trillende staart bij full pitch TREX 500

De staart van mn trex 500 trilt even bij volle pitch waarnaa het terug over is, aan wat zou dit kunnen liggen? Heb al met mn gyro gain gespeeld maar dat brengt niet veel verbetering.
Ik vlieg op 6 cellen en 13t pinion met gain op 40 procent en volgende curves op idle 1

Gas :80-75-75-75-80-85-95
Pitch : -48 -11 30 51 66 75 100

Ik denk dat het aan mn trottle curve ligt...iemand ideeen?
 
Erg inzakken niet me dunkt, gaat er goed vandoor maar ook niet echt flitsend...mss iets minder pitch geven of de gascurve wat omhoog brengen?
 
Je zou inderdaad eens kunnen proberen om de gascurve omhoog te brengen en kijken wat het doet.

Punt is dat wanneer je meer pitch geeft de heli meer wilt gaan tollen en dit door de staartrotor tegengewerkt moet worden. Als het toerental dan inzakt wordt het voor de staartrotor moeilijker om te kunnen compenseren.
Met andere woorden er moet meer gecorrigeerd worden maar er kan minder gecorrigeerd worden en dat kan problemen opleveren.

Het kan ook zijn dat de gain van de gyro te hoog is en dat dit naar voren komt bij een ingezakt toerental. Mogelijk dat de gain iets terug zetten ook het probleem oplost maar ik zou eerst proberen de gascurve te verhogen.
 
Zal ik morgen aanstaande eens proberen, ik heb nu een gain van 40 en heb deze al eens naar 35 gezet, is dat niet abnormaal weinig?? Bij mn raptor 50 vlieg ik op 70 gain...die zal wss wel iets minder toeren draaien maar toch. Moet wel zeggen dat ik nu van zender ben gewisseld...van een mx12 naar een FF10CG 2,4 maar of dat dit er mee kan te maken hebben dat weet ik niet.
 
Een gain van 40 is inderdaad heel erg weinig, waarom staat deze zo laag, gaat hij echt hunten als hij hoger staat? (wat voor gyro heb je?)
 
Je zou inderdaad eens kunnen proberen om de gascurve omhoog te brengen en kijken wat het doet.



Het kan ook zijn dat de gain van de gyro te hoog is en dat dit naar voren komt bij een ingezakt toerental. Mogelijk dat de gain iets terug zetten ook het probleem oplost maar ik zou eerst proberen de gascurve te verhogen.


Een staart zou juist bij meer toeren gaan trillen en niet bij minder.

Heb je speling op het staartasje? Mechanisch helemaal in orde? Goede servo? Welke gyro? Gain van 40% kan best hoor. Zegt allemaal niet veel.

Probeer gewoon eens een vlakke lijn uit(90bijv), geeft vaak het beste resultaat.
Waarom heb je zo'n maffe idle 1 pitch lijn? Gewoon 0 tot 100 ( lineair ) mits je setup mechanisch in orde is.

Volg gewoon de normale gyro setup procedure alla(h) Bob finless 101's op helifreak. Als je dan nog steeds rare fratsen krijgt is het meestal mechanisch niet helemaal lekker.
 
Op hoeveel MM zit het balletje op de hevel van de staartservo?

Je hebt de gain al optimaal gezet? Paar % terug nadat hij gaat waggen.
 
40 zou best kunnen bij een lange hevel en veel toeren. Ik kom vaak uit op 43-45% met een mooie strakke staart.

Probeer inderdaad eens op te zoeken wanneer hij begint te hunten in hover. Dan iets minder moet goed zijn.

En controleer de eind uitslag ook goed! De servo mag niet worden tegen gehouden.
 
Een staart zou juist bij meer toeren gaan trillen en niet bij minder.

Probeer gewoon eens een vlakke lijn uit(90bijv), geeft vaak het beste resultaat.
Waarom heb je zo'n maffe idle 1 pitch lijn? Gewoon 0 tot 100 ( lineair ) mits je setup mechanisch in orde is.

Dat hij bij meer toeren moet gaan trillen klopt inderdaad, denkfout van mij :hammer:

Gaat de motor niet onnodig veel zuipen als bij een vlakke trottlecurve?
Bij mijn heli kan ik bij weinig pitch wel veel trottle geven maar dan stijgt het toerental nauwelijks meer en verbruikt hij veel stroom.
Ik heb hem laag in de pitchcurve zo ver mogelijk naar beneden gezet tot dat het toerental begon te zakken en dan een paar tikjes omhoog. Verbruikt nu minder en vliegt het zelfde!
 
