Scorpion motors

Met ander tandwiel en zwaardere packs (4300) even gehooverd en gefilmd.
Toerental aan de grond 1640, zal in hoover dus wat hoger zijn.
Tandwielen:
motor 26
1e mechaniektandwiel 60
2e mechaniek 10
3e mechaniek 40(hoofdas)
vertraging dus 60:26=2.3 ( afgerond)
vermenigvuldigd met 2e vertraging 40:10=4
2.3x4=9,2
Goed genoeg en ga het geheel nu inbouwen in romp:p
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Hans,
met de 9,2 zal het nog beter gaan, wordt minder warm en je kan nog makkelijk 2000 toeren draaien,
pas op met ineens power geven, want de autoklok is niet gemaakt voor deze power .
gr Cees
 
hallo Cees,
dit was dus met 9,2 vertaging.
gisteravond in donker en regen gehooverd met 8,46 maar met 2300cellen
zopas met 4300 en dus 9,2
inderdaad gaat dit wel even anders dan methanol.
Ik vlieg zonder nitro en merk dat zoiets veel minder power heeft.
Maar aangezien ik gewoon wat rondvlieg zal het wel los lopen.
denk dat m'n bell47 maar slachtoffer gaat worden.
In de grote cockpit kan ik teminste m'n lipo toegankelijk houden.
Wordt vervolgd:D
 
Met ander tandwiel en zwaardere packs (4300) even gehooverd en gefilmd.

Toerental aan de grond 1640, zal in hoover dus wat hoger zijn.
Tandwielen:
motor 26
1e mechaniektandwiel 60
2e mechaniek 10
3e mechaniek 40(hoofdas)
vertraging dus 60:26=2.3 ( afgerond)
vermenigvuldigd met 2e vertraging 40:10=4
2.3x4=9,2
Goed genoeg en ga het geheel nu inbouwen in romp:p

Gaaaaf :D wat vet:proost:

Ziet er erg stabiel uit. Hoeveel % throttlecurve vlieg je?
Zoals je gister al zei: even wachten is het waard. Al dat uitzoekwerk is teneinde. De 560 is the way to go.
 
zoals beloofd:

en zoals verwacht power zat.
Inderdaad Cees, echt meer dan brandstof.
Volgende fase is dus een lading lipo's aan te schaffen en een lader die 10 tegelijk aankan.
@dave:
ik vlieg met de jazz55-10-32 in helimode maar weet eigenlijk niet wat die exact regeld...
m'n idle-up staat op rechte curve, alles op 65%
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hans, het lijkt er niet op dat je heli last heeft van dat extra kilo aan schaaldelen! Ziet er mooi uit! Erg snel in elkaar geknutseld moet ik zeggen:)
Al enig idee van vliegtijd?

Ohjah, de Jazz regelt een vast toerental voor je motor. Hoe dat het exact werkt durf ik niet te zeggen. Wel eens ergens gelezen.
 
Houd de temp van je Jazz in de gaten, hij is eigenlijk wat te licht voor deze toepassing maar je vliegstijl is rustig dus het moet wel lukken, maar hou het in de gaten!

@Dave Cees is al velen jaren kampioen F3C, ik ken geen Theo jij Cees?

Greetz,

Michiel.
 
Hoi Dave,
dat zou kunnen, maar zijn naam is Fred Coenen ,is dacht ik 2 x kampioen geweest
ik kan het niet controleren want de wisselbeker is opgestuurd.
gr Cees
 
Hoi Dave,
dat zou kunnen, maar zijn naam is Fred Coenen ,is dacht ik 2 x kampioen geweest
ik kan het niet controleren want de wisselbeker is opgestuurd.
gr Cees

Jep Fred, hoe kom ik dan bij Theo ?? :rolleyes:Weet wel dat hij (theo) hier actief is op het forum, vandaar waarschijnlijk.
Misschien is het een enorme bevlieging maar F3C lijkt mij erg interessant om aan deel te nemen. Heb in ieder geval voorgenomen de figuren te gaan oefenen. Het is toch een weerspiegeling van je kunnen..
 
