenpanelen de onderindekking gelijmd. Alles eigenlijk identiek aan de centerpanelen alleen dat ik hier geen 80 grams maar 40 grams doek tussen het abachi en schuim gelegd heb (wel met een extra versterking waar de deling en de de winglet komt)

full


full


full


full

Op naar de volgende fase; de liggerkonstrukte................
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi werk! Is er een goede reden om lichtere glasmat aan de bovenkant van de vluegel te gebruiken? In mijn beperkte beleving word de bovenkant voornamelijk met drukkrachten belast, en de onderkant op trek. Normaal is de treksterkte van glas groter als de druksterkte. Dat zou het volgens mij logischer maken om de 80 grams boven te gebruiken, en de 40 grams aan de onderkant...

Groeten Halmar
 
Mooi werk! Is er een goede reden om lichtere glasmat aan de bovenkant van de vluegel te gebruiken? In mijn beperkte beleving word de bovenkant voornamelijk met drukkrachten belast, en de onderkant op trek. Normaal is de treksterkte van glas groter als de druksterkte. Dat zou het volgens mij logischer maken om de 80 grams boven te gebruiken, en de 40 grams aan de onderkant...

Groeten Halmar

Hi Halmar

Ik ben alleen nog maar de onderzijde aan het verlijmen hoor ! Voor de buitenpanelen gebruik ik wat lichter glas. Dit omdat a. hier de belastingen wat minder zijn en omdat ik verder naar de "buitenkant" toe lichter wil zijn.

De door jou genoemde druk en trekkrachten worden voor het allergrootste deel (99.9 %) door de ligger opgenomen. Dit glas wat ik nu verwerk heeft tot doel een optimale verbinding tussen hout en kern te krijgen, de torsiestijfheid te verhogen (glas zit onder 45 gr) en daar waar extra belastingen gaan optreden (aansluiting romp en verbinding center en buitenpanelen) wat extra materiaal te hebben om de krachten op te nemen.

Arno
 
Ah, had ik gewoon wat beter moeten lezen. Dan is er niet zoveel raars aan het geberuren he. ;) Succes!

Groeten Halmar
 
onderkanten verlijmd; einde

Ook de buitenpanelen hebben nu het abachifineer op de onderkant en de eerste stap is hiermee gezet......................

Natuurlijk ff een plaatje gemaakt hoe de vleugels er uit komen te zien :)

full
(dat latje wat er op ligt is excact 1 meter ;);) )

wordt vervolgd
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De CF liggers

Zoals hier al te lezen stond [78500] ash-31-mi zou er een liggermaat van 30 x 2 mm moeten komen ! Aangezien dit met een redelijke veiligheidsmarge berekend is en omdat ik de liggers voor de buitenpanelen in één keer mee wilde maken heb ik liggers gemaakt van 35 x 1.6 mm (x 2440mm). Die maat van 35 is er gekomen omdat ik de liggers taps gezaagd heb (in langsrichting) en op deze manier meteen ook de liggers voor buitenpanelen heb. (wordt later in dit verhaaltje hoop ik duidelijker)

Omdat ik de liggers vooraf wil maken was er een malletje nodig. Dat heb ik relatief simpel gehouden. De mijnheer van de Gamma ;) heeft voor mij een aantal strippen gezaaagd uit 8 mm MDF. (keurig recht !) Slechts 1 strip moest echt aan de maat zijn, namenlijk die van 35 mm breed. Die heb ik dan thuis ook nog een keer langs mijn zaagje gehaald :cool:.
Ik denk dat verder de onderstaande foto’s wel duidelijk zijn.

full


full


full


De schijfjes die hier tussen de onder en bovenmal liggen zijn 1.6 mm dik en geven de ligger zijn “diktemaat”. De verkleuring wordt veroorzaakt door de was waar de mal diverse keren mee behandeld is. Door het poreuze karakter van MDF bleek de was alleen niet voldoende en heb ik gebruik gemaakt van een superdunne folie op polyester basis om te voorkomen dat ik met een wel erg dikke ligger bleef zitten. (de groene folie op de foto was nog een proefstukje)

De mal is er, nu de rest.
De bedoeling in eerste instantie was om de mal te vullen met 24K carbon roving. Vlgs enkele mensen vertegenwoordig een 24K roving/hars een oppervlak van 1.9mm2. In een ver verleden heb ik al eens eerder liggers gemaakt van rovings en deze waarde vond ik nogal aan de hoge kant. Daarom heb ik die 1.9 met 10% verminderd en teruggebracht tot 1.7 mm2. En simpel rekensommetje leert dat je dan 35*1.6/1.7 = 33 rovings nodig hebt ! Bij een proefstukje ontdekte ik echter dat het redelijk moeilijk is om een 24k roving goed te doordrenken met hars ! Gelukkig had ik nog een voorraadje 12K rovings ;) staan en die zijn een stuk makkelijker te doordrenken ! Je hebt er natuurlijk alleen dubbel zoveel van nodig.

