Welk preventief onderhoud trex 450

Van de zomer ben ik van een walkera overgestapt naar een 450 SE V2. De verwachting was natuurlijk dat ik hem al wel een paar keer in de grond zou prakken, maar dat is tot op heden nog niet gebeurd:confused:. Nu vlieg ik redelijk voorzichting maar de laatste paar dagen gaat het ook wat harder. Ik heb nu +- 70 acculadingen gevlogen (ongeveer 7 uur). Ik heb niks aan de heli gesleuteld sinds de eerste vlucht. Ik heb wel regelmatig alle boutjes gecontroleerd of ze los zaten. Bij een after flight check zag ik dat mijn snaar voor 50 % door was. Ik ben benieuwd of ik deze snaar niet eerder had moeten vervangen? En zijn er onderdelen waarvan men weet dat je ze na een aantal uur moet vervangen?

Ik hoor het graag. Edwin
 
achter in de handleiding staat wat je zo ongeveer wanneer zeker moet nachecken.

dit is al een maatstaf maar ik kijk de hele heli na na elke vlucht, gewoon met het oog of er ergens speling opzit of de snaar nog goed gespannen is enz.

wat ook goed helpt om de snaar te onderhouden is sowiso het spanrolletje achterin de staart weg te halen en de snaar ietsje harder op te spannen + WD40 op de snaar spuiten.
het petroleum in de WD40 houd de snaar soepel.
door het rolletje weg te laten gaat de snaar langer mee en blijft de spanning van de snaar beter.(bij mij kwam hij altijd wat los, spanrolletje weg en snaar blijft strak)

ook is een busje scorpion bearing oil(speciale lager olie) een must, dat doe ik om de 5 a 10 lipo's op de lagers van mijn motor zodat de motor minder snel kan vastlopen maar deze olie kan op alle lagers gebruikt worden met een "ZZ"(=metalen) afscherming.
 
zoals al gezegd: alles goed nalopen.
En een drupje olie op zijn tijd kan ook geen kwaad. Ik gebruik naaimachine-olie. Lekker dun. Ik olie met een dikke injectienaald. Halen bij de apotheek. Hiermee bereik je ook makkelijk de lagers die wat dieper weg zitten, zonder die te verzuipen in de olie.
Teveel vettigheid houdt ook allerlei vuil vast. En dat wil je ook niet.

bij de belt kun je kijken naar losse vezels, en naar stof. dat laatste vooral bij het draaipunt in de tail goed te zien.
 
Dat zijn bekende problemen bij een trex 450se V2. Er zit iets niet goed met de staartriem.
Bij mij was na 10 vluchten de staartriem al geknapt. Maar ik ben er van overtuigd dat ik het heb opgelost:

1. In het staartblok zit zo'n uitstekend vinnetje, die heb ik helemaal weggevijld.
- de riem schuurt hier langs, want ik zag dat de coating al helemaal weg was.
2. Het rollertje wat achterop je staart zit heb ik eraf gehaald.
- Dit rollertje zorgt voor erg veel wrijving, zonder deze loopt hij veel soepeler, als ik land blijft alles nog heel lang naspinnen, dat was vroeger niet.
3. WD40 (water-displacing spray)
Als je een nieuwe riem erop zet, gaan de tandjes heel hard slijten omdat ze in de scherpe aluminium tandwieltjes haken, met wat olie of spray kun je dit versoepelen.

Als je 1 van bovenstaande dingen doet, zul je al verschil merken. Je wilt niet dat tijdens het vliegen je staartriem knapt wat bij mij wel het geval is geweest. Ik weet namelijk precies wat je bedoelt, want die nylon draadjes komen namelijk los als die riem onnatuurlijk aan het slijten is.
Waarom dit bij de ene 450 wel is, en de andere niet, dat komt denk ik doordat bij sommige mensen, dit vinnetje in het staartblok niet te ver uit steekt. Soort productie fout.
 
Waar je na een flink aantal vliegsessies moet kijken zijn de balllinks, dat zijn de stangetjes in de rotorkop en swashplate. Die kunnen na verloop van tijd wat ruimer worden omdat daar nogal wat kracht op komt te staan tijdens het sturen.