Hoi Dave,
dat zou kunnen, maar zijn naam is Fred Coenen ,is dacht ik 2 x kampioen geweest
ik kan het niet controleren want de wisselbeker is opgestuurd.
gr Cees

Volgens een bepaalde brief ben ik ook ooit eens Nederlands kampioen heli vliegen geweest...............:banana: :schrik: :oops:
Toen ik echter mijn helibrevet opvroeg kwam men erachter (door mij) dat men zich vergist had en dat mijn naam genoot Fred deze titel toekwam.

Ik weet nu inmiddels wel hoe een heli uitziet en in grote lijnen werkt en met een Hornetje FP kan ik een beetje huppen door de woonkamer, maar daar houdt het dan ook mee op. :rolleyes:
Dat je mij echter nu weer met Fred verwisseld is voor mij een eer die mij helaas toch niet toekomt. :D

Fred, sorry dat dit nu alweer gebeurd, ik kan er niets aan doen en ben ook maar het slachtoffer...............;)
 
Haha Theo.. Ik denk persoonlijk dat bij mij de achternaam Coenen is blijven hangen en dat ik het onbewust aan jou gekoppeld heb..
 
hallo

vraagje van mijn kant, is deze motor scorpion 4035 560kv een geschikte vervanger voor de zenoah 23 cc in de vario modellen?
wil graag de big lama benzine gaan uitrusten met electro

groetz rob
 
Ik denk dat je vergelijking met verbrandingsmotor moet vergeten. Bij vliegtuigen zetten dergelijke vergelijking je elektrisch op het verkeerde (te grote) been, zal bij heli's niet veel anders zijn. Je hebt een heli met een bepaalde massa en die moet hoveren, vliegen (en raggen?).

Vraag het Lucien Miller (Innov8tiveDesigns.com) in deze Scorpion-USA thread. Ik denk dat hij en Louis Fourdan (MM_Calc, Scorpion_Calc, Dualsky_Calc, etc) je wel op weg kunnen helpen:
Scorpion Motors: Questions and Answers ... - RC Groups

Of kijk/zoek/vraag hier:
http://www.rcgroups.com/large-electric-helis-592/

Plaats hier dan even linkje naar je vraag, dan kunnen we mee lezen.

En misschien staat hier wat nuttig rekenwerk tussen:
How to calculate/estimate heli climb rate from thrust - RC Groups
 
Laatst bewerkt:
hallo

vraagje van mijn kant, is deze motor scorpion 4035 560kv een geschikte vervanger voor de zenoah 23 cc in de vario modellen?
wil graag de big lama benzine gaan uitrusten met electro

groetz rob

Deze motor wordt veel in 90size heli's gebruikt, bij overbrengingen van 12:1 tot ca. 10:1
Met 12s lipo kun je headspeeds verwachten van 1800 - 2200rpm (natuurlijk ook afhankelijk van regelaarinstelling...)
Vlieggewicht zit tussen 4.5 ... 5.5 kg.

Wat is jouw vlieggewicht , headspeed , totale overbrenging en aantal lipo cellen dat je wilt gaan gebruiken ?

Als ik zou moeten afschatten dan heb je minstens 10s lipo nodig, anders wordt de stroom al snel te hoog en dan heb je veel verliezen in je aandrijving (accu, motor , regelaar), die worden warm en daar heeft de levensduur onder te lijden.
We nemen dus even aan : 10s lipo, dat is onder belasting gemiddeld 35 Volt .
Headspeed op een grote schaalheli is pak hem beet : 1300rpm ?
Stel dat je totale overbrengingsverhouding 10:1 is (die Zenoah zal wel niet zo heel hoogtoerig zijn) dan kom je uit op een motor kv van :

kv = headspeed x totale overbrengingsverhouding / accuspanning onder belasting = 1300 x 10 / 35 = 371 rpm/Volt
(uitgaande dat de motor regelaar vol open staat)

Dus de kv van de scorpion 4035-560 kan wat aan de hoge kant zijn (is dus 560rpm/V).

Jij kunt nu zelf uitrekenen welke kv je ECHT nodig hebt als je de echte overbrenging, en het aantal cellen invult (onder belasting ~ 3.5 per cel)

Bas
 
Back
Top