Diesel conversion

Ja...
Niet doen... :)
Waarom ombouwen als er goed werkende diesels in omloop zijn?
Glow motoren zijn niet gemaakt om als diesel te lopen.
De compressie is echt een factor tig keer zo groot.

Maar om je toch even op weg te helpen. Wat doet hij wel en wat doet hij niet?
"bokt" hij al? Dat wil zeggen of hij al echt aanstalte maakt om te starten bij het rondmeppen.
Hoe is je peut gemaakt? MAkkelijk is om met een iets oversized propeller te beginnen.
Dan loopt die veel makkelijker door.
Hoeveel cc is de motor?
 
Ja...
Niet doen... :)
Waarom ombouwen als er goed werkende diesels in omloop zijn?
Glow motoren zijn niet gemaakt om als diesel te lopen.
De compressie is echt een factor tig keer zo groot.

Maar om je toch even op weg te helpen. Wat doet hij wel en wat doet hij niet?
"bokt" hij al? Dat wil zeggen of hij al echt aanstalte maakt om te starten bij het rondmeppen.
Hoe is je peut gemaakt? MAkkelijk is om met een iets oversized propeller te beginnen.
Dan loopt die veel makkelijker door.
Hoeveel cc is de motor?

Je stelt te veel vragen aan iemand die 1 vraag stelt!!
Geen wonder dat het zo lang duurt.:mrgreen:
 
Davis Diesel Development zit in de VS, waar 'echte' dieselmotoren moeilijk te krijgen zijn. Als je daar voor een oude (dus waarschijnlijk al versleten) glow een dieselkop besteld ben je door de verzendkosten en de BTW en invoerrechten vrees ik uiteindelijk (inderdaad) duurder uit dan wanneer je hier een nieuwe dieselmotor koopt. En wat heb je dan? Een versleten diesel die je meer heeft gekost dan een nieuwe betere motor.

Davis is in Amerika vooral bekend van de ombouw van grotere radiomotoren (6-15cc), die daar in old-timers gebruikt worden en als ik het van internet begrijp wel goed functioneren.

Daarnaast zijn ze inderdaad bekend van het 'dieselizen' van Coxjes. Ik heb zelf een ombouwsetje, ooit op een swapmeet gekocht, maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik vrees dat de pakkingen verdroogd zijn, dus ik verwacht er ook niet veel van. Ook op dat gebied ben je denk ik niet beter en zeker niet goedkoper uit dan met een nieuwe diesel. Bedenk dat een MP-Jet 0,6cc, een perfect lopend motortje voor sportmodellen als de Tomboy, je niet meer dan 55 euro hoeft te kosten (ask me how I know). Daarvoor krijg je denk ik geen conversion set van Davis uit de VS.
 
Doordat ik regelmatig in de VS kom, heb ik de Davis diesels in de praktijk gezien. Er zitten een behoorlijk aantal voordelen aan die hier even over het hoofd gezien worden.
Laat ik voorop stellen dat ik spreek over conversie van "normale" motoren met een inhoud van 5-10cc.
De voorbeelden die ik gezien heb waren bijna zonder uitzondering aileron trainers, de grootste ongeveer 2m. De motoren liepen zeer rustig, maakten weinig geluid en slingerden met gemak enorme props rond. De complete karakteristiek van de motor wordt anders, is niet meer te vergelijken met gebruik op methanol.
- zeer laag verbruik.
- hoger koppel waardoor de propmaat (diameter) flink groter kan worden, dit komt de efficientie zeer ten goede.
- Stil en makkelijk te dempen. Doordat de expansie van de uitlaatgassen veel minder invloed heeft op de motorloop kan een hele lange uitlaat gebruikt worden. Ik heb letterlijk iemand probleemloos zien vliegen met een slang die tot onder zijn richtingsroer doorliep. De kist werd zowat niet vuil.
- Geen gloeiplug en accu.

Nadelen:
- brandstof zelf mengen, ingredienten zijn lastiger te verkrijgen.
- Aanpassen van het tanksysteem (rubbers)
- Behalve de kop ook kleine aanpassing van de carburateur nodig (kleinere opening) Dit kan echter ook met een begrenzing van de servo opgelost worden, is echter wat minder elegant. Wel handiger om in het begin zo te werken. Later kan dan een definitieve oplossing gemaakt worden dmv een inzetbus.
- Meer afstellen, feeling met de compressie.
- Iets gevaarlijker, de motor kan altijd aanslaan (toeschouwers die met de handen kijken)
- De prijs en import van de kop zelf is makkelijk, en de moeite bij een grotere motor zeker waard.
 