Aan de beide uiteinden van de mal heb ik een spijkerrekje neergezet (bijzonder Hy-tech) :rolleyes:

full


En dan is het rovings wikkelen; na 1 keer rond te zijn geweest liggen 16 rovings in de mal. Deze worden dan ingesopt met epoxie. Hierna de rovings omlaagdrukken in de mal ;)

full


en de volgende 16 strengen wikkelen, deze weer inharsen enz enz totdat de 66 rovings allemaal in de mal liggen. Het wikkelen rond de spijkertjes heb ik bovendien zo strak mogelijk gedaan zodat alle roving mooi recht in de mal liggen.:D

full


Hierna is het de mal sluiten en een heleboel moertjes vast aandraaien.:mrgreen::mrgreen:

Het uiteindelijk resultaat is dan een ligger van 35 x 1.6 mm (waar ik eigenlijk best wel tevreden mee ben) Zoals gezegd was het de bedoeling uit deze ene strook van 35 x 1.6 x 244 mm meteen ook de ligger voor het buitenpaneel te halen. De berekeningen geven immers een liggermaat die berekend is op het maximale buigend moment. Dit maximale buigend moment treed natuurlijk op in het midden van de vleugel (aansluituing vleugel/romp). Dit betekent dan logischerwijze dat hoe verder je naar buiten gaat het buigend moment kleiner wordt en je dus “minder “liggerdoorsnede" nodig hebt……. ;)

(35 mm breed min de zaagsnede van 1 mm) / 2 is gelijk aan 17 mm. Dat wordt dus de liggermaat op het einde van het middenpaneel / begin buitenpaneel.

Met behulp van een simpele keg en een diamand zaagje heb ik dus uit een ligger er 2 gemaakt….. :)

full

Let op hier; CF stof is niet echt bevorderlijk voor je eigen gezondheid. Als ik dit spul zaag is er dus 1 stofzuiger direkt aangesloten op machine zelf en een tweede sofzuiger houd ik direkt boven de zaag :cool:

Dit is dan het eindresultaat.

full


Hiermee zijn de liggers klaar en kan er verder gewerkt worden aan de vlgd stap. Dat zal zijn om de liggers compleet op te bouwen. Dus de triplex hulpprofielen, de vleugelbuis onder de juiste hoek inlijmen, de webbing tussen onder en boven ligger etc etc.
Dit wil ik alles buiten de styrokern klaarmaken; lijkt mij een simpelere manier van werken (hoop ik dan maar…..;))


De oplettende lezer heeft vast en zeker gezien dat er hier maar 3 liggersets liggen; inderdaad….. Er was ff te weinig materiaal om ook nummer 4 te maken :(:(
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het wordt wel mooi geloof ik veel succes met je vierde ligger ;)
 
word een kistje om van te kwijlen ;)

het begint vorm te krijgen, en dan wordt het bouwen pas echt leuk.
 
Een leuke draad om te volgen!

Bij een proefstukje ontdekte ik echter dat het redelijk moeilijk is om een 24k roving goed te doordrenken met hars !

Om de 24K rovings goed te doordrenken heb ik het bij de Supra ligger (uiteindelijk) als volgt gedaan:

- Epoxy in de mal strijken
- Rovings op de epoxy leggen
- aanrollen roving in epoxy
- epoxy op de rovings (ruime hoeveelheid zodat er meer over blijft dan dat er in de reeds aangebrachte rovings opgenomen kan worden.)
- Weer rovings op de epoxy leggen, aanrollen, extra epoxy erop enz......
- Als de laatste rovings zijn aangebracht pakte ik de fohn. Daarmee verwarm je de ingesopte rovings. De epoxy wordt nu erg dun en dringt dieper door in de rovings.
- Daarna ging de capstrip bij mij onder vacuum. Dat trekt de epoxy nog eens verder de rovings in en de meeste overtollige hars verdwijnt. (hij hard wel sneller uit omdat je het warm gemaakt heb)
 
Een leuke draad om te volgen!
Om de 24K rovings goed te doordrenken heb ik het bij de Supra ligger (uiteindelijk) als volgt gedaan.............

Hi Berrie,

Het Supra verhaal is mij bekend :) toch was ik met die 24 k rovings niet zo happy :(
Met 12 K gaat alles een stuk makkelijker; het insoppen in de mal, laag voor laag is daar een voorbeeld van. Een föhn heb ik niet gebruikt, wel de epoxie tot circa een graad of 40 verwarmt (warm water)
 
Jaja maak ons maar weer jaloers ;)

Maar wat ik vragen wilde komt er ook nog een verticaal gedeelde tussen de liggers?
Ik bedoel dat je eem I ligger krijgt.
 
Jaja maak ons maar weer jaloers ;)

Maar wat ik vragen wilde komt er ook nog een verticaal gedeelde tussen de liggers?
Ik bedoel dat je eem I ligger krijgt.

Hi Bertus

Dat is wat ik eerder bedoelde met de opbouw van de ligger seperaat van de kern. Er komt inderdaad een vertikaal gedeelte. 5 mm balsa (nerf vertikaal) met cf of met glas bekleed (moet nog ff checken hoeveel cf- mat ik nog heb liggen ) Het wordt dan geen I maar een complete doos met in twee "rijen" webbing, eentje op de voorkant van de ligger en een op de achterzijde. In de ruimte daartussen stop ik dan weer gewoon schuim (plus wat extra laagjes glas) Om deze konstruktie van de ligger kompleet te maken pas ik dan nog een truuk toe uit mijn vrije vlucht verleden en dat is om deze hele liggerkonstruktie te omwikkelen met een (natuurlijk) dunne kevlardraad. Dit zeer zeker ter hoogte van de plek waar de vleugeldelingen zitten !
En dit geheel wordt dan ingelijmd in de styrokern !
 
Laatst bewerkt:
Back
Top