Welke sub c cellen in racepack

  • Topicstarter Topicstarter Zoef
  • Startdatum Startdatum
Z

Zoef

Guest
Kan iemand mij vertellen waar ik op moet letten bij de keuze van sub c cellen voor het samenstellen van een racepack voor een 1/10 buggy.
 
samenstellen of aanschaf?

waar is het voor?

bij autos wordt over het algemeen 7,2v gebruikt
 
samenstellen of aanschaf?

waar is het voor?

bij autos wordt over het algemeen 7,2v gebruikt



Ik wil zelf een race pack samenstellen. Het gaat idd om 7,2 V.
De vraag is: waarop moet ik letten bij aanschaf van deze cellen zodat ik een goed racepack kan samenstellen.
O.m de volgende vragen zijn voor mij belangrijk:
Ik heb begrepen dat de keuze van de cellen ook met een interne lage weerstand te maken heeft, maar wat is laag?
Ook begreep ik dat gematchte cellen belangrijk zijn maar wat is dat en hoe krijg/controlleer ik die?
Welk vermogen is hierbij belangrijk, het max ontladings vermogen of het vermogen per uur?
 
waarom zelf samenstellen als ze ook te koop zijn als pack?

tevens ga je wedstrijd rijden of hobby?
 
Ik wil zelf een race pack samenstellen. Het gaat idd om 7,2 V.
De vraag is: waarop moet ik letten bij aanschaf van deze cellen zodat ik een goed racepack kan samenstellen.
O.m de volgende vragen zijn voor mij belangrijk:
Ik heb begrepen dat de keuze van de cellen ook met een interne lage weerstand te maken heeft, maar wat is laag?
Ook begreep ik dat gematchte cellen belangrijk zijn maar wat is dat en hoe krijg/controlleer ik die?
Welk vermogen is hierbij belangrijk, het max ontladings vermogen of het vermogen per uur?
Ja bij zelf solderen moet je goed weten waar je mee bezig bent en het is niet duidelijk of je ervaring hebt.

Wat een lage interne weerstand is niet zo belangrijk maar cellen met een lage weerstand kunnen een hogere stroom verdragen bij laden en ontladen en zijn dus geschikt voor zwaardere belasting zoals in model autos.
Gewone oplaadbare cellen zoals in de supermarkt wordenverkocht worden hebben een grotere interne weerstand en worden sneller warm bij grotere stromen dus meer geschikt voor zaklantaarns.

Matchen van cellen doe je door er meer van te kopen en de meest gelijkwaardige door testen uit te selecteren.
Als pack is dat al gebeurt en bij te grote verschillen heb je garantie.

Het max onladings vermogen is het belangrijkste.
Het vermogen per uur of beter gezegt de capaciteit is belangrijk als je een langere tijd wilt rijden.;)
 
Laatst bewerkt:
waarom zelf samenstellen als ze ook te koop zijn als pack?

tevens ga je wedstrijd rijden of hobby?

Omdat ik ze wil gebruiken als sadlepack.
9 van de 10 keer zijn losse cellen ook goedkoper.
Ook ben ik niet te spreken over de (over het algemeen) gebruikte "soldeer" lippen en stekkers.

Ik rijd geen wedstrijden, alleen hobbymatig. Wel probeer ik zoveel mogelijk uit de auto te halen.
 
Ja bij zelf solderen moet je goed weten waar je mee bezig bent en het is niet duidelijk of je ervaring hebt.

Wat een lage interne weerstand is niet zo belangrijk maar cellen met een lage weerstand kunnen een hogere stroom verdragen bij laden en ontladen en zijn dus geschikt voor zwaardere belasting zoals in model autos.
Gewone oplaadbare cellen zoals in de supermarkt worden verkocht worden sneller warm bij grotere stromen dus meer geschikt voor zaklantaarns.

Matchen van cellen doe je door er meer van te kopen en de meest gelijkwaardige door testen uit te selecteren.

Het max onladings vermogen is het belangrijkste.
Het vermogen per uur of beter gezegt de capaciteit is belangrijk als je een langere tijd wilt rijden.;)

Ik heb vorige packs ook zelf samengesteld dit geeft geen problemen. Maar zoals gezegd in een andere reactie wil ik meer uit mijn auto halen en dan zijn de accupacks erg belangrijk.

Je geeft aan matchen doe je door te testen, maar welke waarde meet ik dan? is dat het voltage van een volle cel? En moet dit gelijk zijn of binnen bepaalde marges?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Je geeft aan matchen doe je door te testen, maar welke waarde meet ik dan? is dat het voltage van een volle cel? En moet dit gelijk zijn of binnen bepaalde marges?
De spanning op de cel tijdens laden(en ontladen)is de indicatie voor de lader om de laadtoestand te meten en het laden op het juiste moment te beeindigen.
Die spanning moet je dan per cel meten en het spannings verloop in vergelijking met de andere cellen geeft een beeld van welke cellen meer of minder capaciteit hebben.
De cellen welke het snelste vol(en leeg)zijn hebben de laagste capaciteit en moeten er tussen uit en zijn weer bruikbaar om een volgende set samen te stellen.
Een pack heeft nooit meer capaciteit als de slechtste cel.
De cellen moeten dus zo min mogelijk verschillen.
Houd er rekening mee dat de cellen tijdens de eerste keren laden/ontladen op gepept worden en pas dan een constante capaciteit krijgen.
Ik hoop dat andere de zelfde ervaring hebben en zo niet dan hoor ik dat ook graag.;)
 
Laatst bewerkt:
Back
Top