Probleem dl55 (55cc benzine motor) MET FILMPJE

Status
Niet open voor verdere reacties.
De dl55 liep eerst als een zonnetje, start perfect, veel power, geen enkele hapering... totdat plots de motor inhoudt, en begint te stotteren als het ware. Maakt niet uit hoe je aan de naalden draait (er veranderd wel iets behalve het stotteren)...

Nu heb ik de carburateur eraf gehaald om te kijken of de membramen nog heel zijn, ziet er allemaal perfect uit. Ik heb wel een soort laagje slik uit een metalen filtertje gespoeld met benzine, maar dit was erg minimaal en ik kan me niet voorstellen dat de motor daardoor is gaan stotteren. Onderweg nog even een pakking gescheurd tussen het motorhuis en de carburateur, maar die heb ik redelijk goed na kunnen maken, ik hoop dat het goed genoeg is...

Nu check ik net mijn ontsteking en valt me op dat de vonken niet even hard zijn, als ik zonder prop de krukas draai langs het magneetje dan vonkt de ontsteking in het kapje een aantal seconden lang erg hard en blijft dan even lang bijna weg. Je hoort hem nog wel zachtjes tikken, maar je ziet niet zo'n bliksempje in het kapje...

Misschien een beetje kansloos uitgelegd, vandaar een filmpje :D

[URL="
- Dl55 ignition problemen?[/URL]

In het begin zie en hoor je normale vonken, maar op 10 seconden en op 16 seconden en later ook een paar keer keer tikt de ontsteking wel, maar is de vonk vele malen zwakker. Is dit normaal (misschien omdat de motor verder niet is aangesloten en ik de krukas naar links en rechts draai) of heb ik hiermee juist het probleem gevonden?! En zo ja... Wat is dan eigenlijk het probleem?!...

Thanx alvast...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hey Roeland,

de manier waarop jij je ontsteking test is voor de ontsteking niet de meest fijne ;)
Altijd een bougie dr in steken. Nu slaat 'ie door net waar het uitkomt, dat kan dus ook in de kabel zijn, of in de ontsteking zelf, en je ontsteking beschadigen.

Steek dr eens een bougie in, en maak dan 't filmpje nog eens. Als je dan niet altijd een vonk bij de bougie ziet (maar wel een tik hoort) slaat 'ie ergens door, en is waarschijnlijk je bougiekabel verrot.

Gelukkig heeft hobbyking voor 2 a 3 tientjes een nieuwe ontsteking, en ben je zo weer geholpen.

Zijn je inlaatkleppen nog wel goed? (DL55 is geen schijfinlaat dacht ik, achter je carb moet nog ergens een ventiel zitten)
 
Hey Roeland,

de manier waarop jij je ontsteking test is voor de ontsteking niet de meest fijne ;)
Altijd een bougie dr in steken. Nu slaat 'ie door net waar het uitkomt, dat kan dus ook in de kabel zijn, of in de ontsteking zelf, en je ontsteking beschadigen.

Oeps!

Steek dr eens een bougie in, en maak dan 't filmpje nog eens. Als je dan niet altijd een vonk bij de bougie ziet (maar wel een tik hoort) slaat 'ie ergens door, en is waarschijnlijk je bougiekabel verrot.
Doorslaan... hmmm daar lijkt het wel op. Maar wat kan er nu kapot gaan aan een bougie kabel?
 
Laatst bewerkt:
inderdaad is het beter om met een bougie te testen. Nu is de overslagafstand wel erg groot....

Trouwens wel een serieus vonkje hoor !

Dat de vonken soms wat sterker zijn en soms wat zwakker bij handmatig ronddraaien had ik ook al opgemerkt. Dat is zowel bij de DL50/55 als 100/111 het geval, maar ook bij de YS170 CDI waarvan de ontsteking van dezelfde leverancier komt.

Dit heeft in ieder geval bij mij geen enkele invloed op het lopen. Zal wel iets te maken hebben met het opladen van condensatoren.