Normaal hoor je wel een verschil tussen, bijv. 90 en 100% gas. Maar om het de gyro iets makkelijker te maken is een vlakke lijn gewoon handig.

Vlakke lijn van 75% gaat ook, weet alleen niet hoeveel rpm je dan krijgt met het 13T's. Beetje toeren op de kop is ook wel zo fijn voor de gyro.
 
ik denk dat je je heli helemaal verkeerd af hebt gesteld, ikzelf ben ook geen expert maar ik kijk qua pitch helemaal niet naar de percentages.

qua pitch kijk ik naar het aantal graden wat ik meet met mijn pitch meter.

zo probeer ik in 'normal' en idle1 en idle2 0° pitch in te stellen bij midstick.
dit doe ik al om het 'begin' juist te hebben want als ik hieruit dan mijn 3 curves instel dat ze allemaal hetzelfde reageren alleen bij 'idle2' haal ik mijn maximum pitch, bij 'idle1' heb ik iets minder pitch en bij 'normal' heb ik evenveel pitch omhoog als 'idle1' maar heb ik maar -5° picht omlaag.

voor 3D gebruik ik idle2 en daar stel ik dus mijn pitch curve zo in dat hij bij 'lowstick' -10° staat en bij 'high' stick +10° staat.
dat is net het maximum wat mijn Trex 500 kan op 6s en 13T.

nu staat bij mij in 'idle2' de pitch op +-87% geloof ik en bij u staat die op 100%, nu moet je daar niet naar gaan kijken want bij jou zal je mechanische instelling anders zijn.
met dat bedoel ik dan de stand van de servohevels en lengte van de links enz.

dus maw : ofwel is je mechanische instelling verkeerd en komt de washout-base(ding wat tussen de kop en de swash zit) tegen de kop aan bij volle pitch óf je hebt teveel pitch.
alhoewel ik dat laatste niet geloof als ik jouw uitleg lees...

dus ik zou zeggen stel alles eens opnieuw in, éérst mechanisch(hevels op 90° en linkjes volgens de maten in het boekje) en dan de pitch met een pitch meter instellen.

en throttle gewoon op 90 of 95% flat houden en niet muggenziften op 20sec meer vliegtijd.
hoe meer je de motor laat 'werken' met die wisselende toerentallen hoe sneller hij verslijt en je maakt er idd de gyro ook mee in de war.
 
De heli staat wel goed afgesteld, volle pitch is +12 en vol neg is -12 , en de swash loopt nergens tegenaan, sevohevels op 90 graden...
Ga direct eens gaan proberen met een flat curven en lineare pitch curve maar eerst ff wakker worden:)
 
Idd...met een lineaire curve gemeten...heb net nog gaan testen met lineaire pitch curve en flat trotlle curve op 90 en 95 procent en het probleem blijft. Af en toe een trilling in de staart waarnaa het terug normaal en strak is...vooral bij full pitch geven.
De ballink op de rearservo zit in het 2de gaatje van bovenaan gezien.
Mss toch nog ff de gyro beter bekijken/afstellen...


Die pitch meet je dus met een lineaire p curve? Of de curve die je had staan?
 
Heb toch ook nog de indruk dat de motor wat inhoud als ik volle pitch geef, kan toch nie veel meer doen dan lineaire pitchcurve en mss naar 100 procent trottle gaan. Vraag me wel af of ie dan niet over zn toeren gaat...
Als ik ineens volle pitch geef trekt de staart wel wat weg vind ik, niet superveel maar het is gelijk of de heli wat uit balans geraakt.
Laat ons zeggen dat het niet superstrak is :). Ben nog niet superlang bezig met deze hobby dus sorry als ik mss domme vragen stel...:)
 
Het 13T is het kleine tandwiel wat bij de kit komt? ( kan het me niet meer herinneren ). Kun je gewoon op 100% draaien, over toeren heeft elektro amper last van.

Probeer eerst de gain zo hoog mogelijk te zetten. Als hij nu weg slaat bij pitch geven dan is het niet optimaal.

Verder is het best normaal dat je motortje wat inzakt bij knallen. De 500 komt wel veel meer tot leven met het '3D' tandwiel wat in de kit zit.

Heb je de 401 een klein beetje statische comp. gegeven in normal? Of alleen in HH gevlogen?
 
Back
Top