Check ze geregelend door ze wat heen en weer te bewegen, zit er merkbaar te veel ruimte op dan kun je ze het beste vernieuwen. De kans bestaat dat ze tijdens het vliegen van de kogelgewrichten los laten. En dat wil je tijdens het vliegen niet :)

Voor de rest is het als is gezegd, op de draaiende delen klein beetje (naaimasjien)olie erop doen en op de belt zo af en toe wat WD40 of siliconenspray vanwege mogelijke opbouw van statische elektriciteit. Voor de rest, geniet van het vliegen !
 
Laatst bewerkt:
WD40 is een product wat olie als basis heeft, zoals ook je plastic onderdelen.
Hierdoor kunnen beiden elkaar bijten
Neem liever een synthetisch olie, lijkt me
Groeten
Martin
 
WD40 is een product wat olie als basis heeft, zoals ook je plastic onderdelen.
Hierdoor kunnen beiden elkaar bijten
Neem liever een synthetisch olie, lijkt me
Groeten
Martin

raar...

ik poets al jaaaaaaaren mijn motorscooter(s) met WD40, al mijn plastic onderdelen van mijn Rc auto's, heli's, bumperlijsten van de auto enz.

en ik heb dat nog nooit meegemaakt, ik weet dat WD40 op basis van petroleum is gemaakt(hence de geur !) en dat onderhoud het plastic juist.

probeer maar eens een stukje zwart en dof plastic zoals bv. een armpje van een nitro wagentje te poetsen met WD40 en je zal zien dat het weer als nieuw word.
 
raar...
probeer maar eens een stukje zwart en dof plastic zoals bv. een armpje van een nitro wagentje te poetsen met WD40 en je zal zien dat het weer als nieuw word.

En dus op een of andere manier wat plastic oplost?


Zou wel eens willen weten wat anderen vinden c.q. gebruiken
Groeten
Martin
 
Wat betekent WD-40?

De naam WD-40 betekent "Water Dispersant" (vochtverdringer) veertigste testformule. Deze naam komt uit het oorspronkelijke laboratoriumnotitieboek van de uitvinder van het product, Norm Larson uit 1953. Zijn hardnekkigheid, de samenstelling van het product keer op keer te verbeteren, gaf pas bij de veertigste test het gewenste resultaat.

Wat kan WD-40 Multispray?

Wanneer het piept, kraakt, vastzit of roest dan moet je WD-40 gebruiken!
WD-40 betekent voor u vijf producten in één, want WD-40 is te gebruiken als:

  • roestverwijderaar
  • smeermiddel
  • contactspray
  • reiniger
  • corrosiepreventiespray
Wat is WD-40? Waaruit bestaat WD-40?

De exacte samenstelling van WD-40 wordt nog steeds streng geheim gehouden. Slechts twee personen hebben toegang tot de door Norm Larson ontwikkelde formule. Deze formule is al meer dan 50 jaar onveranderd. WD-40 bevat geen siliconen of water, echter ook geen was, grafiet of andere chemicaliën die kanker kunnen veroorzaken.

Hoe lang is WD-40 houdbaar?

WD-40 heeft geen houdbaarheidsdatum. Na een lange periode van rust moet (bij grotere verpakkingen) een keer goed geschud of geroerd worden.

Hoelang werkt WD-40?

Bij gebruik van WD-40 onder normale omstandigheden hangt de duur van de bescherming af van de aard van de te beschermen materialen en de omstandigheden waarin het materiaal is opgesteld. In het algemeen kan bij staal onder normale omstandigheden met de volgende beschermingsduur rekening worden gehouden:

  • afgedekt of binnen: 1 jaar
  • beschermd buiten: 6 maanden tot 1 jaar
  • normale buitenomstandigheden: 30 tot 60 dagen
  • extremere buitenomstandigheden (in de buurt van het strand, bij hoge luchtvochtigheid, zouthoudende regen of mist): 15 tot 30 dagen
Is langere bescherming gewenst dient men WD-40 vaker te gebruiken.
Corrosiebeschermingsresultaat dan op pas gestraalde staalplaten: vochtigheid cf. Amerikaanse norm JANH-792: Geen roest na 1000 uur. Aangebrachte zoutoplossing cf. Amerikaanse norm FED STD 151: Geen roest na 50 uur, beginnende roest pas na 100 uur.

Hoe reageren de verschillende materialen op WD-40?