Ik zou het eerst ergens anders zoeken. Zat de bougiekap er wel goed op ? Die moet je echt heel hard aandrukken totdat die over de bougie heen schuift en is er dan bijna niet vanaf te krijgen.

Je kunt eens de originele bougie vervangen voor een NGK CM-6. De originele doet het opzich wel goed maar wil toch wel eens ooit problemen geven. Ik gooi ze na het inlopen eruit en vervang ze dan voor NGK's.

Dat er wat rommel bij het gaasje zat (ik neem aan dat dit het gaasje in de carburateur is ?) is natuurlijk niet goed. Met een viltclunk en goede filter, zowel tussen tank en motor als bij het tanken, is er nauwelijk kans dat er vuil binnenkomt. Die Walbro's zijn daar wel gevoelig voor.....!

Naast het goed schoonmaken en lekdicht monteren nog eens proberen voordat je een nieuwe ontstekingsunit koopt.

Roald
 
Aan Brabo hoef ik niet veel toe te passen .

Ontsteking zal prima werken
Vraag mij alleen af waarom er troep voor het gaasje zat in de walbro .
Dit zijn vrij groffe gaasjes en houden alleen de haartje van de viltklunk tegen.
De rest gaat er door in verstopt je kanalen van het stationair en middenberijk .

En dan heb je ook een inhoudende motor .

Ik tip ook eerder op vuil in de carburateur .

Misschien kan Alexander er een blik op werpen als hij in de buurt is .

Mvg Johan
 
Dat de vonken soms wat sterker zijn en soms wat zwakker bij handmatig ronddraaien had ik ook al opgemerkt. Dat is zowel bij de DL50/55 als 100/111 het geval, maar ook bij de YS170 CDI waarvan de ontsteking van dezelfde leverancier komt.
dit heb ik niet hoor met mijn DL111, en ook niet bij mijn DA85 of ZDZ 80rv

Dit heeft in ieder geval bij mij geen enkele invloed op het lopen. Zal wel iets te maken hebben met het opladen van condensatoren.
dat was gelijk ook mijn idee, als de onsteking met gemak 6000rpm aankan moet hij dit ook makkelijk kunnen


Je kunt eens de originele bougie vervangen voor een NGK CM-6. De originele doet het opzich wel goed maar wil toch wel eens ooit problemen geven. Ik gooi ze na het inlopen eruit en vervang ze dan voor NGK's.
dit lees je ook op de USA fora

Naast het goed schoonmaken en lekdicht monteren nog eens proberen voordat je een nieuwe ontstekingsunit koopt.
ik zou idd ook alle bouten eens goed nalopen van carb en motor.
 
Kan bij de Walbro carburateur of de pakkingen zodanig gemonteerd worden dat het de opening voor de druk-pulsen afgedekt wordt, waardoor carburateur niet brandstof kan pompen?
 
ontsteking kan niet te warm worden ? Dit kan bij 3W wel eens problemen geven.

Als de motor echt stotters zou ik het niet in de brandstof zoeken. Maar dus wel in de ontsteking.

Niemand van wie je een andere kan lenen ?

Bougie vervangen is zowiso een must.
 
-De onstekingsaccu is goed geladen en is doorgemeten op het veld door Alex met speciaal apparaatje dat de stroom meet tijdens belasting.

-Het kapje van de bougie zat er goed op.

-Het slik voor het gaasje in de carburateur was echt heel minimaal, dit kan niet het probleem zijn, ik heb ook een viltklunk.

- Verwacht toch echt dat de ontsteking het probleem is, als de benzine toevoer het probleem is dan krijg je niet van die plotselinge stotters, lijkt wel of er twee standen op de motor zitten, schiet van perfect lopen naar compleet inhouden zonder af te slaan, er zit niets tussenin. En het ritme van goed lopen en inhouden lijkt ook op het minder vonken van de ontsteking.

- Waar haal ik die bougies waar jullie het over heben?
 