Robke,bij lb gebruiken we geen carburateur,in de meeste gevallen maken we zelf venturies.en de brandstof is nog steeds te koop.en bij motoren groter dan 3,5cc die aangepast worden op diesel hebben vaak last van vibratie.als je al groter dan 3,5 cc wilt vliegen koop gelijk een PAW zou ik zeggen.
o ,een servo wat is dat voor ding.
 
Laatst bewerkt:
Nadelen:
- brandstof zelf mengen, ingredienten zijn lastiger te verkrijgen.
- Aanpassen van het tanksysteem (rubbers)
- Behalve de kop ook kleine aanpassing van de carburateur nodig (kleinere opening) Dit kan echter ook met een begrenzing van de servo opgelost worden, is echter wat minder elegant. Wel handiger om in het begin zo te werken. Later kan dan een definitieve oplossing gemaakt worden dmv een inzetbus.
- Meer afstellen, feeling met de compressie.
- Iets gevaarlijker, de motor kan altijd aanslaan (toeschouwers die met de handen kijken)
- De prijs en import van de kop zelf is makkelijk, en de moeite bij een grotere motor zeker waard.
De twee grootste nadelen zijn nog niet genoemd:

Een glow motor is niet gebouwd op de minstens 2x hogere compressiedruk van een diesel.
Dat gaat drijfstangen en andere breekbare onderdelen kosten. Big- en Small end bussen lopen uit.....

En.... na een middagje dieselvliegen stinkt alles, door de petroleumlucht die nergens meer af gaat......
 
diesel conversie

Het grote voordeel van de Davies Diesel spullen was het teflon kopringetje dat doorblies bij te grote cilinderdruk. Ik heb nog een Cox liggen met een gebroken krukwang, omdat het ringetje "niet hoefde".
Let wel, het zuigerstangetje bleef heel.

Ja , Diesel stinkt! Jammer, maar is dat heel erg belangrijk?
Radiovliegers met benzinemotoren hebben een groter probleem, omdat benzine pas echt stinkt, vooral binnenshuis.
 
Nu we het er toch over hebben.
Waar is die Isopropyl (of zo ongeveer) te koop? Dit moet in 1-2% toegevoegd worden?

Ik neem voor mezelf en voor wie wil meestal 250cc-blikjes IPN (isopropylnitraat) mee van de Nationals in Engeland. Die kosten afhankelijk van de stand van de pond een kleine 20 euro en daar kun je dus minstens 10 liter brandstof mee maken.

Om dat snel op te maken moet je erg veel vliegen! IPN zou ook redelijk snel verouderen. Ik vind het daarom ook geen probleem om je 50 of 100cc IPN te verkopen, maar dan moet je me een keer aangeven waar (bij welk evenement) ik het voor je kan meenemen, want ik ga het niet versturen. Ook moet je dan een geschikt flesje of containertje meenemen. Dit moet wel stevig zijn, want IPN is als ik het goed heb gevaarlijk voor je gezondheid. Ga er dus zorgvuldig mee om, adem het niet in en laat het niet in contact komen met je huid.

Een andere leverancier in Engeland levert 'DA-nitrate'. Ik ga er van uit dat dit voor iemand die niet aan wedstrijden deelneemt net zo goed werkt. Het is een stuk goedkoper, ik moet nog even uitzoeken wat het ook al weer koste, maar het zit in 500cc flesjes en is voor zo'n flesje nog goedkoper dan 250cc IPN.

Als je wat wilt hebben, of ik een blikje of flesje IPN of DA-nitrate voor je moet meenemen de volgende keer dat ik (eind augustus) naar de Engelse Nationals ga moet je me maar even een PM sturen.

Er wordt ook wel DII (diesel ignition improver) gebruikt. Ik begrijp dat je dit in bepaalde automaterialenzaken kunt krijgen, maar ik heb daar zelf geen ervaring mee. Owen op dit forum als ik het goed heb wel.

PP van der Meer
 
Back
Top