Algemeen:
Bijna alle materialen reageren net zo op WD-40 als op hoogwaardige wasbenzine onder gelijke omstandigheden zoals bijvoorbeeld besproeien, snel of langdurig onderdompellen.

Staal met hoge weerstand (zacht gemaakt met hydrogeen):
SAFE bevonden volgens Lawrence Hydrogen Effusion Test (Lawrence Electronic Co Reports Nr. 1223 en 1224, 7 mei 1974, certificaten Nr. 154 en 155).

Rubber:
Bij behandeling van verschillende soorten rubber treedt geen enkel oppervlakteverschijnsel op. Bepaalde kwaliteiten kunnen echter zwellen indien ze langdurig ondergedompeld worden in WD-40, keren echter weer in oorspronkelijke staat terug na de verdamping van WD-40.

Textiel:
WD-40 laat geen schade na op de volgende stoffen: nylon, orlon, dacron, katoen en wol met uitzondering van lichte vlekken die gemakkelijk verwijderd kunnen worden met nafta-solventen of een chemisch reinigingmiddel.

Verven:
Verschillende soorten verven op verschillende materialen werden met WD-40 besproeid zonder nadelige gevolgen. Bepaalde lakken en vernissen worden na langdurige besproeiing week.

Kunststoffen:
Er werd geen enkel nadelig effect vastgesteld na 168 uren onderdompeling op de volgende materialen: polyethyleen, polypropyleen, PTFE, formica, acryl, polyester, epoxy, vinyl, nylon en delrin.
Polystyreen en plycarbonaat kunnen kloven en barsten vertonen na contact met WD-40.


Waarvoor kan WD-40 als reinigingsmiddel worden gebruikt?

WD-40 kruipt onder de volgende stoffen door en verwijdert ze eenvoudig van voer- en vaartuigen, gereedschap en (industriële) uitrusting: olie-, vet- en teerresten en bijvoorbeeld lijmresten. WD40 helpt zels bij het verwijderen van kalkresten op bijvoorbeeld waterkranen en douches, alsook kauwgom van tapijten.

Welk drijfgas wordt in de spuitbus gebruikt?

Als drijfgas wordt koolstofdioxide (CO2) gebruikt.

Hoe weet ik dat ik ook de hele bus heb leeggespoten?

Zorgt u ervoor dat de spuitkop naar de gekleurde markering gedraaid is, om de bus geheel te legen. Wij adviseren u bij het spuiten de spuitbus verticaal te houden, wanneer u de spuitbus horizontaal houdt verdwijnt alleen het drijfgas.

Waar kan ik het rietje bewaren?

In de dop van de spuitbus bevindt zich een gleufje waar het rietje ingedrukt kan worden.

Is WD-40 kankerverwekkend?

WD-40 bevat, voor zover bekend, geen kankerverwekkende stoffen.

Bron
 
En dus op een of andere manier wat plastic oplost?

nee je zit er nog niet eens een beetje dichtbij, eerder in die zin dat alle rotzooi zoals zand en nitro en... en... verdwijnt na het inspuiten met dit spul.

ik spuit het zelfs op mijn motorscooter, dus op de plastic kappen waar lak over gespoten is en ook op de gewone plastic kappen en ik heb nog nooooooit iets raars gezien aan mijn kappenwerk net als bij men Rc materiaal.

en zoals eerder vermeld ik gebruik het al jaren(dik 10j ofzo) en heb al tientallen van die grote en kleine busjes op al mijn materiaal leeg gespoten(auto's, scooters, Rc en ga zo maar door).

bij remmenreiniger krijg je die symptomen die jij beschrijft, dat heb ik wél aan den lijve ondervonden.
effe wat remmenreiniger vluchtig over een miniZ(plastic) chassis spuiten om de hoekjes zuiver te krijgen en nog geen 30min later brokkelt het chassis letterlijk uit elkaar.
sindsdien WD40 op die chassietjes gebruikt en er is nooit meer ééntje stuk gegaan.

trouwens het antwoord op de plastic vraag staat duidelijk in bovenstaande post van 'Helihabit' waarvoor dank ! :D
 
Er is trouwens ook een WD 40 multi- en/of no-mess pen. De olie is transparant en de pen heeft een stift vergelijkbaar met die v/e marker/highlighter. Voornamelijk geschikt voor het behandelen van een riem.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top