Kan bij de Walbro carburateur of de pakkingen zodanig gemonteerd worden dat het de opening voor de druk-pulsen afgedekt wordt, waardoor carburateur niet brandstof kan pompen?

Dit zou toch gek zijn, als de motor eerst wel perfect loopt? Ineens was het over met de pret tijdens de vijfde vlucht ongeveer...
 
En alles er even uithalen uit de carbarateur het vlottertje en dan de kanalen goed schoon maken en of blazen ik doe dit met remmen reiniger lost alles goed op
 
En alles er even uithalen uit de carbarateur het vlottertje en dan de kanalen goed schoon maken en of blazen ik doe dit met remmen reiniger lost alles goed op

Ik heb alles opengemaakt, en goed doorgespoten met benzine, alles zou nu goed moeten zijn, maar volgens mij was het daar al goed...
 
Dit zou toch gek zijn, als de motor eerst wel perfect loopt? Ineens was het over met de pret tijdens de vijfde vlucht ongeveer...
Carburateur kan niet de oorzaak zijn natuurlijk. Ik vroeg dat omdat je carburateur inmiddels uit elkaar gehaald hebt gehad. Je zou de situatie kunnen krijgen dat ontsteking weer functioneert en je carburateur niet meer goed is.

Moet iets wat doorgeslagen is, niet altijd worden vervangen? Het is een elektrisch gezien zwakke plek geworden of misschien wel een permanente kortsluiting voor hoogspanning.
 
Laatst bewerkt:
Hoi

Ik had 2 maanden geleden dat mijn DA100 beroerd liep, dat lag uiteindelijk aan een jutterende gasservo, zodra de moter liep begon die heen en weer te jutteren. Is je servo o.k. tijdens lopen van de motor?

Misschien kan je er wat mee.

Groetjes.
 
Hoi

Ik had 2 maanden geleden dat mijn DA100 beroerd liep, dat lag uiteindelijk aan een jutterende gasservo, zodra de moter liep begon die heen en weer te jutteren. Is je servo o.k. tijdens lopen van de motor?

Misschien kan je er wat mee.

Groetjes.

Thanx, maar gasservo werkt netjes, was duidelijk zichtbaar toen de cowl eraf was en we de motor lieten lopen.
 
Kan niet de oorzaak zijn natuurlijk. Ik vroeg dat omdat je carburateur inmiddels uit elkaar gehaald hebt gehad. Je zou de situatie kunnen krijgen dat ontsteking weer functioneert en je carburateur niet meer goed is.

Moet iets wat doorgeslagen is, niet altijd worden vervangen? Het is een elektrisch gezien zwakke plek geworden of misschien wel een permanente kortsluiting voor hoogspanning.

Ik heb het nog niet getest na het uit elkaar halen van de carburateur.

Maar wat bedoel je precies met doorgeslagen? Want wat ik eigenlijk begrijp is dat het filmpje zinloos is, omdat je niet de vonk kunt testen zonder bougie erin, en dat ik eigenlijk mijn onsteking sloop zo...
 
Iedere zaak waar ze tuingereedschap reparaties doen hebben ze.

Of misschien bij Alex in de reservebox .:mrgreen:

3W gebruikt ook die kleine bougies

Mvg Johan

Mooi kan ik het gelijk even testen vandaag, wordt af en toe beetje gek van dat de meeste onderdelen van de andere kant van de wereld ingevlogen moeten worden en via internet besteld moeten worden...

Ik kan eens naar een normale winkel... :D
 
Kortste slag is om van iemand een ontsteking te lenen om te testen of het daadwerkelijk de unit is.

Als ik je waarnemingen zo lees is de kans groot dat de ontsteking het heeft begeven. Ik heb hetzelfde meegemaakt een paar maanden geleden met een ontsteking van de ZG-20. Alles eerst geprobeerd wat een ieder hier al heeft aangehaald, maar uiteindelijk bleek gewoon de ontsteking stuk.

Nieuwe er aan en weer lopen als een zonnetje :zon:

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top